Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav Alien » 2012-09-21 16:33:30

De där små djuren bär inte bara med sig borrelia och TBE utan även en tyfusliknande bakterie. Det framgår av en ny svensk studie, publicerade i European journal of clinical microbiology an infectious diseases.

UNT skrev:Patienter som misstänks vara borreliasmittade efter fästingbett kan i stället vara infekterade av den tyfusliknande bakterien rickettsia helvetica, skriver Upsala Nya Tidning som tagit del av en svensk studie i en facktidskrift.

Rickettsia helvetica ger likartade sjukdomsymtom som borrelia, inklusive runda hudutslag.

För patienten kan det vara viktigt att få reda på vilken av smittorna som överförts från fästingen eftersom de kräver olika sorters behandling.
http://www.unt.se/sverige/fastingar-kan ... 59781.aspx

I papperstidningen står mera:

"- En praktisk slutsats av vår studie är att det vid misstänkt fästingsmitta i många fall finns skäl att testa också för rickettsia helvetica. Det gäller i synnerhet när patienten har tydliga sjukdomssymtom, men proverna inte visar några tecken på borrelia, säger överläkaren Kenneth Nilsson vid Akademiska sjukhuset och Falu lasarett.
---
I drygt hälften av fallen där patienterna hade antikroppar mot rickettsia helvetica hade de också antikroppar mot borrelia och i ett fall även mot ytterligare en 'fästingsbakterie' som kallas för anaplasma.
Av patienternas sjukdomssymtom - t ex feber, muskelvärk, huvudvärk och ledvärk - gick det inte att avgöra om de var infekterade av borrelia, rickettsia helvetcia eller båda bakterierna samtidigt."
(UNT 2012-09-18 Ny typ av fästingsmitta)

Edit: Kompletterade rubriken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus

Inläggav Alien » 2013-05-14 18:27:07

Häromdagen läste jag en insändare i DN om hur många sjukdomar som fästingar kan sprida:

Babesia, Bartonella, Ehrlichia, Rickettsia, Mykoplasama m fl. Se även här: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4sti ... _sjukdomar

Men de flesta är väl inte så vanliga. De vanligaste är TBE (virus), Borrelia och Ehrlichia (båda från bakterier).

Att ett så litet djur kan bära så många sjukdomar:

Nu är det dags för högt gräs och därmed fästingar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus

Inläggav plåtmonster » 2013-05-14 18:52:49

Alien skrev:Att ett så litet djur kan bära så många sjukdomar:

Gå ner till en knarkarkvart och dela blod och sprutor lite slumpartat så ska du nog se att det blir en blandad kompott av diverse virus/bakterier/svampar.

Precis som myggor så har dessa blodsugare ingen hygien, därav alla patogener.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus

Inläggav Alien » 2013-05-14 19:47:40

Skillnaden är att de som får fästingar lever ett sunt liv ute i naturen.

Tråd om borrelia: friluftsliv-fastingar-borrelia-t8924.html

Tråd om TBE: svindyr-tbe-vaccination-t16279.html

Och om att få ett fästingbett och oroa sig: post272338.html#p272338
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus

Inläggav kiddie » 2013-05-15 2:17:39

Rickettsia helvetica??? :-)003 Fyy, låter inge mysigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus

Inläggav Alien » 2013-09-26 11:55:42

"Helvetica" betyder att bakterien först upptäcktes i Schweiz. Schweiz heter Helvetica på latin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus

Inläggav Alien » 2013-09-26 12:02:06

Fästingbett kan göra en allergisk mot rött kött också.

DN skrev:En ny svensk studie visar att fästingbett också kan trigga utbrott av köttallergi, en ovanlig form av födoämnesallergi. Nästan samtliga patienter som kommit till Södersjukhuset har fått nässelutslag av att äta rött kött – exempelvis nöt, fläsk- och lammkött – men många får också rodnad och svullnad i ansiktet samt magsymtom som illamående, diarré och buksmärtor.

Nästan hälften av patienterna har också drabbats av den svåraste formen av allergisk reaktion – anafylaxi. Den kännetecknas av andningspåverkan och blodtrycksfall.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sven ... lergigata/

En anafylaktisk chock vill man verkligen inte få.

