Jag tittar på...

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag tittar på...

Inläggav Charlie72 » 2018-05-08 21:10:08

Dokument inifrån: Den stora sjukhusstriden
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-08 21:10:36

Ang. könskorrigeringsdokumentären:

Det är väl klart att jag inte missunnar nån att trivas i sin egen kropp :shock: Och med tanke på att jag själv har varit på väg att begå självmord så önskar jag verkligen inte nån att må så dåligt.

Men jag har två killar i släkten som också ville vara tjejer som små, men sen växte upp till helt vanliga män. Så jag är inte helt övertygad om att så små barn som 5-åringar verkligen vet säkert. En del - visst. Men inte alla.
Det är också många tjejer som får som en "identitetskris" när kroppen börjar förändras, och hatar den. Sen går det till sig.
Det var en - tror det var hen som fått brösten bortopererade - som jag fick en stark känsla var felbedömd.

Det finns även de som gjort könskorrigering som vuxna, som sen ångrar sig.

Men absolut - det är superbra att de som verkligen är säkra kan få hjälp.

Jag är bara inte säker på att det är så enkelt alla gånger att veta vilka de är.
Det var bara det jag blev fundersam kring.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav kiddie » 2018-05-09 10:36:08

Fretshi skrev:Har gjort stand up och spelat in, länk nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=LXWLxKgmv2A

Jag tycker det faktiskt gick bättre än väntat!
Dock väldigt nervös.


Inte så pjåkigt! Först så ville jag säga att jag tyckte vissa saker var kul och då har jar rätt smal humor. Sedan handlar det ju självklart om övning och att verkligen hitta sin egen stil. Skitstarkt att du vågade. Det såg kul ut att göra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag tittar på...

Inläggav kiddie » 2018-05-09 11:16:33

Fabela skrev:SVT Play: Louis Theroux: Transsexuella barn
https://www.svtplay.se/video/17894171/l ... start=auto

Att 5-åringar får växla kön med kläder, lekar och namn har jag inga problem med.
Men att hormonbehandla 12-åringar för att de inte ska komma i puberteten och 14-åringar för att utvecklas till motsatt kön..? Mjaa :-)063


Gillar inte Theroux som person, det var nog den där autismfilmen han gjorde... Men om man ser till ämnet.

Jag vet en unge som gått på genusdagis. Det låter lite konstigt men egentligen går det bara ut på tre saker, behandla pojkar och flickor lika (individuell särbehandling sker enbart pga individ ej kön), alla får leka med alla sorts leksaker och vuxna får bara rätta när barnet säger fel namn till någon men inte när de sa fel genus. Ungarna verkade verkligen trivas och man såg att det fanns grabbiga tjejer, feminina killar, extremfeminina tjejer och extremmaskulina pojkar. Och den grupp där som var vanligast, att tjejer var lite tjejiga och grabbar var lite grabbiga. Så det verkar verkligen som det vi kallar könsroller och könsuttryck (mentalt) både kommer från samhället och inifrån. Ungen jag känner är en tjej och var iallafall i den åldern (och nu med tror jag) extremt tjejig. Hon hade en till ytan barsk och enkel mamma och en pappa som försökte göra hälften hemma men inte riktigt orkade. Han är lite androgyn i stilen men mer åt det manliga hållet. Han tänker manligt om man ser till manligt intellekt snarare än till att slåss för det gör han inte.

Så om det oprovocerat kommer en tjejig tjej ur en sådan tillåtande miljö, så måste det ju hända att barn sporadiskt utan föräldrars genetik föds i fel kön.

USA är så hårt och man använder ofta våld till att lösa konflikter, men om barnet är riktigt påstridigt så tycker jag att man helt enkelt får skicka ungen i fel kläder i skolan och ha ett namn som både ungen och läraren är med på. Det funkar säkert bra när barnen är små.

Sedan är det det där med puberteten. Är barnet/ungdomen så övertygad så tycker jag att man ska tillåta att man med mediciner inte går igenom puberteten som sitt kroppsliga kön. Därför att det är mycket, mycket svårare att "passera" som sitt "valda" kön när puberteten är genomgången. Folk tänker mest på könsbyte som den avgörande delen, men de som gått igenom en vanlig pubertet får ofta göra ansiktsoperationer för att känna sig nöjd med sitt utseende. Man ser ju ansiktet först på en person, inte genitalierna.

