Om att vara behjälplig

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om att vara behjälplig

Inläggav Sisyfos » 2018-06-01 9:58:49

Hejsan kära folket på forumet.

Som ni vet är jag en person som vill hjälpa andra människor. Jag gör det eftersom det inte är svårt för mig att sympatisera med andra och dessutom är det terapeutiskt för mig; när jag hjälper andra människor så lär jag mig även något om mig själv.

Därför kommer jag arbeta som ledsagare/vårdbiträde under en kortare tid (under sommaren men möjligtvis längre om intresse härför kultiveras); ledsagning har som syfte att bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter för kunden utanför hemmet. Därav har jag startat tråden, eftersom jag har frågor till er.

Hur hade ni önskat bli behjälpta av en främling?
Är det något särskilt utöver ödmjukhet samt förståelse som eftertraktas när ni blir bejälpta?

Jag kom till att tänka på Kierkagaard och tycker att han förklarar hur en hjälpande hand bör sträckas ut.

Till eftertanke
Sören Kierkegaard skrev:
Om jag vill lyckas med att föra en
människa mot ett bestämt mål måste jag
först finna henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv när
hon tror hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen
förstå mer än vad han gör men först och
främst förstå det han förstår.

Om jag inte kan det så hjälper det inte att
jag kan mer och vet mer.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så
beror det på att jag är fåfäng och
högmodig och egentligen vill bli beundrad
av den andre i stället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med
ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och
därmed måste jag förstå att detta med att
hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta så kan jag heller inte hjälpa.


Jag har lånat en hel del böcker om psykologi m.m, således kommer jag nu kunna praktisera detta. Dock har jag uppmärksammats på hur psykologiserande språkbruk inte bör tillämpas av en som saknar formell kompetens; så bidra gärna med era synpunkter på hur psykologiskt stöd ska tillämpas, gärna hur sådan hjälp kan vara förtäckt och göra nytta.

Mvh Sisyfos
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Om att vara behjälplig

Inläggav Batte » 2018-06-01 10:39:18

Glimrende Sisyfos, dette er god stil. Meget gjennomtenkt og godt skrevet er det også. Har ikke noe ut over det å tilføre for øyeblikket.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om att vara behjälplig

Inläggav nescio » 2018-06-01 11:19:42

Sisyfos skrev:Hur hade ni önskat bli behjälpta av en främling?
Jag hoppas du inte pratar som du skriver.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Om att vara behjälplig

Inläggav Sisyfos » 2018-06-01 14:09:43

nescio skrev:
Sisyfos skrev:Hur hade ni önskat bli behjälpta av en främling?
Jag hoppas du inte pratar som du skriver.


Jag hoppas att du har ett bra liv
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Om att vara behjälplig

Inläggav Solblomma » 2018-06-01 16:38:06

Sisyfos skrev:Hur hade ni önskat bli behjälpta av en främling?

Min upplevelse är att personer som ska hjälpa mig utgår ifrån att jag inte förstår saker. Det känns väldigt förnedrande när någon förklarar helt uppenbara saker för mig!
Jag skulle också uppskatta om personen som skulle hjälpa mig pratade så lite som möjligt, dvs bara sa sådant som var nödvändigt. Detta pga att det skulle vara just "hjälp" jag ville ha, och inte en kompis.
Men, som Kirkegaard skriver, så är alla människor olika, så om vi vill hjälpa någon så måste vi ta reda på var den personen befinner sig. Det är det viktigaste!
Lycka till med ditt hjälpande! :-)Happy
Solblomma
 
Inlägg: 1238
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Om att vara behjälplig

Inläggav Sisyfos » 2018-06-01 21:26:37

Solblomma skrev:
Sisyfos skrev:Hur hade ni önskat bli behjälpta av en främling?

