Flytta hemifrån / men inget jobb

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Limecolorheav » 2018-05-06 17:56:37

Hej!
Jag är en kille och är 22 år, jag har inget jobb men har arbetsprövat dels hos en butik som heter Rusta och nu hos en butik som heter Biltema, jag kan dock inget om bilar, det känns därför genant när kunder kommer och frågar, men det finns datorer och dom fungerar bra som stöd tycker jag ibland.

Jag bor fortfarande hemma och har inget jobb/arbete, jag skulle vilja flytta hemifrån, bo i en egenlägenhet som jag hyr och kan leva i, jag har också hört när jag var yngre och hade kontakt med habiliteringen att man kan få 90% av hyran betald, jag undrar om det är möjligt att kunna få hjälp att betala hyran och att hitta en lägenhet att leva i, t.ex. gruppbostad, en egenlägenhet och tillgång till stöd, även om man inte har ett jobb. Jag har också ofta låg motivation om ens någon motivation till jobb, men jag vill ju ändå kunna leva, äta, sova, och ha ett eget hem, kunna köpa godis osv.
Limecolorheav
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-03-14

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Batte » 2018-05-25 12:22:48

Hei!

Jeg kan dessverre ikke så mye om dette, men kanskje noen andre kan svare deg.

Om jeg forstår det riktig er du ikke student, men har arbeidsutprøving gjennom det offentlige systemet. Kan du si noe om grunnlaget for tiltaket om arbeidsutprøving og om økonomiske ytelser du får i forbindelse med arbeidsutprøvingen?

Har du f.eks. aktivitetsersättning eller sjukersättning? I så fall kanskje du oppfyller kravene for bostadstillägg:
Bostadstillägg är pengar du kan få utöver din aktivitetsersättning eller sjukersättning om du har kostnader för ditt boende. (...) Du som är ensamstående kan som mest få 5 220 kronor per månad. Det motsvarar 96 procent av bostadskostnaden upp till 5 000 kronor och 70 procent av bostadskostnaden mellan 5 000 och 5 600 kronor.
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/bostadstillagg

Om du ikke har noen inntekt tror jeg du kan søke om økonomisk bistand fra "socialtjänsten".
Beräkningen bygger dels på riksnormen, dels på uppgifter som du själv matar in.
http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand/provberakning
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Fretshi » 2018-05-26 13:20:39

Lever du på försörjningsstöd kan du få hela hyran betald, men det blir inte så mycket pengar över efter att alla andra räkningar är betalda.

Sen måste du ju söka jobb aktivt då med om du inte har ett läkarintyg som talar om att du är sjukskriven.

Du får prata med din handläggare på stadsdelsförvaltningen så kanske de kan hjälpa dig?

Vad har du för ersättning just nu?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Huggorm » 2018-05-26 13:28:23

Limecolorheav skrev:Hej!
Jag är en kille och är 22 år, jag har inget jobb men har arbetsprövat dels hos en butik som heter Rusta och nu hos en butik som heter Biltema, jag kan dock inget om bilar, det känns därför genant när kunder kommer och frågar, men det finns datorer och dom fungerar bra som stöd tycker jag ibland.

Jag bor fortfarande hemma och har inget jobb/arbete, jag skulle vilja flytta hemifrån, bo i en egenlägenhet som jag hyr och kan leva i, jag har också hört när jag var yngre och hade kontakt med habiliteringen att man kan få 90% av hyran betald, jag undrar om det är möjligt att kunna få hjälp att betala hyran och att hitta en lägenhet att leva i, t.ex. gruppbostad, en egenlägenhet och tillgång till stöd, även om man inte har ett jobb. Jag har också ofta låg motivation om ens någon motivation till jobb, men jag vill ju ändå kunna leva, äta, sova, och ha ett eget hem, kunna köpa godis osv.

Du bör läsa på om bilar och biltemas sortiment så du kan svara kunderna. Bli bra på det du håller på med så kanske du kan gå över på ett riktigt jobb hos biltema. Det är många som har "låg motivation" att jobba, det är därför det blir allt svårare att plocka ut bidrag och få lägenheter.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Flinta » 2018-05-26 22:47:49

Varför tror du att du har låg motivation till jobb? Tar vardagens aktiviteter mycket av din energi? Eller är du upptagen med ngt annat som håller dig sysselsatt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Limecolorheav » 2018-05-27 0:18:06

Flinta skrev:Varför tror du att du har låg motivation till jobb? Tar vardagens aktiviteter mycket av din energi? Eller är du upptagen med ngt annat som håller dig sysselsatt?


Om jag hade menat något utav dessa två alternativ som du frågade om, då hade jag nämnt det och jag "tror" inte jag "vet", jag känner mig själv bäst, bete dig inte som om jag vore en lögnare som bara väljer att vara hemma och spendera tid på intressen, det är bara löjligt.

