Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 20:09:58

Vildsvin skrev:Sen har personer med NPF troligen mindre motståndskraft mot sjukdomar än NT. Helt enkelt eftersom genetiska avvikelser och fosterskadande inflytelser som försämrar hjärnans funktion också verkar i andra organ. Särskilt lättpåverkat är det adaptiva immunsystemet vars utveckling är helt beroende av miljön. Då menar jag inte bara den yttre uppväxtmiljön utan även den interna miljön som påverkas av hjärnan och som immunförsvarets celler lever i.

Att många med Asperger distanseraserar sig från utvecklingsstörda tror jag delvis handlar om förnekelse (påhejat av föräldrar) av hur dåligt man faktiskt fungerar. Men behoven av hjälp ser också väldigt annorlunda ut hos en med ojämn begåvningsprofil än om begåvningen är generellt nedsatt. Aktiviteter för utvecklingsstörda blir förnedrade.


Det finns en länk mellan autismspektrum och autoimmuna sjukdomar eller allergier. Det kan vara samma person som har dem. Men kan också vara att mamman har en och barnet en. Att man har mindre motståndskraft är inte direkt sant. Människan kan uppdelas i de med svagt och de med starkt immunförsvar. Svagt immunförsvar passar i en ren miljö som inte har många miljögifter (eftersom de är svaga mot cancer) och få smittor (eftersom de är svagare mot dessa). Fördelen är att deras immunförsvar inte behöver en höggradig träning, så utan träning för immunförsvaret förblir man frisk.

De som har starkt immunförsvar (därebland många NPF), har ett stort behov att få sitt immunförsvar tränat vilket kan vara svårt i en modern miljö, så därför blir immunförsvaret dåligt tränat och pga sin höga aktivitet kan det komma att attackera ofarliga ämnen (allergi) eller sig själv (autoimmunitet). Det som är bra är att "vi" har ett högre cancerskydd eftersom vi fortfarande lever i en soppa av cancerogener, men lever för renligt och det är dåligt för vår typ.

Att det bara handlar om att vara svag, nja det är väl lite mer komplicerat än så.

Just att kallas svagbegåvad som aspergare gör extra ont, eftersom vi redan vet att vi är dåliga på vissa saker. Vi har vissa saker vi är bra på. Och det är klart att det inte är kul när någon kommer och påstår att "nej förresten du är puckad på det med, du är puckad överlag". Många tror faktiskt på sådana dumma uttalanden. Man ska väl få lov att ha de styrkor man har, annars blir det ju bara skit av ens självkänsla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 20:15:21

Flinta skrev:Boendestödshjälpen lätt utvecklingsstörda kan ha behov av behöver väl inte skilja så mkt från den hjälp man kan behöva som aspie?


Varför har vi då inte samma gäng boendestödjare för båda grupperna? Det borde ju funka hur bra som helst.

Någon som ens tänkt tanken att utvecklingsstörda utan autism faktiskt har större styrkor vad gäller det sociala? Eller ska de också behandlas som sociala miffon bara för att man ska pressa in så många man kan i varje patientgrupp?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-04-06 20:38:47

kiddie skrev:Varför skulle jag göra det när hon arbetade ihop till min försörjning via skatten?

Va?
:-)051
Hade du tagit tillräckligt betalt av tillräckligt många hade du ju inte behövt ta av det staten pressar ur oss andra.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Flinta » 2018-04-06 21:09:05

kiddie skrev:
Flinta skrev:Boendestödshjälpen lätt utvecklingsstörda kan ha behov av behöver väl inte skilja så mkt från den hjälp man kan behöva som aspie?


Varför har vi då inte samma gäng boendestödjare för båda grupperna? Det borde ju funka hur bra som helst.


Det förekommer i vissa kommuner/hos vissa utförare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 21:26:55

nallen skrev:
kiddie skrev:Varför skulle jag göra det när hon arbetade ihop till min försörjning via skatten?

Va?
:-)051
Hade du tagit tillräckligt betalt av tillräckligt många hade du ju inte behövt ta av det staten pressar ur oss andra.


Vaddå av tillräckligt många? Att vara hundvakt på heltid ger inte en heltidslön hoppas jag att du fattar. Eller skulle jag ha 12 hundar i min lägenhet menar du?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Vildsvin » 2018-04-07 23:13:43

kiddie skrev:Någon som ens tänkt tanken att utvecklingsstörda utan autism faktiskt har större styrkor vad gäller det sociala?


Ja, det är bland annat därför jag reagerar när aspergare talar illa om utvecklingsstörda. Vi sitter i samma båt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-04-07 23:46:43

Vildsvin skrev:
kiddie skrev:Någon som ens tänkt tanken att utvecklingsstörda utan autism faktiskt har större styrkor vad gäller det sociala?


Ja, det är bland annat därför jag reagerar när aspergare talar illa om utvecklingsstörda. Vi sitter i samma båt.

Just det. Jag skulle då aldrig tala illa om utvecklingsstörda.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-06-15 15:45:52

kiddie skrev:
LordNelson skrev:Ja, jag jobbar men det går trögt. Ja, jag förstår ni är självdiagnostiserade med någon form av sömnsjuka.


Diagnostiserad med G47.0 och G47.2.

Jobba bättre. Du måste vara hemsk att ha som arbetskamrat. En sådan där som andra får göra allt jobb för. Har haft dem på min arbetsplats.

Du vet väl inget om hur jag är på mitt arbete. Skärp dig.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-06-15 16:01:14

LordNelson skrev:Du vet väl inget om hur jag är på mitt arbete. Skärp dig.


Gör du vilda antaganden om folk får du finna dig i att bli behandlad på samma sätt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-06-15 16:04:26

Behandlad hur?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-06-15 16:20:22

Du skriver medvetet elakt för att såra.?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-06-15 16:21:10

Du kommer undan med det och känner dig stolt över dig själv.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-06-17 16:33:03

Skärp dig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-06-22 14:19:02

Du härmas...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in