hur får man tag på en billig katt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav Fretshi » 2018-07-03 0:16:42

Jag kanske skulle vilja ha en katt som sällskap och undrar om nån här vet var man får tag i en billig?

det är mest i intressestadiet nu så jag behöver tänka igenom en del först.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav Savanten Svante » 2018-07-03 0:27:54

Du kan kanske adoptera en?

http://www.kattjouren.nu
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav Fabela » 2018-07-03 0:30:33

Det kryllar av såna på Blocket.

Men nånting mycket viktigare att tänka på är alla de pengar som kommer att behövas i en massa år framöver för mat mm, försäkring, veterinär och kanske även kattpensionat e.dyl. om du reser bort, hamnar på sjukhus mm.

Det är bra att räkna på sånt, för det kan bli en kännbar utgift för den som har tajt med pengar :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav slackern » 2018-07-03 0:34:27

Katthem känns ju tryggt å bra.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav antonius » 2018-07-03 9:12:16

En Bengalisk tiger vore fint för att hålla snokande grannar på avstånd.
Men on topic så är det väl ganska lätt att få en kattunge från någon gård på landet, för dom har ju nästan alltid katter i stallar och ladugårdar. De brukar mest bli glad om någon vill en, så dom slipper avliva dem om det blir för många... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav DIProgan » 2018-07-03 9:20:06

Standardpris för en kattunge utan ras i ett områden som inte är överfullt så att de behöver ge bort dem är runt 500kr och hittas på Blocket etc. Kostnad för kattmat och kattsand är cirka 100kr per månad.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav flisan » 2018-07-05 14:11:33

En katt är en levande varelse och kan om man har tur leva 15-20 år. Billiga katter bidrar ofta till att människor inte tänker på vad det innebär att ha djur.
Försäkring minst 1000kr/år, kostar mycket mer om det är en raskatt. Kastrering, vaccinering och id-märkning. Kvalitetsfoder och sand kostar mer än 100kr per månad.
Det finns massor av hemlösa och vildfödda katter i Sverige som far illa för att människor inte kastrerar sina utekatter.
Katter ska kosta i inköp för att höja deras status.
Har man inte råd med det då har man nog inte råd att ha katt.
flisan
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2013-02-26

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav antonius » 2018-07-05 15:06:15

Här där jag bor är det då ingen som skulle betala för en vanlig bondkatt, och dom har det bra oftast för det finns fortfarande fungerande stall och ladugårdar där det alltid finns skydd för väder och vind, skulle vilja säga att de nog i många fall har det mycket bättre än en del innekatter som har typ noll stimulans och skulle väl förmodligen gömma sig om de mötte en råtta, eftersom de aldrig sett en sådan... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav Fretshi » 2018-07-05 17:42:39

flisan skrev:En katt är en levande varelse och kan om man har tur leva 15-20 år. Billiga katter bidrar ofta till att människor inte tänker på vad det innebär att ha djur.
Försäkring minst 1000kr/år, kostar mycket mer om det är en raskatt. Kastrering, vaccinering och id-märkning. Kvalitetsfoder och sand kostar mer än 100kr per månad.
Det finns massor av hemlösa och vildfödda katter i Sverige som far illa för att människor inte kastrerar sina utekatter.
Katter ska kosta i inköp för att höja deras status.
Har man inte råd med det då har man nog inte råd att ha katt.


Ja jag vet att katter lever länge, min familj hade en som blev 19 år som var med större delen av min barndom och vuxenliv.
Okej så då kanske man förstår varför det kostar att ha djur.

Kanske ska vänta lite då tills jag har råd att skaffa en och har bättre ekonomi.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav Fretshi » 2018-07-05 17:45:47

antonius skrev:Här där jag bor är det då ingen som skulle betala för en vanlig bondkatt, och dom har det bra oftast för det finns fortfarande fungerande stall och ladugårdar där det alltid finns skydd för väder och vind, skulle vilja säga att de nog i många fall har det mycket bättre än en del innekatter som har typ noll stimulans och skulle väl förmodligen gömma sig om de mötte en råtta, eftersom de aldrig sett en sådan... :-)063


Min katt var innekatt mesta delen av tiden och gick ut ibland dock hade vi problem med andra katter som attackerade honom så han fick inte gå ut längre då.
Han hade kanske inte te ett så stimulerande liv, men vi gav honom kärlek alla fall och lekte ibland med honom.
Han var också väldigt kelig så han verkade trivas alla fall även om det nog skulle gått att ordna hemmet så han fick mer stimulans.

Har läst i en bok hur msn kan inreda så att de får mer stimulans.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav Kahlokatt » 2018-07-05 17:53:16

flisan skrev:En katt är en levande varelse och kan om man har tur leva 15-20 år. Billiga katter bidrar ofta till att människor inte tänker på vad det innebär att ha djur.
Försäkring minst 1000kr/år, kostar mycket mer om det är en raskatt. Kastrering, vaccinering och id-märkning. Kvalitetsfoder och sand kostar mer än 100kr per månad.
Det finns massor av hemlösa och vildfödda katter i Sverige som far illa för att människor inte kastrerar sina utekatter.
Katter ska kosta i inköp för att höja deras status.
Har man inte råd med det då har man nog inte råd att ha katt.


:-)049
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

hur får man tag på en billig katt?

Inläggav kiddie » 2018-07-05 20:22:03

Det är ju som sagt inte katten som är billig eller dyr (om man bortser från vissa raskatter som kan vara svindyra) utan mat, sand, försäkring mm. När jag gick på soc fick katten sopig mat från ICA. Men jag lyckades spara till försäkringen och jag hade till vård som inte ingick i försäkringen (han var bra på att bli skadad ute typ på ett jack som läkte för fort och så blev det var därinne).

När jag kollade på katthem då jag skulle skaffa ny katt så ställde de häromkring hårda krav, t ex att man var frisk, att man hade en viss inkomst. Och flera krävde hembesök för att se att man hade det fint hemma och inte var en knarkis. Vet inte om jag hade klarat den besiktningen eftersom jag inte är så ordningsam av mig plus tidigare katter rivit sönder i tapeterna.

Slutade med att jag köpte kattunge som jag misstänker jag fick till kompispris för förra ägare brukade visst ta ca 3 gånger så mycket. Jag uppfyllde inte kraven som katthemmen ställde.

Lägger man undan vad katten kostar ett par månader så märker man ju snabbt om man har råd.

Propblemet med att hitta en katt på Blocket är att i de flesta fall säljs de två och två.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in