Jag vet inte åldern för könskorrigering, men tycker 20 låter lagom. Då har man förhoppningsvis gått ur skolan, hamnat i en annan roll och verkligen fått rannsaka sig själv.

Vill man då korrigera "allt" ska det vara OK. och även OK om man inte vill det. Och fortsätta ta hormoner.

Skulle man i denna åldern ångra sig, KAN man sätta ut hormonerna och låta kroppens hormoner ta över. Kanske lite konstigt att ha pubertet när man är 20 men så länge dessa människor väntar, har de nog inget emot att vänta lite till. Det man bara gjort med hormoner kan till stor del ändras så man blir sitt kroppsliga kön, till skillnad från operation. Därför tycker jag att i de mer säkra fallen ska man erbjuda att skjuta upp puberteten som det kroppsliga könet.

Det finns väldig obehagliga saker som kan hända då, t ex killar född i tjejkropp använder ofta sk binders, som pressar och plattar till bysten. Gör man det då och då och tillåter en viss byst är det OK men många är så ledsna över att ha bröst att de kör hårt och ofta. Detta kan bli resultatet:

https://gendertrender.wordpress.com/tag/breast-binding (Kan vara lite otäckt)

I mitt sinne hade jag mycket hellre tagit medicin som stoppat brösten att växa. Hade medicinen stoppat menstruation, dess bättre. Jag vet inte för jag är ingen expert. Men jag vet att tuttarna växer ut om man slutar ta medicin för att bli man.

Efter puberteten är genomgången om den inte stoppas, är det egentligen kvinna till man som har de största fördelarna. Deras "kvinnliga" ansikte kommer uppfattas som manligt men 10 år yngre. Brösten skär man bort. Testosteron ger viss skäggväxt. Om sexualitet är viktigt så är det inte idealiskt då det är svårt att skapa bra manliga genitalia.

Mannen har ofta utvecklat ett tydligt fyrkantigt ansikte och enda chansen att ändra det är att gå in med plastikkirurgi för att fila ner det. Sedan ska hår lasras bort vilket tar en evighet. Det enda positiva är att det verkar vara enklare att skapa kvinnliga genitalia.

Vi ska komma ihåg att de flesta som byter kön gör det långt fram i livet. Det är slöseri. Jag kommer bli glad den dagen man kan skanna sin hjärna för att se vilket kön den har.

Jag tror att de allra tidigaste förändringarna bara får gälla saker som kläder och hår, men sedan kommer detta med en allt tidigare pubertet. Förr kom man i puberteten när man var 14. Hade jag gjort det hade jag kunnat uttrycka min könsidentitet. Jag kom i puberteten när jag var 11. Då hade jag en känsla av att något var annorlunda med mig, men jag visste faktiskt inte vad. Så hur man än ser på det blir det problem.

Sedan kommer det alltid bli extra problem när folk visar sig vara agender eller androgyna. Samhället har ingen aning om vad de ska göra med oss!!!!!!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-09 12:59:34

Å vad bra att du skrev kiddie! Hoppades på att nån skulle göra det, hade för mig att det fanns folk med kunskap här :D

Intressant läsning. Jag kan inte ett smack om ämnet, ska jag erkänna - förutom att jag, som de flesta andra, förstås haft homosexuella jobbarkompisar, släktingar osv.
Men jag förstår så pass mycket iaf, att det är komplicerat och ingen dans på rosor.

Om det där med barn: de har ju som bekant mycket fantasi. Jag skulle inte dra för mycket slutsatser om en unge som hävdat annat kön i typ en månad bara, det tänker jag skulle kunna vara bara lek medan sinnet fortfarande är vidöppet. Och just därför tycker jag också att det är jättebra att låta dem s.a.s. leka fram sin identitet i lugn och ro.
(Förresten är det skitsnyggt med killar i kjol, så det gör inte mig nåt om nån hetero också behåller vissa vanor till vuxen ålder :wink: :mrgreen: )

Och så tänkte jag på det som togs upp med Nikki: att plötsligt inse att man aldrig kommer att bli "komplett" i det könet man vill byta till: inte kunna få barn, inte kunna sluta med mediciner och vad det nu kan vara. Tänker just att man måste vara tillräckligt mogen för att kunna hantera såna insikter och konsekvenser, innan man gör permanenta förändringar, så runt 18-20 tycker jag också låter vettigt (18 skriver jag egentligen för att det är myndighetsåldern i Sverige, om det räcker mognadsmässigt vet jag inte).
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-12 22:19:22

