Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav slackern » 2018-05-10 14:38:27

Smoyy skrev:
Pinghis Khan skrev:
Smoyy skrev:
Det sade jag inte. Koffein funkar i huvudsak genom att blockera adenosinreceptorer som gör att adenosin inte kan binda. ---->Dopaminsignalering främjas.
Amfetamin är blockerar både återupptaget av dopamintransportörerna OCH är en relasing agent av dopamin. Båda anses vara stimulanter men har fel olika verkningsmekanismer. Amfetamin är extremt mycket mer potent och beroendeframkallande.


Nä.
Amfetamin är inte beroende framkallande i en ekvavilent dos som vi brukar koffein i eller i de mängder som används vid ADHd medecinering.
Men många är onekligen beroende av kaffe och coca cola.
Och koffein är ytterst potent och dödligt som du kan se i min länk.


Man blir beroende av alla stimulanter vilket betyder att man måste ta en högre dos för att bli som man blev i början. Båda är dödliga i överdos ja.



Du jag har medicinerat min ADD under 10 års tid och fått psykostimulantia utskrivet under den tiden och absolut inte blivit beroende under den tiden i och med att jag kan ta uppehåll från medicineringen utan några som helst problem.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-10 14:42:27

Smoyy skrev:
Pinghis Khan skrev:
Smoyy skrev:
Det sade jag inte. Koffein funkar i huvudsak genom att blockera adenosinreceptorer som gör att adenosin inte kan binda. ---->Dopaminsignalering främjas.
Amfetamin är blockerar både återupptaget av dopamintransportörerna OCH är en relasing agent av dopamin. Båda anses vara stimulanter men har fel olika verkningsmekanismer. Amfetamin är extremt mycket mer potent och beroendeframkallande.


Nä.
Amfetamin är inte beroende framkallande i en ekvavilent dos som vi brukar koffein i eller i de mängder som används vid ADHd medecinering.
Men många är onekligen beroende av kaffe och coca cola.
Och koffein är ytterst potent och dödligt som du kan se i min länk.


Man blir beroende av alla stimulanter vilket betyder att man måste ta en högre dos för att bli som man blev i början. Båda är dödliga i överdos ja.

En starkt koffeinberoende person kan sluta på ett par veckor med lättare utsättningssymptom som huvudvärk och trötthet. En starkt amfetaminberoende person får extrema utsättningsproblem och kan vara förstörd för evigt beroende på hur länge man missbrukat drogen. Går inte ens att jämföra dessa två. Finns en anledning till att amfetamin är läkemedelsklassat och koffein inte. Eller ska vi börja sälja amfetamin receptfritt på apoteken anser du? Nu är vi off topic och tycker vi slutar här.

Du fattar ju inte vad man skriver till dig...
Det går inte att missbruka koffein på samma sätt som amfetamin eftersom påverkan på hjärtat är för stor.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-10 15:02:39

slackern skrev:
Smoyy skrev:
Pinghis Khan skrev:
Nä.
Amfetamin är inte beroende framkallande i en ekvavilent dos som vi brukar koffein i eller i de mängder som används vid ADHd medecinering.
Men många är onekligen beroende av kaffe och coca cola.
Och koffein är ytterst potent och dödligt som du kan se i min länk.


Man blir beroende av alla stimulanter vilket betyder att man måste ta en högre dos för att bli som man blev i början. Båda är dödliga i överdos ja.



Du jag har medicinerat min ADD under 10 års tid och fått psykostimulantia utskrivet under den tiden och absolut inte blivit beroende under den tiden i och med att jag kan ta uppehåll från medicineringen utan några som helst problem.


Det är beroende på vilken ADHD-typ man har, vilket preparat och dos.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-10 15:48:35

Smoyy skrev:
slackern skrev:
Smoyy skrev:
Man blir beroende av alla stimulanter vilket betyder att man måste ta en högre dos för att bli som man blev i början. Båda är dödliga i överdos ja.



Du jag har medicinerat min ADD under 10 års tid och fått psykostimulantia utskrivet under den tiden och absolut inte blivit beroende under den tiden i och med att jag kan ta uppehåll från medicineringen utan några som helst problem.


