Utredning, flytt och LSS boende.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Sockerdrickan » 2018-05-30 19:57:03

Oj oj vilken trasslig sits jag hamnat i.

För att göra saken "kort". Är skriven hos en person men är sällan där. Är mest hos min partner. Han i sin tur har asperger och lever i ett LSS-boende och enligt honom får han inte ha någon annan skriven där. Vi försöker dock ta reda på exakt hur det är med den saken.

Adressen jag är skriven på är i en annan kommun. Dock har den jag är skriven hos börjat verbalt misshandla mig och jag mår väldigt dåligt av det och vill inte att personen i fråga ska ha någon makt över mitt liv. Idag eskalerade misshandeln avsevärt och jag vill illa kvickt göra ett adress byte. Problemet är dock:

1. Min partner bor i en annan kommun och jag har själv precis börjat en aspergerutredning. Kommer utredningen behöva avbrytas om jag skriver mig i en annan kommun?
2. All den form av hjälp jag får, av läkare, socialen m.m. är hos den kommunen jag är skriven i. Hur blir det med det?
3. Om det ens går att byta adress och därav bli Sambos med min partner. Hur är det med samboskap och LSS-boenden?
4. Vart ska jag annars ta vägen?

Hela situationen är väldigt, väldigt jobbig och det finns inte några övriga vänner jag kan vara skriven hos heller som bor i den kommunen jag är skriven på.

Har ni några tips på hur man ska gå till väga?
Sockerdrickan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-05-30

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Flinta » 2018-05-30 21:23:56

Jag tänker att du borde kunna byta kommun utan att du ska behöva byta psykiatrisk mottagning eller läkare. Det fria vårdvalet medger väl det? Jag flyttade till ett boende i samma län och skrev mig på den adressen men behövde inte byta psykiatrisk mottagning eller husläkare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Flinta » 2018-05-30 21:47:42

Har du någon fungerande kontakt med familjemedlemmar eller släkt? Att skriva sig hos ngn av dom kanske är bättre än att ha och göra med den som misshandlar dig verbalt - förutsatt att du får gå kvar på din psykiatriska mottagning och göra din utredning? Om du har stöd från socialtjänsten (boendestöd t ex) hamnar nog det på den kommunen du skriver dig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Sockerdrickan » 2018-05-30 22:16:05

Tack Flinta för svar :)
Till saken den är att jag inte har någon kontakt med mina släktingar. Så det kommer inte på fråga. Däremot har min partner släkt som jag verkar få skriva mig hos (Vi kikade upp det idag)

Sen är det också så att det finns ett annat bekymmer. Det är nämligen det med att socialen vill göra hembesök. Jag vill inte ljuga och säga att jag är mest hos dom jag är skriven hos, utan vill kunna säga som det är. Att jag för det mesta är hos min partner men att det inte går att vara skriven där. Hur ser socialstyrelsen på detta egentligen?
Sockerdrickan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-05-30

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav antonius » 2018-05-31 10:00:46

Kan du inte skaffa postbox, om du bara vill ha en annan adress? Om de vill göra hembesök är det väl bara säga som det är att ditt liv är trassligt och att du utsatts för verbalt hot. De är ju till för att hjälpa dig. Hoppas det löser sig för dig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav truthseeker » 2018-05-31 10:17:07

Jag har bytt kommun och det är ingen som sagt nått. Men det är samma län fortfarande. Vet inte hur det är om man byter län.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Fretshi » 2018-05-31 17:11:36

Du borde kontakta stadsdelförvaltningen i din kommun och fråga de hur de ska göra.
Om du berättar att du utsatts för hot så borde de kunna hjälpa dig.

Vet inte hur det fungerar med LSS-boenden och att bo med nån som bor i det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Flinta » 2018-05-31 19:08:40

Stadsdelsförvaltningar har nog bara större städer.

Har du kontakt med en socialsekreterare som känner till din situation? Du borde kunna få prata med ngn på socialtjänsten som kan ge vägledning och stöd.

