Min arbetsgivare har behandlat mig riktigt illa...

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Min arbetsgivare har behandlat mig riktigt illa...

Inläggav Kaettare » 2018-06-03 10:14:03

... och jag vet inte hur jag ska gå tillväga eller vem jag ska vända mig till för att få stöd med kommunikation och rättssaker. Det följande stycket är från facebook inlägg jag skrev som beskriver hur jag har haft det på mitt jobb. Jag vill uppmärksamma att det finns ingen rättslig anmälan mot mig om sexuella trakasserier. Vad jag har gjort är att mailen två kollegor den skrev jag till att hon var exceptionellt vacker och den andra fråga jag om hon kände likadant som jag och då är det bara det förstnämnda min chef har valt att använda för att tysta mig.

"Om mina ”kollegor” och min chef pratar om mig och min problematik med en konsult från ett privatföretag (Jag jobbar kommunalt och är även brukare i samma kommun) för att de ska hetsa upp varandra med anekdoter om att ”sådana” inte ska jobba med ditten och datten. Vilka lagar bryter de mot då? Konversationen jag överhörde pga att jag har förhöjd hörsel, hörde att det de klart och tydligt prata om någon på autismspektrat med en konsult som jobbar med IT men är tydligen också "människokännare". Jag såg den andra personen som konversationen kunde ha varit om och han verkar ha slutat (för jag såg han iklädd andra arbetskläder, under omständigheter jag inte vet något om) under tiden jag blivit omplacerad pga att min chef letade efter anledningar att göra sig av med mig och när jag skrev en lapp för att använda mina kollegors jargong mot dem, så gola de ner mig och jag blev upprörd över detta och då ljögs det ännu mer. Man kan inte prata om folk bakom ryggen så där som om det vore totalt omyndiga och bara saker man flyttar runt. Denna chef har inga problem med att komma med diffusa hittepå anklagelser för att för erkännanden och få det att verka som medarbetare har skvallrat, så det nämnda är en förlängning av det. Denna chef sitter sedan på det senaste mötet vi har (vilket han boka bara minuter innan det blev) och säger att han har försökt att hjälpa mig samtidigt som han försöker tysta mig med saker jag har gjort som enligt feminismen är tabu och gör en skyldigt till allt i hela världen bara man säger det, utan att ens titta på detaljerna. Utöver det har han gång på gång sagt att jag har fel bara pga min diagnos medans han har konspirerat mot mig och att jag inte är i kontakt med verkligheten pga den. Dessutom gäckat mig och sagt att jag gömmer mig bakom min diagnos när är det är till min fördel. Om det är någon som gömmer sig så är det han bakom andras problem med mig.

Med anekdoter så menar jag negativa sådana så klart (fördomar) och en jag hörde var att ~”en sån verkar normal men när man pratar med men så ser man att det är något fel” Det är fördomar då man har med en person som kommunicerar konkret. Dessutom tyckte konsulten att han inte gjort något fel i det här fallet att han nästan blivit påkörd när han cyklade på en small bilväg när det fanns en alternativ cykelväg. Jag förstår att han blev rädd, men man kan inte anta att folk väljer att cykla på vägen när det finns en dedikerad cykel och gångbana bredvid. Dessutom tycker jag man är en stor fjant om man sprider denna som en fördom mot andra personer.

Sedan pratar de ironiskt nog om ”långsurheten”. Har man tyvärr inte en hjärna är exceptionellt bra på detaljer och en hjärna som är mer kopplad än en NT (Neurotypisk) hjärna, så att man känner alla känslor och sinnen mycket starkare än en NT. Då kan man inte förstå att man inte förlåter vissa saker. Men är man en NT som denna konsult som bara tycker man har rätt pga sina känslor då är det nog svårt att förstå någon som inte är som en själv. Det är ju så paradoxalt att man nästan vill gråta.

Det enda många NT personer kan göra är att projicera sitt äckel på personer med autism. Det enda NT kan göra när de blir rädda och inte förstår är att låta reptilhjärnan ta över och det som gör en människa till människa används bara till att rationalisera de ondskor man begår.

