Centralstimulantia utan ad(h)d

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav Svartkatt » 2016-07-11 14:43:17

Jag har varit deprimerad i stort sett hela mitt liv och testat jättemånga mediciner och samtalsterapi. Nu har jag träffat en läkare som vill att jag ska börja med cs. Men jag har varken adhd eller add, bara asperger och depression.

Finns det någon här som tar cs som inte har adhd eller add? Hur funkar det? Jag ska till cs-mottagningen först i september så det är ett tag kvar, det är därför jag frågar här. Jag vill stilla min nyfikenhet! Tack på förhand!

:-)154
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav CrystalHeart » 2016-07-11 14:56:00

Det undrar jag också.

Vilken tur du har som fått möjligheten!
Hoppas det går bra, det är definitivt värt att prova. Har läst att ADHD-medicin kan ges till aspergare för att de ska få mer energi och öppna upp sig socialt. :-)Happy

Jag skulle vilja prova med men det tillåter inte läkare, såklart. Antar att det är bättre att jag sitter inne vid min dator, ensam, utan att prata med någon, ångest över vad innehållslöst mitt liv är, deprimerad med självmordstankar, knappt går utanför dörren, trött, slö och totalt utan energi medan jag bara blir mer och mer deprimerad - än att ens låta mig prova.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav Svartkatt » 2016-07-11 15:16:35

Jag har frågat läkare tidigare om jag kunde få prova cs eftersom en kompis till mig i Stockholm hade fått det utan att ha haft adhd. Men de har sagt nej varje gång: i det här landstinget gör vi inte så sa de. Så jag blev lite chockad när läkaren föreslog det till mig. Jag tycker du ska fråga olika läkare. Vilket landsting tillhör du? Jag tror det kan ha med det att göra eller vilken läkare man träffar. Jag hoppas på det bästa för dig, CrystalHeart!

Jag har ju varit så deprimerad och självmordsbenägen så länge att jag inte vet hur det känns att bara må bra. Jag hoppas innerligt att cs är det rätta för mig.
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav CrystalHeart » 2016-07-11 15:26:52

Svartkatt skrev:Jag har frågat läkare tidigare om jag kunde få prova cs eftersom en kompis till mig i Stockholm hade fått det utan att ha haft adhd. Men de har sagt nej varje gång: i det här landstinget gör vi inte så sa de. Så jag blev lite chockad när läkaren föreslog det till mig. Jag tycker du ska fråga olika läkare. Vilket landsting tillhör du? Jag tror det kan ha med det att göra eller vilken läkare man träffar. Jag hoppas på det bästa för dig, CrystalHeart!

Jag har ju varit så deprimerad och självmordsbenägen så länge att jag inte vet hur det känns att bara må bra. Jag hoppas innerligt att cs är det rätta för mig.

Vad skumt att det skiljer sig från landsting till landsting? Jag bor i mellansverige (vill inte outa mig), vart i Sverige bor du?
Jo, det har nog att göra med om man lyckas träffa en bra läkare eller inte... tyvärr är det brist på sådana här omkring. :(
Tack! Snällt av dig ! :-)Hug

Vi sitter lite i samma båt... Jag har också varit deprimerad så länge att jag inte minns hur det är att vara glad. Och om livet bara är skit blir man självmordsbenägen... :-)004
Det känns som att ens existens är meningslös...

Men det är skönt att du får hjälp åtminstone! Jag önskar dig lycka till med medicinen!!
Om du vill får du gärna uppdatera tråden senare och berätta hur det går! :)
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav Svartkatt » 2016-07-11 16:39:45

CrystalHeart skrev:
Svartkatt skrev:Jag har frågat läkare tidigare om jag kunde få prova cs eftersom en kompis till mig i Stockholm hade fått det utan att ha haft adhd. Men de har sagt nej varje gång: i det här landstinget gör vi inte så sa de. Så jag blev lite chockad när läkaren föreslog det till mig. Jag tycker du ska fråga olika läkare. Vilket landsting tillhör du? Jag tror det kan ha med det att göra eller vilken läkare man träffar. Jag hoppas på det bästa för dig, CrystalHeart!

Jag har ju varit så deprimerad och självmordsbenägen så länge att jag inte vet hur det känns att bara må bra. Jag hoppas innerligt att cs är det rätta för mig.

Vad skumt att det skiljer sig från landsting till landsting? Jag bor i mellansverige (vill inte outa mig), vart i Sverige bor du?
Jo, det har nog att göra med om man lyckas träffa en bra läkare eller inte... tyvärr är det brist på sådana här omkring. :(
Tack! Snällt av dig ! :-)Hug

Vi sitter lite i samma båt... Jag har också varit deprimerad så länge att jag inte minns hur det är att vara glad. Och om livet bara är skit blir man självmordsbenägen... :-)004
Det känns som att ens existens är meningslös...

