Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Spaceman81 » 2018-05-06 12:25:59

Grejen är den att jag har en kompis med Autism (jag själv har diagnosen Asperger).

Han verkar vara extremt känslig mot i princip allting. Exremt pollenallergisk trots att testerna inte hittar nåt konkret. Blir full på en liten cider trots att han väger 100 kilo. Kan inte vara i samma rum som vissa dofter, typ jordnötter eller aloe vera etc.

O.s.v.

Kan det vara sant eller snackar han bara skit? (Vi har upptäckt att han ljuger en hel del)

Hur hjälper man bäst en sådan människa utan att själv gå under p.g.a. dennes gnäll och tjat?
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav MapsTrotter » 2018-05-06 13:19:41

Högre känslighet för faktorer såsom ljud, ljus och dofter (intryck) stämmer att det är kopplat till AS. Men allergier och hur lätt en person blir alkoholpåverkad har nog ingenting med diagnosen att göra. Sådant är individuellt oberoende om man är NT eller har AS.
MapsTrotter
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2015-10-02
Ort: Jönköping

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Solblomma » 2018-05-06 14:15:59

Spaceman81 skrev:Grejen är den att jag har en kompis med Autism (jag själv har diagnosen Asperger)

Han verkar vara extremt känslig mot i princip allting. Exremt pollenallergisk trots att testerna inte hittar nåt konkret. Blir full på en liten cider trots att han väger 100 kilo. Kan inte vara i samma rum som vissa dofter, typ jordnötter eller aloe vera etc.

O.s.v.

Kan det vara sant eller snackar han bara skit? (Vi har upptäckt att han ljuger en hel del)

Hur hjälper man bäst en sådan människa utan att själv gå under p.g.a. dennes gnäll och tjat?

Man kan väl försöka utgå ifrån att alla människor är och gör sitt bästa, åtminstone tills man har fått bevis för motsatsen? Det kanske är ett naivt sätt att se människor, men någon som ljuger mycket kanske helt enkelt tycker att det är för svårt att säga sanningen? Vi har ju alla olika saker i livet som vi har svårt för.
Hur man kan hjälpa vet jag inte, men att säga ifrån på ett vänligt men konkret sätt tycker jag är bra.
Solblomma
 
Inlägg: 1239
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Furienna » 2018-05-06 15:38:36

MapsTrotter skrev:Högre känslighet för faktorer såsom ljud, ljus och dofter (intryck) stämmer att det är kopplat till AS. Men allergier och hur lätt en person blir alkoholpåverkad har nog ingenting med diagnosen att göra. Sådant är individuellt oberoende om man är NT eller har AS.

Men precis. Det är dock möjligt att Spaceman81s vän är hypokondriker, och känner sig sjuk fast han är fysiskt frisk (med tanke på att testerna inte visar på någon verklig allergi).

Och när det gäller alkohol, så kände jag mig en gång påverkad av att ha druckit alkoholfri glögg. Jag har ingen aning om hur det gick till, men det gav i alla fall mina klasskamrater ett gott skratt. :?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Spaceman81 » 2018-05-06 16:13:42

Rent spontant så tror jag att han har mindre tolerans än andra. Något som bara ger "vanliga" människor ett lätt obehag kan nog ge större uttryck hos en person med Autism eftersom vi är mer känsliga för förändring.
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Furienna » 2018-05-06 18:52:41

Spaceman81 skrev:Rent spontant så tror jag att han har mindre tolerans än andra. Något som bara ger "vanliga" människor ett lätt obehag kan nog ge större uttryck hos en person med Autism eftersom vi är mer känsliga för förändring.

Jo, det kan ju vara så. Precis som vi ofta har överkänslighet för sinnesintryck, så är vi ofta också känsligare än många andra för t ex stress.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav RainyDay » 2018-05-06 18:56:09

Perceptionsstörning + Feltolkning = Autism

Din vän får en panikångestattack (andningspåverkan m.m.) när han känner dessa dofter. Han feltolkar detta i kombination med att ha läst/hört att t.ex. jordnötsallergi kan orsaka andningsbesvär.

"Jag får också andningsbesvär när jag känner doften av jordnötter, det måste vara allergi".

Sen för han över den här förklaringen till alla dofter han har en överkänslighet för. Det betyder inte att han ljuger. Han har bara svårt att tolka sin reaktion.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav RSD555 » 2018-05-06 21:28:03

Jag är extremt överkänslig. Jag är dock ingen typisk aspergare.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Spaceman81 » 2018-05-06 22:01:54

RainyDay skrev:Perceptionsstörning + Feltolkning = Autism

Din vän får en panikångestattack (andningspåverkan m.m.) när han känner dessa dofter. Han feltolkar detta i kombination med att ha läst/hört att t.ex. jordnötsallergi kan orsaka andningsbesvär.

"Jag får också andningsbesvär när jag känner doften av jordnötter, det måste vara allergi".

Sen för han över den här förklaringen till alla dofter han har en överkänslighet för. Det betyder inte att han ljuger. Han har bara svårt att tolka sin reaktion.
Ja nåt sånt tror jag också att det är. "Det luktar pollen, så nu får jag andningssvårigheter"
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Micke » 2018-05-06 22:44:21

Spaceman81 skrev:Ja nåt sånt tror jag också att det är. "Det luktar pollen, så nu får jag andningssvårigheter"


Pollen från träd luktar väl inget?

Själv är jag inte så säker på att det skulle handla om feltänk eller feltolkning från den här personen. Jag kan förstås bara spekulera, men tänker att den biologiskt grundade överkänsligheten som många av oss med asperger har, nog ofta kan vara än värre hos mer autistiska personer. Och att den kan ta sig många olika uttryck. Den behöver ju inte alls vara begränsad till enbart ljud, ljus och lukt.

Reaktionen i blodet kanske inte är tillräcklig för att visa på något vid ett allergitest, men är man extremt överkänslig kanske det kan bli besvärligt ändå med enbart en ringa reaktion i själva blodet? Något liknande skulle kanske kunna vara fallet med alkoholintag då. Promillehalten blir knappast högre än hos andra, däremot kanske hjärnan och nervsystemet överreagerar på den alkohol som ändå finns i blodet?...
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav RainyDay » 2018-05-06 22:47:40

Det bästa sättet att bemöta det på är att vara ärlig och säga att det inte kan vara en allergi eftersom han inte är positiv på allergitesterna, men att du förstår att han mår dåligt av lukterna. Sen kanske han behöver en psykolog eller nån annan terapeut som kan hjälpa honom träna på dessa situationer eftersom det troligtvis påverkar honom väldigt negativt.

Men ta inte min förklaring som en ren sanning, jag är inte utbildad läkare eller psykolog. Däremot kan jag se mönster utifrån mitt liv och hur jag har tränat bort vissa delar av mitt dåliga mående som inte har varit orsakat utav min asperger, utan en följd av okunskap och brist på rätt information från samhället, feldiagnoser osv.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Är Aspergare/Autister känsligare än andra?

Inläggav Spaceman81 » 2018-05-07 14:13:50

Jag håller med om det ni skriver. Han har fått ett visst utfall på testerna. Så han får utskrivet medicin. Men den hjälper tydligen inte. Då är det nog som ni säger, att han har en överkänslighet och att hörge dos medicin inte skulle hjälpa.
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in