Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-13 11:18:49

Fantastisk det går inte bra att sluta snus rätt var det är så får jag ett stort sug efter det.

Kan vara när man känner sig lite låg och energilösningar också...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-13 11:22:29

Fast man kanske ska börja med att hålla sig till 2 snus om dagen och sen trappa ur successivt
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-07-13 13:46:24

Nikotin höjer blodsockret. Det kan vara jobbigt innan hjärnan fattar att ens nya nivå är den normala. Förutom andra stimulerande ämnen är det lite som att gå i en ständig sockerkick att använda tobak. Det är nog därför vissa som slutar börjar med godis och det är ju inte bra heller.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-13 13:55:35

kiddie skrev:Nikotin höjer blodsockret. Det kan vara jobbigt innan hjärnan fattar att ens nya nivå är den normala. Förutom andra stimulerande ämnen är det lite som att gå i en ständig sockerkick att använda tobak. Det är nog därför vissa som slutar börjar med godis och det är ju inte bra heller.


Jag gillar också godis men när jag snusar blir jag inte lika sugen på godis.
Fast har ofta socker i kaffe också, men är inte fet men mina värden är nog inte de bästa, är på gränsen till undernärd och har alltid haft problem med att lägga på mig muskler.

kommer nog köra 1-2 snus om dagen och sedan försöka göra mig av med det helt.

Ja att man får kickar av nikotin är nog den största orsaken till varför jag fortsätter med det och då är ju problemet depressivt att jag gör för lite av det jag mår bra av.

Så på ett sätt är mitt niokitinberoende ett sätt att fly från min depression. Att jag piggar upp mig i vardagen istället för att göra saker som ger mig glädje.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-13 14:19:07

Jag läste pä 1177 om hur man kan göra för att sluta snusa ochsvarade på några frågor.

kommer börja med att trappa ned och kanske köra några snusfria dagar för det kan jag klara redan nu.

Fick även andra bra tips på vad man kan göra och tänka på.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-07-14 19:43:12

Hur går det för dig? Får du fortfarande bara spendera så lite? Du borde kunna ansöka om ekonomistiskt stöd hos socialtjänsten.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-14 21:12:41

Trefjorton skrev:Hur går det för dig? Får du fortfarande bara spendera så lite? Du borde kunna ansöka om ekonomistiskt stöd hos socialtjänsten.

Ansöka är lätt,få är svårare.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-07-14 21:36:00

Vad och hur gör dina boendestödjare när de försöker hjälpa dig att planera dina inköp? Du skrev att du får viss hjälp av dom.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Dagobert » 2018-07-14 22:21:11

kiddie skrev:Men när receptet började "Plocka och ta ur hönan" så kom en obestämbar konstig känsla.

Receptet började: "Förbered hönan".
Hur grymt förefaller icke detta råd; det är väl bättre att den ingenting vet?


/Torsten Ehrenmark
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-15 14:04:41

Fretshi skrev:
Trollmor skrev:Nikotnsuget är starkt. Såvitt jag fattat svårare att bli av med än alkoholberoende ... :shock: LYCKA TILL, alla ni som kämpar för att bli fria! :-)Hug :-)049
Jag har kört nikotin fritt snus några dagar nu och det har funkat okej, dock kommer alltid känslan tillbaka att man vill ha äkta vara...
Grattis! Men nog kommer det suget alltid! Jobba på! :-)049 :-)049
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-15 17:38:03

Trefjorton skrev:Hur går det för dig? Får du fortfarande bara spendera så lite? Du borde kunna ansöka om ekonomistiskt stöd hos socialtjänsten.


Det är ju det jag har och ja det är existensminimum så man får inte direkt mycket pengar.

Sen som jag har skrivit så har jag hyra att betala, sl-kort, bredband och telefon.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-15 17:42:29

Flinta skrev:Vad och hur gör dina boendestödjare när de försöker hjälpa dig att planera dina inköp? Du skrev att du får viss hjälp av dom.


