Gillbergs blogg

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gillbergs blogg

Inläggav Bali » 2018-06-18 11:01:00

Jonathan Delafield-Butt har skrivit det senaste inlägget:

Sinnet i rörelse
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Gillbergs blogg

Inläggav ankhh » 2018-06-18 14:37:59

Bali skrev:Jonathan Delafield-Butt har skrivit det senaste inlägget:

Sinnet i rörelse

Ett par citat:
Som barn utvecklar vi förmågan att uttrycka och dela våra känslor och tankar med andra genom rörelser. Vi sträcker oss efter det vi vill ha genom rörelser, och vi lär oss att människorna runt oss svarar på olika uttryck som sker genom rörelser.
(...)
När bebisar så småningom blir småbarn utgör dessa rörelser grunden för aktivt, självskapat lärande. De kan formas på kulturellt specifika sätt (Negayama et al., 2015).
(...)
Vid det här laget har decennier av detaljerad forskning så tydligt dokumenterat motoriska störningar inom autism att det är mycket som pekar mot att motoriska problem är ett av kärnsymptomen av autism, snarare än ett sekundärt problem (Fournier et al., 2010). Det kan hända att det finns en autismspecifik ”motorisk signatur” (Anzulewicz et al., 2016) som skiljer den från andra utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar, men mer forskning behövs för att fastställa detta.

Det är intressant. Men jag kan inte låta bli att undra om de återigen kommer att glömma bort att det eventuellt är skillnad på flickor och pojkar (biologiskt eller genom den kulturella formning som nämns ovan när det gäller olika nationaliteter), och kanske kommer på att forskning (och behandlingsmetoder) kring autistiska barns motorik inte är rakt av applicerbar på flickor någonstans kring 2040 eller så. De artiklar jag har kunnat kolla nämner bara "barn" (children), inte pojkar och flickor, och det brukar tyda på att de bara forskar på pojkar.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Gillbergs blogg

Inläggav Vildsvin » 2018-06-27 22:26:21

ankhh skrev:Det är intressant. Men jag kan inte låta bli att undra om de återigen kommer att glömma bort att det eventuellt är skillnad på flickor och pojkar (biologiskt eller genom den kulturella formning som nämns ovan när det gäller olika nationaliteter), och kanske kommer på att forskning (och behandlingsmetoder) kring autistiska barns motorik inte är rakt av applicerbar på flickor någonstans kring 2040 eller så. De artiklar jag har kunnat kolla nämner bara "barn" (children), inte pojkar och flickor, och det brukar tyda på att de bara forskar på pojkar.

Jag googlade källorna. Det är dock bara två av dem som finns gratis på nätet och där experiment har utförts:

37 children aged 3 to 6 years old (mean 4 years 5 months, standard deviation 11 months) clinically diagnosed with Childhood Autism (ICD-10 2010 Edition; World Health Organisation, 2011) were included in the ‘Autism’ group of the study. Of these, 12 were female. 45 children age-matched (mean 4 years 7 months, standard deviation 11 months) and gender matched (13 female) typically developing children were included in the ‘Control’ group of the study. All
https://www.nature.com/articles/srep31107

RESULTS: Of the 30 children, 28 (18 boys and 10 girls) (93%) were given diagnoses subsumed under the ESSENCE umbrella. Of the 15 children with an identified or strongly suspected etiology, 13 (8 boys and 5 girls) (87%) had ESSENCE disorders or symptoms.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26706480/
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Gillbergs blogg

Inläggav ankhh » 2018-06-27 23:42:06

Tack, Vildsvin!

Tyvärr är det bara den första artikeln som går att läsa i sin helhet, men den var intressant. De säger ingenting om eventuella skillnader mellan pojkarna och flickorna, men studien visade ju på god träffsäkerhet för metoden (upp till 93% av barnen med ASD kunde urskiljas genom vissa motoriska särdrag då de spelade iPad-spel) så man får väl anta att könsskillnader är försumbara här. Sannolikt skulle de ha reagerat om t.ex. samtliga som "missades" var av ett kön.

Den andra artikeln kan bara bara läsa abstract för - det säger inte så mycket.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Gillbergs blogg

Inläggav Bali » 2018-07-06 8:26:39

Jag har ju helt glömt att lägga till de senaste blogginläggen.

Gunilla Westman Andersson har skrivit ett inlägg om hur viktigt det är att lyssna till barnen och försöka se ur deras perspektiv:

Hallå barnet!


Och sen har Christopher Gillberg skrivit ett kort inlägg om Hans Asperger:

Hans Asperger och hans syndrom
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Gillbergs blogg

Inläggav HGJ » 2018-07-16 21:46:16

Bali skrev:Nästa veckas inlägg finns redan att läsa och det tar upp det viktiga D-vitaminet. Det är skrivet av Christopher Gillberg:

Solen skiner, inte bränner, på himlen

Från Gillbergs inlägg:

De flesta av oss har en säker varningssignal (som kallas erytem/lätt rodnad) som visar för oss när vi har fått nog. Vid det laget bör vi söka upp skugga (eller ta på oss täckande kläder). Det är oerhört oroväckande att folk istället får höra att de bör använda solskydd (som innehåller ett antal ämnen som kan ha mycket skadliga effekter, däribland infertilitet och, indirekt, cancer genom extrem överanvändning av kombinationen solskydd och solexponering)

Solskydd smetas över hela kroppen på unga människor, till den ständigt växande solskyddsindustrins stora glädje. När ska denna galenskap upphöra?

Den som skrev nedanstående hade alltså fel?


Kära elev i avgångsklassen 99, använd solkräm! Fick jag bara ge dig ett ord på vägen skulle det vara "solkräm". De långsiktiga vinsterna med solkräm har påvisats av forskare, medan resten av mina råd inte står på stadigare grund än mina egna snåriga erfarenheter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wear_Sunscreen
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in