Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Zima33 » 2018-05-14 12:43:01

Ser att flera verkar tro att ADD är utan hyperaktivitet men det stämmer inte, det är att man har mer brist på uppmärksamhet än man har hyperaktivitet. Det heter ju på engelska även ADHD - predominately inattentive.
Hyperaktiviteten kan även vara osynlig, alltså hjärnan är mer eller mindre hyperaktiv men det syns inte utåt.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-14 12:53:07

Zima33 skrev:Ser att flera verkar tro att ADD är utan hyperaktivitet men det stämmer inte, det är att man har mer brist på uppmärksamhet än man har hyperaktivitet. Det heter ju på engelska även ADHD - predominately inattentive.
Hyperaktiviteten kan även vara osynlig, alltså hjärnan är mer eller mindre hyperaktiv men det syns inte utåt.


Det låter ju verkligen som om de inte är riktigt säkra själva vad det ska vara. Allvarligt, det är en djungel av olika beteckningar och läkarna gör olika.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-14 12:59:35

Zima33 skrev:Ser att flera verkar tro att ADD är utan hyperaktivitet men det stämmer inte, det är att man har mer brist på uppmärksamhet än man har hyperaktivitet. Det heter ju på engelska även ADHD - predominately inattentive.
Hyperaktiviteten kan även vara osynlig, alltså hjärnan är mer eller mindre hyperaktiv men det syns inte utåt.


Hyperaktiviteten är väl också ett sätt att kompensera för hypoaktivitet.
Att reglera vakenhets/vaksamhets homostasen har ju hög prioritet, det är dåligt för en gasell om den sitter och dagdrömmer på savannen när den blir jagad av ett lejon.

Jag anser att hypoaktivitet är vad som orsakar hyperaktivitet.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-14 20:43:35

Blev helt jäkla impotent av concerta. Väldigt trött och seg också. Raka motsatsen till hur jag vill ha det. Hade hoppats på denna medicinering. Får väl gå på voxra eller strattera istället då. Amfetaminer kommer inte ner i min kropp i alla fall.
Då kör jag hellre på en dopaminagonist.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-05-14 20:49:08

Där ser man, Smoyy! Vilken dos hann du komma upp i?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-14 21:14:06

Fabela skrev:Där ser man, Smoyy! Vilken dos hann du komma upp i?


36 mg. Kändes lönlöst att gå upp mer när jag bara fick biverkningar och ingen effekt.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-05-14 21:25:55

Okidok, jag förstår. Lycka till med de andra då, hoppas du hittar nåt som passar dig.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-15 0:07:15

Fabela skrev:Okidok, jag förstår. Lycka till med de andra då, hoppas du hittar nåt som passar dig.


Tack. Vi får se vad som händer. Har ingen direkt ork eller livslust egentligen för att beta av hela apoteket och bli beroende av en medicin för att ens vilja gå ur sängen på morgonen. Livet suger lite.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Sisyfos » 2018-05-15 1:19:32

Smoyy skrev:Tydligen kan man även få procenttal idag också vilket är helt ofattbart löjligt Vet en som fått diagnosen högfungerande autism 30%? Wtf liksom.

Bättre att bara säga att man är på spektrumet och testa sig fram när det kommer till medicinering.


Jag tror att procentsatsen anger hans arbetsförmåga, där 100% är normen. Det förefaller inte vara en självständig bestämning utförd av vården eftersom det kvittar för dem om någon har 30% eller 50%.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-15 17:22:11

Sisyfos skrev:
Smoyy skrev:Tydligen kan man även få procenttal idag också vilket är helt ofattbart löjligt Vet en som fått diagnosen högfungerande autism 30%? Wtf liksom.

Bättre att bara säga att man är på spektrumet och testa sig fram när det kommer till medicinering.



Jag tror att procentsatsen anger hans arbetsförmåga, där 100% är normen. Det förefaller inte vara en självständig bestämning utförd av vården eftersom det kvittar för dem om någon har 30% eller 50%.