Finns det personliga ombud i din kommun så kan du be om råd och stöd i din situation: www.personligtombud.se

Om du upplever hot kanske Brottsofferjouren har något råd att ge t ex angående boende?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Sockerdrickan » 2018-05-31 22:03:03

Flinta. Idag har jag fått mer info ang det hela och med den infon kommer nya frågor.
Bl.a. Personen jag är skriven hos är en vän som har sina problem. Tyvärr har dessa problem plötsligt övergått till att h*n valt att vara kontrollerande (Personen frågar vart jag är. Blir sur när jag umgås med andra och förhör mig) säger jag ifrån kan h*n vägra prata med mig på timmar eller flera dagar. Det här beteendet har personen sysslat med från och till under de år vi varit vänner. Men plötsligt har det eskalerat. Personen har själv erkänt att allt h*n gör är för egen vinning och det märks. H*n har även uppgett att h*n saknar genuin empati och när personen konfronteras ber h*n sällan om ursäkt utan vänder det hela till hur svårt h*n haft det och samtalet vänds mot denna istället. Otroligt frustrerande. Tyvärr är det svårt att bevisa detta och dessutom jobbigt då det rör sig om en så att säga "vän"

Men till saken, förlåt för den långa texten, idag hörde min partner av sig till de som äger boendet. Detta var svaret han fick "Om du vill ha din sambo boende har vi inget att säga om det. Däremot får din ev blivande sambo inte besittning till lägenheten Oavsett om hen är skriven där eller ej."

En annan sak som är ny är att jag idag träffade läkaren. Läkaren verkar också tro att det är något inom spektrumet som jag har. Får veta om drygt 2 veckor vad dom kommit fram till. Så antagligen blir det en diagnos. Är nu sjukskriven heltid och undrar då hur det hela ändras då rent ekonomiskt. Är rätt ny när det kommer till sånt här, och hur funkar socialen när man ingår i samboskap? Har hört att det är sambon som ska försörja en då. Men det går ju inte då min partner själv lever på existensminimum.

Tack så hemskt mycket för alla era tips. Dom är mycket viktiga :)
Sockerdrickan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-05-30

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav DIProgan » 2018-06-01 10:28:34

Sockerdrickan skrev:Har hört att det är sambon som ska försörja en då. Men det går ju inte då min partner själv lever på existensminimum.
Lagarna gör det i princip omöjligt för människor med försörjningsstöd att bo ihop med människor som på annat sätt har dålig ekonomi.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... riksnormen

Makars inkomster bör räknas som gemensamma vid prövningen av rätten till ekonomiskt bistånd. Detsamma bör gälla för registrerade partners inkomster. I regel bör detta även gälla för dem som lever i sådana samboförhållanden som avses i sambolagen (2003:376). För sambor bör socialnämnden räkna med båda parters sammanlagda inkomster och tillgångar från sammanflyttningsdagen..
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2013-1
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Sockerdrickan » 2018-06-01 13:04:58

Kan tillägga att partnern har aktivitetsersättning. Nu är det inte helt säkert, men troligt, att jag får en diagnos. Kommer inte socialbidraget då ersättas till just aktivitetsstöd :-)063. Jag fyller 30 nästa år i april.
Sockerdrickan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-05-30

Utredning, flytt och LSS boende.

Inläggav Sockerdrickan » 2018-06-01 15:05:44

DIprogan. Yes, har läst detta innan. Men har rätt svårt att förstå precis vad som gäller i djungeln av lagar och regler. I vårt fall är det rätt så komplicerat av ett x-antal anledningar.

Dels att jag är sjukskriven och just nu inte är arbetsför.
Att han har aktivitetsersättning och själv lever knapert. Han HAR inte råd att försörja en till.
Jag får inte vara skriven hos honom, men får ha en c/o adress där, så måste då vara skriven hos hans föräldrar som också bor på ön i närheten av honom.

Hur förhåller sig sambolagen till detta? Det snurrar verkligen i huvudet av alla lagar, regler osv D: För någonstans känns det inte som att dom kan neka i detta specifika fallet. Det vore så konstigt.
Sockerdrickan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-05-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in