Men det är skönt att du får hjälp åtminstone! Jag önskar dig lycka till med medicinen!!
Om du vill får du gärna uppdatera tråden senare och berätta hur det går! :)

Jag bor också i mellansverige, hyfsat nära stockholm. Absolut, jag håller er uppdaterade! Vill du kanske skriva mer på pm?
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav Svartkatt » 2016-07-11 20:48:45

Just nu går jag på antidepp och abilify men skulle vilja sluta av många olika skäl. Men det är tydligen inte så lätt om man har käkat antidepp i 11 år, läkarna tycker att jag ska fortsätta...kan cs vara istället för antidepp eller måste man fortsätta på antidepp även fast man tar cs?
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav erikddb » 2016-07-14 0:29:00

HJÄLP NGN SAKKUNNIG, jag har gått på serafen i sthlm fram tills omorganisationen som blev, nu tillhör jag ad-hd grupp2 vid atlasmuren på st Eriksplan, jag har ej ad-hd utan asperg med likvärdiga koncentrations problem, med risk att de blir ett långt inlägg bör en varning utfärdas redan här så, VARNING.

i dag har jag varit hos min nya läkare för att få nytt licenssök för metamina, fram tills 14 dagar sedan har jag diskuterat problemet jag har med min fd läkare som ej berättar att hon ska slita,i alla fall då inte attentinet hjälper alls utan metamin e den som e bästså var det dags med nya läkaren,jag har fått tipps från min sköterska att aderall ska vara bra för vår trötthet samtidigt som man har stor del av metaminets innehåll också, i af, diskuterar vi detta sen ber mig läkaren gå ut å vänta så han kan kolla med psykiater -hans chef, när han kommer tillbaka kallar han mig missbrukare(vilket jAG EJ ÄR`)HAN vägrar föreskriva min vanliga metamin i licens ansökan,samtidigt som han talar om att mina stesolid ska tas bort, dessa har jag ätit 3-5 i månaden lägsta mg v.b, han erbjuder elvanse 50 mg thats it, då e jag inställd sen 6 år på 14 metamin om dagen, jag blir å är så jävla paff å upprörd så jag vet inte vad ,så ska fanskapet ta blodtryck mitt i detta. resultatet fattar ni skyhögt,vad det leder till är att han VÄGRAR skriva ngn medicin alls jag sitter nu utan stesolid ,som skulle vart v.b nu, för 1a gången på säkert 30 år jag e 55 snart,samt utan cs för 1a gången på ca 10 år,

jag har panik, MÅSTE SNARAST HITTA EN LÄKARE SOM FATTAR HUR VI ASPERG FUNKAR ME MEDECIN, kan ej gå privat för det har jag ej råd med, SNÄLLA någon som kan tippa om någon läkare som e anslutna till högkostnadskydd och som vet ,och t'nker i banan jag varit på tills i dag, hjälp?
erikddb
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-03-24

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav slackern » 2016-07-14 0:38:04

Attentin innehåller ju exakt samma verksamma ämne som Metamina, jag har själv både AS+ADd och har haft både Metamina men numera Attentin och upplever att det är exakt samma effekt utav bägge, annat namn annan tillverkare det är den enda skillnaden.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav Toblerone » 2016-07-14 0:39:44

De försöker att få alla som tar Metamina att ta Elvanse eller Attentin istället. Det är enklare då man inte behöver licens då. Jag hade också haft Metamina i ganska många år, tålde inte Elvanse. Men nu funkar det bra med Attentin. Att Attentin inte funkar för dig låter konstigt? Att få biverkningar är en sak, men ingen effekt - det har jag inte hört förut.

Kan du inte be den gamla psykiatern att göra nån slags överlämning, dvs. att informera?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav erikddb » 2016-07-14 0:44:18

vet ej om jag svarar
rätt de e min 1a gång på chatt här, min förra läkare har bytt jobb å det har varit allmänt rörigt då de omorganiserat, jag har suttit i luren hela dagen mellan olika å ingen vill ta ngt ansvar, detta svar var till toblerone
erikddb
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-03-24

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav erikddb » 2016-07-14 0:46:47

du får läsa mnin fråga jag behöver ingen föreläsning om innehåll ,den funkar inte som metamin på mig konstatera
slackern skrev:Attentin innehåller ju exakt samma verksamma ämne som Metamina, jag har själv både AS+ADd och har haft både Metamina men numera Attentin och upplever att det är exakt samma effekt utav bägge, annat namn annan tillverkare det är den enda skillnaden.
erikddb
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-03-24

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav slackern » 2016-07-14 0:48:05

