Vad har ni för husdjur? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad har ni för husdjur?

Hund
13
31%
Katt
14
33%
Kanin
3
7%
Marsvin
1
2%
Hamster
1
2%
Råtta
0
Inga röster
Fågel
3
7%
Sköldpadda
1
2%
Ödla
0
Inga röster
Orm
0
Inga röster
Spindel
2
5%
Fiskar
1
2%
Vandrande pinne/vandrande löv
0
Inga röster
Annat
3
7%
 
Antal röster : 42

Har ni några husdjur?

Inläggav alixha » 2018-03-12 21:09:00

Har en katt, det är lagom. Kan sträcka mig till två katter, tre katter blir för mycket.
Haft hund innan men det var alldeles för mycket ansvar, var lättare när man var sambo.

Man lär sig sina begränsningar =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Har ni några husdjur?

Inläggav Furienna » 2018-03-14 19:39:49

Rasmus och Findus, två katter.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Har ni några husdjur?

Inläggav Assburgers » 2018-05-05 0:57:12

Har en underbar liten kisse. Ovanligt social, snäll och lydig katt så det är kul. Har dock haft en majoritet av djuren på listan.
Assburgers
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-03-30
Ort: Norrköping

Har ni några husdjur?

Inläggav Fabela » 2018-05-05 1:17:38

Jag är faktiskt djurlös nu, nästan för första gången i mitt liv. Får se hur länge till, funderar på nåt litet djur som behöver nytt hem, tills jag kan skaffa hund igen. Skulle jättegärna ha katt också, men är allergisk tyvärr.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Har ni några husdjur?

Inläggav kiddie » 2018-05-05 1:46:27

Jag är ett husdjur och det är två katter som delar ägarskap om mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni några husdjur?

Inläggav Solblomma » 2018-05-05 5:44:29

Jag har kraftig pälsdjursallergi, blir t o m sjuk av att träffa människor som har pälsdjur pga att allergenen finns i deras kläder och hår. Som barn hade jag en massa fantasidjur.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Har ni några husdjur?

Inläggav Selma » 2018-05-05 9:25:35

Hur har man råd med husdjur (tänker främst på hundar och katter) om man saknar arbete och inkomst? Förutom kostnaden för foder kan det tillkomma veterinärbesök och de är inte billiga. Har ni buffert för sådana händelser?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Har ni några husdjur?

Inläggav Fabela » 2018-05-05 10:42:39

Selma skrev:Hur har man råd med husdjur (tänker främst på hundar och katter) om man saknar arbete och inkomst? Förutom kostnaden för foder kan det tillkomma veterinärbesök och de är inte billiga. Har ni buffert för sådana händelser?
Dricker inte, röker inte, köper aldrig tidningar, handlar kläder, möbler mm second hand, liksom de få elprylar jag äger, sminkar mig inte, äter enkelt, har ingen bil, lånar böcker på biblan... typ så :D
Jag är lyckligt lottad som av naturen är helt ointresserad av den sortens konsumtion som de flesta tar för givet idag.
Och man får prioritera, förstås.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Har ni några husdjur?

Inläggav kiddie » 2018-05-05 21:47:16

Selma skrev:Hur har man råd med husdjur (tänker främst på hundar och katter) om man saknar arbete och inkomst? Förutom kostnaden för foder kan det tillkomma veterinärbesök och de är inte billiga. Har ni buffert för sådana händelser?


Hundmat tenderar att vara billigare än kattmat och har man en liten hund äter den inte mycket. Köper bra mat till katterna från djuraffären, den kostar 700 kr och det är 10 kg i. Då kan man snabbt räkna ut att 1 kg bara kostar 70 kr och jag har aldrig räknat på det men ett kilo bara räcker länge! Säg att de äter för dryga tian om dagen.

Jag har försäkring på båda katterna. För småsaker som försäkringen inte täcker har jag en buffert på några tusen som enbart är till för det och självrisk. Jag fyller på om jag tar av den. Lite i taget. Det funkar.

Av katterna blir jag lugn och kan faktiskt inte leva utan dem. Jag måste ha djur i närheten och helst då mina egna. Jag är dåren som hälsar på hunden innan på gästerna om jag går på en fest där en har hund.

Jag går inte på bio (när jag säger att jag inte gör det så betyder det att jag kanske gör det vart femte år i snitt), jag går inte på puben, reser inte utomlands, köper inte nya möbler, röker förstås inte, stresshandlar inte och framförallt jag bor där man inte behöver ha bil. Dessutom lägger jag undan 400 till ett sparkonto varje månad som jag har regler för när jag får använda. Det ska gå till lite större inköp sådant man bara gör någon gång ibland, som när jag tröttnade på att ha en dator som var 10 år gammal och helt utsliten (laptops slits på ett annat sätt och svårare att uppgradera). Den datorn var slängd för den ansågs skrot. Jag körde den i kanske 5-6 år. Ska tillägga att datorn jag köpte inte heller var ny men i nyskick, med 1 års garanti.