Nej denna person har adhd och 30% asperger aka högf.autism som diagnoser.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för di

Inläggav tahlia » 2018-05-15 17:39:53

Smoyy skrev:Nej denna person har adhd och 30% asperger aka högf.autism som diagnoser.


Känns oerhört långsökt då du antingen har eller inte har HFA/Aspergers. Antingen uppfyller du kriterierna eller så gör du det inte. Ett procentantal blir inte bara långsökt utan fullkomligt omöjlig att avgöra.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-15 17:55:35

tahlia skrev:
Smoyy skrev:Nej denna person har adhd och 30% asperger aka högf.autism som diagnoser.


Känns oerhört långsökt då du antingen har eller inte har HFA/Aspergers. Antingen uppfyller du kriterierna eller så gör du det inte. Ett procentantal blir inte bara långsökt utan fullkomligt omöjlig att avgöra.


Ja jag menar det haha. Sanslöst.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Zima33 » 2018-06-14 12:42:50

Hmm. Trodde jag hade skrivit om mina egna erfarenheter av ADHD-mediciner men det hade jag visst inte.
När jag nyligen fått diagnos så fick jag Ritalin, först kortverkande att ta flera gånger om dagen men lessnade på det så bad om depot. Minns inte om vakenheten och koncentrationen blev bättre men på nätterna fick jag hemsk hjärtklappning och kunde inte sova pga det, så slutade ta den.

För några år sen fick jag Elvanse. Två första gångerna fick jag som en poff i huvet när den slog till, kunde då inte sova på natten trots flera sömnmeds. Men det stabiliserade sig. Efter nåt år verkade effekten minska så jag fick lägga till Attentin.
Tar nu 30 mg Elvanse+10 mg Attentin kl 6-7 på morgonen och sen ytterligare 3 st 5 mg Attentin fram till kl 13.
Vet inte riktigt hur det fungerar, kan lätt somna om på förmiddagen fastän jag tagit 30 mg Elvanse, 10 mg plus 10 mg Attentin.
I början när jag tog enbart Elvanse så tog jag den kl 6 och var klarvaken ca kl 7. Då mådde jag bättre. Kunde somna vid kl 22-23 på kvällarna då.
Nu är jag tröttare dagtid igen och har börjat förskjuta dygnet. :-|
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-06-14 12:52:46

Zima33 skrev:Hmm. Trodde jag hade skrivit om mina egna erfarenheter av ADHD-mediciner men det hade jag visst inte.
När jag nyligen fått diagnos så fick jag Ritalin, först kortverkande att ta flera gånger om dagen men lessnade på det så bad om depot. Minns inte om vakenheten och koncentrationen blev bättre men på nätterna fick jag hemsk hjärtklappning och kunde inte sova pga det, så slutade ta den.

För några år sen fick jag Elvanse. Två första gångerna fick jag som en poff i huvet när den slog till, kunde då inte sova på natten trots flera sömnmeds. Men det stabiliserade sig. Efter nåt år verkade effekten minska så jag fick lägga till Attentin.
Tar nu 30 mg Elvanse+10 mg Attentin kl 6-7 på morgonen och sen ytterligare 3 st 5 mg Attentin fram till kl 13.
Vet inte riktigt hur det fungerar, kan lätt somna om på förmiddagen fastän jag tagit 30 mg Elvanse, 10 mg plus 10 mg Attentin.
I början när jag tog enbart Elvanse så tog jag den kl 6 och var klarvaken ca kl 7. Då mådde jag bättre. Kunde somna vid kl 22-23 på kvällarna då.
Nu är jag tröttare dagtid igen och har börjat förskjuta dygnet. :-|


Vad är positivt då? Det låter som om medicinen knappt ger fördelar?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Zima33 » 2018-06-14 13:39:06

Smoyy skrev:
Zima33 skrev:Hmm. Trodde jag hade skrivit om mina egna erfarenheter av ADHD-mediciner men det hade jag visst inte.
När jag nyligen fått diagnos så fick jag Ritalin, först kortverkande att ta flera gånger om dagen men lessnade på det så bad om depot. Minns inte om vakenheten och koncentrationen blev bättre men på nätterna fick jag hemsk hjärtklappning och kunde inte sova pga det, så slutade ta den.

