Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav marxisten » 2013-02-10 0:50:49

Kanin skrev:Min huvudsakliga poäng är att för personer utan förhöjd risk för kranskärlssjukdomar så har alkohol knappast någon substantiell positiv effekt och riskerna överväger.


På en gång står följande på Wikipedia om det ämne rödvin innehåller:

Det finns även spekulationer om resveratrol som finns i rödvin skulle kunna förklara varför befolkningen i södra Frankrike, som har en diet som leder till hjärt- och kärlsjukdomar, ändå klarar sig jämförelsevis sett mycket väl från sådana sjukdomar. Forskare anser att många fler studier behövs för att kartlägga resveratrols effekter på hälsa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resveratrol

Så ett mindre intag av just rödvin kan faktiskt mycket väl vara positivt och minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, även om man är inom en riskgruppen för att få dessa sjukdomar. Iaf om man skall tro vad som står här. Men den positiva effekten kan inte på något vis härledas till intag av alkohol, det är jag 100% enig med dig om.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-10 1:26:50

Fransmän dör inte i hjärt-kärlsjukdomar utan i skrumplever, vilket troligtvis inte heller enbart kan härledas till ett mindre intag av rödvin.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Kanin » 2013-02-10 8:16:43

marxisten skrev:
Kanin skrev:Min huvudsakliga poäng är att för personer utan förhöjd risk för kranskärlssjukdomar så har alkohol knappast någon substantiell positiv effekt och riskerna överväger.
(...)
Så ett mindre intag av just rödvin kan faktiskt mycket väl vara positivt och minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, även om man är inom en riskgruppen för att få dessa sjukdomar. Iaf om man skall tro vad som står här. Men den positiva effekten kan inte på något vis härledas till intag av alkohol, det är jag 100% enig med dig om.

Du bör nog läsa vad jag skrev en gång till (eller skrev du fel och glömde ett inte?). Jag skrev att alkohol har en positiv effekt (enbart) för personer inom riskgruppen och, tidigare, att det inte visats (åtminstone inte med säkerhet) att rödvin är bättre i det avseendet än andra alkoholhaltiga drycker. Spekulationer om resveratrol, flavonoider, etc. är just inte mer än spekulationer utan påtagliga bevis, som inga kostråd bör bygga på.

För övrigt så anser jag att det finns betydligt bättre och säkrare metoder för att förebygga kardiovaskulära sjukdomar inom riskgrupper än att dricka alkohol och det är därför aldrig ett råd som bör ges.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav rapchic » 2013-02-10 9:58:34

en hel del av antioxidanterna som finns i rödvin finns ju i grönt te (tex flavanoider ska finnas i båda) och även om det går är det svårare att överdosera te (enda vetenskapligt bevisade överdoseringen var då man överdoserade såna här grönt te tabletter som finns/fanns i hälsokosten) och te är ju så mkt godare också :D
Te kan drickas till mat, man kan känna toner och hur olika teer smakar beroende på vart det har växt så jag själv tycker det klår vin på fingrarna direkt.

(med detta inlägg menar jag att man kan få rödvinets antioxidanter på annat sätt också)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Parvlon » 2013-02-17 13:42:04

marxisten skrev:Helt korrekt, alkohol i sig är aldrig bra för hälsan. Däremot så finns det flera goda effekter av röd vin, då det innehåller väldigt höga mängder av ämnet Resveratrol.
Min fetmarkering,

Resveratrol is found in the skin of red grapes and in other fruits. Red wine contains very little of it, however, on the order of 0.1-14.3 mg/l.[12] Resveratrol also has been produced by chemical synthesis [13] and by biotechnological synthesis (metabolic engineered microorganisms),[14][15] and it is sold as a nutritional supplement derived primarily from Japanese knotweed.[citation needed]

Resveratrol is also found in Gnetum cleistostachyum,[16]
http://en.wikipedia.org/wiki/Resveratro ... ccurrences



Härifrån som jag trodde att jag skulle hitta tomater men faller väl in i "vitamin C" -kategorin.
Compounds that may prevent negative effects of AGEs, at least in vitro, include resveratrol.[36]

Compounds that are thought to inhibit AGE formation, at least in vitro, include Vitamin_C,[28] benfotiamine, pyridoxamine, alpha-lipoic acid,[29] taurine,[30] pimagedine,[31] aspirin,[32][33] carnosine,[34] metformin,[35] pioglitazone,[35] and pentoxifylline.[35]
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_g ... ndproducts

edit, hittade vad jag sökte efter. Internet är fantastiskt

Tomatoes Contain Antioxidant More Powerful Than Resveratrol skrev:The finding was recently published in the journal Environmental and Experimental Botany.

