Alla vill oss inte väl

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Alla vill oss inte väl

Inläggav Alien » 2018-06-27 22:25:07

Moderator:

Flera gånger så har det förekommit medlemmar som hatat (vissa) aspergare och försökt skada oss/dem via förtal på nätet.

En välkänd/beryktad var Hermann/Josef1. Hermann blev bannad pga sina aggressiva utfall, fick en chans till och kom tillbaka som Josef1. Men även då överöste han oss dels som grupp, dels enskilda medlemmar med hat och förakt. Efter att ha blivit bannad igen skrev han elakheter om oss på sin blogg.

Någon verklig skada åstadkom han inte, men det kan vara obehagligt nog att kollektivt hängas ut som "socialt inkompetenta små låtsasmänniskor, som borde ha utrotats redan på fosterstadie". Han kallade aspergare för "tråkiga, jobbiga och äckliga" t ex i denna tråd: aspergermammor-t4815.html. Det var jobbigt att läsa för dem som redan är mobbade, deprimerade och har dåligt självförtroende. Samtidigt fanns det de som tyckte att han skrev väl och livade upp forumet. Detta var för flera år sedan. Vi har även haft andra fd medlemmar som förtalat AF och enskilda medlemmar t ex på sina bloggar.

Nu har vi Pikachu som ideligen startar nya trollkonton. Han nöjer sig inte med det utan försöker kartlägga medlemmar som vågar säga emot honom/hans trollnick i diskussioner. Känner han igen dem på andra forum trakasserar han dem i trådar och via pm. Lyckas han ta reda på deras verkliga namn avslöjar han det och kan också förtala med rena lögner. Se denna tråd: kan-vi-inte-ha-ett-kansligt-rum-t53330.html

Tyvärr går det inte att göra något åt honom förrän någon medlem polisanmäler honom.

Så tänk på vad ni skriver. Se till att ingen kan räkna ut vilka ni är i verkligheten el på andra ställen på internet. Tråkigt nog finns det de som vill oss illa, även här på forumet.

Det gäller även om någon tar kontakt via pm. Som aspergare med få kontakter kan man bli bara glad över att någon vill bli vän med en. Avslöja inte namn, telefonnummer och adress ens via pm förrän ni verkligen tycker att ni känner vederbörande. Var särskilt försiktig om det gäller någon som inte ens skrivit några inlägg på forumet.

Vem som helst kan ju läsa forumets öppna delar, och det är också lätt att regga sig och läsa även de dolda delarna. Det kan vara kriminella personer (med el utan AS) som ser oss som lätta byten. Antingen för att utnyttja någon ekonomiskt el för att trakassera.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla vill oss inte väl

Inläggav ankhh » 2018-06-27 23:46:21

Det är en bra påminnelse, Alien. Tack!

När det gäller Pikachu kan vilken forummedlem som helst göra en sökning. Då ser man. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Alla vill oss inte väl

Inläggav nomemorytoday » 2018-06-28 1:47:57

ankhh skrev:Det är en bra påminnelse, Alien. Tack!

Mm, verkligen. Skulle behövas dagligen ute irl oxå. :cry:
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Alla vill oss inte väl

Inläggav kiddie » 2018-06-28 13:35:21

Uppgifter kan komma ut på andra sätt än att man lämnar ut dem. En viss person hade mina personuppgifter innan jag hade en chans att i andra sammanhang långt senare ge dem till andra (som är pålitliga). Det finns rätt många sätt man kan bli outad på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Alla vill oss inte väl

Inläggav blitzen » 2018-06-28 23:40:17

Fy fan vad obehagligt...det här bekräftar ju bara mina farhågor...im outta here :!: :shock:
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Alla vill oss inte väl

Inläggav Toblerone » 2018-06-29 16:37:53

blitzen skrev:Fy fan vad obehagligt...det här bekräftar ju bara mina farhågor...im outta here :!: :shock:


Det är väl onödigt? Det räcker väl med att du inte skriver sånt som är känslig för dig själv (om någon annan skulle använda det emot dig).
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Alla vill oss inte väl

Inläggav kiddie » 2018-06-30 1:50:20

Det är väl rätt stor skillnad på om man blir osams än om någon smyger på en, letar upp en på andra forum, tar reda på ens namn och adress och sedan skickar i PM till personen.

