Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Meteora » 2018-07-18 13:58:59

Var i kontakt med Försäkringskassan efter att jag blev nekad aktivitetsersättning efter att ha haft det i 4 år, där de nu informerade mig att kraven har stramats åt rejält.

Jag kan fortfarande inte förstå att jag blivit nekad, med läkarintyg som konstaterar att min arbetsförmåga är helt permanent nedsatt på alla arbeten på arbetsmarknaden de kommande åren samt alla typer av svårigheter från att inte kunna ta hand om mig själv i hemmet, motoriska svårigheter, syn- och hörselhallucinationer, plötsliga yttre och inre blödningar, plötsligt förlorande av medvetande (epilepsianfall) etc även från andra diagnoser än autismspektrumstörning såklart.

Och de förväntar sig att jag ska ut på arbetsmarknaden, som jag aldrig har mött, med dessa symptom, vilket är absurt. Någon annan som upplevt att kraven är hårdare, och hur har ni nu kunnat försörja er?
Meteora
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-07-17

Kraven hårdare på FK för aktivitetsersättning/sjukersättning

Inläggav Batte » 2018-07-18 15:04:42

Det virker helt absurd... Er det symptomene/diagnosene som er tilstrekkelige, eller er det andre krav til utprøving eller tiltak du ikke oppfyller?

Kan dessverre ikke svare på det du spør om.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kraven hårdare på FK för aktivitetsersättning sjukersättning

Inläggav ankhh » 2018-07-18 17:31:25

Det har skrivits väldigt mycket om sjuka som nekas sjukpenning efter dag 180 (prövning mot "normalt förekommande arbete") och en del (fast mindre) om att det har blivit mycket svårare att få aktivitets- eller sjukersättning. Lite sammanfattning, som även tar upp sjukersättning (och aktivtetsersättning), med vidare länkar här: http://solrosuppropet.se/2018/04/fortro ... elt-borta/

Spännande att de sade rentut att kraven har stramats åt rejält. De brukar annars påstå att det nu är högre "kvalitet" på bedömningarna pga utökad personalstyrka. :roll:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kraven hårdare på FK för aktivitetsersättning sjukersättning

Inläggav RainyDay » 2018-07-18 17:37:49

Mitt råd är att överklaga beslutet.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Kraven hårdare på FK för aktivitetsersättning sjukersättning

Inläggav Leibniz » 2018-07-19 0:36:42

De har alltså omprövat rätten till aktivitetsersättning som du haft innan? Hur ofta brukar AF göra detta?

För egen del blev jag nekad aktivitetsersättning, aktivitetsstöd och försörjningsstöd. Försörjer mig på att sälja knark - inte hållbart i längden, men jag har anmält intresse för eutanasi i Schweiz. Det kostar en hel del men om det blir godkänt så borde det gå att lösa med sms-lån.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Batte » 2018-07-19 1:51:39

Leibniz skrev:För egen del blev jag nekad aktivitetsersättning, aktivitetsstöd och försörjningsstöd. Försörjer mig på att sälja knark - inte hållbart i längden, men jag har anmält intresse för eutanasi i Schweiz. Det kostar en hel del men om det blir godkänt så borde det gå att lösa med sms-lån.
Det er jo helt marerittaktig. Forsøkte du å klage? :shock:

Å selge narkotika er som du sikkert forstår et dårlig og ulovlig alternativ, men det må påpekes selv om det er åpenbart. Mener du at det er uholdbart i lengden nettopp fordi det er ulovlig, eller fordi du bare kan arbeide i perioder? Hva skal til for at du selv vil føle at du kan slutte å forsørge deg på denne måten?

Det finnes vel andre måter å overleve på i Sverige, som f.eks. organisasjoner som tilbyr et sted å bo og mat til fattige? Jeg vet ikke mye om det, så jeg spør... Finnes det ikke noe annet du kan søke på, som f.eks. sosialpenger? Forsøkt å snakke med en advokat eller rådgiver eller noe sånt? :-)Hug
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Fabela » 2018-07-19 6:31:06

Leibniz skrev:För egen del blev jag nekad aktivitetsersättning, aktivitetsstöd och försörjningsstöd. Försörjer mig på att sälja knark - inte hållbart i längden, men jag har anmält intresse för eutanasi i Schweiz. Det kostar en hel del men om det blir godkänt så borde det gå att lösa med sms-lån.

Är det här på allvar? Eller spetsar du till det för att peka på hur det ser ut idag i Sverige?