Min upplevelse är att personer som ska hjälpa mig utgår ifrån att jag inte förstår saker. Det känns väldigt förnedrande när någon förklarar helt uppenbara saker för mig!
Jag skulle också uppskatta om personen som skulle hjälpa mig pratade så lite som möjligt, dvs bara sa sådant som var nödvändigt. Detta pga att det skulle vara just "hjälp" jag ville ha, och inte en kompis.
Men, som Kirkegaard skriver, så är alla människor olika, så om vi vill hjälpa någon så måste vi ta reda på var den personen befinner sig. Det är det viktigaste!
Lycka till med ditt hjälpande! :-)Happy


Kierkegaard skriver att: "först och främst förstå det han förstår". D.v.s. att konstatera det uppenbara och därefter vidareutveckla det som den hjälpte inte förstår?
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Om att vara behjälplig

Inläggav nescio » 2018-06-01 22:20:42

Sisyfos skrev:Jag hoppas att du har ett bra liv
Du är OT. Du brukar ju vara känslig för sånt.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Om att vara behjälplig

Inläggav Dagobert » 2018-06-01 22:23:25

Sisyfos skrev:Jag har lånat en hel del böcker om psykologi m.m, således kommer jag nu kunna praktisera detta. Dock har jag uppmärksammats på hur psykologiserande språkbruk inte bör tillämpas av en som saknar formell kompetens; så bidra gärna med era synpunkter på hur psykologiskt stöd ska tillämpas, gärna hur sådan hjälp kan vara förtäckt och göra nytta.

Menar du att du tänker ge psykologiskt stöd åt dem du ledsagar? Språkbruket bör inte tillämpas, nej. Du bör nog inte heller tillämpa nyvunna psykologiska kunskaper, inhämtade genom självstudier i böcker under en så kort tid som det måste vara frågan om här.

Vad menar du med "förtäckt"? Att du tänker psykologisera men så att det inte märks?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Om att vara behjälplig

Inläggav Batte » 2018-06-01 22:49:17

Dagobert skrev:
Sisyfos skrev:Jag har lånat en hel del böcker om psykologi m.m, således kommer jag nu kunna praktisera detta. Dock har jag uppmärksammats på hur psykologiserande språkbruk inte bör tillämpas av en som saknar formell kompetens; så bidra gärna med era synpunkter på hur psykologiskt stöd ska tillämpas, gärna hur sådan hjälp kan vara förtäckt och göra nytta.

Menar du att du tänker ge psykologiskt stöd åt dem du ledsagar? Språkbruket bör inte tillämpas, nej. Du bör nog inte heller tillämpa nyvunna psykologiska kunskaper, inhämtade genom självstudier i böcker under en så kort tid som det måste vara frågan om här.

Vad menar du med "förtäckt"? Att du tänker psykologisera men så att det inte märks?
Akkurat det der hørtes jo litt spesielt ut når du nevner det nå. Jeg tenkte det var snakk om å bemøte vedkommende på riktig måte, stille spørsmål en slik rolle innebærer, snakke på en konstruktiv måte om aktivitetene man jobber med osv.

Var det slikt du tenkte på, Sisyfos, eller var det noe annet?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om att vara behjälplig

Inläggav Sisyfos » 2018-06-02 6:15:54

Batte skrev:
Dagobert skrev:
Sisyfos skrev:Jag har lånat en hel del böcker om psykologi m.m, således kommer jag nu kunna praktisera detta. Dock har jag uppmärksammats på hur psykologiserande språkbruk inte bör tillämpas av en som saknar formell kompetens; så bidra gärna med era synpunkter på hur psykologiskt stöd ska tillämpas, gärna hur sådan hjälp kan vara förtäckt och göra nytta.

Menar du att du tänker ge psykologiskt stöd åt dem du ledsagar? Språkbruket bör inte tillämpas, nej. Du bör nog inte heller tillämpa nyvunna psykologiska kunskaper, inhämtade genom självstudier i böcker under en så kort tid som det måste vara frågan om här.

Vad menar du med "förtäckt"? Att du tänker psykologisera men så att det inte märks?
Akkurat det der hørtes jo litt spesielt ut når du nevner det nå. Jeg tenkte det var snakk om å bemøte vedkommende på riktig måte, stille spørsmål en slik rolle innebærer, snakke på en konstruktiv måte om aktivitetene man jobber med osv.

Var det slikt du tenkte på, Sisyfos, eller var det noe annet?


Batte har rätt. Psykologiskt stöd är ackurat hur man ska bemöta människor, vad man bör göra och inte göra, för att vara behjälplig. Jag vill helt enkelt vara till hjälp utan att det märks.

Vissa med depression och sociala problem, som verkligen är i behov av hjälp, tycker det är känsligt med psykologi samt terapi. De lever i någon form av självförnekelse eller så ser de hjälp som något farligt eller ovärdigt, som de står över och inte vill associera sig med. Därför ska hjälpen vara förtäckt.

