Det finns inge sätt man kan få koll på gruppboenden?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det finns inge sätt man kan få koll på gruppboenden?

Inläggav Legacy » 2018-06-19 16:02:51

Och gruppboenden med särskild service, jag är sugen på att flytta upp till stockholm, men alla boenden som jag skulle känna mig bekväm att flytta in i är upptagna, det finns inget sätt man kan får mer koll på de man är bekväm att flytta in i är lediga?
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Det finns inge sätt man kan få koll på gruppboenden?

Inläggav RainyDay » 2018-06-19 16:13:10

Ett sätt kan ju vara att anmäla sitt intresse direkt till boendet och vänta på att dom ska få en ledig plats. Att gå via sin LSS-handläggare är enligt min erfarenhet bara slöseri med tid då dom har för mycket att göra. Om du redan har ett LSS-boende prioriterar dom andra dom inte har hittat boende till först. Men ligger man på och visar intresse så är nog chansen större att få hjälp.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Det finns inge sätt man kan få koll på gruppboenden?

Inläggav Solblomma » 2018-06-19 16:17:33

Här står det om boende i Stockholm. Det finns också en mejladress till ansvarig person.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/fu ... ndeformer/
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Det finns inge sätt man kan få koll på gruppboenden?

Inläggav Legacy » 2018-06-19 16:27:03

RainyDay skrev:Ett sätt kan ju vara att anmäla sitt intresse direkt till boendet och vänta på att dom ska få en ledig plats. Att gå via sin LSS-handläggare är enligt min erfarenhet bara slöseri med tid då dom har för mycket att göra. Om du redan har ett LSS-boende prioriterar dom andra dom inte har hittat boende till först. Men ligger man på och visar intresse så är nog chansen större att få hjälp.


Kan man anmäla sitt intresse direkt till boendet?
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Det finns inge sätt man kan få koll på gruppboenden?

Inläggav RainyDay » 2018-06-19 17:10:52

Jag tror jag tänkte fel när jag skrev. :-)051 Nej du kan inte anmäla direkt till boendet, men till den enhet i den stad du tänker att du vill bo i. Däremot kan du komma med önskemål om vilket boende du vill komma till.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Det finns inge sätt man kan få koll på gruppboenden?

Inläggav Legacy » 2018-06-19 18:26:07

vad är enhet? :( Har man större chans och få en plats om man flyttar till ett boende man egentligen inte vill i stockholm för att sedan flytta igen, eller tycker dem att du har juh redan ett boende i stockholm?
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in