Ny dator ... wtf!?!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-05-31 0:59:06

Min HP laptop håller på att ge upp. Nätverkskortet är instabilt och den hänger sig för allt. Dags att kolla runt efter en ny laptop. Men hårddiskarna är ju på 32 GB, 64 GB, 128 GB. Min laptop är runt 5 år, kostade inte ens 5000 kr, och har en hårddisk på över 900 GB (nästan en TB alltså).

Jag behöver en dator jag kan partitionera, och lägga in Windows 10 samt Linux på den. Vid uppstart ska man kunna välja operativsystem.

Jag kommer mest skriva i ordbehandlare, surfa och kolla YouTube. Att jag måste ha Windows 10 och inte bara Linux beror på att jag har skrivare, GPS och vissa program installerade som kräver Windows. Givetvis kommer jag använda senaste OpenOffice varianten o.s.v. men både Linux (vilken variant vet jag inte än) och Windows 10 är ett krav.

Några tips? Hur mycket hårddiskutrymme behövs för TVÅ operativsystem? Vilken billig skitdator som helst duger väl, och hårddisken går att partitionera utan att formatera. Det ska gå att installera Linux på den lediga partitionen samtidigt som Windows 10 är kvar men det vill sig ICKE, har försökt detta sen i höstas på denna dator jag har nu. Nu måste detta fungera, på en nyinköpt dator. Och frågan är vilken.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav antor » 2018-05-31 7:31:59

Men hårddiskarna är ju på 32 GB, 64 GB, 128 GB

Vilka har du tittat på då?
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav truthseeker » 2018-05-31 10:12:03

din dator har garanterat en hdd på 900gb. nya laptopar har ju ssd. rätt stor skillnad i pris på en 900gb hdd och 900gb ssd :-P
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-05-31 13:53:04

truthseeker skrev:din dator har garanterat en hdd på 900gb. nya laptopar har ju ssd. rätt stor skillnad i pris på en 900gb hdd och 900gb ssd :-P

Aha. Det tänkte jag inte på.

Hur installerar man Linux på en tom partition på en Windows-dator? En jag känner hävdar att det går. Men när jag slutligen efter sju sorger och åtta bedrövelser hittar en Linux som går att installera vill den formatera om hårddisken och det vill jag ju inte. Även om jag tillåter en formatering (som enligt min herrbekamt inte behövs) så måste ju Windows 10 installeras om med den nyckel jag har skrivit upp.

Ideer tack.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Braincandy » 2018-05-31 20:55:30

Lilla Gumman skrev:Ideer tack.


Med reservation för att jag bara spekulerar då jag inte hört talas om dual os tidigare.

Borde det inte funka att ha linux på en extern hårddisk? Typ koppla i och ur. Kanske problem med overwrite då vad vet jag.

Så lättaste alternativet vore en stationär dator med 2 hårddiskar lättillgängliga, fastsatta i en sådan position att det är enkelt att öppna chassit och koppla fram och tillbaka till det OS du vill använda för tillfället.

Eller kanske en laptop med 2 platser för hårddisk på baksidan, på en del laptopmodeller så är både det och ram lättillgängliga under första luckan på baksidan. (2 hårddiskar att byta emellan förutsatt att inte den ena försöker skriva över den andra då båda är inkopplade samtidigt).

Well, vore nog bäst om du talar med en tekniker som vet hur det där fungerar.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-05-31 22:18:45

Jag har sett en laptop en gång med Windows95 och Linux. Vid uppstart kom DOS igång och där fick man trycka 1 för att starta Windoes95 och 2 för att starta Linux. Så ja, gick det på 90-talet lär det gå nu.

Upprinnelsen till att jag vill ha två operativsystem är att jag vill ha en lite snabbare dator utan en massa onödiga program och skräp som man inte behöver men knappt kan avinstallera. Dessutom har jag haft mobiltelefon/sutfplatta cirkel för ett par tanter, och en har Linux på datorn. Vore kul att testa själv, inte bara läsa om det i böcker från biblioteket och googla på nätet.

Men jag är aktiv i några föreningar, har skrivare och GPS och så som inte gillar Linux. Därför måste jag ha Windows 10.

Två olika hårddiskar är inget alternativ, då jag VET att det funkar med samma hårddisk.
Jag har min laptop i en datorväska och ställer upp på köksbordet när jag behöver, så det ska vara så lite krångel som möjligt.