Det händer någon gång i månaden att jag slinker in på ett pizza- eller kebabställe. Så nej, jag är inte en ekonomisk superhjälte. Men de sakerna som är viktigast i mitt liv prioriterar jag, sedan får jag snåla på det andra. Det känns mycket bättre än att bara ha "fina saker" och "vardagslyx" och inget innehåll i sitt liv.

Har du själv inga intressen i ditt liv som du prioriterar och istället prioriterar bort annat?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni några husdjur?

Inläggav Furienna » 2018-05-17 23:12:15

Selma skrev:Hur har man råd med husdjur (tänker främst på hundar och katter) om man saknar arbete och inkomst? Förutom kostnaden för foder kan det tillkomma veterinärbesök och de är inte billiga. Har ni buffert för sådana händelser?

Min mamma och jag delar på kattkostnaderna.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Re: Har ni några husdjur?

Inläggav tahlia » 2018-05-18 0:25:23

Selma skrev:Hur har man råd med husdjur (tänker främst på hundar och katter) om man saknar arbete och inkomst?


Att sakna arbete innebär nödvändigtvis inte att sakna inkomst.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har ni några husdjur?

Inläggav rapchic » 2018-05-18 6:53:13

tahlia skrev:
Selma skrev:Hur har man råd med husdjur (tänker främst på hundar och katter) om man saknar arbete och inkomst?


Att sakna arbete innebär nödvändigtvis inte att sakna inkomst.

Dessutom behöver man inte sakna arbete för att man har as
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni några husdjur?

Inläggav manne » 2018-05-19 15:20:09

hund ibland.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Har ni några husdjur?

Inläggav Fretshi » 2018-05-20 20:33:34

kiddie skrev:
Selma skrev:Hur har man råd med husdjur (tänker främst på hundar och katter) om man saknar arbete och inkomst? Förutom kostnaden för foder kan det tillkomma veterinärbesök och de är inte billiga. Har ni buffert för sådana händelser?


Hundmat tenderar att vara billigare än kattmat och har man en liten hund äter den inte mycket. Köper bra mat till katterna från djuraffären, den kostar 700 kr och det är 10 kg i. Då kan man snabbt räkna ut att 1 kg bara kostar 70 kr och jag har aldrig räknat på det men ett kilo bara räcker länge! Säg att de äter för dryga tian om dagen.

Jag har försäkring på båda katterna. För småsaker som försäkringen inte täcker har jag en buffert på några tusen som enbart är till för det och självrisk. Jag fyller på om jag tar av den. Lite i taget. Det funkar.

Av katterna blir jag lugn och kan faktiskt inte leva utan dem. Jag måste ha djur i närheten och helst då mina egna. Jag är dåren som hälsar på hunden innan på gästerna om jag går på en fest där en har hund.

Jag går inte på bio (när jag säger att jag inte gör det så betyder det att jag kanske gör det vart femte år i snitt), jag går inte på puben, reser inte utomlands, köper inte nya möbler, röker förstås inte, stresshandlar inte och framförallt jag bor där man inte behöver ha bil. Dessutom lägger jag undan 400 till ett sparkonto varje månad som jag har regler för när jag får använda. Det ska gå till lite större inköp sådant man bara gör någon gång ibland, som när jag tröttnade på att ha en dator som var 10 år gammal och helt utsliten (laptops slits på ett annat sätt och svårare att uppgradera). Den datorn var slängd för den ansågs skrot. Jag körde den i kanske 5-6 år. Ska tillägga att datorn jag köpte inte heller var ny men i nyskick, med 1 års garanti.

Det händer någon gång i månaden att jag slinker in på ett pizza- eller kebabställe. Så nej, jag är inte en ekonomisk superhjälte. Men de sakerna som är viktigast i mitt liv prioriterar jag, sedan får jag snåla på det andra. Det känns mycket bättre än att bara ha "fina saker" och "vardagslyx" och inget innehåll i sitt liv.

Har du själv inga intressen i ditt liv som du prioriterar och istället prioriterar bort annat?


Jobbar du alltså inte?
Jag har inget jobb och lever på försörjningsstöd och det är knappt att pengarna nätt och jämt räcker till mat.
Jag kanske äter ute för ofta och ska sluta med det.
Hamnar ofta i långa diskussioner med mina boendestödjare om att jag inte får slösa mera nu.
Jag har inte köpt nya byxor på väldigt länge och har kanske bara 2-3 stycken kvar.
Jag vill gärna äta lite godare än det billigaste och kanske lite godis ibland eller att jag spontanhandlar godis, men tycker det är långt ifrån lätt att leva bra på de pengarna jag får varje månad...

