Varför låter aspergare konstigt?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav LordNelson » 2018-03-23 16:15:45

Varför låter aspergare konstigt, som typ grisar? Grymt, nöff. Flera jag känner med diagnos låter så. Dom vill liksom inte prata...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Huggorm » 2018-03-23 16:17:20

Förmodligen påverkar AS den del av hjärnan som har med talförmågan att göra, vilket gör det svårare för aspergare att prata. Men som vanligt drabbas vissa individer mer än andra av varje enskilt symptom
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Alien » 2018-03-23 16:57:57

De kanske tror att de bara kan prata när de har något (viktigt) att säga. Och då får de för lite träning. :-)063

Det sägs att aspergare generellt pratar med entonig röst. Men det gäller iaf inte mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav antonius » 2018-03-23 17:48:24

Det är kanske så ur ett NT perspektiv, för dom skall alltid leta fel på sådana som de inte tycker tillhör gruppen/kollegiet, så dom har någon att baktala på fikarasten... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Solblomma » 2018-03-23 18:03:44

Alien skrev:
Det sägs att aspergare generellt pratar med entonig röst. Men det gäller iaf inte mig.


Jag pratar inte heller med entonig röst när jag pratar med NT personer. Men hemma med min man pratar jag mer entonigt, då orkar jag inte anstränga mig att låta "normal". Men jag känner flera aspergare som pratar väldigt entonigt även när de pratar med NT personer.
Fast jag skulle inte säga att det låter "konstigt". Det beror ju på ur vems perspektiv man ser (hör!) det!
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Toblerone » 2018-03-23 18:51:07

Alien skrev:De kanske tror att de bara kan prata när de har något (viktigt) att säga. Och då får de för lite träning. :-)063

Det sägs att aspergare generellt pratar med entonig röst. Men det gäller iaf inte mig.


Säkert? Jag trodde inte heller att jag gjorde det, men min man säger, jo, lite grann. :wink:

Annars kan det vara så att det inte är alla som har något konstigt med talet. Men jag har hört något hos dem flesta. Vissa pratar lite "pedantiskt" eller för högt eller för tyst. Eller omväxlande för högt och för tyst. Andra har en slags melodi i talet som inte är den vanliga, för svenska alltså. Några låter som om de har en utländsk brytning (en engelsk) eller en dialekt som de egentligen inte borde ha.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav LordNelson » 2018-03-23 19:01:17

Dom kan ju prata men när man säger något till dom får man ett grymtande ljud eller annat läte till svar.
Andra människor kan kanske under vissa omständigheter göra liknande ljud, vad vet jag.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav onionhttps » 2018-03-23 19:12:37

LordNelson skrev:Varför låter aspergare konstigt, som typ grisar? Grymt, nöff. Flera jag känner med diagnos låter så. Dom vill liksom inte prata...

Vissa låter inte konstigt alls. Jag hoppas det är människor med Asperger du träffat och inte grisar med Asperger :)

...vore det det senare skulle jag bli förvånad. Har vetenskapen kommit så långt att vi kan även sätta diagnoser på djur?
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Alyana » 2018-03-23 19:28:32

Intressant.
Jag tror att jag talar lite konstigt.
Ljust och låter yngre än jag är har jag hört.
Sen har svårt att finna ord ofta, hittar inte förklaringen fast jag vet det själv, kan inte förmedla till andra i talspråk riktigt.
Det är lättare för mig att skriva ner mina tankar oftast.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Alyana » 2018-03-23 19:31:26

LordNelson skrev:Dom kan ju prata men när man säger något till dom får man ett grymtande ljud eller annat läte till svar.
Andra människor kan kanske under vissa omständigheter göra liknande ljud, vad vet jag.

