Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Interim » 2018-04-09 15:57:22

Jag hade önskat att ignoreringsfunktionen varit mer effektiv. I nuläget går det att se vem som gjort ett inlägg (nicket syns) och det tycker jag är irriterande. Om jag har skäl att ignorera en användare så vill jag heller inte se några "fragment" som tyder på att användaren överhuvudtaget finns inom plattformen.

Jag föreslår att användarnamnet utelämnas i notisen som står istället för inlägget, så att det istället lyder "Detta inlägg har gjorts av en ignorerad användare".
Vidare så hade det blivit nästintill perfekt om man helt haft möjlighet att gallra bort merparten av notiserna i sig. De hade kunnat ersättas av en enstaka notis eller en :!:-ikon, i trådens början, som meddelar att "Tråden har inlägg gjorda av ignorerade användare". Det hade gjort trådarna mer läsvänliga, genom att ta bort plottret utmed dem.

Under Vilka är online hade även dessa, med fördel, kunnat ingå i kategorin "Dolda".
Interim
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2017-06-18
Ort: Någonstans i Sörmland

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-11 23:30:02

Interim skrev:Jag hade önskat att ignoreringsfunktionen varit mer effektiv. I nuläget går det att se vem som gjort ett inlägg (nicket syns) och det tycker jag är irriterande. Om jag har skäl att ignorera en användare så vill jag heller inte se några "fragment" som tyder på att användaren överhuvudtaget finns inom plattformen.

Jag föreslår att användarnamnet utelämnas i notisen som står istället för inlägget, så att det istället lyder "Detta inlägg har gjorts av en ignorerad användare".
Vidare så hade det blivit nästintill perfekt om man helt haft möjlighet att gallra bort merparten av notiserna i sig. De hade kunnat ersättas av en enstaka notis eller en :!:-ikon, i trådens början, som meddelar att "Tråden har inlägg gjorda av ignorerade användare". Det hade gjort trådarna mer läsvänliga, genom att ta bort plottret utmed dem.

Under Vilka är online hade även dessa, med fördel, kunnat ingå i kategorin "Dolda".


Det verkar hätskt, men jag förstår dig. Dock tycker jag att fantasiäggande och kul funktioner på forumet är att föredra än fler regler.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Selma » 2018-04-14 14:32:14

Sisyfos skrev:Det verkar hätskt, men jag förstår dig. Dock tycker jag att fantasiäggande och kul funktioner på forumet är att föredra än fler regler.

Påsken är över nu...
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Smoyy » 2018-05-12 15:13:27

Borde finnas någon slags funktion där man får en notis om man blivit citerad i en tråd. Tycker även att det räcker med att en text blir citerad automatiskt och inte flera. Blir för mycket text överallt.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav nomemorytoday » 2018-05-12 15:19:38

Smoyy skrev:Tycker även att det räcker med att en text blir citerad automatiskt och inte flera.

Hur menar du?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Smoyy » 2018-05-12 17:19:01

nomemorytoday skrev:
Smoyy skrev:Tycker även att det räcker med att en text blir citerad automatiskt och inte flera.

Hur menar du?


Nu när jag citerar dig så kommer mitt första inlägg också med automatiskt vilket är totalt onödigt. Ibland kan det vara flera led av citat och det kan ta upp nästan halva sidan i diskussionstråden.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav tahlia » 2018-05-12 17:21:07

Smoyy skrev:
Nu när jag citerar dig så kommer mitt första inlägg också med automatiskt vilket är totalt onödigt. Ibland kan det vara flera led av citat och det kan ta upp nästan halva sidan i diskussionstråden.


Du kan radera de citat du inte vill ha med. Som jag gjorde nu.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Smoyy » 2018-05-12 17:23:43

tahlia skrev:
Du kan radera de citat du inte vill ha med. Som jag gjorde nu.


Jo jag vet men det är lite bökigt när det är flera led och man använder telefonen :)
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-05-12 17:41:21

1. Hur ser ert drömaspergerforum.se ut?
-Man kan ju börja med närvarande admin och forumsägare med engagemang, geist och visioner för forumet.
Försiktigt hoppfull.

2. Gillar ni chattfunktionen?
-Nej.

3. Gillar ni designen?
-Absolut!
Ren och enkel design utan onödiga krusiduller.

4. Vad skulle kunna bli bättre?
-Se första frågan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Micke » 2018-05-12 18:29:42

Mitt drömaspergerforum skulle nog vara ett forum fritt ifrån otrevligheter mellan deltagare och fritt ifrån onödiga påhopp, alltså ett forum som andas konstruktivitet och respekt.

Kan den ofta otrevliga miljön här månne ha bidragit till att forumet är så avfolkat idag jämfört med för ett antal år sedan? Jag kan ju förstå om personer blir avskräckta och söker sig annorstädes. Det kan handla om personer som är sköra, personer som inte är så bra på att uttrycka sig eller personer som bara vill må bra helt enkelt. Dessa blir väl mer eller mindre bortskrämda, och det tycker jag förstås är synd.