Marianne von Hage, professor i klinisk immunologi vid Karolinska institutet säger:
– Vi har kunnat visa att kolhydraten alpha-gal finns i fästingens magtarmkanal. Denna upptäckt har gjort att vi nu med säkerhet kan säga att det finns en koppling mellan fästingbett och köttallergi.

– Vid fästingbett finns det risk att utveckla allergiantikroppar mot alpha-gal.


Det är fyrfota djur som har alpha-gel och som man drabbas av allergi emot. Man kan alltså äta fågelkött.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav Alien » 2017-05-30 14:16:00

Fästingsäsong igen! Och fästingen sprider sig. Antagligen pga klimatuppvärmningen.

UNT skrev:I dag ser man fästingar även längs älvdalarna, i Luleå och i Norrlands inland, säger biologen och fästingexperten Kajsa Glemhorn.
Spoiler: visa
Fästingarna ligger i dvala i marken under vintern, men kommer fram så fort dygnsmedeltemperaturen går över fyra grader. Då börjar de omedelbart med sin huvudsysselsättning: att sitta och vänta på ett värddjur som de kan suga blod från – vilket de kan göra i upp till två år utan föda.

De har sinnen som vi inte har, som är extremt högt utvecklade. De saknar ögon men har väl utvecklade sinnesreceptorer vilket gör att de med hjälp av värme, rörelse och lukt kan upptäcka ett passerande värddjur. Vissa människor är riktiga fästingmagneter, medan andra nästan inte får några alls. Det har antagligen med lukter att göra, som vi inte känner, säger Kajsa Glemhorn.

Husmorsknep såsom att äta vitlök kan därför ha effekt, även om det inte gått att bevisa vetenskapligt. Växter som johannesört och citronmeliss tycks också kunna ha en avskräckande effekt.

Johannesört och citronmeliss har skarpa dofter, som kan vara avstötande. Försök har visat att fästingen hellre tar en omväg än att gå över ett blad av johannesört eller citronmeliss.
http://www.unt.se/nyheter/omvarld/frukt ... 41659.aspx

Har fästingen virusinfektionen TBE smittas man direkt. Bär den däremot på borreliabakterier, har man mera tid på sig och kan hinna ta bort fästingen innan man blir smittad.

Fakta: Risk för TBE och Borrelia
Borrelia finns i stort sett överallt där fästingen finns, TBE däremot förekommer främst i så kallade högriskområden såsom Stockholms skärgård, Västra Götaland, Blekinge och vid Vänern och Vättern.

Om fästingen bär på borreliabakterier, så finns de i fästingens mag- tarmkanal. När fästingen äter borrar den ner sin sugsnabel i huden och suger i sig allt. Men den kan inte tillgodogöra sig alla ämnen i blodet, så efter 1–2 dygn kräks den upp restprodukterna som den inte kan använda sig av. Då kommer också mag- och tarmfloran in i blodet. Därför har man oftast ett dygn på sig innan smittan överförs.

TBE är däremot en virusinfektion, som finns i fästingens mundelar. Det innebär att TBE överförs då fästingen borrar in sina mundelar i oss.


Källa: NE samt biologen och fästingexperten Kajsa Glemhorn
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav kiddie » 2017-05-30 15:47:18

Jag fick borrelia trots att jag tog bort fästingen direkt. Fattar inte varför folk säger att det inte kan hända.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav Toblerone » 2017-05-30 17:13:29

kiddie skrev:Jag fick borrelia trots att jag tog bort fästingen direkt. Fattar inte varför folk säger att det inte kan hända.


Egentligen är det väl ganska logiskt att det måste kunna hända. Det är väl bara mer sannolikt att fästingen smittar en om den får vara kvar längre?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav kiddie » 2017-05-30 17:30:48

Grejen är att man ofta läser att de inte KAN smitta de första 24 timmarna. Läkare kan tro det med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav Alien » 2017-05-30 17:38:53

Alltså bör man inte berätta sanningen för sjukvården om man misstänker borrelia utan säga typ "Jag har ingen aning om när jag fick fästingen, jag var ute i skogen flera timmar och upptäckte den först när jag duschade sent på kvällen". Om nu folk inom sjukvården tolkar "oftast" som "alltid". :o
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav Huggorm » 2017-05-30 19:01:54

Jag kan aldrig ha haft någon fästing så länge som 24 timmar eftersom jag aldrig ryckt lös någon som haft mitt blod i sig. Ändå har jag haft borrelia flera gånger.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav Alien » 2018-02-08 2:19:22

Ännu mer farligheter från fästingbakterier:

UNT skrev:Tyfusliknande så kallade rickettsiabakterier som sprids av fästingar kan vara en förbisedd orsak till en del fall av hittills oförklarad inflammation inuti ögat, uveit.

