Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-05-01 15:13:04

Alien skrev:Staten har väl inget med DV att göra, det är kommunernas uppgift.
Finns det något paraplybegrepp för kommun, landsting och stat? Alltså motsatsen till privat företag.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav nomemorytoday » 2018-05-01 19:52:24

Karamell skrev:
Alien skrev:Staten har väl inget med DV att göra, det är kommunernas uppgift.
Finns det något paraplybegrepp för kommun, landsting och stat? Alltså motsatsen till privat företag.


Offentlig verksamhet
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-05-01 20:04:20

nomemorytoday skrev:
Karamell skrev:
Alien skrev:Staten har väl inget med DV att göra, det är kommunernas uppgift.
Finns det något paraplybegrepp för kommun, landsting och stat? Alltså motsatsen till privat företag.


Offentlig verksamhet

Tack. :oops:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav nomemorytoday » 2018-05-01 20:16:22

Karamell skrev:
nomemorytoday skrev:
Karamell skrev:Man måste göra allt själv. Visst är livet så. :-)051

Det behöver inte vara dåligt.

Fokusgruppen och broschyren låter som en bra start, tycker jag. Låtsas att det är som en hemställan, så kommer du bli positivt överraskad oavsett vad som händer :-)Happy

Man tycker ändå staten ska göra sitt jobb, men det är väl naivt kanske.
Hemställan får man knappt svar på så nej jag får se det som en politiskt insats istället. :-)Happy


Fokusgruppen som du nämner i ditt första inlägg. Fråga dem personerna och AF hur de tycker att du tillväga fall du vill starta en egen DV. Fokusgruppen verkade inte veta om att det finns ett behov, enligt hur jag tolkade ditt första inlägg. Kanske finns det även andra i din kommun som funderat och behöver samma sak som dig.

Vet om att det är jättelätt att sitta och skriva hur du skall göra hit och dit. Vet inte hur du har det på dagarna och hur du mår och så, jag kan tycka det är jobbigt att bara leva vissa dagar, men välj en bra dag om du har det.

Du kan ju faktiskt skriva väldigt bra tycker jag så du kanske kan börja i den änden att skriva ett brev till fokusgruppen från kommunen och sedan AF. Att du kanske får kontakt med någon som bestämmer från kommunen. Det gynnar egentligen din kommun också, dock verkar sådana personer enligt min erfarenhet inte tänka så mycket utanför ramarna. Inte heller gilla att man påtalar fel i deras organisation.

Men som sagt verkar ju återigen den där fokusgruppen intresserade av att hjälpa till - om inte jag missuppfattat allt nu. :? Prova om du pallar.

Om inte annat kommer du att lära dig en del under den processen på samma sätt som du gjorde inne. Du skrev jättebra om det. :-)Happy
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Flinta » 2018-05-01 20:18:59

För att starta t ex DV måste man väl som chef ha utbildning som t ex IVO godkänner?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav nomemorytoday » 2018-05-01 20:30:15

Flinta skrev:För att starta t ex DV måste man väl som chef ha utbildning som t ex IVO godkänner?


Låter rimligt.

Kanske kan Karamell få en utbildning av AF som berättigar henne till det. Sorry att jag skriver om dig i tredje person Karamell - du kanske är van :wink:

Från skämt till revolver, någon i fokusgruppen alternativt kommunen skulle kanske även kunna ta det ansvaret.

Jag är ej insatt och så, men jag är en människa som fått kämpa hela mitt liv genom saker gemene man inte skulle tro vara sant osv. Bla bla bla, men det jag lärt mig iaf är att det brukar gå att ordna saker på sätt som folk inte alltid trott från början. Kanske går det att göra nu.

Och som sagt, Karamell äger enligt mig förmågan att uttrycka sig bra i skrift, så om inte annat så kanske hon kan lära sig andra viktiga saker också under tiden.

Typ, eller cyklar jag?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav BellaBelle » 2018-05-02 0:08:29

Vad var det för typ av konst/kultur? Är det något du även kan sysselsätta dig med hemma?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-05-02 2:28:53

BellaBelle skrev:Vad var det för typ av konst/kultur? Är det något du även kan sysselsätta dig med hemma?
Man får göra vad man vill. Måla, teckna, sticka, virka, fota... själv tar jag med mig min laptop och ritar i datorn.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav BellaBelle » 2018-05-02 22:08:02

Karamell skrev:
BellaBelle skrev:Vad var det för typ av konst/kultur? Är det något du även kan sysselsätta dig med hemma?
Man får göra vad man vill. Måla, teckna, sticka, virka, fota... själv tar jag med mig min laptop och ritar i datorn.


Varför vill du gå dit då? Då kan du ju lika gärna sitta hemma och rita i datorn?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-05-03 12:01:16

BellaBelle skrev:
Karamell skrev:
BellaBelle skrev:Vad var det för typ av konst/kultur? Är det något du även kan sysselsätta dig med hemma?
Man får göra vad man vill. Måla, teckna, sticka, virka, fota... själv tar jag med mig min laptop och ritar i datorn.


Varför vill du gå dit då? Då kan du ju lika gärna sitta hemma och rita i datorn?

För att få rutiner och träffa folk. Jag har svårt med disciplinen på egen hand liksom.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in