Varför låter aspergare konstigt?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav kiddie » 2018-06-06 20:38:37

Överlag känns det som aspergare har färre småljud för sig. Att NT oftare använder genvägar när de ska svara, de säger mm, mja eller muttrar i ett tonläge som beskriver vad de svarar.

Däremot är det flera aspergare jag vet som faktiskt härmar riktiga djur som de hör. Det enda djuret jag egentligen ser NT härma med samma driv är får. Normala vuxna verkar inte kunna låta bli att bäa tillbaka.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Toblerone » 2018-06-07 16:43:24

kiddie skrev:Överlag känns det som aspergare har färre småljud för sig. Att NT oftare använder genvägar när de ska svara, de säger mm, mja eller muttrar i ett tonläge som beskriver vad de svarar.

Däremot är det flera aspergare jag vet som faktiskt härmar riktiga djur som de hör. Det enda djuret jag egentligen ser NT härma med samma driv är får. Normala vuxna verkar inte kunna låta bli att bäa tillbaka.


Allt det där låter som Tourette. Det är inte ovanligt att ha lite tics med Aspergern.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Spaceman81 » 2018-06-07 17:13:20

Jag kan nog vara lite sån. Det kan vara ett sätt att be nån låta en vara ifred. Kanske sitter man i andra tankar och blir småirriterad över att nån ställer en för oss "onödig" fråga. Vi har väldigt svårt att svara på något som för oss är obetydligt. Vi har inte lika lätt för allmänt kallprat etc. Men man får öva på att replikera. Sånt socialt spel som NT-personer lär sig automatiskt måste aspergare nöta in som det vore ett främmande språk.
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav RainBowChild » 2018-06-07 18:00:44

Jag låter bara konstigt när jag är inspelad på band.

Hela min familj hade extremt roligt åt det när dom hittade mina inspelade radioshow kassetter...

:-)Raging
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Furienna » 2018-06-30 23:17:09

Efter att den här tråden somnade av kom jag ihåg att Gunilla Gerland beskrev något liknande. Hon ska enligt sin självbiografi "En riktig människa" haft en rad konstiga ljud för sig som liten. Detta märkte hon knappt av själv, men det var något som hennes storasysters kompisar retade sig mycket på. Det var dock bara under en period när hon var liten, och det är inte min erfaren- het att det är typiskt för vuxna med AS.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Toblerone » 2018-06-30 23:42:26

Furienna skrev:Efter att den här tråden somnade av kom jag ihåg att Gunilla Gerland beskrev något liknande. Hon ska enligt sin självbiografi "En riktig människa" haft en rad konstiga ljud för sig som liten. Detta märkte hon knappt av själv, men det var något som hennes storasysters kompisar retade sig mycket på. Det var dock bara under en period när hon var liten, och det är inte min erfaren- het att det är typiskt för vuxna med AS.


Det där är ju tics, och det vanligt att de försvinner igen. Tics och Tourette är ju lite släkta med AS, men det är ändå bara en minoritet som har dem. Tics är dock en helt annan sak än att prata för högt eller att prata pedantiskt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav kiddie » 2018-07-01 1:35:18

Toblerone skrev:Allt det där låter som Tourette. Det är inte ovanligt att ha lite tics med Aspergern.


Tics kanske, tourettes kräver att man har minst ett vokalt och ett motoriskt tic.

Jag har lite tics ibland och hade det i hela sjunde klass. Inte ljud dock. Tics är obehagliga. Man vill låta bli men det är svårt för något driver en att ticsa.

Att härma djur har jag aldrig upplevt som ett tics, utan en slags programmering normala inte har så mycket av. Själv har jag svårt att låta bli att härma vissa andra ljud också. Jag vet inte om de andra som härmar och ekar ljud och djur finner det obehagligt som ett tics är. Men själv är det mer ett uttryck för välmående. Det enda är väl att man får tänka sig för så att man inte härmar ett ljud i en skara normalisar som skulle titta konstigt på en.

Jag tycker det är intressant att NT:are triggas till samma beteende vad gäller får. De finner ett slags nöje i att bäa tillbaka och de verkar ha svårt att hindra sig. Kanske för att just det djurets ljud låter väldigt mänskligt, de säger ju verkligen BÄ.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in