För några år sen fick jag Elvanse. Två första gångerna fick jag som en poff i huvet när den slog till, kunde då inte sova på natten trots flera sömnmeds. Men det stabiliserade sig. Efter nåt år verkade effekten minska så jag fick lägga till Attentin.
Tar nu 30 mg Elvanse+10 mg Attentin kl 6-7 på morgonen och sen ytterligare 3 st 5 mg Attentin fram till kl 13.
Vet inte riktigt hur det fungerar, kan lätt somna om på förmiddagen fastän jag tagit 30 mg Elvanse, 10 mg plus 10 mg Attentin.
I början när jag tog enbart Elvanse så tog jag den kl 6 och var klarvaken ca kl 7. Då mådde jag bättre. Kunde somna vid kl 22-23 på kvällarna då.
Nu är jag tröttare dagtid igen och har börjat förskjuta dygnet. :-|


Vad är positivt då? Det låter som om medicinen knappt ger fördelar?


Alltså, om jag stiger upp och äter frukost somnar jag sällan om och jag blir inte lika distraherad av saker när jag är borta hemifrån. Liiiiite lättare att få saker gjorda också men det är ju ingen raketmedicin direkt.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Recursion » 2018-07-24 12:42:30

Här kommer generella breda tips för er som äter centralstimulerande mediciner eller funderar på att börja. Kanske passar denna text i en bättre tråd med tanke på bredden? I så fall kanske moderator kan hjälpa till?

Delar med mig av viktiga tips. Är du en förälder som har ett barn med ADHD, rekommenderar jag dig att du ger medicinen hela tiden, även fast barnet sedan blir vuxen och att du ser att hen sväljer tabletten. Så att du försäkrar dig om att du inte hjälper hen in i missbruk. Personer med ADHD har mycket starkare känslor än vanliga människor och blir så uppslukade av sina känslor och allt processas i hjärnan i en rasande spretande fart. Det får då svårt att tänka sekventiella förutsägelser och konsekvenser av ens beteende/tankar eftersom dom inte hinner tänka igenom tankarna. De leder därför till impulsivitet & oönskade konsekvenser.

Denna problematik går att träna upp om personen tränar kontinuerligt konsekvenstänk och att personen lär sig identifiera sina egna tankar. Vad som är känslomässig påverkan (subjektivt/instinktiv tänkande/fast thinking), vad som är objektivt logiskt analytiskt tänkande (slow thinking) och vad som är trivia (information som är av mindre betydelse). Kritiskt tänkande är viktig del i slow thinking. Många personer med ADHD gör slarvfel och glömmer saker ofta, tack vare impulsiviteten och att de kan ha svårt att koncentrera sig, samt i vissa fall mindre utvecklat arbetsminne. Det behöver därför längre tid på sig samt undervisning i strategisk studieteknik för att kunna prestera bra i skolan och blomma ut i sin fulla potential. Viktigt är att personen får sitta själv vid prov eller koncentrationskrävande uppgifter för att kunna öka koncentrationen och minska den emotionella stress/nervositet som sänker prestandan hos individen, i form av en blockering eller snarare en förflyttning av uppmärksamheten. Läsningen blir bara bättre och snabbare ju mer personen tränar med åren. Här gäller de att välja texter som verkligen ligger i personens intresseområde, för att inspirera till läsning. Personer med ADHD får också svårare att hinna tänka igenom sina handlingar i exempelvis en konversation, här gäller de att regelbundet träna på att tänka igenom innan man pratar eller agerar, för att vänja hjärnan sitt konsekvenstänk. När din tankekedja anses som färdig skall den alltid i slutet ifrågasättas för potentiellt vidare analys. Med regelbunden träning, medvetenhet och kunskap, går detta att träna upp effektivt. För att sköta ett jobb effektivt är det bra att använda sig av övergripande dokumentring av vad som skall göras för att inte glömma.