Går på ADHD-motagning 1 på samma ställe som du, har aldrig haft några problem med att få mediciner utskrivna.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav erikddb » 2016-07-14 0:57:31

jag får dessutom bieffekter som ex klåda av attentinet å inte av metamin, elvanse som han föreslog blir jag bara dålig av,innebär detta att återgå in i mörkret å deppen,ingen vill ta ansvar, ni hör ju själva en adhd klinik jag har inte ens det,men tack för svar jag jobbar vidare,dessutom undrar jag får dom kalla sina patienter vad som??? jag fattar noll,har ingen aning om vart jag ska vända mig
slackern skrev:Går på ADHD-motagning 1 på samma ställe som du, har aldrig haft några problem med att få mediciner utskrivna.
jag har inte ad-hd men ska se om dom kan skriva över mig på avd 1, vad e skillnaden mellan avd? jag känner mig helt vilsen å utlämnad då samtliga jag haft på serafen å som känner mig slutat eller e på ångest mott, tack för ditt tips, e bara orolig att läkaren på min avdelning ska skriva nån rek,så jag får samma problem om jag kommer på ettan
erikddb
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-03-24

Centralstimulantia utan ad(h)d

Inläggav slackern » 2016-07-14 1:06:32

Mottagning 1 är för dom som i huvudsak har ADHD, mottagning 2 är för dom med både ADHD och autism, men jag har gått på mottagning 1 innan jag fick min AS diagnos, vad jag har fattat det som så är det serafens gamla autism patienter som har fått börja på ADHD mottagning 2.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav jomenvisst » 2018-05-25 13:15:45

Är det någon här som fått det utskrivet utan ADHD/ADD-diagnos? Mot extrem mental trötthet vid Aspergers? När intrycken blir för mkt på bara någon timme ute på stan, svårt att gå i skolan eller jobba pga detsamma tex. Har fått veta via hörsägen att vissa psykiatriker skriver ut det pga ovanstående, inte bara enstaka ggr utan på regelbunden basis. Att det är ett inofficiellt tillvägagångssätt inom psykiatrin, trots att det inte finns med i de nationella riktlinjerna. Någon med erfarenhet?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav johan88 » 2018-05-26 21:31:29

Jag fick prova Ritalin med enbart Aspergers, den hade dock ingen effekt på mig.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-26 21:37:14

Jag tror inte riktigt att det fungerar i längden.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav RSD555 » 2018-05-26 21:41:40

jomenvisst skrev:Är det någon här som fått det utskrivet utan ADHD/ADD-diagnos? Mot extrem mental trötthet vid Aspergers? När intrycken blir för mkt på bara någon timme ute på stan, svårt att gå i skolan eller jobba pga detsamma tex. Har fått veta via hörsägen att vissa psykiatriker skriver ut det pga ovanstående, inte bara enstaka ggr utan på regelbunden basis. Att det är ett inofficiellt tillvägagångssätt inom psykiatrin, trots att det inte finns med i de nationella riktlinjerna. Någon med erfarenhet?


Jag har erfarenhet av det.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav Flinta » 2018-05-26 22:37:20

Vilken medicin är det man ger vissa patienter med Alzheimers sjukdom för att de ska bli pigga och få energi?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-26 22:38:22

Flinta skrev:Vad är det för medicin man ger vissa patienter med Alzheimers sjukdom för att de ska bli pigga och få energi?


L dopa?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-26 22:42:56

Man skulle ju kunna tänka sig att i vissa fall är asperger och ADHD i själva verket ett förstadium av Lewykroppsdemens men det vill man ju inte helst kanske.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav jomenvisst » 2018-05-27 13:59:25

johan88 skrev:Jag fick prova Ritalin med enbart Aspergers, den hade dock ingen effekt på mig.


Vill du pm:a mig med lite mer detaljerad information kring det får du väldigt gärna göra det, tex var i landet du bor, vilken mottagning osv. Själv bor jag i Sthlm och är intresserad av att ev prova CS mot min enormt starka mentala uttröttbarhet.
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav jomenvisst » 2018-05-27 14:02:27

RSD555 skrev:
jomenvisst skrev:Är det någon här som fått det utskrivet utan ADHD/ADD-diagnos? Mot extrem mental trötthet vid Aspergers? När intrycken blir för mkt på bara någon timme ute på stan, svårt att gå i skolan eller jobba pga detsamma tex. Har fått veta via hörsägen att vissa psykiatriker skriver ut det pga ovanstående, inte bara enstaka ggr utan på regelbunden basis. Att det är ett inofficiellt tillvägagångssätt inom psykiatrin, trots att det inte finns med i de nationella riktlinjerna. Någon med erfarenhet?


Jag har erfarenhet av det.


RSD555, du får också väldigt gärna pm:a eller om du vill, förstås, skriva här i tråden lite mer ingående om dina erfarenheter. Vilken mottagning och/eller vilken läkare hade du när du fick det utskrivet? Skulle bli så tacksam
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Centralstimulantia mot mental trötthet vid Aspergers?

Inläggav slackern » 2018-05-27 15:18:59

Problemet är ju att centralstimulatia kan göra dig mer autistisk, det problemet hade jag med concerta och Ritalin.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in