Lämpligt jobb för Aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav Gustaf » 2018-07-07 23:17:54

Jag är ny på forumet, och jobbar som rekryterare på ett svenskt börsnoterat företag, med verksamhet i flera av våra större städer.

Jag har inte själv Aspberger, men jag har funderat på om jobbet som jag försöker hitta personal till kanske skulle passa för den som har diagnosen? Tyvärr har jag märkt att många tycker att jobbet är lite enformigt och osocialt, och vi har svårt att få behålla personal. De som slutar brukar ändå säga att vi är en bra arbetsgivare, men att jobbet inte passar dem.

Kort kan man säga att jobbet går ut på att utföra samma moment gång på gång. Ett administrativt arbete, även om det till viss del utförs med maskinell hjälp. Man måste vara noggrann med siffror och upptäcka när det blir fel. Men inte noggrann på ett sätt som gör att arbetet går för långsamt. Efterhand kan man (om man vill) få lära sig fler omväxlande arbetsuppgifter, men man måste ändå räkna med att jobbet i grunden är lite enformigt och inte så socialt.

Verksamheten är igång dygnet runt. Antingen växlar man mellan morgon- och kvällsskift, eller så jobbar man nattskift. Man är alltid ett gäng som jobbar samtidigt, och det finns alltid en ansvarig gruppledare att fråga om man är osäker på något. Men man jobbar ensam, med sina egna väldigt tydliga arbetsuppgifter.

Just nu söker vi personal på heltid i Göteborg. Om du är intresserad så är du välkommen att kontakta mig via PM, så berättar jag mer!
Gustaf
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-07

Lämpligt jobb för Aspergare?

Inläggav hankypanky » 2018-07-13 20:12:44