När saker kastas på klienter

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

När saker kastas på klienter

Inläggav GHIJohansson » 2018-05-10 21:32:46

Som deltagare i Daglig Verksamhet så drabbades jag av att en förståndshandikappad olyckskamrat kastade en tygleksak på mig. Vilket jag givetvis inte uppskattade. Så jag gjorde anmälan till IVO. Beskedet därifrån är att fallet lämnas utan åtgärd. Som förväntat, och kommunen svarade inte när jag e-postade ledningen för vård- och omsorgsförvaltningen.

Så jag e-postade socialministern. Frågade henne vilka saker det är tillåtet att kasta på henne. Just det ja, om det är tillåtet att kasta saker på mig så är det rimligen tillåtet kasta saker på andra. Jag bad henne svara på ett sätt som passar att återge i massmedia, vilket är passande nu när valrörelsen drar igång. Och berättade för både kommunen och IVO att jag skrivit till henne.

Hur gör ni andra i motsvarande fall?

Nej, det gjorde inte ont att den förståndshandikappade mannen kastade en tygleksak på mig, men det var irriterande.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

När saker kastas på klienter

Inläggav Micke » 2018-05-10 21:40:14

Med all respekt, men för mig framstår du med detta inlägg som en rättshaverist. :-|

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

När saker kastas på klienter

Inläggav Fretshi » 2018-05-10 21:47:02

Om socialministern inte kan ta hand om ditt ärende på ett vettigt sätt så ska hon inte vara socialminister!

Det är ju därför man har val och demokrati för att rösta ut tokstollarna!

Angående incidenten så var det ju som sagt en förståndshandikappad, men kan ändå förstå att du blir ledsen, men det kanske hjälper att tänka att personen inte förstod vad hen gjorde?

Som en munk så "dont seek revenge kamma Will get the bastards anyway"
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

När saker kastas på klienter

Inläggav Micke » 2018-05-10 22:00:58

Fretshi skrev:Om socialministern inte kan ta hand om ditt ärende på ett vettigt sätt så ska hon inte vara socialminister!

Om socialministern inte kan göra prioriteringar så ska hon inte vara socialminister. Hon kan ju inte rimligen ha tid att besvara allehanda förfrågningar hon får. Men jag misstänker att du trollar.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

När saker kastas på klienter

Inläggav DIProgan » 2018-05-10 22:10:47

Så vilka åtgärder vill du se mot förståndshandikappade för att sådant här inte ska ske i framtiden? Kan du väga ditt obehag mot den förståndshandikappades obehag av att t.ex. inte få vistas i någon social kontext alls? Jag är tämligen säker på att socialministern inte hade anmält en dylika händelse.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

När saker kastas på klienter

Inläggav Fretshi » 2018-05-10 22:13:17

Nej jag trollar inte så sluta säg det!

Jag kanske uttryckte mig klumpigt, jag tänkte inte på den detaljen att hon kan ha mycket att göra.

Men poängen är att om man är minister så bör man kunna sköta sitt jobb så bör man häller inte vara minister.
Det är ett hedersuppdrag och ska behandlas med respekt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

När saker kastas på klienter

Inläggav Micke » 2018-05-10 22:29:25

Fretshi skrev:Nej jag trollar inte så sluta säg det!

Okej då misstog jag mig och ber om ursäkt för det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

När saker kastas på klienter

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-05-11 2:49:34

Vad var problemet? Gjorde det ont?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

När saker kastas på klienter

Inläggav TORatANDET » 2018-05-11 6:35:32

GHIJohansson skrev:Hur gör ni andra i motsvarande fall?

Det skulle aldrig falla mig in att anmäla ett fall där ingen tagit skada.
Och jag välkomnar om myndigheter prioriterar bort en sådan anmälan.
Betydande skada och att det beror på påvisbara fel i verksamheten, skulle krävas för mig.

