Semester snart, ser inte fram emot det.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Kaktus » 2018-05-01 2:25:24

Har om någon månad 4 veckors semester och ser inte riktigt fram emot det.
Har sparat pengar för att kunna åka runt lite i Europa men det kommer ju inte ta fyra hela veckor.

Problemet med semestern är att det kommer förstöra mina rutiner, jag jobbar 3-skift och har ibland 4 dagar ledigt och det är till och med för länge ibland.

Någon som har ett tips på hur jag ska klara semestern lite bättre?
(Kunde inte få kortare semester då några andra redan tagit den chansen).
Kaktus
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-02-03

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Furienna » 2018-05-01 8:58:51

Några tips har jag tyvärr inte. Men jag vill tala om att jag kände precis likadant som du när jag fortfarande jobbade. :(

PS Dessutom måste jag säga att jag älskar din avatar med apelsinsnigeln. :-)Happy
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Sisyfos » 2018-05-01 9:05:36

Kaktus skrev:Har om någon månad 4 veckors semester och ser inte riktigt fram emot det.
Har sparat pengar för att kunna åka runt lite i Europa men det kommer ju inte ta fyra hela veckor.

Problemet med semestern är att det kommer förstöra mina rutiner, jag jobbar 3-skift och har ibland 4 dagar ledigt och det är till och med för länge ibland.

Någon som har ett tips på hur jag ska klara semestern lite bättre?
(Kunde inte få kortare semester då några andra redan tagit den chansen).


Jag lider med dig. Semester leder i regel till mer skada än nytta för mig. Vad jag brukar göra är att arbeta i smyg om så är möjligt eller annars låtsas arbeta. Nu vet jag inte vad du har för arbete, men var kreativ med att låtsas arbeta.

Vilka moment kräver ditt arbete? Är det fysiska moment eller sociala moment eller teoretiska moment? Vad gäller fysiska kan du motionera motsvarande den grad som arbetet påfordrar; sociala är svårare men var kreativ och sätt upp uppgifter för dig själv att diskutera med människor i en miljö där du känner dig trygg; teoretiska moment är enklast för mig, enbart att skapa uppgifter för sig själv.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav nescio » 2018-05-01 12:43:39

Konstigt problem! Vilket jobb är bättre än permanent semester?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Kaktus » 2018-05-01 14:14:31

Sisyfos skrev:Jag lider med dig. Semester leder i regel till mer skada än nytta för mig. Vad jag brukar göra är att arbeta i smyg om så är möjligt eller annars låtsas arbeta. Nu vet jag inte vad du har för arbete, men var kreativ med att låtsas arbeta.

Vilka moment kräver ditt arbete? Är det fysiska moment eller sociala moment eller teoretiska moment? Vad gäller fysiska kan du motionera motsvarande den grad som arbetet påfordrar; sociala är svårare men var kreativ och sätt upp uppgifter för dig själv att diskutera med människor i en miljö där du känner dig trygg; teoretiska moment är enklast för mig, enbart att skapa uppgifter för sig själv.

Jobbar på pappersbruk så tar hand om robotar, paketeringsmaskin och kör ibland truck.
Går mellan 10-20 000 steg per skift så motionera kanske vore en idé.

nescio skrev:Konstigt problem! Vilket jobb är bättre än permanent semester?

Ett där man får bra betalt och har rutin.
Kaktus
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-02-03

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Huggorm » 2018-05-01 14:30:14

Jag känner igen det lite. Förr gick jag konstant och längtade bort från jobbet, hem till friheten. Men nu har jag blivit en av de där gamla gubbarna som inte har något liv och bara lever för jobbet. Det är bara tomt när man kommer hem, jag blir nerslöad och vet inte vad jag skall hitta på.

Men alla vi som har det så kanske kan gå ihop och hitta på grejer tillsammans? Jag är öppen för det mesta och är ledig från igår och framåt så länge jag står ut.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Selma » 2018-05-01 14:48:34

nescio skrev:Konstigt problem! Vilket jobb är bättre än permanent semester?

Menar du det på allvar? Då kanske det ligger lite sanning i det där att vissa hellre går på bidrag hellre än att de försöker arbeta.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Sisyfos » 2018-05-01 15:23:19

Kaktus skrev:
Sisyfos skrev:Jag lider med dig. Semester leder i regel till mer skada än nytta för mig. Vad jag brukar göra är att arbeta i smyg om så är möjligt eller annars låtsas arbeta. Nu vet jag inte vad du har för arbete, men var kreativ med att låtsas arbeta.

