Sätta ihop och laga saker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sätta ihop och laga saker

Inläggav jesusiscool » 2018-06-28 20:33:33

Finns det någon inom ASD som gör det svårt att sätta ihop en Ikea-möbel?
Vad säger era erfarenheter? Annars sägs väl aspergare vara bra på att sätta ihop och laga saker t.ex datorer eller musikinstrument.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Sätta ihop och laga saker

Inläggav nomemorytoday » 2018-06-28 21:16:53

Att se sambanden mellan förklaringsruta 1 till den sista, kanske. Gör varje ruta lugnt och metodiskt utan att fundera på hur den kommer se ut när den är klar, så är du klar snart :-)Happy

Se till så att du har en liten burk för alla skruvar också, när du öppnat påsarna. de kan ha en tendens att försvinna.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Sätta ihop och laga saker

Inläggav Huggorm » 2018-06-28 21:24:58

Jag har då inga problem med ikeamöbler. Om man är händig eller inte tror jag inte har med AS att göra. Vissa är det och andra är det inte, precis som i befolkningen i stort.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Sätta ihop och laga saker

Inläggav nomemorytoday » 2018-06-28 21:29:50

Ja kanske så.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Sätta ihop och laga saker

Inläggav ankhh » 2018-06-28 21:36:51

Jag har inte svårt för att sätta ihop möbler. Men jag tycker ofta att instruktionerna (de där teckningarna som ska fungera på alla språk) är knepiga, så jag tittar på dem bara för att få tips om smart arbetsordning, och klurar sedan ut resten genom att titta på själva möbeln.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Sätta ihop och laga saker

Inläggav Kahlokatt » 2018-06-28 21:39:17

Jag har fruktansvärt dålig spatial förmåga och skulle aldrig få ihop en IKEA-möbel. När jag lyckades skruva ihop en bordsfläkt alldeles själv var det en otrolig bedrift.
Det kan ta en halvtimme för mig att lägga ett 100 bitars Bamse-pussel för förskolebarn...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sätta ihop och laga saker

Inläggav Fabela » 2018-06-28 22:18:27

Inga problem här.
Tittar sällan på instruktioner, går bara igenom delarna och sätter igång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Sätta ihop och laga saker

Inläggav Huggorm » 2018-06-28 22:42:30

Fabela skrev:Inga problem här.
Tittar sällan på instruktioner, går bara igenom delarna och sätter igång.
Och delarna som blir över kan man kanske ha till något annat :D
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Sätta ihop och laga saker

Inläggav Fabela » 2018-06-28 22:49:51

Huggorm: Just det: köp en, bygg två :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Sätta ihop och laga saker

Inläggav Heliora » 2018-06-28 23:04:13

Kahlokatt skrev:Jag har fruktansvärt dålig spatial förmåga och skulle aldrig få ihop en IKEA-möbel. När jag lyckades skruva ihop en bordsfläkt alldeles själv var det en otrolig bedrift.
Det kan ta en halvtimme för mig att lägga ett 100 bitars Bamse-pussel för förskolebarn...


Tja, det är exakt samma här. Och jag har inte lyckats skruva ihop en bordsfläkt. Jag försökte göra det på jobbet för någon vecka sedan, men gick bet.

Nyligen har vi köpt ett planteringsbord och jag som var mest ivrig med köpet ville gärna sätta ihop det också. Jag satt med IKEAs bruksanvisning i flera timmar (satt en timme vid varje bild och försökte klura ut hur bildanvisningarna skulle tolkas) och lyckades få ihop en bråkdel av möbeln. Sen visade det sig ändå att jag gjort helt fel. Jag har inte fått ihop planteringsbordet än. Måste skruva loss allt och börja om från början. Kanske blir färdig till nästa sommar eller något. :-)004
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Sätta ihop och laga saker

Inläggav ankhh » 2018-06-28 23:05:37

Fabela skrev:Inga problem här.
Tittar sällan på instruktioner, går bara igenom delarna och sätter igång.