SVT Play
Min sanning - Sara Danius
https://www.svtplay.se/video/16125427/m ... start=auto

Jag gillar henne skarpt. Djäkla synd att hon lämnat Svenska Akademien.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-14 14:34:52

This Sober Raver With Asperger's Will Make You Happy | Amazing Humans
https://www.youtube.com/watch?v=eSx_v0klPUM

En av kommentarerna:
"Eccentric people are the loveliest people"
:D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav KrigarSjäl » 2018-05-14 14:57:31

Den danska teveserien Herrens vägar som går på SVT.
https://www.imdb.com/title/tt5651032/

Som vanligt gör danskarna bättre film och teve än vad vi gör här i Sverige, det är ett mer naturligt skådespel.
Bergman och Dramaten ligger liksom inte som en tyngd över deras axlar och jag tror man hittar förklaringen där.

Handlingen, ska man beskriva det helt kort är det en krisande prästfamilj.
Det är religion, otrohet, krigstrauman och intriger i församlingen.
Lars Mikkelsen gör prästen och familjens patriark med en yvig och imposant spelstil.
Utmärkt foto och scenografi.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jag tittar på...

Inläggav rdos » 2018-05-14 15:18:02

kiddie skrev:Jag vet en unge som gått på genusdagis. Det låter lite konstigt men egentligen går det bara ut på tre saker, behandla pojkar och flickor lika (individuell särbehandling sker enbart pga individ ej kön), alla får leka med alla sorts leksaker och vuxna får bara rätta när barnet säger fel namn till någon men inte när de sa fel genus. Ungarna verkade verkligen trivas och man såg att det fanns grabbiga tjejer, feminina killar, extremfeminina tjejer och extremmaskulina pojkar. Och den grupp där som var vanligast, att tjejer var lite tjejiga och grabbar var lite grabbiga. Så det verkar verkligen som det vi kallar könsroller och könsuttryck (mentalt) både kommer från samhället och inifrån. Ungen jag känner är en tjej och var iallafall i den åldern (och nu med tror jag) extremt tjejig. Hon hade en till ytan barsk och enkel mamma och en pappa som försökte göra hälften hemma men inte riktigt orkade. Han är lite androgyn i stilen men mer åt det manliga hållet. Han tänker manligt om man ser till manligt intellekt snarare än till att slåss för det gör han inte.

Så om det oprovocerat kommer en tjejig tjej ur en sådan tillåtande miljö, så måste det ju hända att barn sporadiskt utan föräldrars genetik föds i fel kön.


Det kan också hända att könsidentitet beror på miljömässiga eller kulturella faktorer. För det är dels så att agender, trans och homo/bi är korrelerade, och dels är det så att asexualitet är med i orsakskedjan. Neurodivers asexualitet har väldigt lite med att sakna sexuell attraktion, och väldigt mycket med att inte gilla normala relationspreferenser, och då speciellt samlag för att skapa anknytningar och relationer. Att anse samlag som äckligt är starkt kopplat till neurodivers asexualitet. Då neurodivers asexualitet finns med i orsakskedjan till HBTQ så finns det anledning att titta närmare på detta utifrån annat än medfödda preferenser.

Dessutom så är det skillnad på vad som är typiskt manligt och kvinnligt mellan neurotypiska och neurodiversa.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Jag tittar på...

Inläggav Kahlokatt » 2018-05-14 21:41:03

https://twitter.com/twitter/statuses/995923559900950528

Säl med hicka. Skrattar så jag gråter. :lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-14 22:03:12

Jag tittar på min favoritmagdansös: Alexandra Varga.
Ingen snygg posör, utan ett riktigt proffs. Aldrig vulgär eller billig. Exakt tekniskt och mjuk som en kattunge i kroppen.
Och hon har så kul :D

https://www.youtube.com/watch?v=CfQAIXGEEfI
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-14 23:08:20

På "förekommen anledning" :wink: vill jag bara lägga till att klippet ovan inte är osedesamt på nåt sätt.
Hon är klädd i en lång, hel klänning (med slits för rörelsefrihet förstås), och bara just DANSAR :D

