Lämpligt jobb för Aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Gustaf » 2018-07-07 23:17:54

Jag är ny på forumet, och jobbar som rekryterare på ett svenskt börsnoterat företag, med verksamhet i flera av våra större städer.

Jag har inte själv Aspberger, men jag har funderat på om jobbet som jag försöker hitta personal till kanske skulle passa för den som har diagnosen? Tyvärr har jag märkt att många tycker att jobbet är lite enformigt och osocialt, och vi har svårt att få behålla personal. De som slutar brukar ändå säga att vi är en bra arbetsgivare, men att jobbet inte passar dem.

Kort kan man säga att jobbet går ut på att utföra samma moment gång på gång. Ett administrativt arbete, även om det till viss del utförs med maskinell hjälp. Man måste vara noggrann med siffror och upptäcka när det blir fel. Men inte noggrann på ett sätt som gör att arbetet går för långsamt. Efterhand kan man (om man vill) få lära sig fler omväxlande arbetsuppgifter, men man måste ändå räkna med att jobbet i grunden är lite enformigt och inte så socialt.

Verksamheten är igång dygnet runt. Antingen växlar man mellan morgon- och kvällsskift, eller så jobbar man nattskift. Man är alltid ett gäng som jobbar samtidigt, och det finns alltid en ansvarig gruppledare att fråga om man är osäker på något. Men man jobbar ensam, med sina egna väldigt tydliga arbetsuppgifter.

Just nu söker vi personal på heltid i Göteborg. Om du är intresserad så är du välkommen att kontakta mig via PM, så berättar jag mer!
Gustaf
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-07

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav hankypanky » 2018-07-13 20:12:44

Jag tror att det skulle vara jättebra för aspies. Så länge arbetet har tydliga rutiner så tror jag det passar. Jag är självdiagnosticerad och är säker på att jag har aspberger "light". Har alltid trivts på arbeten där man kan sätta saker i system och älskar att "lägga pussel" för att utföra arbetsuppgifter så bra och enkelt som möjligt. Jag tror att många aspies precis som jag ogillar spilltid och arbetsuppgifter som upplevs utföras för sin egen skull. Därför tror jag att det är viktigt att en aspie har bra koll på hur hela kedjan ser ut. Då tror jag man kan få en superarbetare som hundraprocentigt utför allt så bra som möjligt. Aspies är obrydda om vad andra tycker och utför uppgifter för att själva bli nöjda med det. På det sättet är vi väldigt pålitliga. En aspie skulle aldrig göra det synliga bra för att få beröm och fuska med det som inte märks så mycket.
hankypanky
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2017-06-28

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Batte » 2018-07-14 22:25:20

Hei,

Glimrende ide og et flott initiativ! Det høres ut som en jobb som kan passe veldig bra for en god del aspergere. Andre aspergere kan være perfekt for helt andre jobber. Si gjerne ifra om du vil ha litt innspill på hva dette kan være, men det er mulig du får noen forslag uansett. :-)Happy

Regner med at du har tenkt på at noen potensielt kan sende deg sensitiv informasjon basert på tråden din. Av blant annet etiske årsaker bør spesifisere i innlegget at du ikke ønsker sensitiv personinformasjon her, og utforme en utlysningstekst hvor det står hva du er på jakt etter. F.eks. noen som har egenskapene du er på jakt etter, og gjerne nevne asperger som et krav eller ønske i stillingsbeskrivelsen/utlysningen.

Du har sikkert planlagt å sende en utlysningstekst til de som melder sin interesse, men jeg vil anbefale deg å tydeliggjøre prosessen. Det bør gjennomføres slik at man kan beholde anonymiteten på forumet. Det skal ikke være nødvendig å identifisere seg ovenfor deg her på forumet, for som rekrutterer har du såklart tilgang på offisielle kanaler og relevante systemer.

Dette både for å sørge for at du ikke får sensitiv informasjon og fordi du trolig vil få bedre respons på innlegget dersom du tydeliggjør prosessen. Ikke alle er til å stole på på nettet og her på foret kan det ligge en del personlig informasjon.

