Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 15:03:00

Tycker ni det finns tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun för oss som inte kan jobba heltid, sjukskrivna eller sjukpensionärer?


(I min stad med ca 100.000 invånare finns ca 6 st dagliga verksamheter. Men det är väldigt små ställen där det ofta är rätt fullt och svårt att få mer än ett par dagar i veckan. Estetisk DV finns bara en av i min stad. Där jobbar en handledare och det är kanske allt från 2-6 klienter där vid samma tillfälle. Jag tycker det är helt sjukt lite eftersom estetisk verksamhet ger mig väldigt mycket då jag får göra något som jag verkligen tycker är kul eftersom jag ofta känner mig nedstämd och ibland t.o.m. deprimerad. Dessutom är det ju allmänt känt att det är bra att vara kreativ för den psykiska hälsan. Jag har redan provat flera andra DV men just nu vill jag bara vara på en DV som verkligen känns meningsfullt för mig.)

Sen praktik och anställning på deltid är inte alltid heller lätt att hitta, speciellt om man har svårt för kundkontakt som i butik.

Idag ska jag skiva om just min önskan kring DV i en broschyr "Hjälp oss att bli bättre!" som man får av Socialtjänsten. Man förväntar sig ju inte att någon ska bry sig, men man kan ju alltid försöka.

Har ni varit på någon fokusgrupp anordnad av kommunen där dom frågar om vad ni vill ska förbättras för oss med NPF? Jag har varit på en och dom var väldigt intresserade och engagerade och förvånade av brister som finns både inom DV, träffpunkter och boendestöd.

Ibland funderar jag på att göra något extremt, sälja lägenheten och resa jorden runt eller starta eget. Men hur lätt är det egentligen. Nån här som skulle kunna starta en DV (eller träffpunkt) själv?


Man måste göra allt själv. Visst är livet så. :-)051
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-28 18:53:05

Karamell skrev:Man måste göra allt själv. Visst är livet så. :-)051

Det behöver inte vara dåligt.

Fokusgruppen och broschyren låter som en bra start, tycker jag. Låtsas att det är som en hemställan, så kommer du bli positivt överraskad oavsett vad som händer :-)Happy
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 19:03:22

nomemorytoday skrev:
Karamell skrev:Man måste göra allt själv. Visst är livet så. :-)051

Det behöver inte vara dåligt.

Fokusgruppen och broschyren låter som en bra start, tycker jag. Låtsas att det är som en hemställan, så kommer du bli positivt överraskad oavsett vad som händer :-)Happy

Man tycker ändå staten ska göra sitt jobb, men det är väl naivt kanske.
Hemställan får man knappt svar på så nej jag får se det som en politiskt insats istället. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-28 19:09:06

Jag uppfattar samhället av i dag att "staten" behöver hjälp, men att den trilskas mot att ta emot den.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 19:33:08

Starta eget låter som ett mycket bra förslag!

Då är man sin egen chef och behöver inte anpassa sig efter andra (förutom ens kunder).

Jag funderar själv på att starta ett eget trädgårdsföretag.

Att starta en dv låter också som en bra idé, för vem ska ta hand om alla de som inte klarar ett vanligt jobb?

Att ha en negativ attityd till samhället skadar bara dig själv så det borde du sluta upp med omedelbart.
Det betyder inte att man inte får vara arg, men att man för det mesta har en positiv attityd till samhället.
Man behöver inte ha så höga krav på sig själv heller, då kan man få ut mer av livet.

Jag fick massa insatser från samhället när jag fick mina diagnoser.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 19:41:41

Fretshi skrev:Starta eget låter som ett mycket bra förslag!

Då är man sin egen chef och behöver inte anpassa sig efter andra (förutom ens kunder).

Jag funderar själv på att starta ett eget trädgårdsföretag.

Att starta en dv låter också som en bra idé, för vem ska ta hand om alla de som inte klarar ett vanligt jobb?

Att ha en negativ attityd till samhället skadar bara dig själv så det borde du sluta upp med omedelbart.
Det betyder inte att man inte får vara arg, men att man för det mesta har en positiv attityd till samhället.
Man behöver inte ha så höga krav på sig själv heller, då kan man få ut mer av livet.

Jag fick massa insatser från samhället när jag fick mina diagnoser.

Man kan ha synpunkter på samhället utan att vara gnällig. Men just nu har jag 6 timmar sysselsättning i veckan, det är ju ingenting. Jag har väntat länge på mer.