I dag har vi många fler personer (kraftigt stigande) med ADHD som klarar långa akademiska utbildningar på universitetet, tack vare effektiv medicin, ökad förståelse och effektiv studieteknik för personer med ADHD. Minnesteknik övningar för att öka arbetsminnet, är viktigt, utbilda sig i effektiv studieteknik är extremt viktigt om personen går i skolan (redan som liten). För att inte tappa intresset för skolan och falla in i destruktivt beteende. Man kan ringa universiteten och fråga om tips i studieteknik för ADHD. Umgänget är viktigt. Skaffa vänner som är ambitiösa i i skolan och skippa strul, dom blir med hög sannolikhet losers i vuxen ålder. Att i tidig ålder uppmuntras in i en idrottslig, musikalisk eller annan regelbunden aktivitet är en sannolikt hög försäkran att få bra vänner och självkänsla. Samt på sikt minimera risken för utanförskap, kriminalitet och droger.

Rekommenderar denna bok för minnestekniker - Så får du ett superminne

Viktigt är också att man har tydlig struktur i sin vardag, arbete & skola. Tillämpa lågaffektivt bemötande, dvs att man är lugn i bemötandet mot personer med ADHD är väldigt viktigt, för att inte trigga de förstärkta känslorna som leder till impulser & oönskade konsekvenser. Här ligger stort ansvar hos föräldern, att träna på lågaffektivt bemötande och ta till sig alla tipsen här.

Kliniska studier har också gjorts vid Elvanse liknande preparat på barn med ADHD, efter 9 månaders användning presterade barnen en genomsnittlig IQ höjning på 4.5 punkter i intelligenstest, än innan behandlingen. Rekommenderar Elvanse och tycker den är en av det absolut bästa på marknaden hitintills.

Viktigt är också att du läser på om twice exceptional. Många av dessa har ADHD och / eller Asperger.

Många vuxna utvecklar hjärnans frontala delar under livet och upplever inte så stora besvär eller hinder i vuxen ålder. ADHD:s förstärkta känslor leder till förstärkt kreativitet med många ideér och sociala skills. Men för att få en bra utbildning, måste du behärska ovannämnda. Många personer med ADHD faller in i kriminalitet och missbruk tack vare sina förstärkta känslor och oönskade impulser. Som förälder måste vi vara rejält pålästa, närvarande och hängivna coacher för att hjälpa våra barn på allra bästa sätt.

De här är mina egna reflektioner av intelligensens särskilda delar. Den som inte har så hög intelligens, underskattar ofta andra människors intelligens. Den som har riktigt hög intelligens inser också att de har inte så hög intelligens.

Arbetsminnet är den mest ackurata prediktor för akademisk, musikalisk, konstnärlig, idrottslig framgång etc. Denna del är därför av signifikant vikt att den tränas.
Recursion
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-07-10
Ort: Långt in i djupa skogen

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Fabela » 2018-10-03 11:46:37

Nu har jag äntligen börjat testa Concerta.
Var på koll igår, och blev fundersam.

För nu börjas det: ja men för det och det problemet som du får av Concerta finns den och den medicinen - vill du att vi skriver ut det?

Jag vill inte ha ett tjog piller för att kunna ta ett annat piller :evil:
Det är EXAKT där jag inte vill hamna.
Är redan uppe i fyra, om man räknar med då-och-då-vid-behov-medicinerna, vilket är långt över vad jag känner mig bekväm med.

