Jultrådarna

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-01 20:32:08

Den som låst nästan alla jultrådarna, helt utan motivering(!) och synbarligen utan grund i regelverket(!!), saknar uppenbarligen känsla för traditioner och borde skämmas!
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav Huggorm » 2018-07-01 20:33:02

Inte jultrådar, julitrådar är det :-)051
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Jultrådarna

Inläggav ankhh » 2018-07-01 20:35:52

Är de låsta nu, det hade jag inte märkt.

Synd, tycker jag. Nog bör man få tramsa lite ibland, också.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-01 20:54:05

Huggorm skrev:Inte jultrådar, julitrådar är det :-)051

Jag tror att de flesta av de som låsts faktiskt är/var jultrådar som uppgraderats.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav Dagobert » 2018-07-01 21:07:29

ankhh skrev:Är de låsta nu, det hade jag inte märkt.

Synd, tycker jag. Nog bör man få tramsa lite ibland, också.

Argumentationsfel - falsk dikotomi.
Visst får man tramsa men jag gillar inte jultrådsbump i juli. De ligger länge och tar fokus från aktuellare trådar.
Dagobert
 
Inlägg: 14089
Anslöt: 2010-11-30

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-01 21:12:24

Nu menar jag inte att kritisera dig, jag undrar seriöst hur du bär dig åt när du läser forumet?

När jag klickar igenom avdelningarna ser jag i allmänhet ungefär en skärmsida med trådar där jag har olästa inlägg i. Det är en smal sak att läsa dem man är intresserad av och sen klickar jag bara på "markera allt som läst" och fortsätter till nästa avdelning.
Så länge man inte lämnar forumet flera veckor är det ytterst sällan de olästa trådarna spiller över från den första index-sidan i avdelningen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav ankhh » 2018-07-01 21:15:46

Dagobert skrev:Argumentationsfel - falsk dikotomi.
Visst får man tramsa men jag gillar inte jultrådsbump i juli. De ligger länge och tar fokus från aktuellare trådar.

Nä, det är ingen falsk dikotomi. Det är bara ett förkortat resonemang, där jag utelämnade argumentet att jag ser jul(i)trådarna som oskydligt trams, som (därmed) borde tillåtas.

Vi har helt enkelt olika åsikter om detta. :-)Happy

Spoiler: visa
Oskyldigt trams bör tillåtas.
Jul(i) trådarna är oskyldigt trams.
---
Jul(i)trådarna bör tillåtas (och alltså inte låsas).
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Jultrådarna

Inläggav RainBowChild » 2018-07-01 21:23:21

Dagobert skrev:
ankhh skrev:Är de låsta nu, det hade jag inte märkt.

Synd, tycker jag. Nog bör man få tramsa lite ibland, också.

Argumentationsfel - falsk dikotomi.
Visst får man tramsa men jag gillar inte jultrådsbump i juli. De ligger länge och tar fokus från aktuellare trådar.


Det är faktiskt inte du som bestämmer vad som är aktuellt.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Jultrådarna

Inläggav Dagobert » 2018-07-01 21:24:09

nallen skrev:Nu menar jag inte att kritisera dig, jag undrar seriöst hur du bär dig åt när du läser forumet?

JAG klarar mig men jag tänker mer på nykomlingarna. Folk ids väl inte bläddra till den äldre indexsidan utan ser ca 15 färre aktuella inlägg och en massa trams.

Dessutom ger de många jultrådarna intrycket att ingen har skrivit nåt på ett halvår.
Dagobert
 
Inlägg: 14089
Anslöt: 2010-11-30

Jultrådarna

Inläggav Dagobert » 2018-07-01 21:27:32

ankhh skrev:Nä, det är ingen falsk dikotomi.

Jo, enligt min tolkning: antingen gillar man jultrådarna eller också ogillar man trams.
Dagobert
 
Inlägg: 14089
Anslöt: 2010-11-30

Jultrådarna

Inläggav ankhh » 2018-07-01 21:28:36

Dagobert skrev:
ankhh skrev:Nä, det är ingen falsk dikotomi.

Jag tolkade det som att antingen gillar man jultrådarna eller också ogillar man trams.

Ah, OK. Så menade jag alltså inte, men ser att det kan läsas så.

Edit, efter omformulering av posten ovan:
Dagobert skrev:
ankhh skrev:Nä, det är ingen falsk dikotomi.

Jo, enligt min tolkning: antingen gillar man jultrådarna eller också ogillar man trams.

"Enligt [d]in tolkning" gör det inte till ett argumentationsfel från min sida. Bara en eventuell oklarhet; det är svårt att se hur andra kan tolka på annat sätt än man själv har tänkt. Välkänt kommunikationsproblem.
Senast redigerad av ankhh 2018-07-01 21:31:40, redigerad totalt 3 gånger.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-01 21:29:04

Dagobert skrev:Folk ids väl inte bläddra till den äldre indexsidan utan ser ca 15 färre aktuella inlägg och en massa trams.

På varje avdelnings indexsida presenteras i runda slängar 50 trådar. Jag tror inte att någon avdelning innehåller mer än knappt tio jul/juli-trådar.