Det tycker jag känner som ett hot. Ibland önskar jag att han skulle dyka upp hos mig och att jag förstod vem det var. Jag vet ju inte hans namn eller ens bostadsort. Eller utseende. Så han får dyka upp här och presentera sig.

Istället för att sitta och tramsa och trolla och ständigt komma tillbaka.

Jag kommer naturligtvis hävda när polisen kommer för att hämta hans lealösa kropp med bruten nacke nedanför trappan att han hoppade på mig.

Men nej, fegisar är vad de är. Så länge de sitter i trygghet och anonymitet bakom sina skärmar kan de vara lugna och lustfyllt outa andra.

Att ha blivit attackerade och stalkade online har jag och mina vänner råkat ut för tidigare, och jag har noll pardon med fega kräk som sysslar med sådana saker. De är som mobbare. Det är bara våld som får dem att fatta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Alla vill oss inte väl

Inläggav RainBowChild » 2018-06-30 9:45:22

Jag tycker inte man ska hänga ut nån enskild medlem på detta sättet.

Det är ju inte okej att hänga ut andra medlemmar som betett sig illa så varför skulle detta vara okej?
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Re: Alla vill oss inte väl

Inläggav tahlia » 2018-06-30 11:21:50

RainBowChild skrev:Jag tycker inte man ska hänga ut nån enskild medlem på detta sättet.

Det är ju inte okej att hänga ut andra medlemmar som betett sig illa så varför skulle detta vara okej?


Nu är det en viss skillnad på att bete sig illa och att söka upp folks personuppgifter för att sedan exempelvis ringa deras arbetsgivare i hopp om att ödelägga deras liv.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Alla vill oss inte väl

Inläggav Fabela » 2018-06-30 11:44:28

Toblerone skrev:
blitzen skrev:Fy fan vad obehagligt...det här bekräftar ju bara mina farhågor...im outta here :!: :shock:


Det är väl onödigt? Det räcker väl med att du inte skriver sånt som är känslig för dig själv (om någon annan skulle använda det emot dig).

Sant, iofs. Men det är trist att behöva vara på sin vakt hela tiden, att väga varje ord.
Man kan heller inte veta hur det man skriver kan vridas och vändas på.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Alla vill oss inte väl

Inläggav kiddie » 2018-06-30 18:46:15

Blivit outad innan på ett sätt som inte på något vis var mitt fel och inget jag kunde akta mig för. Därför väljer jag att inte vara så paranoid mot alla. Man märker efter ett tag vem som är OK.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Alla vill oss inte väl

Inläggav Fabela » 2018-06-30 19:08:31

Var det ett svar på mitt inlägg, Kiddie?
Isf: personligen bryr jag mig inte så mycket, har inga märkvärdiga hemligheter. Tänkte bara rent allmänt, en del kan ju ha mer känsliga saker att skydda, eller är bara mer känsliga som personer.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Alla vill oss inte väl

Inläggav Batte » 2018-06-30 19:42:12

Fabela skrev:personligen bryr jag mig inte så mycket, har inga märkvärdiga hemligheter. Tänkte bara rent allmänt, en del kan ju ha mer känsliga saker att skydda, eller är bara mer känsliga som personer.
Det kan like gjerne være løgner vedkommende sprer. :(
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Alla vill oss inte väl

Inläggav Fabela » 2018-06-30 20:49:59

Batte skrev:Det kan like gjerne være løgner vedkommende sprer. :(

Troll & Co? Ja visst, absolut.
Vad som helst kan hända.