Bara av allmänt intresse: hur är det för er andra? Vilka såna problem har ni fått, vad har ni blivit tvungna att ta pga det, eller har ni hittat andra lösningar?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-10-03 13:51:03

Fabela skrev:Nu har jag äntligen börjat testa Concerta.
Var på koll igår, och blev fundersam.

För nu börjas det: ja men för det och det problemet som du får av Concerta finns den och den medicinen - vill du att vi skriver ut det?

Jag vill inte ha ett tjog piller för att kunna ta ett annat piller :evil:
Det är EXAKT där jag inte vill hamna.
Är redan uppe i fyra, om man räknar med då-och-då-vid-behov-medicinerna, vilket är långt över vad jag känner mig bekväm med.

Bara av allmänt intresse: hur är det för er andra? Vilka såna problem har ni fått, vad har ni blivit tvungna att ta pga det, eller har ni hittat andra lösningar?


Varför måste de alltid skriva ut Concerta först? Enligt min erfarenhet (från mina barn och från ett hundratal bekanta/folk som har berättat om erfarenheter) så är det den medicinen som har mest biverkningar. Ta Attentin istället, eller Ritalin. Jag har så gott som inga biverkningar med Attentin. Lite muntorrhet kanske, men jag har antidepressiva också, det kan komma ifrån det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-10-03 14:33:41

Toblerone skrev:
Fabela skrev:Nu har jag äntligen börjat testa Concerta.
Var på koll igår, och blev fundersam.

För nu börjas det: ja men för det och det problemet som du får av Concerta finns den och den medicinen - vill du att vi skriver ut det?

Jag vill inte ha ett tjog piller för att kunna ta ett annat piller :evil:
Det är EXAKT där jag inte vill hamna.
Är redan uppe i fyra, om man räknar med då-och-då-vid-behov-medicinerna, vilket är långt över vad jag känner mig bekväm med.

Bara av allmänt intresse: hur är det för er andra? Vilka såna problem har ni fått, vad har ni blivit tvungna att ta pga det, eller har ni hittat andra lösningar?


Varför måste de alltid skriva ut Concerta först? Enligt min erfarenhet (från mina barn och från ett hundratal bekanta/folk som har berättat om erfarenheter) så är det den medicinen som har mest biverkningar. Ta Attentin istället, eller Ritalin. Jag har så gott som inga biverkningar med Attentin. Lite muntorrhet kanske, men jag har antidepressiva också, det kan komma ifrån det.

+1
Föredrar ritalin framför concerta.
Concerta låter väl bra på pappret och på konferenser.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav slackern » 2018-10-03 14:33:57

Toblerone skrev:
Fabela skrev:Nu har jag äntligen börjat testa Concerta.
Var på koll igår, och blev fundersam.

För nu börjas det: ja men för det och det problemet som du får av Concerta finns den och den medicinen - vill du att vi skriver ut det?

Jag vill inte ha ett tjog piller för att kunna ta ett annat piller :evil:
Det är EXAKT där jag inte vill hamna.
Är redan uppe i fyra, om man räknar med då-och-då-vid-behov-medicinerna, vilket är långt över vad jag känner mig bekväm med.

Bara av allmänt intresse: hur är det för er andra? Vilka såna problem har ni fått, vad har ni blivit tvungna att ta pga det, eller har ni hittat andra lösningar?


Varför måste de alltid skriva ut Concerta först? Enligt min erfarenhet (från mina barn och från ett hundratal bekanta/folk som har berättat om erfarenheter) så är det den medicinen som har mest biverkningar. Ta Attentin istället, eller Ritalin. Jag har så gott som inga biverkningar med Attentin. Lite muntorrhet kanske, men jag har antidepressiva också, det kan komma ifrån det.


Den minst attraktiva centralstimulantian att missbruka.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav slackern » 2018-10-03 14:34:33

Pinghis Khan skrev:
Toblerone skrev:
Fabela skrev:Nu har jag äntligen börjat testa Concerta.
Var på koll igår, och blev fundersam.