Det är beroende på vilken ADHD-typ man har, vilket preparat och dos.


Jasså?
Jag har också tagist cs i ungefär 10år och jag känner då inte av nåt beroende.
Du kanske kan få fram nån källa ?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav slackern » 2018-05-10 16:42:29

Smoyy skrev:
slackern skrev:
Smoyy skrev:
Man blir beroende av alla stimulanter vilket betyder att man måste ta en högre dos för att bli som man blev i början. Båda är dödliga i överdos ja.



Du jag har medicinerat min ADD under 10 års tid och fått psykostimulantia utskrivet under den tiden och absolut inte blivit beroende under den tiden i och med att jag kan ta uppehåll från medicineringen utan några som helst problem.


Det är beroende på vilken ADHD-typ man har, vilket preparat och dos.


Jag har haft flera typer utav metylfendidat och dexamfetamin.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-10 17:07:21

Smoyy skrev:
Toblerone skrev:
Smoyy skrev:
Visst är det så men man ska inte bagatellisera amfetamin. Det är extremt beroendeframkallande pga att det frigör dopamin till skillnad från koffein. Höga doser är även skadligt för hjärnans celler.


Du tror att koffein inte leder till mer dopamin? Jag säger "leder till" för att amfetamin frigör inte heller dopamin, det bara håller kvar det längre i den delen av hjärnan.

Även koffein är centralstimulerande, och det har ungefär samma sätt att verka som andra centralstimulerande, så som amfetamin.

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/varf ... av-koffein


Det sade jag inte. Koffein funkar i huvudsak genom att blockera adenosinreceptorer som gör att adenosin inte kan binda. ---->Dopaminsignalering främjas.
Amfetamin är blockerar både återupptaget av dopamintransportörerna OCH är en relasing agent av dopamin. Båda anses vara stimulanter men har fel olika verkningsmekanismer. Amfetamin är extremt mycket mer potent och beroendeframkallande.


Okej, men
Smoyy skrev:
Toblerone skrev:
Smoyy skrev:
Visst är det så men man ska inte bagatellisera amfetamin. Det är extremt beroendeframkallande pga att det frigör dopamin till skillnad från koffein. Höga doser är även skadligt för hjärnans celler.


Du tror att koffein inte leder till mer dopamin? Jag säger "leder till" för att amfetamin frigör inte heller dopamin, det bara håller kvar det längre i den delen av hjärnan.

Även koffein är centralstimulerande, och det har ungefär samma sätt att verka som andra centralstimulerande, så som amfetamin.

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/varf ... av-koffein


Det sade jag inte. Koffein funkar i huvudsak genom att blockera adenosinreceptorer som gör att adenosin inte kan binda. ---->Dopaminsignalering främjas.
Amfetamin är blockerar både återupptaget av dopamintransportörerna OCH är en relasing agent av dopamin. Båda anses vara stimulanter men har fel olika verkningsmekanismer. Amfetamin är extremt mycket mer potent och beroendeframkallande.


Hur det går till exakt är väl inte det viktiga? Viktigast borde ju vara hur mycket mer dopamin man har i hjärna? Jag förstår inte varför det skulle vara mer beroendeframkallande? Om det inte gör att det blir mer dopamin. Men det hänger ju på dosen. Och med den låga dosen som en behandlingsdos innebär är den INTE beroendeframkallande. Ingen i min familj har behövt höja dos på medicinen. Och jag har inte hört det av andra heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-10 17:11:26

Smoyy skrev:
slackern skrev:
Smoyy skrev:
Man blir beroende av alla stimulanter vilket betyder att man måste ta en högre dos för att bli som man blev i början. Båda är dödliga i överdos ja.



Du jag har medicinerat min ADD under 10 års tid och fått psykostimulantia utskrivet under den tiden och absolut inte blivit beroende under den tiden i och med att jag kan ta uppehåll från medicineringen utan några som helst problem.


Det är beroende på vilken ADHD-typ man har, vilket preparat och dos.