Men skapar man en egen daglig verksamhet tvivlar jag på att kommunen lyssnar på nån som har NPF, då måste man samtidigt anställa folk som är utbildade socionomer typ... vet inte riktigt vem som ska ta tag i ett sånt projekt, en person med NPF skulle nog behöva extra mycket tid för att kicka igång något. :)
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 19:52:25

Jag tror visst du kan starta en egen dv.
Det gäller bara att du ögnar tid åt det och är beredd att arbeta en del.
Ingen är ju stenrik från början så att anställa socionomer borde du inte behöva bara marknadsför dig med att du riktar dig till personer med psykisk ohälsa eller NPF så borde du kanske få napp.

Det tar ju tid att få ett företag att gå runt och man måste vara beredd att lägga ner tid och energi på det för att det ska blir bra.

Jag håller med om att 6 timmar i veckan är på tok för lite.
På min dv kan jag komma dit varje dag från klockan 09.00-16.00.
Och de har även kvällsaktiviteter en dag i veckan och öppet varje söndag en gång i månaden.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 20:08:43

Fretshi skrev:Jag tror visst du kan starta en egen dv.
Det gäller bara att du ögnar tid åt det och är beredd att arbeta en del.
Ingen är ju stenrik från början så att anställa socionomer borde du inte behöva bara marknadsför dig med att du riktar dig till personer med psykisk ohälsa eller NPF så borde du kanske få napp.

Det tar ju tid att få ett företag att gå runt och man måste vara beredd att lägga ner tid och energi på det för att det ska blir bra.

Jag håller med om att 6 timmar i veckan är på tok för lite.
På min dv kan jag komma dit varje dag från klockan 09.00-16.00.
Och de har även kvällsaktiviteter en dag i veckan och öppet varje söndag en gång i månaden.

Jag tänker ju att kommunen ska vara med på det, man tjänar ju inte pengar på att hjälpa människor.

Å herre gud. Vad är det för DV och i vilken kommun/stad om man får fråga?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 21:42:39

Jag går på fontänhuset sköndal (de har en egen hemsida och ett Instagram konto med bilder, där kan du även se bilder på mig).
Jag bor i Stockholm, det finns nog en del dv här skulle jag tro.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav slackern » 2018-04-29 0:43:19

Tror inte det är några som helst problem att få en sysselsättning här i STHLM, hade det förut via SOL och inte LSS.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-04-29 1:01:17

Intressant att Stockholm verkar så bra, undrar vad det kan bero på.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav slackern » 2018-04-29 1:08:44

Det bor runt 950,000 personer i Stockholms stad så typ knappt 1/10 utav Sveriges befolkning.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-04-29 1:16:22

slackern skrev:Det bor runt 950,000 personer i Stockholms stad så typ knappt 1/10 utav Sveriges befolkning.

Jo men det är ju ändå en viss procent som har behov av DV.
Har hört nånting om att det är 2 procent som är autistiska i Stockholm men typ 1 procent i övrigt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Fretshi » 2018-04-29 1:18:48

Karamell skrev:
slackern skrev:Det bor runt 950,000 personer i Stockholms stad så typ knappt 1/10 utav Sveriges befolkning.

Jo men det är ju ändå en viss procent som har behov av DV.
Har hört nånting om att det är 2 procent som är autistiska i Stockholm men typ 1 procent i övrigt.


Lol...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Karamell » 2018-04-29 1:38:26

Fretshi skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:Det bor runt 950,000 personer i Stockholms stad så typ knappt 1/10 utav Sveriges befolkning.

Jo men det är ju ändå en viss procent som har behov av DV.
Har hört nånting om att det är 2 procent som är autistiska i Stockholm men typ 1 procent i övrigt.


Lol...

Jag fattar inte. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Toblerone » 2018-04-29 17:34:22

Karamell skrev:
Fretshi skrev:
Karamell skrev:Jo men det är ju ändå en viss procent som har behov av DV.
Har hört nånting om att det är 2 procent som är autistiska i Stockholm men typ 1 procent i övrigt.


Lol...

Jag fattar inte. :-)Happy


Jo, jag fattar. Antigen diagnosticeras inte alla på landet, eller så flyttar familjer som har barn med AST till Stockholm, för att det kan finnas mer möjligheter där?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav rapchic » 2018-04-29 20:00:06

Toblerone skrev:
Karamell skrev:
Fretshi skrev:
Lol...

Jag fattar inte. :-)Happy


Jo, jag fattar. Antigen diagnosticeras inte alla på landet, eller så flyttar familjer som har barn med AST till Stockholm, för att det kan finnas mer möjligheter där?

Då livet på landet innebär tex mindre yttre stimuli, ofta mindre klasser osv så känns alternativ #1 inte helt omöjligt.

Hade jag gått i en klass på på 30 pers i grundskolan hade jag nog diagnosticerats mycket tidigare
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav slackern » 2018-04-30 13:23:58

rapchic skrev:
Toblerone skrev:
Karamell skrev:Jag fattar inte. :-)Happy


Jo, jag fattar. Antigen diagnosticeras inte alla på landet, eller så flyttar familjer som har barn med AST till Stockholm, för att det kan finnas mer möjligheter där?