1) Motivation och energi är inte samma sak.

2) Att vara sysselsatt påverkar inte om man är motiverad eller inte.

3) Motivation beror ibland på att man helt enkelt inte har motivation till i stort sett något alls och/eller sånt, det kan även vara som ett resultat utav depression, då man dels knappt har energi till att göra något, om ens en liten gnutta energi, och därav som följd låg motivation om ens någon motivation.
Limecolorheav
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-03-14

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Batte » 2018-05-27 12:46:29

Limecolorheav skrev:
Flinta skrev:Varför tror du att du har låg motivation till jobb? Tar vardagens aktiviteter mycket av din energi? Eller är du upptagen med ngt annat som håller dig sysselsatt?


Om jag hade menat något utav dessa två alternativ som du frågade om, då hade jag nämnt det och jag "tror" inte jag "vet", jag känner mig själv bäst, bete dig inte som om jag vore en lögnare som bara väljer att vara hemma och spendera tid på intressen, det är bara löjligt.

1) Motivation och energi är inte samma sak.

2) Att vara sysselsatt påverkar inte om man är motiverad eller inte.

3) Motivation beror ibland på att man helt enkelt inte har motivation till i stort sett något alls och/eller sånt, det kan även vara som ett resultat utav depression, då man dels knappt har energi till att göra något, om ens en liten gnutta energi, och därav som följd låg motivation om ens någon motivation.


Du skrev:
Limecolorheav skrev:Jag har också ofta låg motivation om ens någon motivation till jobb,
Flinta svarte derfor:
Flinta skrev:Varför tror du att du har låg motivation till jobb?
Jeg tror Flinta sikter til det du har skrevet om motivasjon og ønsker å vite: "Varför, enligt dig, har du låg motivation till jobb?"
--
Limecolorheav skrev:1) Motivation och energi är inte samma sak.
Ingen har påstått at det er det samme.
--
Limecolorheav skrev:2) Att vara sysselsatt påverkar inte om man är motiverad eller inte.
Å bruke mye energi på og/eller har motivasjon for andre aktiviteter enn jobb kan gå på bekostning av motivasjonen man har for arbeidet. Tilsvarende kan også gjelde for energi. Med andre ord har man en viss mengde energi og motivasjon og bruke. Omtrent dette skriver du også om, i punkt 3.
--
Limecolorheav skrev:3) Motivation beror ibland på att man helt enkelt inte har motivation till i stort sett något alls och/eller sånt, det kan även vara som ett resultat utav depression, då man dels knappt har energi till att göra något, om ens en liten gnutta energi, och därav som följd låg motivation om ens någon motivation.
Dette ser helt korrekt ut. Dog er det generisk og Flinta stiller deg spørsmål om ditt tilfelle. Trolig for å kunne gi deg mer tilpassede tips og råd. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Flinta » 2018-05-27 21:35:15

Limecolorheav skrev: bete dig inte som om jag vore en lögnare som bara väljer att vara hemma och spendera tid på intressen, det är bara löjligt.


Du kan vara lugn! Jag skrev från hjärtat och vill dig väl så tråkigt att du tror att jag tror att du skulle vara en lögnare. Det var inte min mening att döma dig på något sätt utan att hjälpa dig genom att lägga till två följdfrågor. När vardagen tar all energi orkar vissa inte jobba och orkar inte tänka på det när det inte finns plats för det i ens liv, vid svåra livsomständighter t ex. Vissa är fullt upptagna med att överleva vardagen - därav min andra fråga om det finns annat som håller dig sysselsatt (kan ju vara allt ifrån att söka bostad, hitta rätt behandling för sin djupa depression, få struktur på saker, skapa "liv" i ens liv om man tidigare bara överlevt osv osv).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Flinta » 2018-05-27 22:14:59

Är Biltema en bra plats för dig? Fick du vara med att påverka vilken arbetsträningsplats du kunde få? Är det en arbetsmarknadsinsats, utflyttad Daglig Verksamhet och/eller ngt du blivit anvisad av socialtjänsten eller ngn annan?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Limecolorheav » 2018-05-28 0:03:00

Flinta skrev:
Limecolorheav skrev: bete dig inte som om jag vore en lögnare som bara väljer att vara hemma och spendera tid på intressen, det är bara löjligt.


Du kan vara lugn! Jag skrev från hjärtat och vill dig väl så tråkigt att du tror att jag tror att du skulle vara en lögnare. Det var inte min mening att döma dig på något sätt utan att hjälpa dig genom att lägga till två följdfrågor. När vardagen tar all energi orkar vissa inte jobba och orkar inte tänka på det när det inte finns plats för det i ens liv, vid svåra livsomständighter t ex. Vissa är fullt upptagna med att överleva vardagen - därav min andra fråga om det finns annat som håller dig sysselsatt (kan ju vara allt ifrån att söka bostad, hitta rätt behandling för sin djupa depression, få struktur på saker, skapa "liv" i ens liv om man tidigare bara överlevt osv osv).