Min chef har upprepade gånger brutit mot diskrimineringslagen igenom bland annat att vägra mig anpassat arbete (istället har han använt mig som en obetald vikarie för att det passar hans planer och detta gör han igenom ändlös sofism och vända ord emot en, obegriplig manipulation i efterhand) och t om sagt att jag inte har några rättigheter, ord för ord (vilket också är ett brott mot diskrimineringslagen). Hade jag inte sagt något att jag inte fått betalt alls. Sedan försöker tysta mig med hot igenom sexuella trakasserier någon har anmält mot mig, vilket är totalt orelevant i det här narrativet. Jag tänker inte bli kontrollerad av det, de får ta det med mig separat igenom någon som inte tänker utnyttja dem. Jag tvättar inte någon annans händer som har gjort så här mot mig. Han och de flesta av hans underhuggares utgångspunkt mot sådana som mig är att vi är kriminella och vi får det vi inte förtjänar och det märks när man ska vara tacksam över att man får den lön man ska ha för det arbete man har gör men på något sätt är sämre. Han har dessutom vägrat att ge mig min rättighet att kommunicera igenom text, för jag har problem att formulera mig i stunden.

Nu har vi inte ens prata om de konstant nedsättande insinueringar jag har fått motta om min personlighet och person på min arbetsplats. Även om vissa är befogade så spelar det ingen roll i det stora hela eftersom personligheten är ganska permanentad hos de med min problematik. Vilket verkar var ok på en skyddad verkstad, de som inte jobbar på den denna skyddade verkstad behöver inte känna sig träffade.

Det är sjukt att denna person som inte har någon som helst problem med att utnyttja och manipulera de mest lätt manipulerade i samhället ska vara någon slags organisatör för ett civilgarde. Om ni vill att det är så här #MeToo ska användas då har ni totalt saboterat för er själva och låtit er luras utan dess like. Om feminismen i det stora hela inte leder till någon förståelse om annorlunda människor då har den totalt misslyckats som den utopistiska ideologi den är, då är den bara ett sätt att förfölja människor pga ras och kön. Är det någon som ens har kollat vad ordet populism är? #MeToo även detta. Om man inte kollar på helheten av varje fall då har man slutat tänka själv."

Den lokala LSS enheten verkar inte veta ett dugg om autism i detalj och har bara chefsutbildningar.
Kaettare
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-08-30

Min arbetsgivare har behandlat mig riktigt illa...

Inläggav Batte » 2018-06-03 14:29:01

Hei! :-)Happy

Det virker som det er en rekke ting på din arbeidsplass du opplever som feil, stressende og krenkende. Det kan virke som dette dreier seg om en rekke ulike saker som omhandler samme mennesker, men ikke samme sak.

Nå har jeg lyst til å svare deg på alt eller noe av det du har skrevet, men jeg vil gjerne se punktene listet hver for seg. Det er mye informasjon, flere temaer og et langt innlegg her, og jeg har behov for bekreftelse på at jeg har oppfattet faktaene riktig fordi innlegget er såpass langt. Jeg kjenner at jeg ikke har tilstrekkelig kapasitet til å spesifisere alle nødvendige forbehold, slik at jeg kan gi et representativt svar på innlegget i sin helhet.

Jeg vil gjerne at du lager en punktliste over handlinger du mener er løgnaktige, uetiske, diskriminerende, krenkende eller ulovlige. Fint om du holder det så kort som mulig og ikke knytter punktene sammen (til en analyse). Flott om du deler det inn slik at det kommer frem hvordan du klassifiserer handlingen, f.eks. slik:

"Ulovlig:
- Jeg har rett til tilpasset arbeid i henhold til innvilget tiltak og diskrimineringsloven. Arbeidsgiver nekter meg dette og bryter dermed diskrimineringsloven."
Senast redigerad av Batte 2018-06-03 14:36:19, redigerad totalt 1 gång.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Min arbetsgivare har behandlat mig riktigt illa...

Inläggav Huggorm » 2018-06-03 14:33:10

Ja, texten måste kortas ner och göras mer konkret för att man skall kunna ge några relevanta råd.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Min arbetsgivare har behandlat mig riktigt illa...

Inläggav antonius » 2018-06-03 14:49:33

@Kaettare, jag förstår inte vad du har problem med, är väl för korkad, men om man skriver ner så där långa grejer är man så klart inte tillfreds med något och jag hoppas du kan få hjälp och att det löser sig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Min arbetsgivare har behandlat mig riktigt illa...

Inläggav Kaettare » 2018-06-04 16:22:08

Jag tog upp det med facket och de tyckte nog att de var så illa att man inte ens skulle prata med chefen längre pga diskriminering.
Kaettare
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-08-30

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in