Jag tycker väl helt enkelt att just det tramset tillhör forumets traditioner. Men, OK. Jag ska inte ta upp mer utrymme här heller.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav sugrövmanövern » 2018-07-01 21:38:00

"Nykomlingarna" aka de 101 Pikachuerna 8)
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jultrådarna

Inläggav Huggorm » 2018-07-01 21:45:50

sugrövmanövern skrev:"Nykomlingarna" aka de 101 Pikachuerna 8)
:shock: Fel färg
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-07-02 1:30:32

Moderator:

Det är jag som låst trådarna. Helt enligt reglerna:

• reklam och spammande av forumet är förbjudet.


Vill man tramsa så kan man göra det i Off topic-avdelningen.

Budskapet borde gått fram iom låsningen av trådarna. Men då det inte gjorde det, satte jag vederbörande på tillfällig förhandsgranskning./Exit Moderator

Spoiler: visa
Tänk om medlemmarna kunde visa lite sympati när man har fullt upp med ett troll plus en massa anmälningar. Nej, i stället känns det som vissa medlemmar passar på att jävlas extra mycket.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-02 1:34:28

Att få tramsa här ibland är en av de sakerna som håller mig vid liv just nu. Jag håller på och försöker utreda mig för en sjukdom och har aldrig mått så här dåligt, vilket naturligtvis oxo påverkar psyket.

Men nu känns det som man är övervakad varje gång man trycker skicka...

Ja lite synd är det faktiskt om mig oxo!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-07-02 1:36:20

Det finns ju en hel avdelning för trams, varför räcker inte den?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jultrådarna

Inläggav atoms » 2018-07-02 1:53:49

Nonsenstråden liksom, men man vill väl vara lite motvalls eller nihilistisk.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Jultrådarna

Inläggav tahlia » 2018-07-02 2:03:07

Varför har man inte låst trådarna för flera år sedan om det nu är mot reglerna istället för att låta det fortgå årligen så att det utvecklats till en tradition? Inkonsekvent.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-02 2:13:24

Tycker detta börjar likna någonslags dystopi. Man ska splittra sina känslor totalt och ha rätt ämne PRECIS och rätt känsla PRECIS för att platsa i en tråd eller del av forumet. Man ska dissekera hela sig och ingen själ får finnas kvar. För här ska allt ligga i aspiga lådor för det ska råda total ordning. Man får inte vara ledsen i en glad tråd och man får inte skoja på fel sätt (bara på aspergersätt!!!) i en seriös tråd. Man får fan ingenting här numera.

Skoja där det hör hemma för annars ska det vara dött och seriöst och helst ska ingen posta alls.

Medan livsviktiga trådar för mående som Avreagringstråden där syftet bör vara att avreagera sig (dvs inte diskutera) men den tråden har blivit en grältråd huruvida vissa människors känslor är berättigade och vad för fakta som är korrekta. Men den tråden skiter man kungligt i att den är helt offtopic. Varför? Därför att den ligger i off-topic vilket är helt bisarrt. En sådan tråd ska fan ligga i ontopic och inte tillåtas att tramsas i. Den som inte tycker som jag tycker fel.

Tycker en sådan tråd som har med mående är viktigare än någon gammal jultråd som blivit återupplivad på skoj.

Men om man bara går efter REGLERNA blir allt så bra så.

Och bara det blir snörräta rader av gravstenar på kyrkogården.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav atoms » 2018-07-02 2:14:22

tahlia skrev:Varför har man inte låst trådarna för flera år sedan om det nu är mot reglerna istället för att låta det fortgå årligen så att det utvecklats till en tradition? Inkonsekvent.


Antagligen därför att vi förr i tiden kunde ta det lugnt och städa upp när det bedarrat. Nu blir det bara ännu en del av malströmmen.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-02 3:53:00

Så när ni hade gott om tid så struntade ni i återupplivade trådar men nu när ni jagar troll som tar en massa tid så är det dax att spendera dyrbar till på oskyldig lek och straffa det?

Jag vet ju att en av er mods inte kan något alls om datorer så jag antar att det finns datakunskap hos er andra, annars kan ni jaga troll tills Jesus kommer tillbaka. Annars så finns det väl en möjlighet att ta in någon som är bra på datorer (finns massor här) för att stoppa det värsta trollinflödet. Man kan ju inte bara tycka att Oj ett nytt IP, det är allt vi har att gå efter och sedan stanna där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Mats » 2018-07-02 9:27:56

Julifirandet är tradition på forumet, liksom Torgny Lindgren och kundvagnar. Traditioner är viktiga. De är en del av vår historia och identitet.

Att bestraffa julifirandet för att det är off topic är lika dumt som det skulle vara att riva Visby ringmur för att det var ett svartbygge från början. (Om man ska följa REGLERNA ska den rivas.)

Trist att se att moderatorerna gör sig till martyrer och skyller det på julifirandet, när det verkliga problemet är att det inte finns någon fungerande Admin och att det har lett till underbemanning i moderatorskåren.

Det hade varit nästan 0 arbete att lämna anmälningarna mot julifirandet utan åtgärd.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Jultrådarna

Inläggav slackern » 2018-07-02 10:36:03

Mats skrev:Julifirandet är tradition på forumet, liksom Torgny Lindgren och kundvagnar. Traditioner är viktiga. De är en del av vår historia och identitet.


Traditioner är det inget fel på, men jag har en invändning mot påståendet att det är en del utav vår identitet, jag har väldigt svårt för när människor talar om för mig vem jag är, hur jag ska tänka och hur jag ska identifiera mig själv ge fan i det för jag har alldeles för stor integritet för det.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in