Skulle gärna spara lite så jag kunde skaffa husdjur för det är en sak jag längtar efter! (Drömde i natt att jag hade marsvin).
Försäkring kostar ju också men det borde det väl vara värt?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Har ni några husdjur?

Inläggav Fretshi » 2018-05-20 21:07:25

Om du kan tipsa mig lite mer i hur du gör för att spara pengar så skulle det vara uppskattat!

Jag skulle mer än gärna ha 1-2 husdjur hemma.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Har ni några husdjur?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-05-20 21:43:28

Att ha råd att ha djur handlar väldigt mycket om prioriteringar. Jag har alltid kunnat ha ett flertal djur. Hade tre hundar och två katter samt råttor och en rad akvarier med salamandrar och grodor när jag levde på socialbidrag.

Djuren är inget man har lite vid sidan om utan de blir ett sätt att leva. Svårt att förklara för andra hur man sparar, men det är ett ganska nedbantat liv i jämförelse med många andra. Just anspråkslösheten är nog det som gör att jag aldrig känt att djuren är en belastning på ekonomin.

Har för närvarande fyra hundar och sju katter. Lever på minsta sjukpensionen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Har ni några husdjur?

Inläggav Fretshi » 2018-05-20 22:02:04

Det är verkligen kul att höra att det finns folk med djur som ändå har dålig ekonomi!

Det inspirerar mig att fortsätta spara eller ja börja spara och börja prioritera vad man vill.

Hur har du råd med försäkring på alla djuren? (Ja, jag ser det nästan som ett krav att försäkra sina djur då på alla sidor om djur står det att det är bra så man slipper ta bort nån för att det blir sjukt)

Just nu vill jag ha 2 st marsvin och ska försöka spara ihop till det, blir ju billigare om man inte köper allt nytt men nytt har sina fördelar också.

Skulle gärna ha en katt också, de kostar 1800 kr hos ett katthem så det blir att spara lite mer.

Katten då man kan gosa med den mer än ett marsvin och ha den i sängen.

Men jag börjar nog med marsvinen.

Kanske får prioritera bort några restaurangbesök (äter inte på lyxrestaurang men ibland blir det pizzerian).

Har du råd att kunna äta gott också eller måste du äta väldigt billig och frugan mat?

Jag skulle nog inte klara av att enbart leva på bönor!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Har ni några husdjur?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-05-20 22:34:46

Fretshi skrev:Hur har du råd med försäkring på alla djuren? (Ja, jag ser det nästan som ett krav att försäkra sina djur då på alla sidor om djur står det att det är bra så man slipper ta bort nån för att det blir sjukt)

Det har jag inte, utan jag sparar istället pengar hela tiden så det ska finnas vid akutfall. I dagsläget är endast min chihuahua försäkrad, då jag tänker att han är mer fragil och olycksbenägen än mina stora blandraser.

Rent krasst så är jag beredd att låta djur somna in vid svårare sjukdomar som tex cancer eller väldigt komplicerade benbrott med osäker prognos och dyr rehab.

Vore jag nybliven djurägare och började med 0 kronor skulle jag nog ta en försäkring från början, och se hur friskt djuret verkar vara. Spara pengar hela tiden, tills jag kände att jag vågade säga upp försäkringen. Väldigt många saker täcks inte av försäkringen och man ska ändå ut med självrisk varje gång också.

Jag har endast utnyttjat en försäkring vid ett tillfälle under mina dryga 30 år som hund och kattägare.

Fretshi skrev: nu vill jag ha 2 st marsvin och ska försöka spara ihop till det, blir ju billigare om man inte köper allt nytt men nytt har sina fördelar också.

Skulle gärna ha en katt också, de kostar 1800 kr hos ett katthem så det blir att spara lite mer.


Just de här två sakerna ser jag ofta på blocket för små summor. Barn tröttnar ofta på sina marsvin. En kastrerad katt som inte är allt för gammal kan man få för en femhundring, inte sällan säljs de två och två. Det är svårt att sälja vuxna bondkatter, typ ingen vill köpa det. Så man kan annonsera att man tar emot en vuxen katt gratis också.


Fretshi skrev: du råd att kunna äta gott också eller måste du äta väldigt billig och frugan mat?


Jag äter nog normal mat. Men den lagas hemma. Bakar bröd. Handlar väl för 1500 - 2000:- i snitt inkl wc-papper och sånt. Händer att jag köper något mål mat ute eller fikar någon gång i månaden, ibland två.

Vad gäller djurens mat så lägger jag ner en del energi på att hitta billig och prisvärd mat. Jag som har många djur köper storpack, mycket billigare kilopris då. Kattsand, strö, halm och dylikt finns billigt online. Jag brukar handla på zooplus.se.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Har ni några husdjur?