Däremot skulle jag överväga mina skäl för att få omsorg på en viss daglig verksamhet, ifall jag inte trivdes med situationen på den verksamheten.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

När saker kastas på klienter

Inläggav GHIJohansson » 2018-05-11 21:26:00

Tack för kommentarer.

Jag är inte den förste som klagat på att den förståndshandikappade mannen kastar saker på folk. Utomstående har också klagat. Så personalen har vetat om problemet i åratal.

Ett av mina medborgarförslag var som följer. Den förståndshandikappade mannen klagade på att personalen ej lät honom gå på toaletten. Sedan jag nämnt detta i medborgarförslag så har personalen låtit toaletten stå olåst så han kan använda den när han själv vill.

Vid ett tillfälle låstes vi klienter in, eftersom personalen ville hindra en tredje klient från att rymma. Jag insåg att det var meningslöst anmäla till tillsynsmyndighet. I stället övertalade jag Räddningstjänsten att göra oanmäld inspektion av brandsäkerheten. Varpå personalen flyttade den tredje klienten.

Det får räcka som exempel.

Dessutom, Lunds kommun har anslagit pengar till en visselblåsarfunktion, för att problem lättare ska kunna anmälas, så problem förekommer tydligen inte enbart där jag vistas.

Och ett tips. Ett flertal personer som gör fel har visat att de avskyr att jag i mina TV-program tar upp samhällsproblem. Det är ju lätt att ta problem som utgångspunkt för humor.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

När saker kastas på klienter

Inläggav kiddie » 2018-05-12 1:22:11

Jag hoppas att alla incidenter rapporteras någonstans. T ex om en boendestödjare får minsta blåmärke (t ex av en olycka) så ska det anmälas. Därför hoppas jag att klienter som attackerar andra klienter ska anmälas.

Det är när man lägger locket på som det tystas ner när värre våld används inom vården, det är som vårdtagare och klienter bara ska stå ut för de är ju alla "arbetsmaterialet".

Blev inte anmält när en kompis till mig blev spöad av en medpatient på psyk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När saker kastas på klienter

Inläggav Smoyy » 2018-05-12 11:19:02

Jag föreslår att du byter DV där det inte finns förståndshandikappade istället. Ingen kommer bry sig om såna här simpla saker eftersom personen är just förståndshandikappad och sånt sker då. På samma sätt som att barn på dagis kastar saker på varandra.
Man gör inte en IVO-anmälan på såna här saker. Den tjänsten är till för allvarliga brister och fel i vården.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

När saker kastas på klienter

Inläggav HGJ » 2018-05-13 21:51:36

Bjäbbmonstret skrev:Vad var problemet? Gjorde det ont?

Han skriver i sista stycket i startinlägget att det inte gjorde ont men att det var irriterande.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

När saker kastas på klienter

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-05-15 1:50:45

HGJ skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Vad var problemet? Gjorde det ont?

Han skriver i sista stycket i startinlägget att det inte gjorde ont men att det var irriterande.


Tycker i så fall att TS är lite överkänslig. Det är skillnad om det kastas tygleksaker hela dagarna.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

När saker kastas på klienter

Inläggav GHIJohansson » 2018-05-15 21:13:20

Jag tror inte vi kommer längre med den här diskussionen.

Jag hoppas vi är överens om följande. Normalt sett händer inget om man gör anmälan till tillsynsmyndighet.

Ett exempel. Jag gjorde anmälan. Inget hände. Varpå jag googlade handläggarens namn. Hon var på fritiden kommunpolitiker i min kommun. Så jag hade alltså fått en handläggare som representerade min motpart. Vilket jag övertalade en lokaltidning att publicera. Jag menar att i insändare skrev jag att jag uppmuntrade andra att kolla vem de fått som handläggare.

Ni förstår hur pinsamt detta blev för de skyldiga. Det behövs mer sådant för att det ska bli någon bättring.