Bra initiativ i alle fall. Jeg er sikker på at du kan finne mange drømmekandidater her. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav antonius » 2018-07-15 9:46:11

Om nu det där jobben existerar, kan du ju tala om var det är, det skänker lite större trolighet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav hankypanky » 2018-07-15 12:19:14

antonius skrev:Om nu det där jobben existerar, kan du ju tala om var det är, det skänker lite större trolighet... :-)063


Det är ju i Göteborg....
hankypanky
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2017-06-28

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-15 14:14:57

Som vanligt har Batte bra synpunkter.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav antonius » 2018-07-15 15:28:10

hankypanky skrev:
antonius skrev:Om nu det där jobben existerar, kan du ju tala om var det är, det skänker lite större trolighet... :-)063


Det är ju i Göteborg....


Ja det säger ju mycket, jag menar i vilken bransch, och helst vilken firma som anställer sådan som i princip alla andra skulle rata, det är lite för bra för att vara sant, just saying... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-16 10:22:57

Vad hindrar dig, Gustaf, från att författa en platsannons på riktigt och lägga den här i tråden? Intresserade skulle då slippa avslöja sina nick
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav antonius » 2018-07-16 11:42:58

Trollmor skrev:Vad hindrar dig, Gustaf, från att författa en platsannons på riktigt och lägga den här i tråden? Intresserade skulle då slippa avslöja sina nick


Precis
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav RainyDay » 2018-07-16 13:44:16

I smell the shit from a bull!
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Gustaf » 2018-07-16 14:42:43

Hej, jag väljer att inte lägga ut någon länk till platsannonsen här, men man kan få den om man kontaktar mig via PM.

Varför? Jo för jag vill inte att de som redan jobbar hos oss ska googla och se att jag söker personal med en diagnos. Jag tror att en del av våra anställda skulle ta det på fel sätt.

Den som kontaktar mig här, får en länk till platsannonsen. Därifrån kan man ansöka. Jag kommer inte att fråga vad någon här heter. På en eventuell intervju kommer jag inte heller att fråga om man har någon diagnos, utan det får man berätta själv om man vill.
Gustaf
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-07

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav antonius » 2018-07-16 15:37:12

Gustaf@, Kan du inte åtm tala om vilken bransch det gäller...?
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Batte » 2018-07-16 17:17:01

Gustaf skrev:Hej, jag väljer att inte lägga ut någon länk till platsannonsen här, men man kan få den om man kontaktar mig via PM.

Varför? Jo för jag vill inte att de som redan jobbar hos oss ska googla och se att jag söker personal med en diagnos. Jag tror att en del av våra anställda skulle ta det på fel sätt.

Den som kontaktar mig här, får en länk till platsannonsen. Därifrån kan man ansöka. Jag kommer inte att fråga vad någon här heter. På en eventuell intervju kommer jag inte heller att fråga om man har någon diagnos, utan det får man berätta själv om man vill.


Jeg kjøper denne forklaringen, det høres fornuftig ut. Høres bra ut.

Vil på generelt grunnlag anbefale alle å inspisere linker før man bruker dem. Siter innlegget, så står det hvor de leder. Ikke klikk på noe ukjent eller utroverdig og husk at sideeier potensielt kan se at du har fulgt en link fra dette forumet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-17 10:57:14

Gustaf skrev:Jag tror att en del av våra anställda skulle ta det på fel sätt.
Men hur blir det då när denna del av de redan anställda träffar den nyanställda med diagnosen, och reagerar på det felaktiga sättet? Man kan nog gissa att en ömtålig aspergare slutar ganska snart ... (Egentligen tycker jag att den som tar sådant på fel sätt är fel person att ha anställd, men det är ju jag, det!)

:-)063 Jag kan tänka mig att vara mellanhand och vidarebefordra länken till intresserade som inte vill avslöja sina nick för Gustaf. Skicka länken i PM till mig, och jag skickar den vidare till den som PMar mig och vill ha den! (Jag kommer inte att klicka på länken själv.)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Gustaf » 2018-07-17 22:15:32

OK, du får gärna agera mellanhand. Jag skickar en närmare beskrivning av jobbet och länk till där man kan ansöka. Du får skicka den vidare till den som är intresserad.

Jag skulle gissa att vi redan har någon eller några med Aspbergers bland våra anställda. Det är inget jag har frågat någon om, men jag har funderat lite över det. Det så jag fick idén att vända mig hit. Jag tror inte det är svårt att känna sig hemma hos oss om man har en diagnos, jag vill bara inte att det blir ett snack i korridorerna om att "nu anställer de visst bara folk med Aspbergers". Ni vet hur rykten kan förstoras upp.