Känner man sig lite "skrajsen" ändå, så kan man titta på klippet nedan istället, det borde vara garanterat riskfritt för alla :-)Happy
Det är med en riktig legend inom egyptisk magdans, de tre systrarna Maazin sägs vara de sista som fört vidare den gamla romska varianten.
Tycker att Alexandra har samma mjukhet i kroppen, även fast stilen skiljer.
https://www.youtube.com/watch?v=KoC8t4c ... 41&index=1
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 23:30:00

Jag kände ett par magdansöser under gymnasietiden, de var väldigt skrytsamma om deras färdigheter och gav ofta prov på detta. Efter den erfarenheten ser jag det som uteslutande sexrelaterat, ingen annan dans betraktar jag på samma sätt, inte ens poledancing eftersom det är atletiskt.

atoms -

En diskussion, av språklig art, som tog sin början med ett delcitat av detta inlägg har flyttats till - spraktraden-om-kul-grammatik-och-spraklara-v-1-t53067.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Jag tittar på...

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 23:32:28

Baksidan av vår kultur.

Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-14 23:59:29

Sisyfos skrev:Jag kände ett par magdansöser under gymnasietiden, de var väldigt skrytsamma om deras färdigheter och gav ofta prov på detta. Efter den erfarenheten ser jag det som uteslutande sexrelaterat, ingen annan dans betraktar jag på samma sätt, inte ens poledancing eftersom det är atletiskt.
Med all respekt för din erfarenhet - det finns många olika stilar inom magdans. Alla är definitivt inte lika utmanande.

Har du tittat på det klippet jag postade sist?
Här är alla tre systrarna Maazin, ung. fr. 1:39:
https://www.youtube.com/watch?v=A8kOjzcM19w

Och det här:
https://www.youtube.com/watch?v=sRGV2Hck9ok
https://www.youtube.com/watch?v=7r-ud6Hsmfo

Det är INGENTING jämfört med vad du ser i t.ex. musikvideos.

Och vad gäller poledancing så... nja :wink:
Dels är ursprunget inte mer oskuldsfullt - snarare tvärtom.
Och den som provat magdans vet att det inte bara är att vicka lite på höfterna, det kräver enorm kroppskontroll.

Så du kanske får bredda vyn lite :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav Sisyfos » 2018-05-15 1:00:19

Fabela skrev:
Sisyfos skrev:Jag kände ett par magdansöser under gymnasietiden, de var väldigt skrytsamma om deras färdigheter och gav ofta prov på detta. Efter den erfarenheten ser jag det som uteslutande sexrelaterat, ingen annan dans betraktar jag på samma sätt, inte ens poledancing eftersom det är atletiskt.
Med all respekt för din erfarenhet - det finns många olika stilar inom magdans. Alla är definitivt inte lika utmanande.

Har du tittat på det klippet jag postade sist?
Här är alla tre systrarna Maazin, ung. fr. 1:39:
https://www.youtube.com/watch?v=A8kOjzcM19w

Och det här:
https://www.youtube.com/watch?v=sRGV2Hck9ok
https://www.youtube.com/watch?v=7r-ud6Hsmfo

Det är INGENTING jämfört med vad du ser i t.ex. musikvideos.

Och vad gäller poledancing så... nja :wink:
Dels är ursprunget inte mer oskuldsfullt - snarare tvärtom.
Och den som provat magdans vet att det inte bara är att vicka lite på höfterna, det kräver enorm kroppskontroll.

Så du kanske får bredda vyn lite :-)Happy


Jag ger dig rätt i vad du säger. Men tyvärr har jag svårt för att ändra min uppfattning när den väl har satt sig. Det spelar liksom ingen roll hur mycket bevis som anförs, och även om jag kan rent intellektuellt förstå resonemangen, har min personliga värdering bitit sig fast.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Jag tittar på...

Inläggav Fabela » 2018-05-15 1:44:06

Sisyfos skrev:Jag ger dig rätt i vad du säger. Men tyvärr har jag svårt för att ändra min uppfattning när den väl har satt sig. Det spelar liksom ingen roll hur mycket bevis som anförs, och även om jag kan rent intellektuellt förstå resonemangen, har min personliga värdering bitit sig fast.
Helt okej, vi har nog såna inetsade uppfattningar allihop. Jag har det iaf :-)Happy

Och i rättvisans namn - om situationen var omvänd kanske jag skulle resonera precis som du.
Men måste säga att även om jag kan respektera manliga magdansare för teknik osv, så inte "gör" de nånting med mig.
https://www.youtube.com/watch?v=K6pn0Xu0epc
https://www.youtube.com/watch?v=B7SMU1jw3a8

Och för den som ev. undarar - männen i klippen ovan är fullt påklädda i helt vanliga vardagskläder och bara dansar, de är 100% barntillåtna :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Jag tittar på...

