Tips för att ta sig upp ur en depression

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2018-07-08 16:21:30

Spaceman81 skrev:Måste man få diagnos för att kunna kalla sig deprimerad? Jag vet inte riktigt om jag hsr det eller inte. Det känns som att det har gått allt för lång tid för att det bara ska vara lite nedstämdhet
...


Enligt sjukvården så är nedstämdhet och att man känner sig ledsen längre tid än 2 veckor så räknas det som depression.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2018-07-08 16:24:42

tahlia skrev:
Fretshi skrev:
tahlia skrev:Frånvaro av stress och tid att läka.


Måste nog även påpeka att fullständig frånvaro av stress som t.ex. när man är sjukskriven kan vara extremt stressande om man är en rastlös person, att gå sjukskriven för länge är nog aldrig bra, man kan bli galen.

Stress i måttlig mängd är nog att föredra.

Men visst har man kört sig totalt i botten så måste man nog ha tid att läka också och gråta ut så att den ackumulerande stressen släpper.
Du pratar igen om mild stress. Ingen som drabbats av svår stress kommer att bli stressad av att slippa stress. (Känns som lite goddag yxskaft).


Okej jag har ju drabbats av stress när jag pluggade och när jag jobbade 2014, då hjälpte det mig att ta det lite lugnt ett tag och få diagnos där man kunde läsa så man kunde känna sig mer tillfreds med sig själv.

2016 var jag deprimerad (men kanske inte så djupt men var jobbigt ändå) och blev nästan galen av att gå hemma.
Då hjälpte det att gå på ev, men alla problem släppte ju inte bara för det.

Vad är svår stress då?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Flinta » 2018-07-08 17:33:25

Fretshi skrev:
Flinta skrev:
Fretshi skrev:
Det måste vara jobbigt och det låter lite pessimistiskt att livet inte ska få innehålla glädjeämnen.
Jag har problem i vardagen och ,ycker ofta att vardagssysslor är jobbiga och att bara ägna mig åt sånt skulle nog léda in mig i en djup depression där jag på allvar skulle fundera på om jag skulle ta livet av mig.

Men som sagt har man en djup depression så måste man söka hjälp så att inte varje dag går åt till bara det nödvändigaste jämt för det kommer aldrig hålla i längden.

Vilka sjukdomar är det du tänker på?


Sjukdomar och skador på hjärnan t ex stressutlösta psykoser, allvarliga utmattningstillstånd. Intrycksreducering hjälper också hjärnan att läka. Isolering och fokus på det nödvändigaste kan vara lämpligt en längre eller kortare tid innan man får energi av att t ex gå runt husknuten, samtala med en vän, fika, shoppa eller vad man tidigare uppskattat.


Jo det förstår jag. Jag tänkte om det var så att det jämt var så att man aldrig orkade göra något.

Men det är nog aldrig bra att gå hemma för länge.


När det inte är en tillräcklig utmaning att ta hand om sig själv och sina saker i sitt eget hem så är det givetvis bra om man kan gå ut och få sig lite stimulans utanför hemmet.

Avskyr uttrycket "att gå hemma" precis lika mycket som jag avskyr uttrycket "hemmasittare". Jag har då aldrig "gått hemma" de långa perioder jag varit hänvisad till mitt hem, oftast till sängen, och inte orkade gå hemifrån för att jag var för trött och sjuk.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Flinta » 2018-07-08 17:41:18

Fretshi skrev:
2016 var jag deprimerad (men kanske inte så djupt men var jobbigt ändå) och blev nästan galen av att gå hemma.


Vad menar du med att "gå hemma"? För jag tvivlar på att du varit inlåst :wink:

Du kunde nog öppna dörren och gå ut och hitta på än det ena än det andra? Eller behöver du att någon annan bestämmer och ger dig riktlinjer för vad du ska göra med din tid när du inte är hemma?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav antonius » 2018-07-08 17:48:14

Flinta skrev:Avskyr uttrycket "att gå hemma" precis lika mycket som jag avskyr uttrycket "hemmasittare". Jag har då aldrig "gått hemma" de långa perioder jag varit hänvisad till mitt hem, oftast till sängen, och inte orkade gå hemifrån för att jag var för trött och sjuk.