Hur kan det ha att göra vilken ADHD-typ man har? Det kanske kan ha betydelse för om medicin har bra effekt överhuvudtaget, men hur det skulle göra att man utvecklar tolerans - det förstår jag inte. Jag har också tagit medicin i ungefär 15 år och har inte behövt höga dosen och kan gå utan - eller glömmer och märker inte skillnaden.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-10 20:49:22

Både koffein och amfetamin är beroendeframkallande i alla doser. Vad som händer helt enkelt är att man fastnar på en dos för att fungera. Du tar din dos amfetamin för att funka, en annan tar sina dagliga 3 koppar kaffe för att få något gjort på jobbet, crackheaden tar sin lina tjack för att inte ligga helt apatisk i sin säng. Däremot måste man höja dosen för att få samma rus man fick första dagarna.

Angående adhd typer har jag ingen källa nu direkt utan har lyssnat mycket på den främsta inom adhd-forskning, russel barkley. Minns att den vanligaste adhd-typen som är hyperaktiv har en genetisk defekt i dopamintranportören som gör att den inte funkar optimalt. Dessa personer svarar väldigt bra på metylfenidat och amfetamin pga att farmakologin kompenserar detta lite. Skulle en annan person med inaktiv adhd (add) ta dessa uteblir full effekt och eftersom den funkar på "fel sätt" drabbas denne person av tolerans.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-10 20:58:58

Smoyy skrev:Både koffein och amfetamin är beroendeframkallande i alla doser. Vad som händer helt enkelt är att man fastnar på en dos för att fungera. Du tar din dos amfetamin för att funka, en annan tar sina dagliga 3 koppar kaffe för att få något gjort på jobbet, crackheaden tar sin lina tjack för att inte ligga helt apatisk i sin säng. Däremot måste man höja dosen för att få samma rus man fick första dagarna.

Angående adhd typer har jag ingen källa nu direkt utan har lyssnat mycket på den främsta inom adhd-forskning, russel barkley. Minns att den vanligaste adhd-typen som är hyperaktiv har en genetisk defekt i dopamintranportören som gör att den inte funkar optimalt. Dessa personer svarar väldigt bra på metylfenidat och amfetamin pga att farmakologin kompenserar detta lite. Skulle en annan person med inaktiv adhd (add) ta dessa uteblir full effekt och eftersom den funkar på "fel sätt" drabbas denne person av tolerans.


Det verkar som om du pratar om något annat än beroende. Det är inte beroende om man hittar en dos som fungerar för en. Och om jag INTE får min dos, så märker jag inte ens det. Jag märker inte om jag fungerar sämre eller inte. Alltså långt ifrån det du beskriver. Och man får ALDRIG en rus av en behandlingsdos, och man behöver inte höja dosen.

Och när det gäller olika ADHD-typer och centralstimulerande, så minns jag själv ganska olika saker där. Nämligen att det fungerar alldeles utmärkt hos folk med ADD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-11 0:16:51

Toblerone skrev:
Smoyy skrev:Både koffein och amfetamin är beroendeframkallande i alla doser. Vad som händer helt enkelt är att man fastnar på en dos för att fungera. Du tar din dos amfetamin för att funka, en annan tar sina dagliga 3 koppar kaffe för att få något gjort på jobbet, crackheaden tar sin lina tjack för att inte ligga helt apatisk i sin säng. Däremot måste man höja dosen för att få samma rus man fick första dagarna.

Angående adhd typer har jag ingen källa nu direkt utan har lyssnat mycket på den främsta inom adhd-forskning, russel barkley. Minns att den vanligaste adhd-typen som är hyperaktiv har en genetisk defekt i dopamintranportören som gör att den inte funkar optimalt. Dessa personer svarar väldigt bra på metylfenidat och amfetamin pga att farmakologin kompenserar detta lite. Skulle en annan person med inaktiv adhd (add) ta dessa uteblir full effekt och eftersom den funkar på "fel sätt" drabbas denne person av tolerans.


Det verkar som om du pratar om något annat än beroende. Det är inte beroende om man hittar en dos som fungerar för en. Och om jag INTE får min dos, så märker jag inte ens det. Jag märker inte om jag fungerar sämre eller inte. Alltså långt ifrån det du beskriver. Och man får ALDRIG en rus av en behandlingsdos, och man behöver inte höja dosen.