Till er som tycker jag är väl benägen att klaga så kommer ytterligare exempel. Jag insåg att en förståndshandikappade kvinna led av tandvärk. Vilket jag informerade hennes personal om. Varpå jag gjorde anmälan angående att personalen avsiktligen låtit henne gå med tandvärk i flera veckor efter att jag sagt till. Det blev inget resultat av den anmälan. Och vid ett senare tillfälle sparkades hon utför en trappa.

Så anmälan brukar ge noll resultat. Så man bör göra vad man kan för att det ska bli så pinsamt för poltikerna att de inte längre kan blunda.

Journalister kan vara intresseade av vårdskandaler. Ibland blir jag intervjuad i olika sammanhang. En sådan intervju skedde strax efter att massmedia nämnt fallet med den förståndshandikappade mannen som i åratal tillbringat dagarna bunden. Journalisten nämnde fallet. Varpå jag förklarade för henne att det enda ovanliga var att någon till slut satt stopp för eländet.

Så jag planerar att fortsätta anmäla, och sedan vara massmedial så att det blir svårt för politikerna att blunda för att tillsynsmyndigheter vägrar sköta sitt jobb. Tillsynsmyndigheter brukar ju rekrytera sin personal från de myndigheter som de ska granska, så det är ju högst naturligt att de inte vill sätta dit sina tidigare arbetskamrater.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

När saker kastas på klienter

Inläggav Dagobert » 2018-05-15 21:34:31

GHIJohansson skrev:Till er som tycker jag är väl benägen att klaga så kommer ytterligare exempel. Jag insåg att en förståndshandikappade kvinna led av tandvärk. Vilket jag informerade hennes personal om. Varpå jag gjorde anmälan angående att personalen avsiktligen låtit henne gå med tandvärk i flera veckor efter att jag sagt till. Det blev inget resultat av den anmälan. Och vid ett senare tillfälle sparkades hon utför en trappa.

Sånt kan vara värt att anmäla, men om du anmäler icke-händelser som tygdocksangrepp, så riskerar du att inga av dina anmälningar inte tas på allvar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

När saker kastas på klienter

Inläggav Dagobert » 2018-05-15 22:18:46

Dagobert skrev:Sånt kan vara värt att anmäla, men om du anmäler icke-händelser som tygdocksangrepp, så riskerar du att inga av dina anmälningar inte tas på allvar.

Hoppsan, ett "inte" för mycket. Överstruket i citatet.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: När saker kastas på klienter

Inläggav Heliora » 2018-05-16 23:21:31

Men det är inte daglig verksamhets ansvar att deras arbetstagare får tandvård, det är personens boendepersonal och/eller god man. Så om du skall anmäla är det bra att kolla upp vem som verkligen är den ansvariga först.

Sparkad nerför trappan??? Var det verkligen så det gick till? Då måste personen i så fall ha skadat sig rejält. Sådana saker måste ju isåfall även rapporteras till personens boendepersonal eller ev god man.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

När saker kastas på klienter

Inläggav GHIJohansson » 2018-05-23 20:40:43

Som sagt, jag tror inte vi kommer längre med diskussionen.

Min åsikt är att allt ska anmälas. Vissa personer sätter i system att försöka ta reda på hur mycket de kan terrorisera andra människor. Så om man avstår från att anmäla småsaker så hittar de på något värre.

Angående kvinnan som blev sparkad utför en trappa. Jag var inte där, så jag fick reda på händelsen först långt senare. På stället finns två trappor, en mellan grusplanen och entrén, den andra mellan bottenvåningen och övervåningen. Förhoppningsvis var det den första trappan (den består bara av tre trappsteg) eftersom det inte blev något rättsligt efterspel efter att polisen besökt stället. Men uppriktigt sagt vet jag inte vilken trappa det var.

Angående hennes tandvärk. Jag har inte kontaktinfo till boendepersonalen så jag kunde inte berätta för dem. Men myndighetspersoner har skyldighet att vidarebefodra när man av misstag kontaktar fel person.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

När saker kastas på klienter

Inläggav Sisyfos » 2018-05-24 13:01:46

GHIJohansson skrev:Jag tror inte vi kommer längre med den här diskussionen.

