"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Alien » 2018-04-17 0:58:38

Det är alltså ett begrepp som Försäkringskassan använder. När den som varit sjukskriven 180 dagar inte kan återgå till sitt arbete el något annat arbete på sin gamla arbetsplats, då ska hen ta ett "normalt förekommande arbete" på marknaden.

Men vad är ett "normalt förekommande arbete" för någon som inte är riktigt frisk? Finns det någon som vill anställa en sådan?

Arbetarskydd skrev:Det är en svårt invalidiserad och överviktig pappersarbetare som nu får sitt fall prövat av Högsta förvaltningsdomstolen sedan han klassats som arbetsduglig av Försäkringskassan. Utgången av målet får för hur begreppet ”normalt förekommande arbete” ska tolkas i framtiden.
https://www.arbetarskydd.se/nyhetsarkiv ... ar-6886366

Så då får man hoppas att Högsta förvaltningsdomstolen kan definiera "normalt förekommande arbete".

Arbetarskydd skrev:– Jag har jobbat som försäkringsjurist i elva år. Jag har ingen aning om vad normalt förekommande arbete är, säger förbundsjurist Tom Aspengren på LO-TCO Rättsskydd.
---
– Inte heller domarna i förvaltningsrätterna eller handläggarna på Försäkringskassan vet vad ett normalt förekommande arbete är. Ändå ska de sjukskrivna ta ett sådant arbete. Om du ska försvara dig i en sådan situation är det nästan omöjligt.

Mannen, som Tom Aspengren företräder, lider av svårt invalidiserande smärta, grav fetma, knäartros, diabetes, misstänkt sömnapné och högt blodtryck. Mannen kan inte stå eller gå utan att använda kryckkäpp. Även när han vilar lider han av svår smärta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Leibniz » 2018-04-17 3:08:00

Varför skulle man som arbetsgivare vilja anställa en person som är sjuk eller funktionsnedsatt när det finns friska människor att tillgå? Det riskerar att bli en väldigt dyr affär.

Många småföretagare väljer idag att arbeta ensamma, detta eftersom det blir för dyrt om man anställer en person som sedan får influensa och är hemma i några veckor. Då kan man återigen fråga sig vem som skulle vilja anställa ett multisjukt vårdpaket. Jag har pratat med flera småföretagare om detta och inte ens med lönebidrag från Arbetsförmedlingen är det intressant att anställa. Det är ett dilemma för samhället.

Rent hypotetiskt skulle denna "svårt invalidiserad och överviktiga" person kunna arbeta hemifrån som fågelskådare och lägga upp filmer på Youtube och därmed få en skattepliktig inkomst. Det är väl lite så de resonerar angående "normalt förekommande arbete". Så i princip är alla arbetsdugliga enligt systemet.

Man borde lägga ner Försäkringskassan och låta läkarna skriva ut lämpliga åtgärder och en server kan sköta om det hela.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-17 3:13:44

Suck, verkar som FK får bonus för att inte sjukskriva? Jakt på sjuka människor? :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-17 4:01:31

Alien skrev:
Arbetarskydd skrev:– Jag har jobbat som försäkringsjurist i elva år. Jag har ingen aning om vad normalt förekommande arbete är, säger förbundsjurist Tom Aspengren på LO-TCO Rättsskydd.
---
– Inte heller domarna i förvaltningsrätterna eller handläggarna på Försäkringskassan vet vad ett normalt förekommande arbete är. Ändå ska de sjukskrivna ta ett sådant arbete. Om du ska försvara dig i en sådan situation är det nästan omöjligt.

Ground Control to Major Tom...

Det finns rättspraxis från Högsta förvaltningsdomstolen (RÅ 2008 ref. 15.), där det går att utläsa samt har lyfts fram fyra kriterier för normalt förekommande arbeten. 1. Ett vanligt arbete på arbetsmarknaden (2) som innebär krav på normal prestation, där (3) den försäkrades arbetsförmåga kan tas tillvara i full eller närmast full omfattning (4) utan någon anpassning av arbetet annat än i ringa omfattning.