Ett alternativ är att köpa en begagnad mini-dator och lägga in Linux där. Nån fungerande skiva har jag inte dock, får väl ladda ner och bränna.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-05-31 22:42:12

År 2007 räckte det med att installera Ubuntu. Då kunde man vid uppstart välja Ubuntu eller Windows. Ubuntu känns lite ... föråldrat. Säger jag som knappt sett Linux på vykort ens men drömt om att ha det sedan det kom ut.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav nallen » 2018-05-31 22:51:15

Det går utmärkt att installera Linux och Windows bredvid varandra och det ska gå att ändra storlek på Windows-partitionerna så att man får plats med Linux partitioner. Jag har dock aldrig behövt göra det, så jag vet inte exakt hur det går till. Det är säkert beroende på distribution om man kan köra gparted direkt från installationsskivan, eller om man måste göra det separat.

Notera att det är skillnad på gparted och gpart, den senare är för reparationer.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-05-31 23:09:03

Jag har redan gjort en ny stor partition där Linux får plats. Med rätt program kan man skapa fler partitioner utan att formatera hårddisken eller installera något.

Gparted, ok. Gäller att hitt rätt Linux version nu bara.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Vildsvin » 2018-05-31 23:35:26



Dock följer moderna skrivare standardprotokoll eftersom de kan skriva ut från telefoner, så där torde inte Linux vara ett problem. Om att få GPS att fungera i olika operativsystem: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku. ... :gps_setup
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav hobbe » 2018-06-01 1:23:36

Lilla Gumman skrev:Jag har redan gjort en ny stor partition där Linux får plats. Med rätt program kan man skapa fler partitioner utan att formatera hårddisken eller installera något.

Gparted, ok. Gäller att hitt rätt Linux version nu bara.


Kan vara svårt att partitionerna en disk som har en Windows oem version eftersom disken antagligen har en återställnings partition längst bak. Dessutom kan det (eventuellt) bli problem att boota en modern dator med efi bios.

Enklast är att installera virtualbox i Windows och köra Linux i den. Det brukar gå ganska snabbt och kör man virtualbox i fullskärmsläge så ser det ut som på riktigt. Men köp en disk på minst 256GB. Diskar på mindre än 128 är antagligen av eMMC typ och är lite långsammare.
hobbe
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-10-02
Ort: Stockholm

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-06-01 9:13:43

hobbe skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag har redan gjort en ny stor partition där Linux får plats. Med rätt program kan man skapa fler partitioner utan att formatera hårddisken eller installera något.

Gparted, ok. Gäller att hitt rätt Linux version nu bara.


Kan vara svårt att partitionerna en disk som har en Windows oem version eftersom disken antagligen har en återställnings partition längst bak. Dessutom kan det (eventuellt) bli problem att boota en modern dator med efi bios.

Enklast är att installera virtualbox i Windows och köra Linux i den. Det brukar gå ganska snabbt och kör man virtualbox i fullskärmsläge så ser det ut som på riktigt. Men köp en disk på minst 256GB. Diskar på mindre än 128 är antagligen av eMMC typ och är lite långsammare.


Det har gått utmärkt att partitionera hårddisken. Gör man rätt går det. Den har haft en tom partition länge, som ligger och väntar på Linux.

Windows behövs för Garmins programvaror. Samt några andra. Jag vill prova om det går att ha Linux och Windows 10 på samma dator. Verkar gå bäst om man lägger Linux på sticka och installerar därifrån. Går inte att lägga en installationsfil på den tomma partitionen och installera.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-10-22 18:06:28

Linux gick inte att installera på något vis. Det går inte heller att installera om Windwos. Det går inte att starta Avast Antivirus, det blir bara en svart ruta.

Och idag blev det plötsligen väldigt suddiga bokstäver när jag öppnade Gmail, mejlen går att läsa hur klart som helst men själva startsidan där det står inkorg, stjärnmärkt o.s.v. är svårläslig. Har dubbelkollat bildskärmsinställningarna, det är inställt på det rekommenderade (häögsta) och jag har ju som sagt inte varit där och pillat.

Jag har fört över alla bilder till ett usb-minne. Avinstallerat allt som jag inte använder, har inga spel på den. Windows C: är på 500 GB och 428 GB är ledigt. Recovery D: har 14,2 GB, 1,38 GB ledigt. Lokal disk G: har 412 GB, 407 GB är ledigt. Ändå är den seg, jobbar massor för allting.

Hårddisken innehåller inga fysiska fel- Har kört DISM.exe i kommandotolken (administratör) och det finns inga fel på nånting.

Jag måste installera ett bokförningsprogram på den, men det funkar inte.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny dator ... wtf!?!

Inläggav Lilla Gumman » 2018-10-22 19:00:52

Hade jag haft råd, så hade jag köpt ny dator helt klart. Nu får jag dras med den gamla.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in