IBMCP researchers point out that the antioxidant power of the new compound is much higher -14 times higher, to be precise- than, for example, that of resveratrol, a well-known antioxidant, found in red wine, which can delay cellular aging. In addition, it is 4.5 times more potent than vitamin E and 10 times more potent than vitamin C.

This substance could have multiple applications. For example, in the food industry it could be used as a preservative in food for human consumption and in animal fodder, because of its action as a retarder of lipid oxidation. This powerful antioxidant would prevent changes such as fats and oils becoming rancid, which strongly diminishes food quality. It could also be used as a supplement in certain products after careful processing.*
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Flawed » 2013-02-17 14:35:33

Det finns ju ett flertal ämnen i vin som är antioxidanter som tex quercetin,men som säkert finns i andra livsmedel.
Kanske finns det mer i vanlig mat eller så är balndiningen av antioxidanter jättebra och unik eller så är det bara alkoholen som är bra som lösningsmedel i artärerna eller ...whatever.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Parvlon » 2013-02-24 17:24:36

Inte särskilt oväntat men öl är bättre än vatten efter fysisk aktivitet tydligen. Iofs äter man nog mer senare om man dricker vatten istället så.

Researchers at Granada University in Spain have found that beer can help the body rehydrate better after a workout than water or Gatorade.

Professor Manuel Garzon also claimed the carbonation in beer helps to quench the thirst and that its carbohydrate content can help replace lost calories, The Telegraph reports.


Read more: http://www.washingtontimes.com/news/201 ... z2LpYOw4xE
Follow us: @washtimes on Twitter
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Alien » 2013-10-26 20:46:49

Rödvin (dvs resveratrol i rödvin) är bra mot Alzheimer?

Amerikanska forskare tror sig funnit förklaringen till hur antioxidanten resveratrol i rödvin kan minska risken för demenssjukdomen Alzheimer.
Flera studier har tidigare pekat på att rött vin kan skydda eller bromsa mot demenssjukdomen Alzheimers. Men nu menar forskare vid Bucks Institute i Kalifornien i en studie (“Neuroprotective Sirtuin ratio reversed by ApoE4”), som publiceras i Pnas, att de ringat in mekanismerna bakom.
Men vin nämns inte alls i studien (som nu medierna gått igång på), utan handlar om olika proteiners effekter.
I försök med såväl odlade nervceller och celler från patienter fann forskarna att antioxidanten resveratrol – som finns i rött vin – stimulerar proteinet SirT1. Det är ett protein som skyddar och bidrar till att drabbas av demenssjukdomen.
Detta genom att minska produktion av beta-amyloid och tau-proteiner (”senila placken”) som förstör hjärnans nervceller.
Forskarna kunde även reda ut hur ett annat protein (ApoE4) minskar SirT1. Två tredjedelar av de som drabbas av alzheimers har medfött proteinet som minskar mängden av det skyddande proteinet SirT1.
I Sverige drabbas cirka 20 000- 25 000 personer av demenssjukdomar varje år, totalt har cirka 160 000 personer demens. Alzheimers är den vanligaste, cirka 70 procent av dessa.
http://www.drugnews.nu/article.asp?id=8195

Om man nu inte vill el kan dricka rödvin, kan man få i sig detta resveratrol på annat sätt, t ex genom att äta röda vindruvor el dricka druvjuice?

Här är några positiva effekter som resveratrol kan ha hos människor:
• Förlänger livslängden
• Förhindrar cancer uppkomst och progression
• Ökar prestationsförmågan via hormonell nivå
• Antioxidativa effekter
• Antibakteriella effekter
• Antivirala effekter
• Antiinflammatoriska effekter
• Skyddande effekter för hjärta och kärl
• Skyddande effekter för nervceller

Resveratrol har bara påträffats i ett fåtal växter och bär hittills. Dessa inkluderar:
Vindruvor (i skalet och kärnorna), tranbär, blåbär (båda typerna Vaccinium corymbosum & Vaccinium myrtillus men troligen även andra typer i Vaccinium släktet) och mullbärssläktet. Resveratrol har även påträffats i växterna parkslide, julrosor (Helleborus) och i små mängder i jordnötter (2).
De högsta halterna har påträffats i moget rött vin, varför även mycket forskning gjort på detta under de senaste åren. Hinner bären övermogna och utsättas för stress så bildas mer av resveratrol som försvar mot detta. Därför innehåller rött vin mer resveratrol än t.ex. ursprungsprodukten vindruvor.
http://kostakuten.se/?p=32
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav gadas » 2013-10-27 12:09:45

Det ska finnas precis lika mycket antioxidanter i druvjuice som i rödvin.