Jag tror jag förstår vad du menar. :)
Det är nog kanske att det är jobbigt att prata då, eller så gillar vissa att använda vissa ljud bara, de fattar kanske inte att det blir obegripligt för andra.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav antonius » 2018-03-24 7:51:55

Vet inte hur det är för er, men jag känner igen andra med AS på hur de pratar i första hand, jag behöver ofta bara höra ett par meningar så anar jag, ser jag sen hur de rör sig så är oftast saken klar. Men att säga att vi pratar konstigt är ju bara att förminska sig själv, vi får väl låta hur fanken vi vill och det ska NT:anhanget skita i... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Alien » 2018-03-24 14:08:06

Toblerone skrev:
Alien skrev:De kanske tror att de bara kan prata när de har något (viktigt) att säga. Och då får de för lite träning. :-)063

Det sägs att aspergare generellt pratar med entonig röst. Men det gäller iaf inte mig.


Säkert? Jag trodde inte heller att jag gjorde det, men min man säger, jo, lite grann. :wink:

Annars kan det vara så att det inte är alla som har något konstigt med talet. Men jag har hört något hos dem flesta. Vissa pratar lite "pedantiskt" eller för högt eller för tyst. Eller omväxlande för högt och för tyst. Andra har en slags melodi i talet som inte är den vanliga, för svenska alltså. Några låter som om de har en utländsk brytning (en engelsk) eller en dialekt som de egentligen inte borde ha.


Jag är helt säker på att jag inte pratar entonigt. Jag pratar som min mor, som inte heller pratade entonigt.

Däremot har jag fått andra klagomål. Jag pratar för tyst och för litet (förr i tiden). Jag pratar för högt och för mycket (nuförtiden). Jag pratar för fort. (Undra på det, det kändes som ingen hade tålamod att lyssna på en så värdelös person så det gällde att snabbt få fram det jag ville säga.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Linsen » 2018-03-24 21:13:43

Jag har läst att det sociala kan beskrivas som en mosaik av nyanser. En entonig röst kanske just visar på denna sociala "ensidighet". Man förmedlar sig ju med tonfall, gester osv minst lika mycket som med det uttalade. Detta sker per automatik, och fyller i informationsluckorna för mottagaren. Nu är jag inte autistisk, men har personlig erfarenhet av diagnosen. Jag har alltid tolkat det som att autister med entonig röst, inte "ser" de sociala nyanserna på samma sätt som andra.
Linsen
Bannad
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2018-02-01

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav kiddie » 2018-03-25 5:37:37

Har aldrig hört dem grymta faktiskt. Och gör de det så gör NT det med. För i det avseendet har jag aldrig tyckt det skiljer sig.

Däremot tycker jag man kan höra på vissa aspergerbarn som talar i hela meningar och särskilt att de faktiskt talar meningen till slut. NT-barnen verkar mer säga en halv mening och när de ser att budskapet går fram orkar de inte fortsätta meningen utan lämnar den halv och ogrammatisk.

Detta sätt att tala hör jag också hos människor som är över 60, men det verkar mer bero på att de tappat alla sina utfyllnadsord. De säger inte "vettere" och "lixom" som jag gör.

Jag tror jag influeras av hur andra människor talar för att tala som en sann aspergare. Jag skulle gärna tala snyggare men det får bli slarvigt, dumt och nästan lite tonårsaktigt. Inte bara det att jag influeras, jag har nog också svårt att sätta ihop bra meningar medan jag talar, det verkar tonåringar också ha problem med. Jag har inte utvecklat ett hundraprocentigt vuxet språk tyvärr. Detta har kanske med aspergern att göra, någonslags mild språkstörning eller något. Vilket då skulle leda till att aspergern får mig att tala oaspigt. Nåt sånt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav LordNelson » 2018-03-25 11:52:00

Det är ju inte helt socialtaccepterat att låta som ett djur. Det hämmar förmodligen deras möjligheter. Att dom låter så inget jag hittat på det är bara så.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav AlexAspie » 2018-06-06 12:56:26

Alyana skrev:Intressant.
Jag tror att jag talar lite konstigt.
Ljust och låter yngre än jag är har jag hört.
Sen har svårt att finna ord ofta, hittar inte förklaringen fast jag vet det själv, kan inte förmedla till andra i talspråk riktigt.
Det är lättare för mig att skriva ner mina tankar oftast.