Jag har skrivit på många andra forum genom åren, och är lite förbluffad över hur stor misstänksamhet jag blir bemött med här. Jag vet inte vad ni har för skäl till det, och jag efterfrågar ingen förklaring heller. Det var bara en liten reflektion.

Den som är intresserad bör helst skicka in sin ansökan senast 31 juli. Jag har inte för avsikt att fortsätta bevaka det här forumet, så jag tackar alla för visat intresse här i tråden, och hoppas att det leder till att några söker jobbet.
Gustaf
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-07

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Batte » 2018-07-18 1:10:17

Mistenksomheten er snarere oppfordring om å ta rimelige forhåndsregler og er basert på lover om personvern, yrkesetikk og reell risiko ved å dele personopplysninger til anonyme personer på nettet. Det er ikke fra min side ment som kritikk av deg eller ditt innlegg.

Flott innlegg du skrev her, med gode forklaringer. Det virker legitimt og bra. Kjempeflott initiativ! Send det gjerne til meg også, så kan jeg gjerne videreformidle til de som ønsker det. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-18 2:26:21

Gustaf skrev:Jag har skrivit på många andra forum genom åren, och är lite förbluffad över hur stor misstänksamhet jag blir bemött med här. Jag vet inte vad ni har för skäl till det, och jag efterfrågar ingen förklaring heller. Det var bara en liten reflektion.

Vad menar du? 8)
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-18 22:25:28

Gustaf har skickat både en beskrivning och två länkar till mig. PMa mig så skickar jag hela PMet! :-)Happy
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-18 22:29:56

Nu har Batte också PMet från Gustaf.

Jag tycker det är en bra princip att vara rädd om sitt nick. Själv lämnar jag inte ut mitt alls, med några få, ytterst noggrant utvalda undantag.

Lycka till nu, alla som vill söka jobbet! :-)049
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Batte » 2018-07-18 22:52:26

Supert. Linkene jeg har fått på pm er ikke komplette/fungerende og en del midt i dem mangler. Muligens på grunn av manglende BBCode? Vennligst rett opp og send meg en ny PM. :-)Happy

Forøvrig ser teksten bra ut.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-19 14:57:11

Batte skrev:Supert. Linkene jeg har fått på pm er ikke komplette/fungerende og en del midt i dem mangler. Muligens på grunn av manglende BBCode? Vennligst rett opp og send meg en ny PM. :-)Happy

Forøvrig ser teksten bra ut.
Ajdå! Jag har inte klickat på länkarna, bara kopierat det hela. Och Gustaf antydde att han inte kommer att logga in så ofta. :-)006
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-19 15:03:46

Nu har jag försökt kopiera länkarna, och skickat till dem som fått kopian på PMet från Gustaf. Mer kan inte jag göra nu.

LYCKA TILL, alla som söker jobb! :-)049 :-)049

Redigering: Tydligen funkar det inte att skicka länkar i PM här. Men texten i Gustafs PM leder ju till firma och länkar, så det borde gå ändå. Den som faktiskt ämnar söka jobben har ju ännu mera jobb framför sig, med CV och personligt brev, så att söka efter länkarna är nog lite jobb i jämförelse.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Gustaf » 2018-07-19 20:14:34

Ja precis. Det här forumet skriver inte ut hela länkadressen om den är för lång. Därav dina problem med att klippa och klistra. Men länken kommer i all fall att ta er till rätt företag, och därifrån är det inte svårt att klicka sig in på lediga tjänster.
Gustaf
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-07

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2018-07-20 17:27:19

Kul att se att du loggar in ibland och kollar din tråd, Gustaf! Hoppas nu att denna tråd får avsedd effekt, till nytta för både ditt företag och för dem som faktiskt är intresserade av att söka jobben.

Men jag undrar hur länge ännu det kommer att dröja innan vanligt folk förstår hur skadligt det är för hjärnan att jobba på olika tider varannan vecka ... Regelbundna tider, även om det är natt, är mindre illa för vår biologiska klocka än att ändra ofta mellan tidigt och sent.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in