Just därför tycker jag att det är lite konstigt att folk så lätt tror på allt de läser.
Själv tror jag aldrig på nånting på nätet till 100%, utan håller alltid en dörr på glänt för att det kan vara bluff, missförstånd, folk kan minnas fel, råka skriva fel osv.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Alla vill oss inte väl

Inläggav Batte » 2018-06-30 21:42:32

Fabela skrev:
Batte skrev:Det kan like gjerne være løgner vedkommende sprer. :(

Troll & Co? Ja visst, absolut.
Vad som helst kan hända.

Just därför tycker jag att det är lite konstigt att folk så lätt tror på allt de läser.
Själv tror jag aldrig på nånting på nätet till 100%, utan håller alltid en dörr på glänt för att det kan vara bluff, missförstånd, folk kan minnas fel, råka skriva fel osv.
Absolutt, holder med om det.

Det jeg tenkte på var at en som finner ut hvem en er like godt kan ringe arbeidsplassen etc. og spre løgner dersom det ikke finnes hemmeligheter å spre.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Alla vill oss inte väl

Inläggav kiddie » 2018-07-01 1:04:03

Fabela skrev:Var det ett svar på mitt inlägg, Kiddie?


Nej det var mest en allmän tanke.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Alla vill oss inte väl

Inläggav kiddie » 2018-07-01 1:23:21

Så Pikachu kommer tillbaka för att bevisa för oss att vi är brottsliga. För det första är vi inte ens representativa för aspergerdiagnosen, vi är individer här som har aspergers. Vi har ett högre andel honor mot vad det finns i diagnosen. Vi har även ett större antal personer som lever utan stöd eller med väldigt lite stöd om man jämför med hela diagnosen.

Vi är ett forum där alla bidrar till sin pusselbit av hela forumbilden och forumbilden stämmer inte med vad diagnosen aspergers i snitt är. Så måste det ju få vara!

Det verkar inte som speciellt många här är brottsliga, ska de som inte är brottsliga få ta kollektivt ansvar för de som är det? En av ett fåtal här som jag vet suttit hos polisen är Pikachu här. Vad är det han ska övertyga oss om? Att diagnosen aspergers har fler brott än de utan diagnos? Eller att var och en här egentligen har ett hemligt brottsligt jag inuti som han ska avslöja?

Det låter som det sistnämnda. Typ Ni är alla som jag, varför vill ni inte ERKÄNNA?

Annars förstår jag inte varför vi ska tvingas på denna sanning med sådan envishet. Det är som att säga till i Nordirland att hen ska vara katolik fast hen är protestant. Bara för att det är vanligt i Nordirland med katoliker (och protestanter) spelar det ingen större roll för protestanten att ständigt bli ihamrad att här finns det katoliker. Hen kommer ändå inte erkänna sig som katolik.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Alla vill oss inte väl

Inläggav Parvlon » 2019-09-23 3:21:47

sen undrar jag hur Alien definierar Förtal. det är nämnligen ett ord som oftast, mig veterligen, används i juridiska sammanhang, antingen om det misstänks eller anmälda brott.

mig veterligen så är inte forumet en juridisk person, så det blir lite lustigt hur vi än vänder på det, men det vore intressant att höra/läsa Aliens förklaring om det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Alla vill oss inte väl

Inläggav Alien » 2020-02-02 1:23:54

Det är inte förbjudet att använda orden "förtal" och "förtala" för icke-jurister. Orden används även i vardagen.

Synonymer till förtala är baktala, tala illa om, svärta ned, smutskasta. Så det finns ingen anledning att hänga upp sig på den juridiska termen, som om det vore olagligt att påstå att någon förtalat en så länge det inte finns en dom på det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla vill oss inte väl

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-02 5:25:18

+ 1
Hanberget o stenen killen skulle kunna utveckla mer, + 1
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in