Så gjorde jag förr. Sen var det den lilla beklagliga incidenten när jag monterade ihop ett skåp och upptäckte att skiljeväggen inuti måste monteras före ytterväggarna, det gick inte att få den på plats i efterhand... Så sen dess tar jag ett snabbkik på ordningen, i alla fall tillräckligt för att se om någonting måste monteras före något annat.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Sätta ihop och laga saker

Inläggav Huggorm » 2018-06-28 23:10:42

På tal om Ikea så har jag ju själv byggt hela mitt kök med bänk och skåp och allting. Och egentligen utan att kolla i beskrivningen eftersom köksskåpen i princip inte går att sätta ihop fel. Största problemet var att luckorna jag valde skulle utgå ur sortimentet och det fattade jag inte förrän jag köpt hälften redan. Jag fick åka ner till båda ikea i Gbg och köpa deras kvarvarande luckor i olika storlek för att få det komplett och den allra sista lådfronten dök inte upp förrän efteråt när någon köpt den och ångrat sig och lämnat tillbaka. Ibland har man tur.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Sätta ihop och laga saker

Inläggav tahlia » 2018-06-28 23:18:32

Tror det har mer att göra med huruvida man antingen är praktiskt lagd eller har vana av praktiska göromål än med diverse diagnoser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sätta ihop och laga saker

Inläggav jesusiscool » 2018-06-29 16:34:02

ankhh skrev:Jag har inte svårt för att sätta ihop möbler. Men jag tycker ofta att instruktionerna (de där teckningarna som ska fungera på alla språk) är knepiga, så jag tittar på dem bara för att få tips om smart arbetsordning, och klurar sedan ut resten genom att titta på själva möbeln.

Problem med theory of mind? Man måste sätta sig in hur andra har tänkt att det skall bli. Man måste ta deras perspektiv.
Bruksanvisning är oftast jobbiga. De är oftast icke-pedagogiska. Borde vara lättare att följa instruktioner på youtube.

nomemorytoday skrev:Att se sambanden mellan förklaringsruta 1 till den sista, kanske. Gör varje ruta lugnt och metodiskt utan att fundera på hur den kommer se ut när den är klar, så är du klar snart :-)Happy

Se till så att du har en liten burk för alla skruvar också, när du öppnat påsarna. de kan ha en tendens att försvinna.

Ok jag tror jag fattar. Vissa blir "anxious" av att inte kunna se resultatet i förväg medan det för andra handlar om att inte bry sig utan bara följa stegen.
Här kan aspergaren fastna dvs steg 1-5 kanake inte rikift flyter på. Kanske har steg 4 ett problem där man måste hitta eärt person som kan ge den skruvmejseln man behöver (om man tex sätter ihop en möbel på jobbet).
Det är samma sak som att det inland inte finns bryggt kaffe på min DV. En personal berättade att man bara sätter på kaffe i så fall men...hur fasen skall jag veta hur mycket kaffe och vatten osv det skall vara?!! Eller så kan man bara skita i detta och brygga ändå. Eller fråga nån om detta. Själv gillar jag att slippa dricka för mycket kaffe.
Så det kan komma steg som tex är socialt jobbiga. Då blir det ofatst "fuck it!".
Men en sak är säker...man behöver då någon som får en på rätt spår igen.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Sätta ihop och laga saker

Inläggav whatnow » 2021-03-05 11:11:37

Finner det näst intill terapeutiskt att bygga ihop IKEA-möbler. :-)154
Tycker det är väldigt skönt med en uppgift som är så strukturerad från början till slut. Självklart kan vissa moment vara lite svårare att förstå så man får kolla lite fram och tillbaka, men det löser sig.

Häromdagen behövde jag byta en trasig persienn som satt innanför två fönsterrutor, tittade på det en stund, drog lite här och var och sen förstod jag hur jag skulle gå tillväga. Aldrig gjort det förut och sambon tyckte det var underligt, men tror det är människors olika mentalitet som spelar roll... "Den kan inte bli mer trasig än den är, jag testar och hoppas på det bästa!" eller "Nej, det här har jag ju aldrig gjort förr så det kan jag ju inte, bäst att jag låter det vara..", att lära och förstå eller bara vägra helt... Kanske ADHD:n som spelar in där också, gotta go fast!! :-)231
whatnow
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2021-01-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in