Håller verkligen med dig i det du skriver! Väldigt ofta har jag formulerat mig jättebra i huvudet men sen när jag ska berätta så säger jag bara hälften och ofta på ett sämre sätt än hur jag hade formulerat mig i huvudet. När jag var yngre, innan min utredning, var det jättejobbigt och en stor källa till ångest/oro.

Om jag har nåt viktigt möte där jag verkligen vill få fram en viss sak så brukar jag skriva ned det och sen läsa upp eller lämna över pappret.
AlexAspie
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2018-06-04

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav AlexAspie » 2018-06-06 13:12:31

LordNelson skrev:Dom kan ju prata men när man säger något till dom får man ett grymtande ljud eller annat läte till svar.
Andra människor kan kanske under vissa omständigheter göra liknande ljud, vad vet jag.

Du får det att låta som att du tycker att alla med asperger låter som grisar, menar du verkligen det?

Vad jag vet låter jag aldrig som en gris och har nog inte stött på någon aspie som gör
AlexAspie
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2018-06-04

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Selma » 2018-06-06 14:20:01

Många är dåliga på att artikulera. Depratarpåutannågotuppehållmellanordenvilketgördetsvårtattöversättaisinegenhjärnasamtidigt. Dessutom mumlar de ofta, eller talar tyst. Hellre det än de som med tordönsstämma pratar i mobilen. Tröttsamt att resa och behöva lyssna till någon som ringer upp fem personer och frågar "-HEJ, VAD GÖR DU!? JAG SITTER PÅ BUSSEN, ÄR PÅ VÄG HEM." :evil:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Furienna » 2018-06-06 14:55:17

LordNelson skrev:Att dom låter så inget jag hittat på det är bara så.

Jag har mycket svårt att tro på det. Okej, kanske att någon person med AS som du har träffat grymtar som en gris. Men det är väl ändå knappast flera stycken, som har just den egenheten. Tänker du kanske på Tourettes syndrom? De kan ju ha sina "ticks".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav LordNelson » 2018-06-06 15:33:42

AlexAspie skrev:
LordNelson skrev:Dom kan ju prata men när man säger något till dom får man ett grymtande ljud eller annat läte till svar.
Andra människor kan kanske under vissa omständigheter göra liknande ljud, vad vet jag.

Du får det att låta som att du tycker att alla med asperger låter som grisar, menar du verkligen det?

Vad jag vet låter jag aldrig som en gris och har nog inte stött på någon aspie som gör

Nej inte alla. Rubriken är nog satt onödigt provocerande.

Furienna skrev:
LordNelson skrev:Att dom låter så inget jag hittat på det är bara så.

Jag har mycket svårt att tro på det. Okej, kanske att någon person med AS som du har träffat grymtar som en gris. Men det är väl ändå knappast flera stycken, som har just den egenheten. Tänker du kanske på Tourettes syndrom? De kan ju ha sina "ticks".

Tro det den som vill. Jag har iallafall stött på det. Jag har tex en arbetskamrat som gör så. Tourettes är jag väl bekant med och det är inte det jag menar.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav antonius » 2018-06-06 15:38:06

låter det som en gris, ser ut som en gris, och uppträder som en gris, då är det förmodligen en gris... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Furienna » 2018-06-06 16:04:34

LordNelson skrev:Tro det den som vill. Jag har iallafall stött på det. Jag har tex en arbetskamrat som gör så. Tourettes är jag väl bekant med och det är inte det jag menar.

Men det var märkligt i så fall. Jag har ju hört talas om att aspergare kan ha entonig röst eller tala för högt. Men grymta som en gris? :-)063
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav LordNelson » 2018-06-06 16:10:29

Jag tänker att det omöjligt bara kan vara jag som träffat dom som gör det här.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Varför låter aspergare konstigt?

Inläggav Flinta » 2018-06-06 16:10:57

Huggorm skrev:Förmodligen påverkar AS den del av hjärnan som har med talförmågan att göra, vilket gör det svårare för aspergare att prata. Men som vanligt drabbas vissa individer mer än andra av varje enskilt symptom


Ja så är det nog.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in