Epiteten du nämner är bara ett uttryck som NT:mafian använder för att på något sätt kontrollera folk och få dem att vara mer social än de klarar, och om möjligt åtm se ut eller verka so om dom är NT, att man sen lider av det skiter dom i. De kan komma med kommentarer som "du kan ju vara ute bland folk", att man sen är utmattad i flera dar efteråt ser ju inte dom... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Sparrissoppa » 2018-07-09 0:09:42

Under mina depressiva perioder jag har haft så har panikångest ofta förekommit.
Då har jag tagit till hjälp av att andas i en ” fyrkant ”. Andas in i 3 sek, hålla andan 3 sek, andas ut i 3 sek och hålla andan 3 sek.
Det kör jag i 10-15 min.
För att komma bort från de depressiva mörka tankarna så kör jag musik i lurar eller talbok, samtidigt som jag färglägger en målarbok för vuxna med tusch. Det tycker jag fungerar riktigt bra.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2018-07-09 9:44:25

Flinta skrev:
Fretshi skrev:
2016 var jag deprimerad (men kanske inte så djupt men var jobbigt ändå) och blev nästan galen av att gå hemma.


Vad menar du med att "gå hemma"? För jag tvivlar på att du varit inlåst :wink:

Du kunde nog öppna dörren och gå ut och hitta på än det ena än det andra? Eller behöver du att någon annan bestämmer och ger dig riktlinjer för vad du ska göra med din tid när du inte är hemma?


Med gå hemma menar jag i stora drag att vara sjukskriven och inte ha något att göra på dagtid. Jag brukade ta en promenad, spela clasg of Claes och se på Simpsons.
Sen tränade jag kung fu 3 ggr i veckan men det vart fortfarande jobbigt på dagarna. Antar att det var ensamhetsångest jag fick också och losertankar för att jag var sjukskriven.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2018-07-09 9:46:56

Sparrissoppa skrev:Under mina depressiva perioder jag har haft så har panikångest ofta förekommit.
Då har jag tagit till hjälp av att andas i en ” fyrkant ”. Andas in i 3 sek, hålla andan 3 sek, andas ut i 3 sek och hålla andan 3 sek.
Det kör jag i 10-15 min.
För att komma bort från de depressiva mörka tankarna så kör jag musik i lurar eller talbok, samtidigt som jag färglägger en målarbok för vuxna med tusch. Det tycker jag fungerar riktigt bra.


Det är nog bra att måla för att komma bort från nedstämdheten, men jag tror också att det är bra att komma ut så man får se något annat också.
Min panikångest har jag hanterat genom bön och dricka te, men allt som fungerar är nog bra här.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav antonius » 2018-07-09 11:40:39

Ångest går alltid över, det finns ingen som har haft ångest hela livet, men är såklart handikappande för de som har det ofta... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav tahlia » 2018-07-09 13:13:33

antonius skrev:Ångest går alltid över, det finns ingen som har haft ångest hela livet, men är såklart handikappande för de som har det ofta... :-)063
Det där är nog det värsta någon kan säga när man har ångest, iaf den variant jag hade. När du har ångest 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan i månader i sträck vill du helt ärligt strypa den som kliver in och säger "det går över". I det läget hjälper den kommentaren inte på något vis. Däremot provocerar den en hel del då den lätt kan uppfattas som ett förminskade av tillståndet i sig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Lillian3 » 2018-07-09 16:10:49

Är man verkligen deprimerad hjälper nog bara piller tyvärr.
Är man bara litet nere är det bästa motion. Promenader, dans, vad som helst bara man rör på sig.
Lillian3
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-06-28

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav antonius » 2018-07-09 19:28:30

tahlia skrev:
antonius skrev:Ångest går alltid över, det finns ingen som har haft ångest hela livet, men är såklart handikappande för de som har det ofta... :-)063
Det där är nog det värsta någon kan säga när man har ångest, iaf den variant jag hade. När du har ångest 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan i månader i sträck vill du helt ärligt strypa den som kliver in och säger "det går över". I det läget hjälper den kommentaren inte på något vis. Däremot provocerar den en hel del då den lätt kan uppfattas som ett förminskade av tillståndet i sig.