I prop. 1996/97:28, s.17 finns även en stegmodell för att underlätta vid en bedömning;

Syftet med steg-för-steg-modellen är att beskriva hur tillämparen bör göra bedömningen av arbetsförmåga med olika arbeten som grund och de ställningstaganden som tillämparen bör göra när rätten till ersättning skall avgöras. Om svaret i t.ex. steg 1 är ja behöver ytterligare prövning inte göras. Om svaret är nej går tillämparen vidare till nästa steg, osv. […] Vid bedömningen av arbetsförmågan och rätten till ersättning bör följande överväganden vara vägledande

Steg 1. Kan den försäkrade utföra sitt vanliga arbete efter nödvändig behandling och konvalescens?
[…]
Steg 2. Kan den försäkrade utföra sina nuvarande arbetsuppgifter efter viss rehabilitering eller anpassning av arbetsuppgifterna?
[…]
Steg 3. Kan den försäkrade utföra och erhålla andra arbetsuppgifter hos sin arbetsgivare utan extra insatser?
[…]
Steg 4. Kan den försäkrade erhålla andra arbetsuppgifter hos sin arbetsgivare efter viss utbildning, anpassning av arbetsuppgifter eller liknande rehabiliterande insatser?
[…]
Steg 5. Kan den försäkrade klara annat på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete, utan extra insatser?
[…]
Steg 6. Kan den försäkrade klara annat på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete efter vissa rehabiliterande insatser t.ex. utbildning eller omskolning?
[…]
Steg 7. Är den försäkrade varaktigt eller för avsevärd tid arbetsoförmögen?

nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13


"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Alien » 2018-04-21 21:10:27

Bara för att det har gått 180 dagar så är ju personerna inte friska. De kan alltså inte ta vilket arbete som helst. Det behövs anpassning. Kanske kan hen enbart arbeta med lönebidrag. Men om ingen arbetsgivaren vill anställa hen ens med lönebidrag? Ja, då får hen gå på a-kassa. Men hur länge får hen a-kassa innan hen blir utförsäkrad och vad händer sen?

Undrar när detta utslag kommer:
ETC skrev:”Normalt förekommande arbete” prövas i Högsta förvaltningsdomstolen

Högsta förvaltningsdomstolen har gett prövningstillstånd i två mål angående begreppet ”normalt förekommande arbete”. Att Högsta förvaltningsdomstolen meddelar prövningstillstånd kring en fråga som redan avgjorts av domstolen 2008 (RÅ 2008 ref. 15, målnr: 7437-06 ) är mycket ovanligt. LO/TCO Rättskydd är ombud i båda målen, som prövas någon gång under 2018.
https://www.etc.se/inrikes/jurist-f-kas ... od-i-lagen
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav blitzen » 2018-04-21 21:30:12

Vårdsektorn, skola, barnomsorg, telemarketing...
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav kiddie » 2018-07-12 2:47:22

Det betyder väl bara alla arbeten som finns egentligen. Sådana som finns i ett samhälle och inte är extrema, som oljerigg, stuntman eller yrkesmilitär.

Dvs han ska ta ett arbete som existerar och som inte är något specialanpassat. Antar att det underförstått inte ska innehålla de momenten som han inte kan göra pga sin sjukdom. Men alla andra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav BellaBelle » 2018-07-12 7:59:10

kiddie skrev:Det betyder väl bara alla arbeten som finns egentligen. Sådana som finns i ett samhälle och inte är extrema, som oljerigg, stuntman eller yrkesmilitär.

Dvs han ska ta ett arbete som existerar och som inte är något specialanpassat. Antar att det underförstått inte ska innehålla de momenten som han inte kan göra pga sin sjukdom. Men alla andra.


Fast kräver inte de flesta normalt förekommande arbeten utbildning och/eller tidigare erfarenhet?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav slackern » 2018-07-12 11:50:41

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Det betyder väl bara alla arbeten som finns egentligen. Sådana som finns i ett samhälle och inte är extrema, som oljerigg, stuntman eller yrkesmilitär.

Dvs han ska ta ett arbete som existerar och som inte är något specialanpassat. Antar att det underförstått inte ska innehålla de momenten som han inte kan göra pga sin sjukdom. Men alla andra.


Fast kräver inte de flesta normalt förekommande arbeten utbildning och/eller tidigare erfarenhet?