De gör en budget varje månad efter att räkningarna är betalda. Dock glömmer de bort det ibland och jag börjar slösa genom att äta på restaurang för att jag inte orkar laga mat...

Jag har boendestöd 3 ggr i veckan nu vill gärna inte ha mer än så.

Sen brukar de alltid gnälla på att jag slösar pengar och är en shop-o-holic.

Kan ju ta upp detta med min psykolog också så kanske de får mer struktur på att hjälpa mig samt kanske han har något bra tips.

Fattar inte hur folk kan klara sig på ekonomiskt bistånd, men man får väl lära sig att hålla i pengarna nån gång.
Dock så är ett inte alltid lätt med maten vad man kan köpa och inte, man måste nästan förbereda en billig marsedel på söndagen och kanske handla på måndagen och eventuellt komplettera med varor med kort hållbarhet.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-07-16 2:12:58

Shopping är ett beroende och gör en inte glad i längden. Ju snabbare man tar sig ur det, desto bättre.

Har man bara soc så har man en väldigt liten del som ska gå till nöjen. Det gäller att man hittar saker som inte kostar så mycket. Vissa föreningar har inte så hög årsavgift. Och om man tycker man har för mycket tid kan man kanske frivilligarbeta med något.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav antonius » 2018-07-16 10:02:18

Fretshi skrev:Jag läste pä 1177 om hur man kan göra för att sluta snusa ochsvarade på några frågor.

kommer börja med att trappa ned och kanske köra några snusfria dagar för det kan jag klara redan nu.

Fick även andra bra tips på vad man kan göra och tänka på.


Mitt tips är att gå "cold turkey" och sluta tvärt, och att passa på då man ändå har influensa eller magsjuka, och inte vill se åt tobaksprodukter ändå. Då passerar man värsta abstinensdagarna gratis och då är det mycket lättare att avstå, och efter någon vecka så tänker man hur fanken kunde jag hålla på med den där skiten...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-16 10:13:02

kiddie skrev:Shopping är ett beroende och gör en inte glad i längden. Ju snabbare man tar sig ur det, desto bättre.

Har man bara soc så har man en väldigt liten del som ska gå till nöjen. Det gäller att man hittar saker som inte kostar så mycket. Vissa föreningar har inte så hög årsavgift. Och om man tycker man har för mycket tid kan man kanske frivilligarbeta med något.


Okej ska ta upp detta med min psykolog också så kanse man kan få hjälp att sluta beroendet.

Jag har ju min DV så jag bör klara mig med den.

Arbeta kan jag inte göra överhuvudtaget nu. Är i för dåligt skick.

Jag ska också komma igång med löpning igen det hjälper mot rastlöshet.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-16 10:18:20

Fretshi skrev:Sen brukar de alltid gnälla på att jag slösar pengar och är en shop-o-holic.
Jag skulle vilja se dem själva leva på så lite! :shock: Som jag har fattat det, är ditt grundproblem sammankopplat med din ångest. Vi vet ju att shoppande (tillfälligt!) dämpar ångest. Att ha ständigt ont om pengar är också stressande. Jag tycker att ditt fall verkar vara som gjort för en artikel i skandalpressen.

Men det gynnar nog mest sagda press, inte dig ... :x icon

En idé vore väl om boendestödjarna hjälpte dig med matlagningen också, så att du kunde ha portionslådor i frysen för hela perioden. Men om du inte vill ha (orkar med?) mera boendestöd, så går ju inte det.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-16 12:35:24

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Sen brukar de alltid gnälla på att jag slösar pengar och är en shop-o-holic.
Jag skulle vilja se dem själva leva på så lite! :shock: Som jag har fattat det, är ditt grundproblem sammankopplat med din ångest. Vi vet ju att shoppande (tillfälligt!) dämpar ångest. Att ha ständigt ont om pengar är också stressande. Jag tycker att ditt fall verkar vara som gjort för en artikel i skandalpressen.