Jag förstår hur du menar, men jag menar naturligtvis inte den allra värsta av ångestproblmatiken har själv ångest för det mesta, men hade troligen skjutit mig om jag inte kunde trösta mig med att den går över ibland och det är då man får försöka leva och inte gå och vänta på när demonerna ska komma igen. De få stunderna man kan andas och nästan vara som en människa, men jag håller med dig det är förnedrande när dom som själv inte har det minsta tillkortakommande sitter och säger att det går över... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2018-07-09 19:37:12

tahlia skrev:
antonius skrev:Ångest går alltid över, det finns ingen som har haft ångest hela livet, men är såklart handikappande för de som har det ofta... :-)063
Det där är nog det värsta någon kan säga när man har ångest, iaf den variant jag hade. När du har ångest 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan i månader i sträck vill du helt ärligt strypa den som kliver in och säger "det går över". I det läget hjälper den kommentaren inte på något vis. Däremot provocerar den en hel del då den lätt kan uppfattas som ett förminskade av tillståndet i sig.


Jag kände ständig ångest/rastlöshet när jag gick på voxra (bupoprion). Det var hemskt.

Nu kan jag ta en löprunda, be en bön, ägna mig åt något kul som distraherar tankarna eller bara försöka acceptera känslan. Läsa om ångest ÅSS hemsida har också hjälpt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav antonius » 2018-07-09 19:59:39

Fretshi skrev:
tahlia skrev:
antonius skrev:Ångest går alltid över, det finns ingen som har haft ångest hela livet, men är såklart handikappande för de som har det ofta... :-)063
Det där är nog det värsta någon kan säga när man har ångest, iaf den variant jag hade. När du har ångest 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan i månader i sträck vill du helt ärligt strypa den som kliver in och säger "det går över". I det läget hjälper den kommentaren inte på något vis. Däremot provocerar den en hel del då den lätt kan uppfattas som ett förminskade av tillståndet i sig.


Jag kände ständig ångest/rastlöshet när jag gick på voxra (bupoprion). Det var hemskt.

Nu kan jag ta en löprunda, be en bön, ägna mig åt något kul som distraherar tankarna eller bara försöka acceptera känslan. Läsa om ångest ÅSS hemsida har också hjälpt.


Tricket kan vara för många att distrahera skiten med något, kan vara vad som helst egentligen, bra att du hittat en väg fortsätt så...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2018-07-09 20:57:43

Ja och i miTT fall blev det att sluta med voxra för det gick inte att leva med den. Jag vaknade varje dag och längtade tills jag skulle få sova igen för att slippa ångesten.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav BellaBelle » 2018-07-11 0:26:25

Flinta skrev:
Fretshi skrev:
Flinta skrev:
Sjukdomar och skador på hjärnan t ex stressutlösta psykoser, allvarliga utmattningstillstånd. Intrycksreducering hjälper också hjärnan att läka. Isolering och fokus på det nödvändigaste kan vara lämpligt en längre eller kortare tid innan man får energi av att t ex gå runt husknuten, samtala med en vän, fika, shoppa eller vad man tidigare uppskattat.


Jo det förstår jag. Jag tänkte om det var så att det jämt var så att man aldrig orkade göra något.

Men det är nog aldrig bra att gå hemma för länge.


När det inte är en tillräcklig utmaning att ta hand om sig själv och sina saker i sitt eget hem så är det givetvis bra om man kan gå ut och få sig lite stimulans utanför hemmet.

Avskyr uttrycket "att gå hemma" precis lika mycket som jag avskyr uttrycket "hemmasittare". Jag har då aldrig "gått hemma" de långa perioder jag varit hänvisad till mitt hem, oftast till sängen, och inte orkade gå hemifrån för att jag var för trött och sjuk.


Hm, de som jobbar hemma är de också ”hemmasittare” då? :/ “Går man hemma” om man arbetar hemma som t ex dramatiker eller frilansjournalist?

Vet inte om det är så mkt bättre ”komma ut” och ”vara social” på dagarna på ett DV? Om det känns helt fel kan det kanske göra en mer deprimerad istället. Det är ju lite konstgjord andning över det. För många kanske det är bättre att ”gå hemma” om man har ett specialintresse att trivas med.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Flinta » 2018-07-11 0:37:13

antonius skrev:
Epiteten du nämner är bara ett uttryck som NT:mafian använder för att på något sätt kontrollera folk och få dem att vara mer social än de klarar, och om möjligt åtm se ut eller verka so om dom är NT, att man sen lider av det skiter dom i. De kan komma med kommentarer som "du kan ju vara ute bland folk", att man sen är utmattad i flera dar efteråt ser ju inte dom... :-)004


Precis.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav BellaBelle » 2018-07-11 0:48:55

Att se roliga filmer kanske kan hjälpa. Var någon sjuk som blev frisk av det. Fast var nog något kroppsligt också.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav BellaBelle » 2018-07-11 0:50:41

Flinta skrev:
antonius skrev:
Epiteten du nämner är bara ett uttryck som NT:mafian använder för att på något sätt kontrollera folk och få dem att vara mer social än de klarar, och om möjligt åtm se ut eller verka so om dom är NT, att man sen lider av det skiter dom i. De kan komma med kommentarer som "du kan ju vara ute bland folk", att man sen är utmattad i flera dar efteråt ser ju inte dom... :-)004


Precis.