Du kan ju hur lätt som helst få ett arbete på Coop, Donken, städare eller vilken typ utav utbildning tror du krävs för att få ett sådant arbete?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav antonius » 2018-07-12 12:13:22

Det ordnar sig när vi inte längre har demokrati, då skjuter man bara de som inte platsar, problem solved, återgå till arbetet, annars blir det din tur... :o
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Fretshi » 2018-07-12 17:07:40

Alien skrev:Bara för att det har gått 180 dagar så är ju personerna inte friska. De kan alltså inte ta vilket arbete som helst. Det behövs anpassning. Kanske kan hen enbart arbeta med lönebidrag. Men om ingen arbetsgivaren vill anställa hen ens med lönebidrag? Ja, då får hen gå på a-kassa. Men hur länge får hen a-kassa innan hen blir utförsäkrad och vad händer sen?

Undrar när detta utslag kommer:
ETC skrev:”Normalt förekommande arbete” prövas i Högsta förvaltningsdomstolen

Högsta förvaltningsdomstolen har gett prövningstillstånd i två mål angående begreppet ”normalt förekommande arbete”. Att Högsta förvaltningsdomstolen meddelar prövningstillstånd kring en fråga som redan avgjorts av domstolen 2008 (RÅ 2008 ref. 15, målnr: 7437-06 ) är mycket ovanligt. LO/TCO Rättskydd är ombud i båda målen, som prövas någon gång under 2018.
https://www.etc.se/inrikes/jurist-f-kas ... od-i-lagen


Enligt dig så är jag helt arbetsoför och bör söka sjukpension... kul läkarna säger samma sak...

Man har ingen möjlighet att testa sig... för de är rädda för att man ska bli inlagd igen.

180 dagar är rätt mycket de flesta normala borde vara friska vid det laget.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav ankhh » 2018-07-12 17:38:11

För övrigt har domsluten i HFD kommit, det var lite drygt 2 veckor sedan: https://www.fackjuridik.se/principiell- ... ukpenning/

Högsta förvaltningsdomstolen anger i domarna att det ska göras en verklighetsförankrad prövning av den försäkrades arbetsförmåga. Detta är en tydlig skrivning som i praktiken innebär att Försäkringskassan inte kan fortsätta med sina slentrianmässiga hänvisningar till krav på arbetsmarknaden som inte är verklighetsförankrade. Hänsyn måste tas till förhållandena på arbetsmarknaden i stort och anpassas efter hur arbetsmarknaden förändras över tid. Således har Högsta förvaltningsdomstolen klart och tydligt angivit att en prövning ska göras gentemot en faktisk arbetsmarknad och inte en teoretisk som Försäkringskassan tidigare gjort gällande.


Och så finns den fina kommentaren från FKs rättschef i tidigare länkade ETC: https://www.etc.se/inrikes/forsakringsk ... art-arbete
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav kiddie » 2018-07-13 0:50:14

Nu har jag ju "sjukpension" men ska man söka nytt jobb efter de dagarna även om man fortfarande har en aktiv sjukdom? Säg t ex att man fortfarande behandlas för cancer och kanske är inlagd. Får man inga fler dagar då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Fretshi » 2018-07-13 11:27:06

Kiddie, det där får du nog överväga själv en del kanske tröttnar på att vara sjuk pensionerade.
Min kompis är det och han kan tycka att de är lite jobbigt att gå hemma ibland trots att han har DV som för övrigt är ganska inaktiv nu och det händer inte jättemycket där är ganska få aktiva medlemmar.

Jag tror att om det är en psykisk sjukdom man har så kan man jobba mer än man tror dock inte för mycket såklart så att man får massa stressymtom.

Däremot har man cancer kanske man är så svag så man faktiskt inte klarar av att arbeta alls.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav ankhh » 2018-07-13 12:38:57

kiddie skrev:Nu har jag ju "sjukpension" men ska man söka nytt jobb efter de dagarna även om man fortfarande har en aktiv sjukdom? Säg t ex att man fortfarande behandlas för cancer och kanske är inlagd. Får man inga fler dagar då?