Men det gynnar nog mest sagda press, inte dig ... :x icon

En idé vore väl om boendestödjarna hjälpte dig med matlagningen också, så att du kunde ha portionslådor i frysen för hela perioden. Men om du inte vill ha (orkar med?) mera boendestöd, så går ju inte det.


Ja de hjälper mig ibland med matlagning. Kanske ska säga att jag behöver mera hjälp med maten det borde gå att få in på 3 ggr I veckan.

Tror du att om jag får ordning på min matlagning (att boendestöd hjälper mig att göra så jag kan frysa in) så kommer min ångest minska också?

Har ju lergigan att ta vid behov men vill inte ta den så ofta...

Kanske ska komma igång och börja träna också så jag har lite att göra på dagarna, men det är så varmt nu man orkar ingenting... det kan visserligen kopplas ihop med depression, men det måste väl vara fler som reagerar på värmen?

Att shoppa och äta ute är ju inte bra särkilt inte om man inte har råd med det...
Så det måste jag ta tag i nu.

Hur gör ni andra för att hantera er ångest?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-17 10:32:39

Fretshi skrev:
Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Sen brukar de alltid gnälla på att jag slösar pengar och är en shop-o-holic.
Jag skulle vilja se dem själva leva på så lite! :shock: Som jag har fattat det, är ditt grundproblem sammankopplat med din ångest. Vi vet ju att shoppande (tillfälligt!) dämpar ångest. Att ha ständigt ont om pengar är också stressande. Jag tycker att ditt fall verkar vara som gjort för en artikel i skandalpressen.

Men det gynnar nog mest sagda press, inte dig ... :x icon

En idé vore väl om boendestödjarna hjälpte dig med matlagningen också, så att du kunde ha portionslådor i frysen för hela perioden. Men om du inte vill ha (orkar med?) mera boendestöd, så går ju inte det.


Ja de hjälper mig ibland med matlagning. Kanske ska säga att jag behöver mera hjälp med maten det borde gå att få in på 3 ggr I veckan.

Tror du att om jag får ordning på min matlagning (att boendestöd hjälper mig att göra så jag kan frysa in) så kommer min ångest minska också?

Har ju lergigan att ta vid behov men vill inte ta den så ofta...

Kanske ska komma igång och börja träna också så jag har lite att göra på dagarna, men det är så varmt nu man orkar ingenting... det kan visserligen kopplas ihop med depression, men det måste väl vara fler som reagerar på värmen?

Att shoppa och äta ute är ju inte bra särkilt inte om man inte har råd med det...
Så det måste jag ta tag i nu.

Hur gör ni andra för att hantera er ångest?
Jag vet inget om just din ångest och vad som kan minska den. Det var ett förslag. Roligt om du kan ha nytta av det! :-)Hug

Och jadå, vi är många som lider av värmen! Jag häller hela tiden vatten i håret och stryker vatten i ansiktet och på armarna. Det hjälper lite.

LYCKA TILL!!!! :-)049
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-07-17 21:41:18

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:
Trollmor skrev:Jag skulle vilja se dem själva leva på så lite! :shock: Som jag har fattat det, är ditt grundproblem sammankopplat med din ångest. Vi vet ju att shoppande (tillfälligt!) dämpar ångest. Att ha ständigt ont om pengar är också stressande. Jag tycker att ditt fall verkar vara som gjort för en artikel i skandalpressen.

Men det gynnar nog mest sagda press, inte dig ... :x icon

En idé vore väl om boendestödjarna hjälpte dig med matlagningen också, så att du kunde ha portionslådor i frysen för hela perioden. Men om du inte vill ha (orkar med?) mera boendestöd, så går ju inte det.