Vare sig vi är medvetna eller omedvetna om att vi alla är hobby psykologer, så tillämpar vi kunskaper och erfarenheter på andra. Vi har alla lärt oss om: människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor -- psykologi -- och är förtäckta psykologer; fast vi är amatörer som inte använder psykologiserande språkbruk.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Om att vara behjälplig

Inläggav Dagobert » 2018-06-02 12:53:39

Sisyfos skrev:bidra gärna med era synpunkter på hur psykologiskt stöd ska tillämpas, gärna hur sådan hjälp kan vara förtäckt och göra nytta.

Dagobert skrev:Vad menar du med "förtäckt"? Att du tänker psykologisera men så att det inte märks?

Sisyfos skrev:Jag vill helt enkelt vara till hjälp utan att det märks.

Att du vill hjälpa utan att det märks är förstås bra.

Men min fråga var mera om du tänker agera hobbypsykolog och psykologisera medan du försöker ge sken av att inte göra det. Den signalen får jag av ordet "förtäckt". Och tydligen är det precis det du tänker göra:

Sisyfos skrev:Vissa med depression och sociala problem, som verkligen är i behov av hjälp, tycker det är känsligt med psykologi samt terapi. De lever i någon form av självförnekelse eller så ser de hjälp som något farligt eller ovärdigt, som de står över och inte vill associera sig med. Därför ska hjälpen vara förtäckt.

Ingår det i din kommande yrkesroll som ledsagare/vårdbiträde att ge psykologisk hjälp? Dessutom förtäckt i de fall de inte vill ha den?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Om att vara behjälplig

Inläggav Fabela » 2018-06-02 14:09:08

Sisyfos, är det här första gången du jobbar med nåt liknande?
Vad är det som ingår i dina arbetsuppgifter, enl. arbetsgivaren?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om att vara behjälplig

Inläggav Sisyfos » 2018-06-02 16:22:40

Fabela skrev:Sisyfos, är det här första gången du jobbar med nåt liknande?
Vad är det som ingår i dina arbetsuppgifter, enl. arbetsgivaren?


Arbetsbeskrivning
Du som söker är beredd arbeta med både hjärta och hjärna som verktyg för att åstadkomma bästa möjliga omsorg.
Du har god kommunikationsförmåga samt ett trevligt och artigt sätt. Omsorgsarbete kräver en väl utvecklad förmåga att lyssna in behov och önskemål , engagemang och inlevelseförmåga samt servicekänsla. Arbetet kräver även ett gott samarbete mellan personal och kund till samtliga arbetsmoment i den personliga vardags-/hushållssysslor.
Vi förutsätter att du är en plikttrogen person som passar tider och fullföljer dina arbetsuppgifter på ett självständigt sätt.
Stor vikt fäst vid personlig lämplighet.


Jag måste förstå vad behjälpta önskar bli bättre för dem, fastän de inte berättar om det. Jag ska tillämpa psykologiböckerna på dem för att avgöra de behjälptas behov, uppvisandet av vissa kännetecken och utreda vad för betingelser som präglar dem. Det följer på det hela praktiskt taget ett logiskt mönster. Vad gäller det trevliga och artiga är det endast teater -- och detta har jag övat upp mig på sedan tidigare. Följaktligen är det endast läran om andras tankar som jag behöver förkovra mig med.

Arbetsuppgifter
Med service innebär städ, tvätt, inköp, disk, värma mat, följa med till olika myndigheter, läkare mm, promenader samt socialsamvaro i hemmet.
Hemtjänst har som syfte att stödja/hjälpa kunden i vardagen i hemmet med olika insatser som kunden behöver.

Som ledsagare följer du med kunden på olika samhällsaktiviteter som exempelvis bio, museum, butiker, kortare resor inom kommunen, fika och lunch på stan mm. Ledsagning har som syfte att bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter för kunden utanför hemmet.


I dessa arbetsuppgifter kommer jag ha tid att begrunda varför dessa människor har hamnat där de befinner sig i sina liv; det är bakomliggande syftet för varför jag antog jobbet. Jag vill helt enkelt förstå vad som rör sig i deras huvuden. Hur det kommer sig att de valde att forma sina liv utifrån givna omständigheter samt varför de eftersatte vissa möjligheter eller inte upptäckte sina valmöjligheter inom god tid. Det kommer vara en berikande erfarenhet för mig och samtidigt utåtsett betraktas mina gärningar vara nyttiga och dygdiga ur ett allmänt perspektiv.