Och när det gäller olika ADHD-typer och centralstimulerande, så minns jag själv ganska olika saker där. Nämligen att det fungerar alldeles utmärkt hos folk med ADD.


Att man måste ha 3 koppar kaffe för att bli "normal" är beroende hur du än vrider och vänder på det. Om du inte märker av om du fått din dos eller ej, varför i helsike tar du då amfetaminet? Då har du ingen effekt av det.

ADD/SCT:are svarar mycket sämre på metylfenidat och amfetamin. Det är välkänt och noterat.

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... HGHeLSmu_4

Kolla under treatment.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-11 0:48:52

Den grupp som har svarar sämst på Cs behandling är knappast de med ADD utan snarare vi som har vilkenformavADHD som helst och asperger.
Jag har både ADHd med starka drag av ADD och asperger och metylfenidat har varit ett stort lyft på det hela taget.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-11 0:59:01

Pinghis Khan skrev:Den grupp som har svarar sämst på Cs behandling är knappast de med ADD utan snarare vi som har vilkenformavADHD som helst och asperger.
Jag har både ADHd med starka drag av ADD och asperger och metylfenidat har varit ett stort lyft på det hela taget.


Jaså du säger emot den som studerat dessa diagnoser mest av alla genom åren? Man kan förövrigt inte ha adhd och add.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-11 1:01:45

Smoyy skrev:
Pinghis Khan skrev:Den grupp som har svarar sämst på Cs behandling är knappast de med ADD utan snarare vi som har vilkenformavADHD som helst och asperger.
Jag har både ADHd med starka drag av ADD och asperger och metylfenidat har varit ett stort lyft på det hela taget.


Jaså du säger emot den som studerat dessa diagnoser mest av alla genom åren? Man kan förövrigt inte ha adhd och add.

Jag kan googla fram en källa till skillnad ifrån dig och ADD är ADHD det beror på hur den klassificeras.

DRAG av ADD ok?
Svårt att fatta detta?
Du verkar ha studerat det här med farmakologiska preparat lte väl ingående...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-11 1:13:24

Pinghis Khan skrev:
Smoyy skrev:
Pinghis Khan skrev:Den grupp som har svarar sämst på Cs behandling är knappast de med ADD utan snarare vi som har vilkenformavADHD som helst och asperger.
Jag har både ADHd med starka drag av ADD och asperger och metylfenidat har varit ett stort lyft på det hela taget.


Jaså du säger emot den som studerat dessa diagnoser mest av alla genom åren? Man kan förövrigt inte ha adhd och add.

Jag kan googla fram en källa till skillnad ifrån dig och ADD är ADHD det beror på hur den klassificeras.

DRAG av ADD ok?
Svårt att fatta detta?
Du verkar ha studerat det här med farmakologiska preparat lte väl ingående...


Jo jag har läst väldigt mycket vetenskaplig litteratur och lyssnar på föreläsningar. Länkade dessutom ett helt datablad som visar att metylfenidat knappt hjälper mot inaktiv ADHD. ADHD utan hyperaktivitet.
Antar att du läst på kurera.se eller liknande.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-11 1:27:37

Smoyy skrev:
Pinghis Khan skrev:
Smoyy skrev:
Jaså du säger emot den som studerat dessa diagnoser mest av alla genom åren? Man kan förövrigt inte ha adhd och add.

Jag kan googla fram en källa till skillnad ifrån dig och ADD är ADHD det beror på hur den klassificeras.

DRAG av ADD ok?
Svårt att fatta detta?
Du verkar ha studerat det här med farmakologiska preparat lte väl ingående...


Jo jag har läst väldigt mycket vetenskaplig litteratur och lyssnar på föreläsningar. Länkade dessutom ett helt datablad som visar att metylfenidat knappt hjälper mot inaktiv ADHD. ADHD utan hyperaktivitet.
Antar att du läst på kurera.se eller liknande.