Jag vet mycket väl att det kan vara allvar :!: så missförstå mig inte.
Bara hoppas innerligt att du inte sitter i den sitsen, eller om du gör det, hittar en annan utväg.
För eutanasi ska de ta mig fan inte få pressa oss till, de får vara så goda och vänta med sin utrensning tills de kan genmanipulera bort oss innan vi ens fötts :evil:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-19 7:09:57

Fabela skrev:genmanipulera[?]

Man skall väl inte gå framåt i invecklingen? Rasen Homo sapiens håller på att anpassas utefter den AI som -- Warning unauthorized transcript detected --

System.UnauthorizedAccessException thrown ...
Initiating shutdown ...

C:\Windows\system32>shutdown /s /t 3600
...
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Fabela » 2018-07-19 9:01:22

:-)043

Det där hade varit kul memo (sorry, du blev precis omdöpt :P ), om det inte varit för att det ligger så mycket i det :cry:

Men genmanipulation är inte så mycket bättre - det är ju bara uppspeedad avel. Det räcker att titta på tamdjuren, för att se hur människan "lyckats" - och som det verkar, verkligen anstränger sig för att inte lära av sina misstag :-)064 :evil:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav kiddie » 2018-07-21 14:12:18

Japp, nu ska det sparas. Ännu mera. På de "svaga". Känner nazivibbarna i luften. Folk med handikapp ska inte få "pension", och de som behöver hjälp i hemmet ska få så lite som det bara går. Början på utrensningen.

Jag skulle personligen bli helt bestört om de tog min sjukersättning. Nu har jag haft tur och de har aldrig bråkat med mig. Jag vet inte varför det är så olika, men vissa har jättetur (även som söker nu) och vissa har världens otur.

Om man inte blir för desperat går det ju att spela sig ur det. Gå med på att bli satt i en åtgärd och sedan sabba det så mycket man bara kan. Tycker inte man ska behöva ta till sådant här, men ibland måste man.

Självklart måste man överklaga först. Dock måste man nog gå till soc eller något under tiden, har man sjukintyg och saknar inkomst måste de ge en pengar utan motkrav, gör de inte detta är det bara att tjata ihjäl dem. För det kan ta 7 månader för FK att behandla överklagandet och man måste själv pressa dem tidsmässigt annars finns ingen gräns på hur lång tid det får ta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav ankhh » 2018-07-21 14:43:21

Snarare så här: först begär man omprövning, som Försäkringskassan själva hanterar på en särskild omprövningsenhet, och nobbar de då också kan man överklaga till förvaltningsrätten. Man kan inte överklaga direkt till förvaltningsrätten, utan man måste ha begärt omprövning först.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-21 16:37:49

Fabela skrev::-)043

Det där hade varit kul memo (sorry, du blev precis omdöpt :P ), om det inte varit för att det ligger så mycket i det :cry:

Men genmanipulation är inte så mycket bättre - det är ju bara uppspeedad avel. Det räcker att titta på tamdjuren, för att se hur människan "lyckats" - och som det verkar, verkligen anstränger sig för att inte lära av sina misstag :-)064 :evil:

Jag tycket samhället ska stå för sin faktiska syn på funktionshindrade.
Vill man inte betala för dem ska inte människorna ha rätt att föda fram annat än genetiskt perfekta barn.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav sussi83 » 2018-07-21 17:04:58

Det är inte brist på förståelse, bara politik, tyvärr.
Det som är så beklagligt är att det heller inte finns något erbjudande om att bli hjälpt ur situationen - en rävsax - när det kan finnas alternativ som fungerar.
Klart slut.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Leibniz » 2018-07-21 19:09:12

Pinghis Khan skrev:
Fabela skrev::-)043

Det där hade varit kul memo (sorry, du blev precis omdöpt :P ), om det inte varit för att det ligger så mycket i det :cry:

Men genmanipulation är inte så mycket bättre - det är ju bara uppspeedad avel. Det räcker att titta på tamdjuren, för att se hur människan "lyckats" - och som det verkar, verkligen anstränger sig för att inte lära av sina misstag :-)064 :evil:

Jag tycket samhället ska stå för sin faktiska syn på funktionshindrade.
Vill man inte betala för dem ska inte människorna ha rätt att föda fram annat än genetiskt perfekta barn.