Dagobert skrev:
Men min fråga var mera om du tänker agera hobbypsykolog och psykologisera medan du försöker ge sken av att inte göra det. Den signalen får jag av ordet "förtäckt". Och tydligen är det precis det du tänker göra:
Sisyfos skrev:Vissa med depression och sociala problem, som verkligen är i behov av hjälp, tycker det är känsligt med psykologi samt terapi. De lever i någon form av självförnekelse eller så ser de hjälp som något farligt eller ovärdigt, som de står över och inte vill associera sig med. Därför ska hjälpen vara förtäckt.

Ingår det i din kommande yrkesroll som ledsagare/vårdbiträde att ge psykologisk hjälp? Dessutom förtäckt i de fall de inte vill ha den?


Ja det stämmer: jag ska tillämpa facklitteratur och anteckna observationer när jag avslutar arbetet. Syftet är att hjälpa dem och att förkovras inom psykologi. Huruvida det faktiskt ingår i min yrkesroll spelar desto mindre roll, sålänge patienterna är nöjda och även jag, gynnar det alla.

Om folket inte hade varit rädda för att ta emot hjälp hade hjälpen inte behövt vara förtäckt. Precis som Kierkegaard skriver:

"All äkta hjälpsamhet börjar med
ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och
därmed måste jag förstå att detta med att
hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna"

Det kan uppfattas som att hjälpa är förenat med att härska, avgörande är inte nyttan utan hur hjälpen förmedlas; möjligtvis har behjälpta blivit behärskade tidigare, härigenom har de en erfarenhet som hindrar mig i mitt uppdrag, om än det endast handlar om personligt tyckande hos dem utan saklig grund, tvingas jag likafullt anpassa mig utifrån tidigare erfarenheter hos patienten.

Min välavvägda slutsats i frågan är att de som har problem behöver få sina problem åtgärdade, vare sig de håller med om det eller inte, endast samarbetssvårigheter antas föreligga, när de är föremål för hjälp; huruvida de är föremål för hjälp avgörs utifrån de omständigheter som präglar deras liv, att jag kan reda ut deras tankar, föranleder förtäckt terapisession. Hjälpen ska utvärderas utifrån effekt och inte tillvägagångssättet, dock förstår vissa inte det och har felaktiga värderingar; de har ett problem men vill helt enkelt inte vidkännas det och har skapat falska sanningar för sig själva. Inte många ifrågasätter att ta emot spruta eller medicin när de är sjuka -- jag gör förvisso det om jag betvivlar effekten av medicinen -- eftersom de anser det vara ett lämpligt tillvägagångssätt.

Jag ska presentera vad jag finner vara riktigt för ämnet om hur personer ska hanteras med felaktiga värderingar inför mottagandet av hjälp. I ljuset av att det finns stöd för att de har problem i sitt liv.

Adressing Non-compliance
Cognitive Therapy, Moore and Garland, Wiley Series in Clinical Psychology, p. 341 skrev:The term 'non-compliance' implies that a certain course of action has been agreed between patient and therapist, and the that the patient is not following this agreement. In working with persistent depression, difficulties in pursuing the goals of therapy are to be expected as the rule rather than the exception, due to patients avoidance strategies and entrenched beliefs.

Non-compliance within sessions is often manifested in hostility towards the therapist, withdrawal or avoiding important discussion. The first step is to identify and label the problem.


Jag har märkt av just sådana reaktioner som beskrivs av facklitteraur, det är ett känsligt ämne som kräver implementeringsstrategi och således måste ske genom förtäckt hjälp. Tidigare har jag inte haft kännedom om detta, men har lärt mig mer om ämnet genom att praktisera det på personer vilka jag kommer i kontakt med; ännu har jag inte märkt att någon uppvisat större bättringar, fast jag har tålamod med detta, och förväntar mig se resultat inom ett halvår eller så.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Re: Om att vara behjälplig

Inläggav tahlia » 2018-06-02 17:01:19

Du känner inte att det är en aning respektlöst att påtvinga människor en hjälp de inte har bett om - förtäckt eller inte?