Den slutsatsen drar forskare vid Falu lasarett, Akademiska sjukhuset och Uppsala universitet i en studie som publiceras i facktidskriften Journal of Ophthalmology.

– Eftersom vår studie är den första i sitt slag i Sverige bör resultaten än så länge tolkas försiktigt. De ligger dock i linje med rapporter från andra länder om att rickettsiaainfektioner kan vara en orsak till uveit, säger Kenneth Nilsson, överläkare vid Akademiska sjukhusets mikro­biologiska klinik.

Studien omfattar 48 patienter som fått diagnosen uveit vid Falu lasarett. Skäl till att de sökt vård var till exempel att ögat var rött, att det gjorde ont i ögat, dimsyn och stark ljuskänslighet.

Blodprover visade att ett flertal patienter hade antikroppar i blodet mot Rickettsiabakterier, som hos sju av dem steg till så höga nivåer att forskarna tolkade det som tecken på en akut, pågående infektion.

– Det finns många rickettsiaarter i världen, men bara två har påträffats hos människor i Sverige. Den i särklass vanligaste heter rickettsia helvetica, så sannolikt är det den som patienterna varit utsatta för. Rickettsia helvetica smittar via fästingbett, säger Kenneth Nilsson.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/fasti ... 89166.aspx

(Varning! Klickar man på länken får man se en läskig bild på ögon med uveit.)

Men detta är bara en pilotstudie, mera forskning behövs.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav kiddie » 2018-02-08 15:06:26

Bra att de forskar på det men vem får diagnos då? Har aldrig haft uveit men har haft den där helvetican nu.. fick den första omgången jag hade borrelia, hade alltså båda. Utslaget var enbart från helvetican men tolkades som "så kan borrelia också se ut". Som tur var krävdes inte denna gång en borreliaring så jag fick behandling som är samma för båda. Hade jag påstått mig ha helvetican så hade de bara skrattat åt mig. Andra gången jag hade enbart borrelia krävdes en ring trots att jag hade inslag av neuroborrelia som inte läkaren uppmärksammade trots undersökning. Om borrelia anses vara en inbillad sjukdom vad kommer inte helvetican bli?

*Grinig*
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav Pinghis Khan » 2018-02-08 15:59:10

Bägge behandlas ju med penicillin.
Ser typ likadant ut på huden.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav kiddie » 2018-02-09 0:55:17

Helvetican är ofta många små utslag runt ett nekrotiserat svart utslag. Det kan vara ett enda utslag eller många, men vanligt är under 10.

Vad gäller utslag av borrelia som kvinna så får man oftast inget utslag alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav slackern » 2018-06-02 17:59:51

Kuljul verkligen.

Delar av nytt blödarfebervirus upptäckt hos fästingar
Forskare vid Uppsala universitet har genom att undersöka fästingar från flyttfåglar, fångade i medelhavsregionen, spårat delar av arvsmassan från blödarfeberviruset alkhurma. Viruset framkallar liknande symptom som Ebola, blödarfeber.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... -fastingar

Är ni oroliga för att drabbas utav den här sjukdomen? Emigrera till Svalbard eller typ Grönland verkar inte vara så dåligt trotts allt.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav KrigarSjäl » 2018-06-02 18:06:13

Svalbard.
Gärna för mig.

Om man kan slippa ebolafästingar
tryckande kvalmig åskluft
Jimmie Åkesson Mello Flashback
och annat jävelskap.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav kiddie » 2018-06-05 1:42:01

Det finns rabies på Svalbard.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fästingburna sjukdomar, även tyfus och köttallergi

Inläggav slackern » 2018-06-05 12:26:30

kiddie skrev:Det finns rabies på Svalbard.


Tydligen även i Sverige.

2008 som 2012 konstaterades antikroppar mot så kallad europeisk fladdermusrabies bland fladdermöss i Sverige, vilket tyder på att smittan finns även här.

https://www.naturvardsverket.se/Var-nat ... addermoss/

Isbjörnar har vi trotts allt inte i Sverige vilket dom har på Svalbard, dom skulle jag noja mig mer emot.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in