Ja det är väldigt intressant att man utåt hävdar att vi är ett välfärdsland där alla får vård och sjukersättning efter behov. Efter alla reportage i media under senare år så är nog allmänheten väl medveten om att så inte är fallet. Det finns inget som längre motiverar världens högsta skatter, de borde halveras för att bättre stämma överens med vad medborgarna får. Vi betalar för en Ferrari och får en Dacia Duster.

Ett alternativ är att man lägger ner hela Försäkringskassan och att läkarna hanterar utskrivningen av ersättningar istället.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav ankhh » 2018-07-21 19:17:41

Ja. Det är skandalöst.

Det handlar om att följa politiska direktiv om att lagstridigt avslå ansökningar om sjukpenning och sjukersättning för att spara in på de försäkrade, trots att rätt till ersättning från försäkringen föreligger.

Det är bara att inse att vi nu har ett samhälle där en myndighet ostraffat kan strunta i att följa lagar och förordningar, och därigenom implicit har mandat att lagstridigt orsaka stor skada för enskilda medborgare.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-21 19:42:52

ankhh skrev:Det är bara att inse att vi nu har ett samhälle där en myndighet ostraffat kan strunta i att följa lagar och förordningar, och därigenom implicit har mandat att lagstridigt orsaka stor skada för enskilda medborgare.

Finns tyvärr på allt för många ställen i vår "apparat".

Ett större personligt ansvar överlag, inom samhällsfunktionerna - tycker jag.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav ankhh » 2018-07-21 19:51:24

nomemorytoday skrev:Ett större personligt ansvar överlag, inom samhällsfunktionerna - tycker jag.

Håller med. Tjänstemannaansvaret togs ju bort när det nu var (för varmt för att nätsöka :wink: ), och det var ett stort misstag, tycker jag.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-21 19:52:16

Leibniz skrev: [...] de borde halveras för att bättre stämma överens med vad medborgarna får.

På vilket sätt skulle en halvering av skatterna hjälpa oss medborgare? Eller skrev du fel och menar tvärtom?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav nallen » 2018-07-21 20:07:47

ankhh skrev: Tjänstemannaansvaret togs ju bort när det nu var [...]

Den första Januari 1976.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-21 20:45:08

ankhh skrev:
nomemorytoday skrev:Ett större personligt ansvar överlag, inom samhällsfunktionerna - tycker jag.

Håller med. Tjänstemannaansvaret togs ju bort när det nu var (för varmt för att nätsöka :wink: ), och det var ett stort misstag, tycker jag.


Tjänstemannaansvaret verkar vara aktuellt igen, och kanske värt att följa. :-)063

Riksdagen ställer sig bakom det som utskottet anför om ett modernare och tydligare tjänstemannaansvar genom ett utvidgat straffansvar för tjänstefel och tillkännager detta för regeringen.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... g_H501KU37
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav sussi83 » 2018-07-21 20:46:26

Pinghis Khan skrev:
Fabela skrev::-)043

Det där hade varit kul memo (sorry, du blev precis omdöpt :P ), om det inte varit för att det ligger så mycket i det :cry:

Men genmanipulation är inte så mycket bättre - det är ju bara uppspeedad avel. Det räcker att titta på tamdjuren, för att se hur människan "lyckats" - och som det verkar, verkligen anstränger sig för att inte lära av sina misstag :-)064 :evil:

Jag tycket samhället ska stå för sin faktiska syn på funktionshindrade.
Vill man inte betala för dem ska inte människorna ha rätt att föda fram annat än genetiskt perfekta barn.

Är det inte så redan?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-21 20:57:48

sussi83 skrev:
Pinghis Khan skrev:
Fabela skrev::-)043

Det där hade varit kul memo (sorry, du blev precis omdöpt :P ), om det inte varit för att det ligger så mycket i det :cry:

Men genmanipulation är inte så mycket bättre - det är ju bara uppspeedad avel. Det räcker att titta på tamdjuren, för att se hur människan "lyckats" - och som det verkar, verkligen anstränger sig för att inte lära av sina misstag :-)064 :evil:

Jag tycket samhället ska stå för sin faktiska syn på funktionshindrade.
Vill man inte betala för dem ska inte människorna ha rätt att föda fram annat än genetiskt perfekta barn.

Är det inte så redan?


Va?
:-)063
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav kiddie » 2018-07-21 21:32:32

Är väl mest downspersoner som är utrotade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kraven hårdare på FK för aktivitets/sjukersättning

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-21 21:41:13

kiddie skrev:Är väl mest downspersoner som är utrotade.

Ica kommer att gå på knäna.
Alla dessa amnställda downies på ICA som finns så mycket i verkligheten.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in