Vidare känns det som om du förklarar deras redan eventuella etablerade vårdkontakter som inkompetenta.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om att vara behjälplig

Inläggav Batte » 2018-06-02 17:18:13

Det var nok ikke dette jeg så for meg da jeg svarte tidligere, Sisyfos. Jeg så for meg at du mente at du skulle benytte kunnskapen du hadde for å gjennomføre de konkrete arbeidsoppgavene. Arbeidet det er snakk om handler vel først og fremst om å være en "tjener" og gjennomføre konkrete tilkjente eller pålagte oppgaver, som f.eks. å følge med til myndigheter. Jeg tenkte da at du f.eks. ville benytte kunnskap (om psykologi) for å tilstrekkelig kartlegge og forstå behov før et slik møte.

Jeg synes ikke det er riktig å ha som et utgangspunkt at vedkommende har gjort noe feil som man skal finne ut av og rette opp i. Jeg tror det er viktig å møte mennesker der de er og hjelpe dem med de de skal få hjelp til. Dersom de f.eks. har fått et tiltak om at du vaske, da er det jo vaske du skal gjøre.

Å gi noen tildekt hjelp mot deres vilje kan kanskje hjelpe noen, men det er ikke en del av din jobb og ikke ditt anliggende. Det vil ofte før man aner det fremstå som en nedlatende og angstskapende holdning. Å føre en slik skjult agenda vil dermed være uetisk og dessuten være en risiko for kundens velvære og tillit.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om att vara behjälplig

Inläggav Selma » 2018-06-02 17:23:11

Varför får den här tråden mig att tänka på den där beredskapsarbetaren i Malmö?
Han tyckte synd om de gamla eftersom de var så hjälplösa, i så hög grad oförmögna till givande kontakt med omgivningen.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om att vara behjälplig

Inläggav Sisyfos » 2018-06-02 17:45:31

Batte skrev:Det var nok ikke dette jeg så for meg da jeg svarte tidligere, Sisyfos. Jeg så for meg at du mente at du skulle benytte kunnskapen du hadde for å gjennomføre de konkrete arbeidsoppgavene. Arbeidet det er snakk om handler vel først og fremst om å være en "tjener" og gjennomføre konkrete tilkjente eller pålagte oppgaver, som f.eks. å følge med til myndigheter. Jeg tenkte da at du f.eks. ville benytte kunnskap (om psykologi) for å tilstrekkelig kartlegge og forstå behov før et slik møte.


Patienterna behöver hjälp med praktiska uppgifter. Fast det utesluter i sig inte att jag tillämpar kunskaper om psykolgi: om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Dessa patienterna är utsatta och behöver stöd, därför vill jag bidra med bästa möjliga stöd.

Batte skrev:Jeg synes ikke det er riktig å ha som et utgangspunkt at vedkommende har gjort noe feil som man skal finne ut av og rette opp i. Jeg tror det er viktig å møte mennesker der de er og hjelpe dem med de de skal få hjelp til. Dersom de f.eks. har fått et tiltak om at du vaske, da er det jo vaske du skal gjøre.


Jag har inte som utgångspunkt att vederbörande har begått något fel vilket ska utredas och åtgärdas.

Sisyfos skrev:Min välavvägda slutsats i frågan är att de som har problem behöver få sina problem åtgärdade, vare sig de håller med om det eller inte, endast samarbetssvårigheter antas föreligga, när de är föremål för hjälp; huruvida de är föremål för hjälp avgörs utifrån de omständigheter som präglar deras liv, att jag kan reda ut deras tankar, föranleder förtäckt terapisession.


Batte skrev:Å gi noen tildekt hjelp mot deres vilje kan kanskje hjelpe noen, men det er ikke en del av din jobb og ikke ditt anliggende. Det vil ofte før man aner det fremstå som en nedlatende og angstskapende holdning. Å føre en slik skjult agenda vil dermed være uetisk og dessuten være en risiko for kundens velvære og tillit.

Du som söker är beredd arbeta med både hjärta och hjärna som verktyg för att åstadkomma bästa möjliga omsorg.
Du har god kommunikationsförmåga samt ett trevligt och artigt sätt. Omsorgsarbete kräver en väl utvecklad förmåga att lyssna in behov och önskemål , engagemang och inlevelseförmåga samt servicekänsla. Arbetet kräver även ett gott samarbete mellan personal och kund till samtliga arbetsmoment i den personliga vardags-/hushållssysslor.
Vi förutsätter att du är en plikttrogen person som passar tider och fullföljer dina arbetsuppgifter på ett självständigt sätt.
Stor vikt fäst vid personlig lämplighet.


