Minimalism

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-06-30 23:11:32

Jag har som troende och snart fattigpensionär :shock: , hittat några intressanta ställen som jag vill tipsa om:

http://minimalisterna.se

http://www.becomingminimalist.com

Min egen plan är att ha en shoppingfri månad nu, för att se t.ex vad jag kostar normalt. Och för att inte bli utfattig. :-(

En klart vettig sak som jag vill göra är att titta över de senaste månadernas lista av inköp, och se vad jag kan göra med det jag då nu sitter med.

Och en annan sak är att organisera, skapa lite öppna platser, rensa avställningsytor. Det påstås att det är konstaterat man mår bättre om man har rena, tomma bänkar i köket. :-) "Decluttering", skall jag fixa lite.

Men som troende så tänkte jag att vad man då kan ersätta ett "prylbaserat liv" med, är klart spännande. Oavsett hur ni lever, så rekommenderar jag er att snabbkolla det ovan, jag tror ideerna leder till ett sundare liv.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-01 0:57:17

Minimalistisk musik



hjälper mig mycket i livet
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Minimalism

Inläggav Fabela » 2018-07-01 6:09:06

notwoodstock skrev:Men som troende så tänkte jag att vad man då kan ersätta ett "prylbaserat liv" med, är klart spännande.

Hur tänker du att din tro spelar roll? Jag menar att det blir ju en förändring för alla, som minskar fokus på prylar.
Att du får mer tid och fokus för bön t.ex, kanske?

Jag för min del är lite av en minimalist i själ och hjärta, och har alltid varit. Kan rekommendera det, helhjärtat :D

Tror många skulle bli nästan lite förskräckta, om de visste hur jag lever.
Har rensat ut massor av mitt bohag, och skulle gärna slänga ut det mesta av resten också. Det tar så mycket onödig energi att hålla reda på prylar - man ska städa och fixa och hålla på... och att bara skaffa dem, till att börja med :shock:
Det är förvånansvärt lite man behöver, och tvärtom vad man kanske tror blir livet mycket lättare utan alla de där pryttlarna som ska förenkla tillvaron.

Det jag personligen ser som mest värdefullt är all tid man får till att bara iaktta och fundera. Det är något så underskattat idag: att bara vara.
Och då menar jag inte typ en eftermiddag varannan vecka, utan som livsstil eller -filosofi, eller vad man nu ska kalla det.

Less is more :-)154
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-07-01 7:48:03

Jag slrev nog kommentaren, utan att tänka efter riktigt.

Men några saker som har med saken att göra, är:

- Att liv utan prylar, gör att sakerna inte "äger oss", vi får fokusera på något som Gud och vi styr
- Jesus ville ju att människorna skulle offra allt, och följa honom
- Utan prylar, så kan vi ge resurserna till dom fattiga, vilket ju är alldeles centralt i vad som är kärlek
- Ideerna i lärljungaskapet kan få spela större roll, vilket jag blir nyfiken på
- Om Gud regerar, så är det för mig så, att precis rätt pryl kommer tillbaka och blir ett verktyg för Gud. Och en underbar gåva
- "Ingenting får du ta med dig dit du går", eller hur nu citatet lyder
- Relationerna kan få komma i centrum, vilket jag som enstöring skulle vilja igen, lite
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav Fabela » 2018-07-01 9:16:09

OK, du menar så.
Ja, det där är ju logiskt.

Det blir faktiskt miljötänk i det också, vilket ju också passar in: som troende borde man ju vara intresserad av att vårda sin guds verk, liksom :-)Happy
Blir alltid så förvånad över att kristna i allmänhet inte verkar ta med den aspekten.

Hur som helst: lycka till med ditt projekt minimalism, hoppas du kommer finna det givande :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-07-01 19:59:34

Jag stötte även på begreppet "digital minimalism".

Intressant...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-07-02 15:35:19

IMG_0008.JPG
Hittade bl.a:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav ankhh » 2018-07-02 16:41:17

Vet du, när jag såg uttrycket "digital minimalsim" tänkte jag att det skulle handla om att lägga mindre tid online, låta bli att köpa en massa extra/nya prylar, etc.

Och så den där bilden. Jo, det är väl en laptop ansluten till en skärm, alltså bara en dator. Det är ju lite minimalistiskt jämfört med att ha stationärt + bärbart.

Men vad är det som ligger framför tangentbordet, är det en styrplatta, eller är det en surfplatta? Det ligger ju något till höger om tangentbordet som kan vara styrplatta, vilket tyder på surfplatta, konstfullt arrangerad framför skärmen. Och till vänster, är det möjligen en smartphone? Flera pryttlar där, alltså. Inte digital minimalism som jag först uppfattade det.

Så en stilren vattenkaraff till höger, men inget glas att dricka ur. Slurpa direkt ur kannan, i minimalistisk anda? Eller är den vattenkanna för blommorna till vänster?

Och som pricken över det minimalistiska i:et ett par mini-byster (Beethoven och Marx? :-)018 ).