Ja de hjälper mig ibland med matlagning. Kanske ska säga att jag behöver mera hjälp med maten det borde gå att få in på 3 ggr I veckan.

Tror du att om jag får ordning på min matlagning (att boendestöd hjälper mig att göra så jag kan frysa in) så kommer min ångest minska också?

Har ju lergigan att ta vid behov men vill inte ta den så ofta...

Kanske ska komma igång och börja träna också så jag har lite att göra på dagarna, men det är så varmt nu man orkar ingenting... det kan visserligen kopplas ihop med depression, men det måste väl vara fler som reagerar på värmen?

Att shoppa och äta ute är ju inte bra särkilt inte om man inte har råd med det...
Så det måste jag ta tag i nu.

Hur gör ni andra för att hantera er ångest?
Jag vet inget om just din ångest och vad som kan minska den. Det var ett förslag. Roligt om du kan ha nytta av det! :-)Hug

Och jadå, vi är många som lider av värmen! Jag häller hela tiden vatten i håret och stryker vatten i ansiktet och på armarna. Det hjälper lite.

LYCKA TILL!!!! :-)049


Trollmor vad för slags soppa gillar du att koka?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-18 22:33:10

blitzen skrev:Trollmor vad för slags soppa gillar du att koka?
Jag är inte så förtjust i soppa alls, blir så blöt i magen. Men mat jag gillar ska vara fräsch och gjord på råvaror av hög kvalitet. Helst hemodlat / hemuppfött.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-07-18 22:44:13

Trollmor skrev:
blitzen skrev:Trollmor vad för slags soppa gillar du att koka?
Jag är inte så förtjust i soppa alls, blir så blöt i magen. Men mat jag gillar ska vara fräsch och gjord på råvaror av hög kvalitet. Helst hemodlat / hemuppfött.


Ser du på Mandelmans gård och inspireras av det programmet? De föder upp kaniner såg jag, som de sedan tillagar. Kaninkött är på uppgång tydligen.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flia » 2018-07-19 13:47:08

kiddie skrev:Nikotin höjer blodsockret. Det kan vara jobbigt innan hjärnan fattar att ens nya nivå är den normala. Förutom andra stimulerande ämnen är det lite som att gå i en ständig sockerkick att använda tobak. Det är nog därför vissa som slutar börjar med godis och det är ju inte bra heller.



Var får du det ifrån?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-19 15:11:11

blitzen skrev:
Trollmor skrev:
blitzen skrev:Trollmor vad för slags soppa gillar du att koka?
Jag är inte så förtjust i soppa alls, blir så blöt i magen. Men mat jag gillar ska vara fräsch och gjord på råvaror av hög kvalitet. Helst hemodlat / hemuppfött.
Ser du på Mandelmans gård och inspireras av det programmet? De föder upp kaniner såg jag, som de sedan tillagar. Kaninkött är på uppgång tydligen.
Nej, jag tittar sällan på TV. Har hört talas om serien, och den verkar rätt bra. Kaninkött är jättegott, särskilt om man VET att ninisarna haft det bra hela livet. Det går att ha en kaninuppfödning på kaninernas villkor, men det är rätt krävande. Om de inte är helt sams, så kan de råka i fruktansvärda slagsmål.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-07-19 18:35:42

Trollmor skrev:Nej, jag tittar sällan på TV. Har hört talas om serien, och den verkar rätt bra. Kaninkött är jättegott, särskilt om man VET att ninisarna haft det bra hela livet. Det går att ha en kaninuppfödning på kaninernas villkor, men det är rätt krävande. Om de inte är helt sams, så kan de råka i fruktansvärda slagsmål.

Odlar du grönsaker, rättika, palsternacka, kålrot och har höns och så? Jag skulle gärna äta mer rödbetor men det är trist att handskas med dem tycker jag och jag är inte jätteförtjust i smaken. Har lärt mig att man kan riva grönsakerna i en "råkostsallad", uppskattar du sånt?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in