Någon som har en idé om hur man skulle kunna vända på denna trend? Jag såg Sisyfos tråd där man kan "bikta" sig. En god tanke, men lär knappast fungera. Jag tror själv att en förändring i modereringen vore den enda lösningen tyvärr. Dom som inte mår bra med sig själva och tycker om att provocera andra, eller som har lätt för att känna antipatier och samtidigt vill ge uttryck för dessa, lär nämligen fortsätta så länge dom har möjlighet.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Sisyfos » 2018-05-12 18:59:08

Micke skrev:Mitt drömaspergerforum skulle nog vara ett forum fritt ifrån otrevligheter mellan deltagare och fritt ifrån onödiga påhopp, alltså ett forum som andas konstruktivitet och respekt.

Kan den ofta otrevliga miljön här månne ha bidragit till att forumet är så avfolkat idag jämfört med för ett antal år sedan? Jag kan ju förstå om personer blir avskräckta och söker sig annorstädes. Det kan handla om personer som är sköra, personer som inte är så bra på att uttrycka sig eller personer som bara vill må bra helt enkelt. Dessa blir väl mer eller mindre bortskrämda, och det tycker jag förstås är synd.

Någon som har en idé om hur man skulle kunna vända på denna trend? Jag såg Sisyfos tråd där man kan "bikta" sig. En god tanke, men lär knappast fungera. Jag tror själv att en förändring i modereringen vore den enda lösningen tyvärr. Dom som inte mår bra med sig själva och tycker om att provocera andra, eller som har lätt för att känna antipatier och samtidigt vill ge uttryck för dessa, lär nämligen fortsätta så länge dom har möjlighet.

Bra skrivet.

Jag har till det yttersta ansträngt mig med att dels genom att lämna utförliga svar i div. ämnen dels har jag försökt väcka funderingar samt eftertanke hos folket här. Jag tror att det handlar om att folk ska rannsaka sig själva och bli medvetna om sitt agerande, för att därefter kunna ta ansvar för vad som skrivs på forumet och därmed vara en positiv kraft för andra; som senare kommer belönas för sitt agerande.

Det är så att det kommer krävas att folk skapar vanor. En tråd om depression har skapats för att förklara varför vissa känner sig uppgivna eller är bittra, sådana tillstånd är tillfälliga och kan lindras; huvudsakligen genom diskussion. Syftet med den tråden var att folk börjar förstå sig själv och sin omvärld, framförallt hur de känslomässigt är integrerade med sin omvärld. Vidare har en tråd skapats för att folk ska kunna be om ursäkt, lära sig att ta ansvar.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Dagobert » 2018-06-01 23:03:48

Hoppas att moddarna sätter stopp för alla "god juli"-trådar och -bumpningar i sommar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav tahlia » 2018-06-01 23:30:22

Dagobert skrev:Hoppas att moddarna sätter stopp för alla "god juli"-trådar och -bumpningar i sommar.
Äh, nån tradition ska vi väl kunna ha utan gnäll.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Huggorm » 2018-06-01 23:32:11

Kan vi inte bestämma att Dagobert slipper bumpa några julitrådar? Det känns som en rimlig kompromiss.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Dagobert » 2018-06-01 23:45:39

tahlia skrev:
Dagobert skrev:Hoppas att moddarna sätter stopp för alla "god juli"-trådar och -bumpningar i sommar.
Äh, nån tradition ska vi väl kunna ha utan gnäll.

Gnäll inte själv. Det var väl 10-20 jultrådar i topp som tryckte ner aktuellare trådar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav tahlia » 2018-06-02 0:19:57

Dagobert skrev:Gnäll inte själv. Det var väl 10-20 jultrådar i topp som tryckte ner aktuellare trådar.


Det tar inte ens en minut att själv skicka undan dem eller för den delen scrolla lite. Inte riskeras någon överansträngning direkt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Dagobert » 2018-06-02 0:27:23

Jag vet inte vad du menar med att skicka undan. För mig låg de kvar tills de trycktes ner av andra trådar.
Tycker det är bättre om normala trådar är synliga i topp, särskilt för nykomlingar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav RSD555 » 2018-06-02 0:39:16

Dagobert skrev:Jag vet inte vad du menar med att skicka undan. För mig låg de kvar tills de trycktes ner av andra trådar.
Tycker det är bättre om normala trådar är synliga i topp, särskilt för nykomlingar.


Tycker också det. Att det ska vara så på forum.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Dagobert » 2018-06-02 13:51:46

tahlia skrev:
Dagobert skrev:Hoppas att moddarna sätter stopp för alla "god juli"-trådar och -bumpningar i sommar.
Äh, nån tradition ska vi väl kunna ha utan gnäll.

1 god juli-tråd har jag inget emot för traditionens skull, det var spammandet jag inte gillade. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-06-02 14:32:38

Fis på er! Julifirandet är inget man kan styra med surkukpowers!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav antonius » 2018-06-02 14:50:16

sugrövmanövern skrev: surkukpowers!


Kors, jag läste såklart surkålpowers, fan menar hon nu då, tänkte jag, är så trög, lol...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Maggi » 2018-06-02 14:55:06

Antecknar ordet i min lilla ordlista...
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Huggorm » 2018-06-02 18:38:15

Maggi skrev:Antecknar ordet i min lilla ordlista...
Då vill jag se dig använda det vid passande tillfällen :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Förbättringar av AspergerForum - ert drömaspergerforum?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-06-02 23:01:13

Jag vill att en massa snygga tjejer ska maniskt posta bilder som på den gamla goda tiden.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in