Nä, jag uppfattar det som en rätt opraktisk stilrenhet snarare än minimalism. Och OBS detta är inte menat som kritik mot dig, notwoodstock. Det är bara de tankar som slog mig när jag tittade på bilden, utan att ha nätsökt efter "digital minimalism". Det ska jag göra om en stund...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Minimalism

Inläggav Dagobert » 2018-07-02 21:11:24

Inte karaff, det är en mugg.
Einstein och Sokrates gissar jag på.
Laptopen står på en extern hårddisk e.d.
Men vad är det för färgglada pinnar framför blommorna och vad är det för snöre på tangentbordet?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Minimalism

Inläggav Kahlokatt » 2018-07-02 21:27:57

Pinnarna är pennor i ett pennställ.
Något snöre ser jag inte?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Minimalism

Inläggav Dagobert » 2018-07-02 21:32:39

Det sticker ut baktill :-)018
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-07-04 4:10:32

Om jag förstår rätt, så är minimalism en term som förekommer inom arkitektur och inredning.

Betydelsen som jag nappade på är den att ha få ägodelar och saker i det digitala, också. Men jag tror tråden kanske kan utreda detta närmare.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav Fabela » 2018-07-04 8:01:08

Minimalism är väl egentligen inget exakt begrepp, det kan betyda lite olika saker, beroende på.
Men det används i betydligt fler sammanhang än arkitektur och inredning iaf - kläder, musik (som nomemorytoday redan nämnde) smycken - allt möjligt.

Men det innebär iaf att nånting är enkelt, avskalat, "rent", oplottrigt.

Jag ser asketisk som en möjlig synonym, när man pratar om inredning t.ex.
Det var mer den riktningen jag tänkte på, när jag skrev tidigare.

Digital minimalism..? Det betyder säkert nåt väldigt avancerat trendigt egentligen, men min personliga "översättning" är att man numera har dator, stereo, TV mm i en och samma apparat :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Minimalism

Inläggav ankhh » 2018-07-04 13:51:09

Nix, digital minimalism är vad det låter som (i mina öron), dvs. att t.ex. dra ner på användning av sociala media, inte kolla e-post/SMS hela tiden, etc. Se https://digitalminimalism.org/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Minimalism

Inläggav Fabela » 2018-07-04 15:03:44

Så är det säkert, men du vet att jag är sån minimalist att jag varken vet, eller bryr mig om, den rätta betydelsen :-)Happy
Jag lever som andra lär, kan man säga :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-07-13 20:55:10

Jag har inlett en prylfasta, försöker undvika inköp.

Är nyfiken på vilken alternativ livsstil det då blir. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav Micke » 2018-07-18 0:39:38

Jag tycker det verkar intressant det här med minimalism, men har inte satt mig in i ämnet ännu. Själv så gallrar jag rejält bland alla mina ägodelar nu inför en stundande flytt och tycker att det känns bra att göra sig av med onödiga saker. Men det blir ju ändå ganska mycket jag kommer att ha kvar. Min målsättning är öppna ytor och inte för mycket prylar framme i vardagsrum, hall och kök. Källarförrådet skall nyttjas, och sovrummet blir jag nödgad att ha en hel del möbler och grejer i som det ser ut. Allt passar ju inte för ett källarförråd.

Jag har gott om tid innan flytten så jag går igenom varenda grej jag har. Det jag inte vill behålla ger jag till behövande släktingar. Det dom inte vill ha ges till röda korsets lokala butik. Och sådant som inte ens dom skulle ta emot slänger jag. Ett annat alternativ är förstås att själv sälja sina prylar om man så vill eller behöver.

En inte liten andel av alla kläder och prylar hos mig tillhör barn och barnbarn, så bara där slipper jag mycket för det ska jag inte släpa med mig har jag bestämt, för det finns ingen anledning att göra detta.

Kanske är det här början till minimalism för min del, vem vet. Jag misstänker dock att jag skulle uppfatta minimalismen som en överdrift, även om den säkert har sina fördelar det tvivlar jag inte på.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-07-20 10:52:50

A3E93C3A-F13C-441F-9171-406A1A9A1DEB.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-08-11 18:13:42

Prylbanta fungerar.

Handlar färre saker, håller mig till nyttigheter.

Köpte ett tält visserligen, men det var bra pris. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav Selma » 2018-08-11 18:40:53

Kanske bäst att börja rensa nu innan man hamnar på något äldreboende. Där ryms inte mycket.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2018-11-14 13:41:26

Jag har hittat ett begrepp till inom området - när folk säljer villan, t.ex: "downsizing".
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav notwoodstock » 2019-04-07 18:42:52

Jag lever i överflöd av ägodelar, lärde mig lite på det. “psychosis streak”. Vill ha rena ytor.

Och huset är spännande, bra arkitekter och Ikea. :idea: :-)Crying

Men inredning kostar pengar, så jag köpte gardinstänger, 1100 kr eller nå’t.

Nu rör jag inte något här på ett tag, det behövs eftertanke.

Kärlek uppstod. Grejerna stannar.

Och inte tillbaks i gamla hjulspår.

Men shoppingen behöver stoppas! Orkar inte uppdatera budgeten.

Jag vet att jag fick trassel när jag blev kvaddad av första psykosen. Nuförtiden ingriper dom tidigt. Somliga återgår till normalt liv.

Allvarlig schizofreni löste sig med att söka Gud, men tretti år med det här kostade.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Minimalism

Inläggav Flinta » 2019-04-07 18:50:08

Sköter du ekonomin själv eller har du hjälp av t ex god man?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Minimalism

Inläggav Alyana » 2019-04-07 19:19:22

Jag är så lycklig för dig min vän att du hittat hem till Jesus!! :-)Hug :-)154
Han älskar oss så. :-)173
Gud välsigne dig!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in