Det handlar om slow cognitive tempo så vitt jag kan se.
Jag tänker inte läsa en hel bok som inte verkar beröra ämnet du får citera det relevanta stycket.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav slackern » 2018-05-11 1:27:46

Smoyy skrev:
Pinghis Khan skrev:Den grupp som har svarar sämst på Cs behandling är knappast de med ADD utan snarare vi som har vilkenformavADHD som helst och asperger.
Jag har både ADHd med starka drag av ADD och asperger och metylfenidat har varit ett stort lyft på det hela taget.


Jaså du säger emot den som studerat dessa diagnoser mest av alla genom åren? Man kan förövrigt inte ha adhd och add.



ADHD är ADD+hyperaktivitet eller ADD är en underkatogeroi utav ADHD, same same but diferent ungefär.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-11 1:37:33

ADD är inte SCT det finns en anledning till att man vill införa detta som en diagnos separat ifrån ADHD och autism, att de inte svarar på CS bevisar bara att SCT inte är en typ av ADHD vilket är tesen i det vetenskapliga arbetet som du onekligen inte alls förstod.
Tror jag ...jag skannade bara allt på två minuter.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-11 10:35:07

Smoyy skrev:
Toblerone skrev:
Smoyy skrev:Både koffein och amfetamin är beroendeframkallande i alla doser. Vad som händer helt enkelt är att man fastnar på en dos för att fungera. Du tar din dos amfetamin för att funka, en annan tar sina dagliga 3 koppar kaffe för att få något gjort på jobbet, crackheaden tar sin lina tjack för att inte ligga helt apatisk i sin säng. Däremot måste man höja dosen för att få samma rus man fick första dagarna.

Angående adhd typer har jag ingen källa nu direkt utan har lyssnat mycket på den främsta inom adhd-forskning, russel barkley. Minns att den vanligaste adhd-typen som är hyperaktiv har en genetisk defekt i dopamintranportören som gör att den inte funkar optimalt. Dessa personer svarar väldigt bra på metylfenidat och amfetamin pga att farmakologin kompenserar detta lite. Skulle en annan person med inaktiv adhd (add) ta dessa uteblir full effekt och eftersom den funkar på "fel sätt" drabbas denne person av tolerans.


Det verkar som om du pratar om något annat än beroende. Det är inte beroende om man hittar en dos som fungerar för en. Och om jag INTE får min dos, så märker jag inte ens det. Jag märker inte om jag fungerar sämre eller inte. Alltså långt ifrån det du beskriver. Och man får ALDRIG en rus av en behandlingsdos, och man behöver inte höja dosen.

Och när det gäller olika ADHD-typer och centralstimulerande, så minns jag själv ganska olika saker där. Nämligen att det fungerar alldeles utmärkt hos folk med ADD.


Att man måste ha 3 koppar kaffe för att bli "normal" är beroende hur du än vrider och vänder på det. Om du inte märker av om du fått din dos eller ej, varför i helsike tar du då amfetaminet? Då har du ingen effekt av det.

ADD/SCT:are svarar mycket sämre på metylfenidat och amfetamin. Det är välkänt och noterat.

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... HGHeLSmu_4

Kolla under treatment.


Om jag behöver mitt amfetamin för att bli normal? Jo, men jag har ju varit "onormal" i nästan hela mitt liv då. Jag fungerar mer optimal med medicin. Men jag kan också få det att fungera nästa lika bra utan, men det tar i mycket mer kraft/energi. Varför jag tar det? För att inte bli utbränd, vilket jag skulle bli om jag var tvungen att dubbelkolla allt, att läsa allt tre gånger, m.m.

Många säger att det är ett hjälpmedel, som glasögon t.ex. Man kan läsa utan glasögon men man anstränger ögonen mer då. Är man beroende av glasögon då. Ja och nej. Det går utan, men inte lika bra. Samma sak med amfetaminet.

Den där länken är bara en synvinkel och det är ganska specifikt. Det verkar inte riktigt handla om "bara ADD utan hyperaktivitet", utan om en grupp (som också får ADD-diagnos, jag vet) som skiljer sig lite. De är långsammare.