Att ”vara social” hjälper verkligen inte alltid. Ibland är det faktiskt bättre ta det lugnt på egen hand!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Flinta » 2018-07-11 1:01:29

BellaBelle skrev:
Vet inte om det är så mkt bättre ”komma ut” och ”vara social” på dagarna på ett DV? Om det känns helt fel kan det kanske göra en mer deprimerad istället. Det är ju lite konstgjord andning över det.


Konstgjord andning :) Samtalsterapi kan nog också räknas som konstgjord andning. Det sägs att psykologen kan få rollen som ett vikarierande hopp iallafall.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav BellaBelle » 2018-07-11 1:08:54

Flinta skrev:
BellaBelle skrev:
Vet inte om det är så mkt bättre ”komma ut” och ”vara social” på dagarna på ett DV? Om det känns helt fel kan det kanske göra en mer deprimerad istället. Det är ju lite konstgjord andning över det.


Konstgjord andning :) Samtalsterapi kan nog också räknas som konstgjord andning. Det sägs att psykologen kan få rollen som ett vikarierande hopp iallafall.


Har tyvärr aldrig fått det där med samtalsterapi att funka. Är lite avis på dem som fått ut något av det.

Fattar inte riktigt vad som menas med ”vikarierande hopp”. :-)003
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav BellaBelle » 2018-07-11 1:11:18

Solblomma skrev:Skogspromenader
Jogga
Sova
Piller
Bra psykolog
Förstående partner
Läsa
Struktur på livet i stort


Det där med ”struktur” och ”rutiner” nämns ofta. Men funkar det verkligen för alla? Dvs är det verkligen bra för alla?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Solblomma » 2018-07-11 7:26:08

BellaBelle skrev:Det där med ”struktur” och ”rutiner” nämns ofta. Men funkar det verkligen för alla? Dvs är det verkligen bra för alla?

Det finns nog inget som funkar för alla. Men för mig är det helt nödvändigt. Sist jag blev deprimerad utlöstes depressionen av brist på struktur. Det var för många oklara omständigheter i mitt liv, jag klarade helt enkelt inte av det. Och om för många av mina rutiner bryts för ofta blir jag otroligt stressad, vilket också bidrar till depression.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tips för att ta sig upp ur en depression

Inläggav Fretshi » 2018-07-11 12:15:11

BellaBelle skrev:
Flinta skrev:
Fretshi skrev:
Jo det förstår jag. Jag tänkte om det var så att det jämt var så att man aldrig orkade göra något.

Men det är nog aldrig bra att gå hemma för länge.


När det inte är en tillräcklig utmaning att ta hand om sig själv och sina saker i sitt eget hem så är det givetvis bra om man kan gå ut och få sig lite stimulans utanför hemmet.

Avskyr uttrycket "att gå hemma" precis lika mycket som jag avskyr uttrycket "hemmasittare". Jag har då aldrig "gått hemma" de långa perioder jag varit hänvisad till mitt hem, oftast till sängen, och inte orkade gå hemifrån för att jag var för trött och sjuk.


Hm, de som jobbar hemma är de också ”hemmasittare” då? :/ “Går man hemma” om man arbetar hemma som t ex dramatiker eller frilansjournalist?

Vet inte om det är så mkt bättre ”komma ut” och ”vara social” på dagarna på ett DV? Om det känns helt fel kan det kanske göra en mer deprimerad istället. Det är ju lite konstgjord andning över det. För många kanske det är bättre att ”gå hemma” om man har ett specialintresse att trivas med.


Jag har iof läst pausa tillis bok och där säger hon att hon kan komma hem över ett halvår och ändå må bra, jag skulle aldrig klara det. Antar för att depressionen gjorde så att jag tappade lusten för mina intressen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in