Har du dygnsrytmproblem? OBS! Du kan kryssa flera!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tror du att du har dygnsrytmstörning?

Nej. Jag vaknar och sover när andra gör det utan problem.
2
5%
Nej. Jag vaknar och sover när andra gör det, men tenderar lite till kvällsmänniska.
5
13%
Nej. Jag vaknar och sover när andra gör det, men tenderar lite till morgonmänniska.
1
3%
Ja, men jag lever med skola/jobb etc så jag måste anpassa mig till deras tider, det går hyfsat.
1
3%
Ja, men jag lever med skola/jobb etc så jag måste anpassa mig och det är jättesvårt.
2
5%
Jag tror jag har mild förskjuten sömnfas och somnar senast kl 2. Mitt dygn är ganska stabilt.
1
3%
Jag tror att jag har grav förskjuten sömnfas och ibland kanske jag inte somnar förrän på morgonen (eller senare). Mitt dygn är ganska stabilt.
2
5%
Jag tror jag har mild förskjuten sömnfas och somnar senast kl 2. Mitt dygn är inte stabilt och sovtiderna ändras gärna.
0
Inga röster
Jag tror att jag har grav förskjuten sömnfas och ibland kanske jag inte somnar förrän på morgonen (eller senare). Mitt dygn är inte stabilt och sovtiderna ändras gärna.
10
25%
Jag tror jag har förskjuten sömnfas enbart när jag mår dåligt, t ex depression.
0
Inga röster
Jag tror att jag har mild tidigarelagd sömnfas.
1
3%
Jag tror att jag har grav tidigarelagd sömnfas.
1
3%
Jag har en sömnfas som vill gå in i fritt spinn så att jag varje natt lägger mig senare, men jag försöker stoppa spinnet, eller har vissa dagar där jag korrigerar dygnet antingen genom att dygna/hålla mig vaken mer, eller somna tidigare än vad kroppen säger.
6
15%
Jag har en sömnfas i fritt spinn, varje "natt" lägger jag mig lite senare och vaknar lite senare.
2
5%
Jag har en sömnrytm där jag sover vilken tid på dygnet det än är.
3
8%
Jag försöker gå emot min inre klocka lite trots att jag inte måste pga jobb/skola etc.
3
8%
Jag försöker gå emot min inre klocka mycket och vara "normal" trots att jag inte måste pga jobb/skola etc.
0
Inga röster
Jag har haft något av dessa men är botad.
0
Inga röster
 
Antal röster : 40

Har du dygnsrytmproblem? OBS! Du kan kryssa flera!

Inläggav kiddie » 2018-05-04 5:40:44

Denna skiljer sig från insomni genom att det inte är oro, mani, hjärnskada etc som gör att man inte lyckas somna. Oftast känner man sig lugn (kanske lite stressad för att det är jobbigt att få för lite sömn), men man är inte trött när man går och lägger sig i normal tid.

Kroppen har bestämt att den tid samhället vill att du ska vara vaken inte passar din kropp. Några väldigt vanliga symptom är att man kissar väldigt få gånger på dagen, men oftare om natten, man är törstigare om natten och ibland känner man att man måste äta sent på kvällen. Om man lyckas sova vad som kallas normalt, får man ofta ganska dålig sömnkvalitet om natten, medan om man råkar ta en tupplur på dagen sover man ofta jättegott och vill helst inte gå upp.

Detta gäller försenad sömnfas.

Försenad sömnfas kan vara rätt stabil men kan också skruvas framåt så att om man får lägga sig sent, så blir det senare hela tiden, som om dygnet vore för kort.

Det finns en motsatt störning som är förtidiglagd sömnfas, man vill gå och lägga sig mycket tidigt, vakna tidigt och upplever ofta att dygnet är för långt.

Sedan finns det en sömnfasstörning där man sover lite här och där, utan jättestort inflytande till yttervärlden.

De flesta i min vård förnekar att detta finns. Det finns insomni, sedan finns det inget mer, då ska man lyssna på lugn musik och ha det svalt i rummet. Skulle DE kunna somna kl 15 varje eftermiddag bara med de råden?

Så jag tänkte att jag skulle kolla lite hur våra sömnfaser är. Du kan kryssa i flera rutor eftersom man ibland byter fasstörning även under kort tid. Du kan kryssa allt som gäller dig även om det bara är kortare tidsrymder. Vill du specificera ditt vanligaste bekymmer får du gärna göra ett inlägg om det.



Moderator atoms - rubriken har modifierats.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har du en sömnfasstörning? OBS! Du kan kryssa flera!

Inläggav Karamell » 2018-05-04 15:37:44

Har ofta jävla problem med sömnen. Men ibland vet jag inte vad som är normalt och vad som är autism, jag menar om man inte jobbar som andra kan ju sömnen bli knas.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Har du en sömnfasstörning? OBS! Du kan kryssa flera!

Inläggav Smoyy » 2018-05-04 16:05:47

Om man har problem med sömnfas borde man svara väldigt bra på melatonintillskott. Många överdoserar det och kan ge motsatt effekt. Nyare rön säger att less = more. Man bör ligga runt 0,3 mg. Sedan givetvis ta bort all typ av stimuli på kvällen och inte utsätta sig för blått ljus från lcd-skärmar som totalt blockerar melatoninet.
Man har ju även sett att insomning är en aktiv process där dopamin spelar väldigt stor roll. Det är väldigt komplext antagligen. Speciellt med våra autistiska hjärnor.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Har du en sömnfasstörning? OBS! Du kan kryssa flera!

Inläggav kiddie » 2018-05-04 18:54:44

Tack för alla svaren!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har du en sömnfasstörning? OBS! Du kan kryssa flera!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-05-04 20:19:05

Fast kl 15 på eftermiddagen kommer ju ofta den stora tröttheten för dem som jobbar. Då skulle nog väldigt många kunna somna,
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in