För nu börjas det: ja men för det och det problemet som du får av Concerta finns den och den medicinen - vill du att vi skriver ut det?

Jag vill inte ha ett tjog piller för att kunna ta ett annat piller :evil:
Det är EXAKT där jag inte vill hamna.
Är redan uppe i fyra, om man räknar med då-och-då-vid-behov-medicinerna, vilket är långt över vad jag känner mig bekväm med.

Bara av allmänt intresse: hur är det för er andra? Vilka såna problem har ni fått, vad har ni blivit tvungna att ta pga det, eller har ni hittat andra lösningar?


Varför måste de alltid skriva ut Concerta först? Enligt min erfarenhet (från mina barn och från ett hundratal bekanta/folk som har berättat om erfarenheter) så är det den medicinen som har mest biverkningar. Ta Attentin istället, eller Ritalin. Jag har så gott som inga biverkningar med Attentin. Lite muntorrhet kanske, men jag har antidepressiva också, det kan komma ifrån det.

+1
Föredrar ritalin framför concerta.
Concerta låter väl bra på pappret och på konferenser.


Själv fick jag välja om jag ville börja med Concerta eller Ritalin, vill jag minnas.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-10-03 15:01:29

Ritalin och concerta är exakt samma sak bara att dosen metylfenidat går ut direkt i blodet och man måste ta flera ggr om dagen. Toleransutvecklingen går alltså fortare och man får mer av ett ”rus”. Den är effektivare ja men inte alls fördelaktigt egentligen.
Varför inte amfetaminpreparat skrivs ut före är pga större benägenhet till toxiska effekter på fortplantning och lever.
Jag tar själv en mindre dos concerta som hjälper utan en enda biverkning.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav BellaBelle » 2018-10-03 15:13:45

cirkusfreak skrev:Jag är diagnosticerad med både Asperger och ADHD. Dock har jag alltid varit omedicinerad för min ADHD och min läkare föreslog nämligen att jag skulle testa det. Jag är kanske lite skeptisk, men eftersom att jag ändå har dom problem jag har så tänkte jag att det kunde vara värt att testa.

Dock så vill jag ändå höra med er, hur upplever ni att sådan fungerar för er? Jag har hört att om man har Aspergers så kan man bli lite mer "aspig" av sådan medicin, upplever ni att det stämmer?

Tack!


Undrar om de flesta blir diagnosticerade med både Asperger OCH adhd numera? Eller är det fortsatt vanligt med bara den ena av diagnoserna?

Jag blir nog piggare, gladare, mer fokuserad av adhd-medicin. Upplever det som en starkare version av kaffe/koffein.

MEN just nu har jag mkt problem med ångest, och funderar på om det kan bero på medicin mot adhd. När den börjar gå ur kroppen. Ritalin. Någon som har samma problem. Obs är inte säker på ångesten beror på ritalinet.

En del klarar nog studier bättre med adhd-medicin?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav BellaBelle » 2018-10-03 15:15:29

Fabela skrev:Nu har jag äntligen börjat testa Concerta.
Var på koll igår, och blev fundersam.

För nu börjas det: ja men för det och det problemet som du får av Concerta finns den och den medicinen - vill du att vi skriver ut det?

Jag vill inte ha ett tjog piller för att kunna ta ett annat piller :evil:
Det är EXAKT där jag inte vill hamna.
Är redan uppe i fyra, om man räknar med då-och-då-vid-behov-medicinerna, vilket är långt över vad jag känner mig bekväm med.

Bara av allmänt intresse: hur är det för er andra? Vilka såna problem har ni fått, vad har ni blivit tvungna att ta pga det, eller har ni hittat andra lösningar?


Concerta lade sig tungt i magen, ibland spydde jag. Tycker den är som en sten...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in