Jag tror ursprunget till den här debatten är 'psykologiskt' dvs utan att riktigt inse det så vill man rättfärdiga invärtes bruk av alkohol. Oavsett hur man tänker, om t ex "rättfärdiga" för tankarna till "skam", så kommer skadorna av alkoholen och det blir bara svårare att göra något åt det. Föreställningen om fördelar gör det lättare att inte göra något åt det.

Jag hade en lärare (som INTE var nazist) som sa att till och med förintelsen kan ha haft en fördel för annars kanske aldrig judarna fått ett eget land.
Allting kan ha fördelar. Men det är ganska lätt att inse att det inte alls betyder att man ska göra det.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav artifex » 2013-10-27 12:12:21

Lite alkohol höjer pulsen och ämnesomsättningen, även om marginellt i det senare fallet. Ett glas rödvin eller en liten whiskey sitter sällan fel på kvällskvisten när man är sliten :)
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Alien » 2013-10-27 15:53:43

gadas skrev:Det ska finnas precis lika mycket antioxidanter i druvjuice som i rödvin.

Men hur går det ihop med detta?

De högsta halterna har påträffats i moget rött vin, varför även mycket forskning gjort på detta under de senaste åren. Hinner bären övermogna och utsättas för stress så bildas mer av resveratrol som försvar mot detta. Därför innehåller rött vin mer resveratrol än t.ex. ursprungsprodukten vindruvor.
http://kostakuten.se/?p=32

Alltså jag vill veta sanningen, ingen propaganda varken i supsyfte el i nykterhetssyfte. Jag dricker hellre druvjuice än rödvin (slipper gå till Systemet).

Men tänker man på vikten så innehåller både druvor och vin rätt mycket kalorier. Druvor är rena sockerchocken. Åas, hellre överviktig än dement.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Flawed » 2013-10-27 21:45:26

Finns väl olika resultat och olika åsikter om vilka ämnen som är bäst.
Det här universitetet ligger alltså i Kalifornien...just saying.
Det kommer fler forskarrapporter om diverse ämnen som botar allt och lite till.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Miche » 2013-10-28 0:39:13

Flawed skrev:Det här universitetet ligger alltså i Kalifornien...just saying.

Lustigt nog kommer de flesta rapporter om att vin är bra just från vindistrikt... Känns inte som en direkt slump...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Alien » 2013-10-28 1:11:13

Ah, man skulle alltså behöva veta vilka som finansierar forskningen ...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Flawed » 2013-10-28 18:37:57

Det är ju alltid någon som finansierar forskningen eller så blir det ingen forskning.
Problemet ligger nog ofta i hur sådant här presenteras i exempelvis tidningar.
The canonical pathogenesis of Alzheimer’s disease links the expression of apolipoprotein E ε4 allele (ApoE) to amyloid precursor protein (APP) processing and Aβ peptide accumulation by a set of mechanisms that is incompletely defined. The development of a simple system that focuses not on a single variable but on multiple factors and pathways would be valuable both for dissecting the underlying mechanisms and for identifying candidate therapeutics. Here we show that, although both ApoE3 and ApoE4 associate with APP with nanomolar affinities, only ApoE4 significantly (i) reduces the ratio of soluble amyloid precursor protein alpha (sAPPα) to Aβ; (ii) reduces Sirtuin T1 (SirT1) expression, resulting in markedly differing ratios of neuroprotective SirT1 to neurotoxic SirT2; (iii) triggers Tau phosphorylation and APP phosphorylation; and (iv) induces programmed cell death. We describe a subset of drug candidates that interferes with the APP–ApoE interaction and returns the parameters noted above to normal. Our data support the hypothesis that neuronal connectivity, as reflected in the ratios of critical mediators such as sAPPα:Aβ, SirT1:SirT2, APP:phosphorylated (p)-APP, and Tau:p-Tau, is programmatically altered by ApoE4 and offer a simple system for the identification of program mediators and therapeutic candidates.


Artikeln var ju också obegriplig i och för sig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Flawed » 2014-12-10 17:59:12

Flawed skrev:Jag är skeptisk.
Tänk om de som klarar av att dricka lagom med alkohol helt enkelt har bättre förutsättningar rent allmänt att klara sig bra i samhället och därför mår bättre i förhållande till dem som dricker för mycket eller inte alls?
Folk som bor i Frankrike kanske lever längre för att de typ bor i Frankrike?
Jag återkommer i frågan.