Om det är så att Försäkringskassan anser att man har arbetsförmåga i "normalt" (på arbetsmarknaden förekommande arbete), men inte i det arbete man är sjukskriven från, så kan det bli så att man tvingas säga upp sig och istället anmäla sig till Arbetsförmedlingen efter dag 180. Jag vet inte om det händer även cancerpatienter med aktiv sjukdom, men har sett en del inlägg där människor höll på att rehabilitera sig tillbaka till sina arbeten men var deltidssjuskrivna, och sedan fick avslag, och alltså inte kunde fortsätta rehabiliteringen som planerat. Vansinne.

Är man så sjuk att man är inlagd tror jag inte att det är problem med sjukpenning även efter 180 dagar.

Det gäller alltså sjukpenning, inte sjukersättning (sjukpension), för att klargöra för alla läsare.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Alien » 2018-07-13 14:01:18

Fretshi skrev:
Alien skrev:Bara för att det har gått 180 dagar så är ju personerna inte friska. De kan alltså inte ta vilket arbete som helst. Det behövs anpassning. Kanske kan hen enbart arbeta med lönebidrag. Men om ingen arbetsgivaren vill anställa hen ens med lönebidrag? Ja, då får hen gå på a-kassa. Men hur länge får hen a-kassa innan hen blir utförsäkrad och vad händer sen?


Enligt dig så är jag helt arbetsoför och bör söka sjukpension... kul läkarna säger samma sak...

Man har ingen möjlighet att testa sig... för de är rädda för att man ska bli inlagd igen.

180 dagar är rätt mycket de flesta normala borde vara friska vid det laget.


Var har jag skrivit att just du är helt arbetsoför? Det är ju inget jag kan veta.

Däremot kan man ju misstänka att de som inte klarar av att gå tillbaka till sitt gamla arbete efter 180 dagar ofta inte klarar av annat arbete heller, iaf inte utan anpassning.

Finns det inte tester hos Arbetsförmedlingen vad man klarar av?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Furienna » 2018-07-13 14:14:56

Det är en svårt invalidiserad och överviktig pappersarbetare som nu får sitt fall prövat av Högsta förvaltningsdomstolen sedan han klassats som arbetsduglig av Försäkringskassan. Utgången av målet får för hur begreppet ”normalt förekommande arbete” ska tolkas i framtiden.

Mannen, som Tom Aspengren företräder, lider av svårt invalidiserande smärta, grav fetma, knäartros, diabetes, misstänkt sömnapné och högt blodtryck. Mannen kan inte stå eller gå utan att använda kryckkäpp. Även när han vilar lider han av svår smärta.

Fy sjutton! När jag läser om sådana här fall, så känner jag mig väldigt tacksam för att jag har fått min sjukpension.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav Fretshi » 2018-07-13 14:25:14

Alien skrev:
Fretshi skrev:
Alien skrev:Bara för att det har gått 180 dagar så är ju personerna inte friska. De kan alltså inte ta vilket arbete som helst. Det behövs anpassning. Kanske kan hen enbart arbeta med lönebidrag. Men om ingen arbetsgivaren vill anställa hen ens med lönebidrag? Ja, då får hen gå på a-kassa. Men hur länge får hen a-kassa innan hen blir utförsäkrad och vad händer sen?


Enligt dig så är jag helt arbetsoför och bör söka sjukpension... kul läkarna säger samma sak...

Man har ingen möjlighet att testa sig... för de är rädda för att man ska bli inlagd igen.

180 dagar är rätt mycket de flesta normala borde vara friska vid det laget.


Var har jag skrivit att just du är helt arbetsoför? Det är ju inget jag kan veta.

Däremot kan man ju misstänka att de som inte klarar av att gå tillbaka till sitt gamla arbete efter 180 dagar ofta inte klarar av annat arbete heller, iaf inte utan anpassning.

Finns det inte tester hos Arbetsförmedlingen vad man klarar av?


Jag vart sur över att psykiatrin så lätt sätter folk som arbetsoföra för att de inte klarar av ett visst jobb det behöver ju inte betyda att man inte kan jobba över huvudtaget.

Jag tror man måste börja fundera över vilka arbeten som kan passa en och om det inte finns några så har man inget val.