Inläggav rapchic » 2018-05-20 22:45:09

Försäkring är inte värt med vissa djur eller anledningen till att man har vissa djur. Vi har alltid bara sparat pengar.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Har ni några husdjur?

Inläggav kiddie » 2018-05-20 22:51:21

Fretshi skrev:Jobbar du alltså inte?
Jag har inget jobb och lever på försörjningsstöd och det är knappt att pengarna nätt och jämt räcker till mat.


Jag har sjukpension nu vilket är lite mer är försörjningsstöd men hade ändå en katt, ett marsvin och några råttor på socbidrag. Råttorna kostade nästan ingenting att ha, klart det billigaste djuret att ha om man hittar en billig bur. De äter ju vad vi äter. Marsvinet var inte dyr i drift direkt heller, dock bra mycket mer än råttorna. Numera får man inte ha bara ett marsvin.

Katten åt ganska dålig kattmat, bra kattmat kunde jag inte unna denna katt under denna tid, däremot hade han försäkring. Han fick butiksköpt kattmat enbart.

Under denna tid tror jag inte jag unnade mig mycket alls, men för mig gjorde det inget. Det jag gjorde mest under denna tid var att umgås med kompisar, och bodde med kompisar. Det var typ te och popcorn som vi unnade oss, sen stack vi väl ut på café ibland men på den tiden fanns det billiga ställen som jag känner inte finns idag. Sedan var biblioteket en stor grej vi gjorde med. Tror inte vi åt så bra, viktigaste var att bli mätt, men man överlevde. Klädinköp var inget man gjorde annat än till nöds nästan. Ingen hade dator på den tiden, så något internet hade man inte. När internet kom levde jag fortfarande på soc och fattar inte hur jag fick ihop det men det funkade på något vis. Man betalade per minut på den tiden och innan kl 18 var det dubbel avgift.

Jag tror jag prioriterade ännu hårdare när internet kom, för det blev en stor utgift till en början, innan det kom bredband som var bra mycket billigare. Tror att jag kom att leva billigare än från första början när bredbandet kom för då kunde man sitta hur länge man ville och då sket man i alla andra nöjen. Internetberoendet var större på den tiden, man kopplade typ aldrig ner. Då behövde man sjukt nog väldigt lite i livet... Numera har folk ett liv vid sidan av internet. ;)

Sedan är det rätt svårt att jämföra nu med då, jag känner att nuförtiden är det faktiskt enklare än då att jobba ner kostnad för mat om man orkar gå till flera affärer, då fanns Ica och Coop och mat var halvdyr överlag. Nu är det mycket enklare att både slösa och spara på mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni några husdjur?

Inläggav kiddie » 2018-05-20 22:54:52

Jag tänkte med min nya katt att när jag ser tillbaka har jag aldrig fått ut på försäkring vad jag betalat in, så det är bättre att inte ha någon och lägga pengarna på hög istället för djuret. Men när jag väl skaffade katten så mesade jag ur och skaffade försäkring iallafall. Det tar ju tid att bygga en buffert och under den tiden är det lite läskigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni några husdjur?

Inläggav kiddie » 2018-05-20 23:00:56

Angående katthem, om de är lika hårda som de är här, så låter de inte någon på socbidrag köpa en katt av dem. Alla deras katter skulle tydligen ha något elithem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Har ni några husdjur?

Inläggav tahlia » 2018-05-20 23:23:27

Det där med försäkring är klurigt. Erfarenheten säger mig att det mest ekonomiska i längden är att bygga en buffert. Men, man vet aldrig vilka problem ett djur kan ha eller få.

När det gäller min äldsta katt exempelvis så är hon 18 nu och har aldrig behövt veterinärvård. Har dock haft en hund som visade sig ha ett komplicerat obotligt hjärtfel som krävde kontinuerligt medicinering och regelbundna besök hos veterinär. I det läget behöver en buffert vara tämligen stor för att räcka.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har ni några husdjur?

Inläggav Fretshi » 2018-05-21 1:24:48

Kanske ska annonsera att jag tar emot valfri vuxen katt gratis då det är precis vad som funkar i min lilla lägenhet.
En yngre katt klarar inte att bo så litet.
Kanske som du säger så får jag köpa lite sämre mat till min katt innan ekonomin kommit ikapp.

Ja att ha kompisar man kan bo hos är ju bra men tog du med dig djuren till de?
Nu har jag ju dator och Internet och det kostar ju lite också.
Men även om man bara har en telefon så måste man väl betala för Wifi hemma? Eller är det möjligt att köra på sitt mobildata?
Isåfall vore det en möjlighet faktiskt.

Finns ju en del msn kan spara in på och som jag skrivit i en annan tråd så går det säkert att spara in på matkontot så att man inte köper för dyr mat.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in