Jag hade naturligtvis rätt i att vara skeptisk.
http://mobil.svd.se/nyheter/fordjupad-s ... vd-4163077

Iofs är den här forskningen finansierad av IOGT-NTO...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-19 18:55:06

Flawed skrev:Jag är skeptisk.
Tänk om de som klarar av att dricka lagom med alkohol helt enkelt har bättre förutsättningar rent allmänt att klara sig bra i samhället och därför mår bättre i förhållande till dem som dricker för mycket eller inte alls?
Folk som bor i Frankrike kanske lever längre för att de typ bor i Frankrike?
Jag återkommer i frågan.


Du hade naturligtvis rätt som vanligt.
https://www.medicaldaily.com/alcohol-co ... nce-379001
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)30134-X/fulltext
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Alien » 2018-05-24 23:44:39

Här står om studien på svenska:

UNT skrev:Redan i mängder som ligger betydligt under dagens "gränsvärden" för riskdrickande i Sverige och flera andra länder ökar alkohol riskerna för flera sjukdomar och förtida död. Det visar resultaten av en ny internationell jättestudie, som publiceras i den välrenommerade medicintidskriften The Lancet.

– Ju lägre alkoholkonsumtion ner till en mängd motsvarande 100 gram alkohol per vecka, desto bättre är överlevnaden. Däremot ser vi inga ytterligare hälsovinster av att sänka alkoholintaget ännu mer. Det kan vara lugnande för dem som gärna dricker några glas vin eller öl i veckan, säger professor Johan Sundström vid Institutionen för medicinska vetenskaper, Uppsala universitet.

100 gram alkohol per vecka motsvarar ungefär mängden i drygt åtta 1,5 deciliter stora glas vin.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/riskg ... 52588.aspx

Det är alltså högre risk att dö om man dricker mycket alkohol förutom just i hjärtinfarkt.

Både dödligheten totalt sett och risken för att insjukna och dö i någon hjärtkärlsjukdom steg med stigande alkoholkonsumtion utöver gränsen 100 gram per vecka. Enda undantaget var hjärtinfarkt, där högre konsumtion var kopplad till något lägre risk.

– Denna inte särskilt stora skyddande effekt av alkohol mot hjärtinfarkt har setts även i andra studier och brukar förklaras med att alkohol höjer det så kallat goda kolesterolet HDL. Den skyddande effekten mot hjärtinfarkt uppvägs dock av förhöjda risker för all annan hjärt-kärlsjuklighet som följer av hög alkoholkonsumtion, säger Johan Sundström.


Men vill man leva länge så man tydligen - enligt denna studie - dricka alkohol men hålla sig till max100 g/vecka. Då tydligen utan hänsyn till personens vikt och kön.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav kiddie » 2018-05-25 2:11:16

Åtta vinglas i veckan. Låter rätt mycket faktiskt. Man blir ju påverkad för en av dagarna om man sprider ut det jämnt, måste man dricka två glas. Tycker det lät rätt generöst.

Sedan får man ju inte dricka allt på samma gång och vänta en vecka, all fylledrickning även om inte jätteallvarlig, gör oss dumma och slöa i skallen. Det visade en dokumentär från typ BBC. Minns inte namnet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Fourier » 2018-05-25 18:42:54

Möjligt att lagom mängder kan ha hälsofördelar, men det är nog bra att vara lite skeptisk. Det är svårt att göra sådana studier på ett bra sätt (människan är en komplicerad varelse), och det finns mycket som kan påverka. Ska man dricka (i lagom mängd) tycker jag man ska göra det för att man gillar det, man behöver inte lägga till fler anledningar.

I vilket fall, som någon som inte kan hålla sig till "lagom" med något så håller jag mig borta från det :P.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Selma » 2018-05-26 9:04:24

Om Leif GW Persson varit måttligare med sitt intag hade han nog haft en bättre hälsa.

Han lanserar nu ett eget rödvin, "GW:s Röda" https://www.systembolaget.se/dryck/roda ... da-7213901 Säljstart 2018-05-29.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Flinta » 2018-05-26 22:51:12

Skippa alkohol helt :!:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Lagom med alkohol är bra för hjärtat och hälsan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-26 22:54:31

Flinta skrev:Skippa alkohol helt :!:


Eller ha åtminstone inga illusioner om att det är bra för eder.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Intressanta intressen



Logga in