Jag ber verkligen om ursäkt, jag missuppfattade allting förut, kan det vara en autism grej?

Jag hade depression när jag börjat studera vid en skola som heter plusgymnasiet, jag var knappt där första året, och andra året var jag där mer än vad jag var första året, men inte alls jätte mycket, jag hade verkligen ingen motivation, jag kände mig nedstämd, jag tyckte att allting i mitt liv var värdelöst, och jag upplevde det som att jag vaknade, kanske åt något, hade jätte tråkigt och för det mesta sov. Många dagar sov jag bara, och även sov igenom nätterna. Utav vilken/vilka anledning/anledningar vet jag inte faktiskt, men jag mådde verkligen inte bra alls.

Jag skulle nog säga att jag aldrig känner mig energi rik, men däremot ibland upplever mer energi än vanligt och ibland mindre energi än vanligt, men jag är aldrig motsatsen till trött, jag har även ett annat problem som jag tycker förstör mycket av mitt liv, jag har börjat prata med min terapeut vid vuxen psykiatriska kliniken i den stad jag bor och den terapeuten är oerhört trevlig, det verkar du också vara förresten :) Förlåt för att jag var otrevlig, jag förstod verkligen inte vad du menade, jag trodde det var negativ attityd emot mig, även fast det inte var det.

Angående biltema Jag arbetsprövade hos en rusta butik först, jag var där tre dagar i veckan, och där 6 timmar varje dag som jag var där, gjorde mig trött och seg, men jag tyckte ibland att det var roligt och ibland tyckte jag verkligen inte om det alls, kändes som slöseri med min tid och då kände jag mig även nedstämd, trött, sömnig och ville bara vara i mitt rum och sova. Sedan avslutade jag min arbetsprövning där och började vid biltema, jag var där typ bara ett fåtal dagar efter att jag avslutat arbetsprövningen vid rusta, och började ungefär en vecka senare, jag valde egentligen inte att vara där, det var min mamma som varit med ibland och som föreslog det, eftersom att biltema är väldigt nära där jag bor, det är egentligen det som jag tycker är bäst, det är trevlig personal för det mesta tycker jag, jag tycker dock inte om det eftersom att det är en stor butik, det är jätte mycket produkter och många olika sorters produkter, därför var rusta mer bekvämt faktiskt.

Om jag fick välja själv så skulle jag inte jobba, jag skulle hellre skapa konst och sälja, det vore för att då skulle jag jobba för att tjäna pengar, men göra det när jag orkar och tycker att det känns bra och inte behöva tvinga mig själv iväg någonstans.
Limecolorheav
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-03-14

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Fretshi » 2018-05-28 8:54:37

Alla har väl olika mycket energi?
Men om man känner sig trött jämt så borde man nog ta tag i det, vilket du även har gjort.
Om man inte trivs med att gå på högvarv förstås, finns ju de son t.ex. älskar att läsa hela dagarna, men det blir nog för tråkigt i längden.

Att skaffa sig en hobby kan bevara ett bra sätt att få energi och glädje i vardagen. Vad är du intresserad av?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Limecolorheav » 2018-05-28 10:50:31

Fretshi skrev:Alla har väl olika mycket energi?
Men om man känner sig trött jämt så borde man nog ta tag i det, vilket du även har gjort.
Om man inte trivs med att gå på högvarv förstås, finns ju de son t.ex. älskar att läsa hela dagarna, men det blir nog för tråkigt i längden.

Att skaffa sig en hobby kan bevara ett bra sätt att få energi och glädje i vardagen. Vad är du intresserad av?


Det är sant, alla har olika mycket energi. Jag har inte många intressen, men de intressen jag har är att titta serier, spela tv-spel, jag brukar även tycka att det är intressant och roligt att se videor på youtube, t.ex. utav Connor Ward, Invisible I (Invisible I brukade jag gilla), Theaspieworld och andra, jag har även varit otroligt intresserad av allt som hade att göra med Michael Jackson när jag var yngre. Jag spelar inte tv-spel lika mycket som jag brukade göra p.g.a. att dels så är den tv jag brukar inte tillgänglig lika ofta och även p.g.a. att jag tittar på serier och/eller är alltför trött för att just spela, men det är oftast när det är kväll. En gång kunde jag spela tv-spel i 14 timmar och en halv timmar, 14,5 timmar.
Limecolorheav
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-03-14

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav BellaBelle » 2018-05-28 14:03:43

Fretshi skrev:Alla har väl olika mycket energi?
Men om man känner sig trött jämt så borde man nog ta tag i det, vilket du även har gjort.
Om man inte trivs med att gå på högvarv förstås, finns ju de son t.ex. älskar att läsa hela dagarna, men det blir nog för tråkigt i längden.