Med service innebär städ, tvätt, inköp, disk, värma mat, följa med till olika myndigheter, läkare mm, promenader samt socialsamvaro i hemmet.
Hemtjänst har som syfte att stödja/hjälpa kunden i vardagen i hemmet med olika insatser som kunden behöver.

Som ledsagare följer du med kunden på olika samhällsaktiviteter som exempelvis bio, museum, butiker, kortare resor inom kommunen, fika och lunch på stan mm. Ledsagning har som syfte att bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter för kunden utanför hemmet.


För mig är uppgifterna klar och tydliga.

Det kräver förståelse för: beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Krav på tillämpa: hjärta och hjärna som verktyg för att åstadkomma bästa möjliga omsorg.

Syftet är: stödja/hjälpa med olika insatser som kunden behöver; och även bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter för kunden utanför hemmet.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Om att vara behjälplig

Inläggav Dagobert » 2018-06-02 18:17:58

Sisyfos, har du berättat om dina ambitioner för arbetsgivaren?
Sisyfos skrev:Jag har märkt av just sådana reaktioner som beskrivs av facklitteraur, det är ett känsligt ämne som kräver implementeringsstrategi och således måste ske genom förtäckt hjälp. Tidigare har jag inte haft kännedom om detta, men har lärt mig mer om ämnet genom att praktisera det på personer vilka jag kommer i kontakt med; ännu har jag inte märkt att någon uppvisat större bättringar, fast jag har tålamod med detta, och förväntar mig se resultat inom ett halvår eller så.

Jag är nyfiken på
- hur länge och i vilka sammanhang du praktiserat det,
- vilken bättring du försökt uppnå och om nån uppvisat bättring öht,
- hur du märkt av att de du försökt hjälpa har undvikit din psykologiska hjälp.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Om att vara behjälplig

Inläggav Sisyfos » 2018-06-02 19:02:58

Dagobert skrev:Sisyfos, har du berättat om dina ambitioner för arbetsgivaren?
Sisyfos skrev:Jag har märkt av just sådana reaktioner som beskrivs av facklitteraur, det är ett känsligt ämne som kräver implementeringsstrategi och således måste ske genom förtäckt hjälp. Tidigare har jag inte haft kännedom om detta, men har lärt mig mer om ämnet genom att praktisera det på personer vilka jag kommer i kontakt med; ännu har jag inte märkt att någon uppvisat större bättringar, fast jag har tålamod med detta, och förväntar mig se resultat inom ett halvår eller så.

Jag är nyfiken på


Jag har inte berättat för arbetsgivaren.

Enda anledningen till varför jag söker jobbet är för att kunna praktisera psykologi och förkovra mig. Jag har ingen vårdutbildning; övriga yrken där man praktiserar psykologi ställs det formella krav, med undantag för terapeut -- terapeut är ingen skyddad yrkestitel fast kräver att man investrerar i verksamheten.

Tråden handlar om att vara behjälpliga och praktisera detta inom ett yrke, flertal inlägg är OT.

- hur länge och i vilka sammanhang du praktiserat det?

Har besvarats

-- vilken bättring du försökt uppnå och om nån uppvisat bättring öht?

Har besvarats.

- hur du märkt av att de du försökt hjälpa har undvikit din psykologiska hjälp?

Har besvarats.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Om att vara behjälplig

Inläggav Fabela » 2018-06-02 19:41:28

Tack för svar, Sisyfos.

Får jag vara helt rak mot dig?
Dum fråga, för nu tänker jag vara det :-)Happy

Mitt råd är att du ligger lågt, och bara lyssnar och iakttar i det här fallet.
För mig verkar det som att de du ska arbeta för redan har vårdkontakter mm, din roll är en helt annan: att hjälpa till att sköta det vardagliga.

Jag förstår att det är intressant för dig att samla erfarenheter och kunskap, det skulle det vara för mig också.
Men just i den här situationen skulle jag vilja säga att man får göra det utan att själv "manipulera" situationen.

Om du skulle jobba kvar längre, så kunde det kanske vara en annan sak, det skulle du få ta upp med arbetsgivaren isf antar jag. Men nu pratar jag om att jobba över sommaren.