Här har du en studie som inte hittar någon skillnad i verksamhet av medicin:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2830210/

En annan tycker att det funkar sämre för ADD, men där har man också undersökt symptom, som man vet inte påverkas av centralstimulerande. T.ex. kontakten med jämnåriga.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10. ... 4712469256
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-11 10:41:00

Pinghis Khan skrev:ADD är inte SCT det finns en anledning till att man vill införa detta som en diagnos separat ifrån ADHD och autism, att de inte svarar på CS bevisar bara att SCT inte är en typ av ADHD vilket är tesen i det vetenskapliga arbetet som du onekligen inte alls förstod.
Tror jag ...jag skannade bara allt på två minuter.


Då kanske du egentligen har drag av SCT (som inte ännu finns)? Jag tror det är det de andra menar också: Att ADHD ju bara är ADD + hyperaktivitet, och då verkar det konstigt att diagnosticera båda (även om det bara är drag av det ena). Det finns ju redan med. Annars har man lagt till något där i ADD som egentligen inte än finns. Dvs. det där med långsammare tempo.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-11 10:42:07

Jag tror att SCT patienter tenderar att få autism diagnos också eftersom man har en kategori med patienter som inte fungerar så bra men som måste kategoriseras trots att de inte egentligen passar in i de befintliga NPF kategorierna.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-11 10:49:17

Toblerone skrev:
Pinghis Khan skrev:ADD är inte SCT det finns en anledning till att man vill införa detta som en diagnos separat ifrån ADHD och autism, att de inte svarar på CS bevisar bara att SCT inte är en typ av ADHD vilket är tesen i det vetenskapliga arbetet som du onekligen inte alls förstod.
Tror jag ...jag skannade bara allt på två minuter.


Då kanske du egentligen har drag av SCT (som inte ännu finns)? Jag tror det är det de andra menar också: Att ADHD ju bara är ADD + hyperaktivitet, och då verkar det konstigt att diagnosticera båda (även om det bara är drag av det ena). Det finns ju redan med. Annars har man lagt till något där i ADD som egentligen inte än finns. Dvs. det där med långsammare tempo.


Jag refererar till länken,jag anser att jag har ADHD inattententive mestadels.
Min diagnos är ADHD utan extra parantesbokstäver så vitt jag vet.

Att länken smoylhggf postar har rubriken "slow cognitive tempo" och inte "ADD" är något av en ledtråd för övrigt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-11 11:15:53

Pinghis Khan skrev:Jag tror att SCT patienter tenderar att få autism diagnos också eftersom man har en kategori med patienter som inte fungerar så bra men som måste kategoriseras trots att de inte egentligen passar in i de befintliga NPF kategorierna.


Jo, jag håller med.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Smoyy » 2018-05-11 12:58:25

Studier och riktlinjer kräver ju att man har rätt diagnoser från början. Tror det är väldigt svårt att ens få det pga att utredningarna går så himla snabbt, folk har unika personligheter från början och depression/sömnproblem påverkar resultatet. Egentligen är det onödigt att ens hålla på att försöka hitta ord och diagnoskombinationer? Tydligen kan man även få procenttal idag också vilket är helt ofattbart löjligt Vet en som fått diagnosen högfungerande autism 30%? Wtf liksom.

Bättre att bara säga att man är på spektrumet och testa sig fram när det kommer till medicinering.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2018-05-11 13:02:51

Smoyy skrev:Studier och riktlinjer kräver ju att man har rätt diagnoser från början. Tror det är väldigt svårt att ens få det pga att utredningarna går så himla snabbt, folk har unika personligheter från början och depression/sömnproblem påverkar resultatet. Egentligen är det onödigt att ens hålla på att försöka hitta ord och diagnoskombinationer? Tydligen kan man även få procenttal idag också vilket är helt ofattbart löjligt Vet en som fått diagnosen högfungerande autism 30%? Wtf liksom.

Bättre att bara säga att man är på spektrumet och testa sig fram när det kommer till medicinering.


Det finns inte ens en diagnos "högfungerande autism", så att jag undrar om personen själv har läst ordentligt vad det står. Antagligen stämmer det inte så som hen säger då.

Och att diagnoser ändras hela tiden är bara naturligt. Man får ju reda på mer och mer. Dvs. forskningen går framåt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in