Att skaffa sig en hobby kan bevara ett bra sätt att få energi och glädje i vardagen. Vad är du intresserad av?


Fattar inte riktigt. Menar du att läsa mycket är att gå på högvarv? Eller vad menar du?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav BellaBelle » 2018-05-28 14:10:28

Flinta skrev:
Limecolorheav skrev: bete dig inte som om jag vore en lögnare som bara väljer att vara hemma och spendera tid på intressen, det är bara löjligt.


Du kan vara lugn! Jag skrev från hjärtat och vill dig väl så tråkigt att du tror att jag tror att du skulle vara en lögnare. Det var inte min mening att döma dig på något sätt utan att hjälpa dig genom att lägga till två följdfrågor. När vardagen tar all energi orkar vissa inte jobba och orkar inte tänka på det när det inte finns plats för det i ens liv, vid svåra livsomständighter t ex. Vissa är fullt upptagna med att överleva vardagen - därav min andra fråga om det finns annat som håller dig sysselsatt (kan ju vara allt ifrån att söka bostad, hitta rätt behandling för sin djupa depression, få struktur på saker, skapa "liv" i ens liv om man tidigare bara överlevt osv osv).


Vad gör du på dagarna, Flinta? Om det är ok att fråga?
Jag håller på och ritar kläder just nu igen. Fast jag gillar inte att sy just nu. Det får bli en senare fråga. :-)Happy Kanske kan någon annan sy upp mina kläder efter mina teckningar!! :D
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav BellaBelle » 2018-05-28 16:04:57

Limecolorheav skrev:
Flinta skrev:
Limecolorheav skrev: bete dig inte som om jag vore en lögnare som bara väljer att vara hemma och spendera tid på intressen, det är bara löjligt.


Du kan vara lugn! Jag skrev från hjärtat och vill dig väl så tråkigt att du tror att jag tror att du skulle vara en lögnare. Det var inte min mening att döma dig på något sätt utan att hjälpa dig genom att lägga till två följdfrågor. När vardagen tar all energi orkar vissa inte jobba och orkar inte tänka på det när det inte finns plats för det i ens liv, vid svåra livsomständighter t ex. Vissa är fullt upptagna med att överleva vardagen - därav min andra fråga om det finns annat som håller dig sysselsatt (kan ju vara allt ifrån att söka bostad, hitta rätt behandling för sin djupa depression, få struktur på saker, skapa "liv" i ens liv om man tidigare bara överlevt osv osv).


---
Om jag fick välja själv så skulle jag inte jobba, jag skulle hellre skapa konst och sälja, det vore för att då skulle jag jobba för att tjäna pengar, men göra det när jag orkar och tycker att det känns bra och inte behöva tvinga mig själv iväg någonstans.


Om du helst vill skapa konst, varför söker du inte till konstutbildning då? Sedan tror jag iofs inte det är så lätt att försörja sig som konstnär, men en del verkar lyckas. Och det stämmer ju att man kan ha sin konstverkstad hemma då, förutsatt att man inte gör alltför skrymmande grejer.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Flinta » 2018-05-28 17:20:49

BellaBelle skrev:
Flinta skrev:
Limecolorheav skrev: bete dig inte som om jag vore en lögnare som bara väljer att vara hemma och spendera tid på intressen, det är bara löjligt.


Du kan vara lugn! Jag skrev från hjärtat och vill dig väl så tråkigt att du tror att jag tror att du skulle vara en lögnare. Det var inte min mening att döma dig på något sätt utan att hjälpa dig genom att lägga till två följdfrågor. När vardagen tar all energi orkar vissa inte jobba och orkar inte tänka på det när det inte finns plats för det i ens liv, vid svåra livsomständighter t ex. Vissa är fullt upptagna med att överleva vardagen - därav min andra fråga om det finns annat som håller dig sysselsatt (kan ju vara allt ifrån att söka bostad, hitta rätt behandling för sin djupa depression, få struktur på saker, skapa "liv" i ens liv om man tidigare bara överlevt osv osv).


Vad gör du på dagarna, Flinta? Om det är ok att fråga?
Jag håller på och ritar kläder just nu igen. Fast jag gillar inte att sy just nu. Det får bli en senare fråga. :-)Happy Kanske kan någon annan sy upp mina kläder efter mina teckningar!! :D


Jag ägnar mig åt olika projekt men mycket rehabilitering och habilitering blir det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Flytta hemifrån / men inget jobb

Inläggav Flinta » 2018-05-28 22:03:04

Vad är det för konst du vill skapa, Limecolorheav? Om du gillar att måla kanske jobb i en färgbutik kan passa bättre än Biltema?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in