Jag hoppas vi är överens om följande. Normalt sett händer inget om man gör anmälan till tillsynsmyndighet.

Ett exempel. Jag gjorde anmälan. Inget hände. Varpå jag googlade handläggarens namn. Hon var på fritiden kommunpolitiker i min kommun. Så jag hade alltså fått en handläggare som representerade min motpart. Vilket jag övertalade en lokaltidning att publicera. Jag menar att i insändare skrev jag att jag uppmuntrade andra att kolla vem de fått som handläggare.

Ni förstår hur pinsamt detta blev för de skyldiga. Det behövs mer sådant för att det ska bli någon bättring.

Till er som tycker jag är väl benägen att klaga så kommer ytterligare exempel. Jag insåg att en förståndshandikappade kvinna led av tandvärk. Vilket jag informerade hennes personal om. Varpå jag gjorde anmälan angående att personalen avsiktligen låtit henne gå med tandvärk i flera veckor efter att jag sagt till. Det blev inget resultat av den anmälan. Och vid ett senare tillfälle sparkades hon utför en trappa.

Så anmälan brukar ge noll resultat. Så man bör göra vad man kan för att det ska bli så pinsamt för poltikerna att de inte längre kan blunda.

Journalister kan vara intresseade av vårdskandaler. Ibland blir jag intervjuad i olika sammanhang. En sådan intervju skedde strax efter att massmedia nämnt fallet med den förståndshandikappade mannen som i åratal tillbringat dagarna bunden. Journalisten nämnde fallet. Varpå jag förklarade för henne att det enda ovanliga var att någon till slut satt stopp för eländet.

Så jag planerar att fortsätta anmäla, och sedan vara massmedial så att det blir svårt för politikerna att blunda för att tillsynsmyndigheter vägrar sköta sitt jobb. Tillsynsmyndigheter brukar ju rekrytera sin personal från de myndigheter som de ska granska, så det är ju högst naturligt att de inte vill sätta dit sina tidigare arbetskamrater.


Anmälningar i sig riskerar vara tandlösa, vilket beror på hur de hanteras av okunniga personer med stort fritt utrymme vid skönsmässig bedömning -- de som hanterar ärendet saknar i regel juridisk kunskap samtidigt kan de själva avgöra huruvida anmälningen ska föranleda rättsverkningar. För uppnåendet av god rättssäkerhet där överträdelserna av vederbörandes rättigheter hanteras på ett tillfredställande sätt fordras att du stämmer dem på felaktig myndighetsutövning.

Skadeståndslag SFS (1972:207) skrev:Skadeståndslagen 2 § Staten eller en kommun skall ersätta

1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar, och
2. skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning.


2:a punkten förutsätter kränkning. Diskrimineringslagen tar sikte på en kränkning. I förevarande fall rör det sig om personer med funktionsnedsättningar, varpå bevisfrågorna hade hanterats annorlunda pga DL tillämpar omvänd bevisbörda; inte heller är det otänkbart att DO hade kunnat bistå dig i ärendet.

Diskrimineringslag SFS (2008:567) skrev:Diskrimineringslagen 1 kap 1 § Punkt
3. bristande tillgänglighet: att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att sådana åtgärder för tillgänglighet inte har vidtagits för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning som är skäliga utifrån krav på tillgänglighet i lag och annan författning, och med hänsyn till
- de ekonomiska och praktiska förutsättningarna,
- varaktigheten och omfattningen av förhållandet eller kontakten mellan verksamhetsutövaren och den enskilde, samt
- andra omständigheter av betydelse,

Diskrimineringslagen 2 kap 13 § Diskriminering är förbjuden i fråga om
1. hälso- och sjukvård och annan medicinsk verksamhet,
2. verksamhet inom socialtjänsten, och
3. stöd i form av färdtjänst och riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Lag (2012:673).
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in