Vilka moment kräver ditt arbete? Är det fysiska moment eller sociala moment eller teoretiska moment? Vad gäller fysiska kan du motionera motsvarande den grad som arbetet påfordrar; sociala är svårare men var kreativ och sätt upp uppgifter för dig själv att diskutera med människor i en miljö där du känner dig trygg; teoretiska moment är enklast för mig, enbart att skapa uppgifter för sig själv.

Jobbar på pappersbruk så tar hand om robotar, paketeringsmaskin och kör ibland truck.
Går mellan 10-20 000 steg per skift så motionera kanske vore en idé.

nescio skrev:Konstigt problem! Vilket jobb är bättre än permanent semester?

Ett där man får bra betalt och har rutin.


Jag tycker att motionera hade varit en bra idé, gör detta under de tider du vanligt hade arbetat. Se även till att dansa för att bibehålla rörligheten eller stretcha.

Jag blir besvärad av tanken på semester. Hoppas du finner en lösning på ditt problem.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Re: Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav tahlia » 2018-05-01 17:26:01

Selma skrev:
nescio skrev:Konstigt problem! Vilket jobb är bättre än permanent semester?

Menar du det på allvar? Då kanske det ligger lite sanning i det där att vissa hellre går på bidrag hellre än att de försöker arbeta.
Du tror att de flesta arbetar för att de tycker om arbetet i sig? Min erfarenhet är att de flesta arbetar för att de måste.

Det där med att föredra bidrag är en irrelevant kommentar då ekonomin blir ohållbar för de flesta i den situationen. De flesta skulle föredra att kunna göra precis vad de vill dagarna i ända, dvs de skulle föredra permanent semester med bibehållen lön, inte på existensminimum.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Heliora » 2018-05-02 23:10:10

Jag tror många skulle bli uttråkade av att bara gå hemma hela dagarna, så jag håller nog inte med Thalia. Möjligen kan jag tänka mig att många gärna skulle gå ner lite i arbetstid om ekonomin tillät.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav nescio » 2018-05-02 23:24:55

Heliora skrev:Jag tror många skulle bli uttråkade av att bara gå hemma hela dagarna,
Visst är det tråkigt att gå hemma, men att vara på jobbet är ju ännu mycket tråkigare.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Huggorm » 2018-05-02 23:26:52

nescio skrev:
Heliora skrev:Jag tror många skulle bli uttråkade av att bara gå hemma hela dagarna,
Visst är det tråkigt att gå hemma, men att vara på jobbet är ju ännu mycket tråkigare.
Dags att byta jobb då. Något man spenderar hälften av sin vakna tid med måste vara kul, allt annat är vansinne.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav antonius » 2018-05-03 0:33:48

Skaffa Fleshlight... :shock:
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Mammaspojke » 2018-05-03 9:41:08

Har ni inga hobbys eller specialintressen ? Trodde det var vanligt med Asperger :P
Fast jobbet kanske är specialintresset då.

Själv har jag inga problem med att vara hemma ett år.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav Fretshi » 2018-05-03 11:25:30

Jag tycker också det låter skumt att inte kunna vara ledig 4 veckor ens.
Semestern är ju till för att man ska varva ned och då är 4 veckor nästan för lite.

En på ett av mina jobb sa att första veckan bara går åt till att varva ned.

Sen är det ju förstås bra att man trivs på jobbet, men lite ledigt borde man väl klara? Bortsett från helgerna.

Lär dig meditera, börja motionera och läs så har du saker att göra.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Re: Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav tahlia » 2018-05-03 17:57:22

Heliora skrev:Jag tror många skulle bli uttråkade av att bara gå hemma hela dagarna, så jag håller nog inte med Thalia. Möjligen kan jag tänka mig att många gärna skulle gå ner lite i arbetstid om ekonomin tillät.
Att få göra vad de vill innebär nödvändigtvis inte att bara gå hemma.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Semester snart, ser inte fram emot det.

Inläggav DIProgan » 2018-05-03 18:47:06

Jag menar att det finns alla sorter. De som inte har något emot att leva knapert bara de får ha det lugnt eller på sitt eget sätt, andra som inte bryr sig nämnvärt om ekonomin bara de har något att sysselsätta sig med (vilket för all del brukar leda till en åtminstone rekorderlig ekonomi), personer som är sjukligt intresserade av pengar så som personen som tiggde till biljett på Uppsala central med flera miljoner på sig. Även personer som är villiga att offra stora delar av livet för att samla ihop pengar till att ha det extra gott en kortare period dvs. på semestern.

Sedan finns det personer som vill leva på ett visst sätt med mer ekonomi och/eller sysselsättning men inte kan göra det pga. sjukdom eller andra olyckliga omständigheter.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in