Inläggav Dagobert » 2018-05-16 3:07:19


Ainbusk: Kom Så Far Vi Härifrån Live TV

Ainbusk. Saknar dem.

Kom, kom så far vi härifrån,
innan allting blir för sent,
innan våra drömmar går ifrån oss...
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag tittar på...

Inläggav kiddie » 2018-05-17 1:23:22

rdos skrev:Det kan också hända att könsidentitet beror på miljömässiga eller kulturella faktorer. För det är dels så att agender, trans och homo/bi är korrelerade, och dels är det så att asexualitet är med i orsakskedjan. Neurodivers asexualitet har väldigt lite med att sakna sexuell attraktion, och väldigt mycket med att inte gilla normala relationspreferenser, och då speciellt samlag för att skapa anknytningar och relationer. Att anse samlag som äckligt är starkt kopplat till neurodivers asexualitet. Då neurodivers asexualitet finns med i orsakskedjan till HBTQ så finns det anledning att titta närmare på detta utifrån annat än medfödda preferenser.

Dessutom så är det skillnad på vad som är typiskt manligt och kvinnligt mellan neurotypiska och neurodiversa.


Hittepå. Och tycker det är äckligt att du börjar prata om sexualitet när det gäller ett dagisbarn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag tittar på...

Inläggav KrigarSjäl » 2018-05-17 11:35:06

Ibland måste man låta huden vila från solen och då passar det bra med sommarprat.

Letar igenom gamla sommarprat i SRs arkiv.
Allan Edwall, Ulf Lundell, Anderz Harning, Bodil Malmsten, Cornelis Vreeswijk.
Torsten Ehrenmark icke att förglömma!

Årets sommarpratare ska väl presenteras i början av juni om jag inte minns fel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jag tittar på...

Inläggav nomemorytoday » 2018-05-17 11:53:03

KrigarSjäl skrev:Ibland måste man låta huden vila från solen och då passar det bra med sommarprat.

Letar igenom gamla sommarprat i SRs arkiv.
Allan Edwall, Ulf Lundell, Anderz Harning, Bodil Malmsten, Cornelis Vreeswijk.
Torsten Ehrenmark icke att förglömma!

Årets sommarpratare ska väl presenteras i början av juni om jag inte minns fel.

Har du något bra sommarprat som du kan rekommendera?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Jag tittar på...

Inläggav KrigarSjäl » 2018-05-17 11:56:57

nomemorytoday skrev:
KrigarSjäl skrev:Ibland måste man låta huden vila från solen och då passar det bra med sommarprat.

Letar igenom gamla sommarprat i SRs arkiv.
Allan Edwall, Ulf Lundell, Anderz Harning, Bodil Malmsten, Cornelis Vreeswijk.
Torsten Ehrenmark icke att förglömma!

Årets sommarpratare ska väl presenteras i början av juni om jag inte minns fel.

Har du något bra sommarprat som du kan rekommendera?

Jag vet inte vilka intressen eller vilken smak du har.

För min del tycker jag att de som arbetar med språket gör bäst sommarprat; författare, journalister, poeter, kåsörer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jag tittar på...

Inläggav nomemorytoday » 2018-05-17 12:43:31

Tack för svar :-)Happy
KrigarSjäl skrev:Jag vet inte vilka intressen eller vilken smak du har.

Ja du, jag tror inte jag vet själv min smak. Tänkte nog något informativt roligt.
KrigarSjäl skrev:För min del tycker jag att de som arbetar med språket gör bäst sommarprat; författare, journalister, poeter, kåsörer.

Har man tur hittar man på en person vars intelligens/kunskap på något sätt sträcker sig utanför det aktuella skrået. Någon som man tidigare kanske, bara trott kunde förmedla "en sak" typ.

Åtminstone vill jag tro att det kan vara så. Förmodligen inte samma sak dock :-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Jag tittar på...

Inläggav Furienna » 2018-05-18 11:55:28

Engelska Antikrundan.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in