Vad jag vet så verkar det vara väldigt svårt att få göra tester som testar ens arbetsförmåga, för mig var det bara du har nog noll i arbetsförmåga för det sket sig på det jobbet, man tänkte inte på varför det sket sig eller att man kan bli frisk från sin sjukdom.
Sen när jag började på dv så tänkte de bra då har han hittat sin plats och vi behöver inte testa hans arbetsförmåga mer.

Moderator Alien: Den fortsatta diskussionen har flyttats hit: klarar-inte-av-att-jobba-t53493.html
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav ankhh » 2018-07-13 14:44:35

Jo, apropå off topic... Den här tråden handlar alltså om begreppet "normalt förekommande arbete", hur det kan definieras och användas vid Försäkringskassans bedömninger. Inte om misstro gentemot de som har/behöver sjukersättning, baserat på egna begränsade erfarenheter och troende eller ej.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav BellaBelle » 2018-07-13 16:20:03

slackern skrev:
BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Det betyder väl bara alla arbeten som finns egentligen. Sådana som finns i ett samhälle och inte är extrema, som oljerigg, stuntman eller yrkesmilitär.

Dvs han ska ta ett arbete som existerar och som inte är något specialanpassat. Antar att det underförstått inte ska innehålla de momenten som han inte kan göra pga sin sjukdom. Men alla andra.


Fast kräver inte de flesta normalt förekommande arbeten utbildning och/eller tidigare erfarenhet?


Du kan ju hur lätt som helst få ett arbete på Coop, Donken, städare eller vilken typ utav utbildning tror du krävs för att få ett sådant arbete?


Tror inte det är hur lätt som helst, även de jobben har många sökande.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav BellaBelle » 2018-07-13 17:48:28

Fretshi skrev:
Furienna skrev:
Fretshi skrev:Jag tror bara inte att sjukpension är lösningen för alla, visst har man tillräckligt med intressen och bra socialt nätverk så kan det nog gå bra ändå, men det kan nog bli jobbigt i längden.

Fast nu har jag en lång lista av olika sjukdomar och krämpor, förutom Aspergers. Inte ens DV fungerade ju för mig, för till och med de hade för stora krav på vad jag skulle göra och klara av. Därför finns det ingen annan lösning för mig än att bara vara sjukpensionär, och det har jag fått anpassa mig efter också.


Okej det låter jobbigt för mig vart DV räddningen höll på att gå under helt och det är bra att ha lite rutin på dagarna även om allt inte ska kretsa kring jobb.

Min kompis är faktiskt också sjukpensionär och går på DV ändå. På min ställs det inte så höga krav faktiskt man kan gå dit en gång i veckan i en timme göra en uppgift dricka kaffe den gå.

DV ska ju vara så kravlöst som möjligt då sköra personer går där.

En del på min DV är inte ens där varje vecka men många har svagt social nätverket och behöver det för att vara social och få umgänge.


”Sjukpensionär” är ju ett tidigare begrepp. Att ha sjukersättning eller aktivitetsersättning är ju att ha sjukpension nu. Även om aktivitetsersättning förstås är mindre permanent.

Du har väl aktivitetsersättning eller sjukersättning?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

"Normalt förekommande arbete"- vad betyder det?

Inläggav kiddie » 2018-07-14 1:39:08

Så himla lätt är det väl inte att få läkaren att skriva att man inte är arbetsför. De gör ju också sin egen bedömning. Nu hade jag tur att den läkaren som skrev mitt sjukintyg fortfarande hade den tjänsten, hade haft den läkaren ett bra tag och han kände mig. Haft andra läkare efteråt som ifrågasatt min sjukersättning för "Du ser ju så frisk ut". Hade jag varit beroende av dem hade det ju inte blivit något.

Man ska nog inte förutsätta att man pensionerat fullt friska människor. När man inte ens klarar att ha en fritid som man är nöjd med för att man inte orkar, då är inte ett jobb eller DV lösningen. De på LSS fattar ju inte heller. När jag gick på DV var det en dag i veckan. De tjatade om att någon gång måste man "trappa upp". Som om arbetet i sig var botande. Jag vägrade och sa att det står i reglerna att det ska vara skräddarsytt för mig så en dag blir det! De fick ge sig.

Det hör inte hemma på forumet att bedöma andra medlemmars arbetsförmåga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in