Jag vet att du vill väl, så jag menar inte att kritisera dig :-)Happy
Bara tygla din iver lite :-)Hug
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om att vara behjälplig

Inläggav Fabela » 2018-06-02 19:57:24

Oj, det blev rörigt nu i tråden.
Eftersom du är förhandsgranskad, Sisyfos, kommer allt i otakt. Dina tidigare inlägg syntes inte ännu när jag skrev mitt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om att vara behjälplig

Inläggav Batte » 2018-06-02 20:45:22

Sisyfos skrev:Patienterna behöver hjälp med praktiska uppgifter. Fast det utesluter i sig inte att jag tillämpar kunskaper om psykolgi: om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Dessa patienterna är utsatta och behöver stöd, därför vill jag bidra med bästa möjliga stöd.
Det høres bra ut.

Sisyfos skrev:Jag har inte som utgångspunkt att vederbörande har begått något fel vilket ska utredas och åtgärdas.
Det gjør du rett i. :-)Happy

Sisyfos skrev:
Sisyfos skrev:
Du som söker är beredd arbeta med både hjärta och hjärna som verktyg för att åstadkomma bästa möjliga omsorg.
Du har god kommunikationsförmåga samt ett trevligt och artigt sätt. Omsorgsarbete kräver en väl utvecklad förmåga att lyssna in behov och önskemål , engagemang och inlevelseförmåga samt servicekänsla. Arbetet kräver även ett gott samarbete mellan personal och kund till samtliga arbetsmoment i den personliga vardags-/hushållssysslor.

Vi förutsätter att du är en plikttrogen person som passar tider och fullföljer dina arbetsuppgifter på ett självständigt sätt.
Stor vikt fäst vid personlig lämplighet.


Med service innebär städ, tvätt, inköp, disk, värma mat, följa med till olika myndigheter, läkare mm, promenader samt socialsamvaro i hemmet.
Hemtjänst har som syfte att stödja/hjälpa kunden i vardagen i hemmet med olika insatser som kunden behöver.

Som ledsagare följer du med kunden på olika samhällsaktiviteter som exempelvis bio, museum, butiker, kortare resor inom kommunen, fika och lunch på stan mm. Ledsagning har som syfte att bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter för kunden utanför hemmet.
Batte skrev:Å gi noen tildekt hjelp mot deres vilje kan kanskje hjelpe noen, men det er ikke en del av din jobb og ikke ditt anliggende. Det vil ofte før man aner det fremstå som en nedlatende og angstskapende holdning. Å føre en slik skjult agenda vil dermed være uetisk og dessuten være en risiko for kundens velvære og tillit.


För mig är uppgifterna klar och tydliga.

Det kräver förståelse för: beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Krav på tillämpa: hjärta och hjärna som verktyg för att åstadkomma bästa möjliga omsorg.

Syftet är: stödja/hjälpa med olika insatser som kunden behöver; och även bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter för kunden utanför hemmet.
Dette høres også riktig ut, dersom det faller innenfor rammene av stillingen og mandatet og oppgavene du blir tildelt av kunden.

Veldig flott at du ønsker å hjelpe andre, og det er tydelig at du ønsker andre vell.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om att vara behjälplig

Inläggav Batte » 2018-06-02 20:50:42

Sisyfos skrev:Hur hade ni önskat bli behjälpta av en främling?
Är det något särskilt utöver ödmjukhet samt förståelse som eftertraktas när ni blir bejälpta?
Det er ikke sikkert at kunden ønsker å snakke (mens du arbeider), men det har du sikkert forståelse for. Jeg tror også det er viktig å ha minst mulig fokus på hvordan kundene formet sine liv etter gitte omstendigheter, siden premissene for ditt arbeid allerede vil være gitt. Hvis man hjelper noen i deres eget hjem tror jeg det kan være viktig at man bare beveger seg, titter og oppholder seg der man må oppholde seg.

Du har allerede nevnt ydmykhet og det er jeg helt enig med deg i. Jeg tror også det er viktig at man ikke sier eller spør om ting som kan oppfattes som konfrontasjoner, slik at man føler seg trygg med den man skal få praktisk hjelp av. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om att vara behjälplig

Inläggav RSD555 » 2018-06-02 21:24:12

Om både den som hjälper och den som blir hjälpt är osäkra kan det bli konfrontationer.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Aspergare och vården



Logga in