Då livet på landet innebär tex mindre yttre stimuli, ofta mindre klasser osv så känns alternativ #1 inte helt omöjligt.

Hade jag gått i en klass på på 30 pers i grundskolan hade jag nog diagnosticerats mycket tidigare


Min son går på högstadiet och dom är då inte så många som 30 personer i hans klass och vi bor i Stockholm.

Sedan ska man nog vara skeptiskt till ett uttalande som "har hört nånting" som ett ryckte och ingen absolut sanning.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav Alien » 2018-04-30 13:58:31

Karamell skrev:
nomemorytoday skrev:
Karamell skrev:Man måste göra allt själv. Visst är livet så. :-)051

Det behöver inte vara dåligt.

Fokusgruppen och broschyren låter som en bra start, tycker jag. Låtsas att det är som en hemställan, så kommer du bli positivt överraskad oavsett vad som händer :-)Happy

Man tycker ändå staten ska göra sitt jobb, men det är väl naivt kanske.
Hemställan får man knappt svar på så nej jag får se det som en politiskt insats istället. :-)Happy


Staten har väl inget med DV att göra, det är kommunernas uppgift.

I min kommun finns dels typ sysselsättning som kommunen anordnar, kan vara lite vad som helst inkl olika konstnärliga verksamheter, dels "extern verksamhet" som är mer som jobb och kan vara både inom kommunen och ute på privata företag.

Min erfarenhet är att man kan få rätt sorts DV men man kan få vänta länge. Och ibland visar sig det inte vara rätt sort iaf el människorna är inte de rätta, så man behöver byta.

Nuförtiden har även företag/organisationer utanför kommunen rätt att vara DV-utförare, men jag vet inte hur det fungerar i praktiken, måste kommunen iaf godkänna? Dvs utförare har kontakt med olika arbetsplatser för DV.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav rapchic » 2018-04-30 14:19:54

slackern skrev:
rapchic skrev:
Toblerone skrev:
Jo, jag fattar. Antigen diagnosticeras inte alla på landet, eller så flyttar familjer som har barn med AST till Stockholm, för att det kan finnas mer möjligheter där?

Då livet på landet innebär tex mindre yttre stimuli, ofta mindre klasser osv så känns alternativ #1 inte helt omöjligt.

Hade jag gått i en klass på på 30 pers i grundskolan hade jag nog diagnosticerats mycket tidigare


Min son går på högstadiet och dom är då inte så många som 30 personer i hans klass och vi bor i Stockholm.

Sedan ska man nog vara skeptiskt till ett uttalande som "har hört nånting" som ett ryckte och ingen absolut sanning.

Fast även om det är 20-25 pers är var det ändå betydligt färre i min grundskola (1-6) jag är faktiskt övertygad att det är en av anledningarna till att jag fick diagnos så sent
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav slackern » 2018-04-30 15:24:19

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Då livet på landet innebär tex mindre yttre stimuli, ofta mindre klasser osv så känns alternativ #1 inte helt omöjligt.

Hade jag gått i en klass på på 30 pers i grundskolan hade jag nog diagnosticerats mycket tidigare


Min son går på högstadiet och dom är då inte så många som 30 personer i hans klass och vi bor i Stockholm.

Sedan ska man nog vara skeptiskt till ett uttalande som "har hört nånting" som ett ryckte och ingen absolut sanning.

Fast även om det är 20-25 pers är var det ändå betydligt färre i min grundskola (1-6) jag är faktiskt övertygad att det är en av anledningarna till att jag fick diagnos så sent


Nu skrev jag väl högstadiet och inte 1-6? Dessutom går ungarna i årskurs 6 numera i högstadiet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav rapchic » 2018-04-30 15:45:15

slackern skrev:
rapchic skrev:Fast även om det är 20-25 pers är var det ändå betydligt färre i min grundskola (1-6) jag är faktiskt övertygad att det är en av anledningarna till att jag fick diagnos så sent


Nu skrev jag väl högstadiet och inte 1-6? Dessutom går ungarna i årskurs 6 numera i högstadiet.

och jag skrev väl jag och inte din son?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav slackern » 2018-04-30 16:23:02

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Fast även om det är 20-25 pers är var det ändå betydligt färre i min grundskola (1-6) jag är faktiskt övertygad att det är en av anledningarna till att jag fick diagnos så sent


Nu skrev jag väl högstadiet och inte 1-6? Dessutom går ungarna i årskurs 6 numera i högstadiet.

och jag skrev väl jag och inte din son?


Du kan ju inte beskriva hur det såg ut för 20 år sedan och nutid, det blir lite som att jämföra äpplen med päron.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tillräckligt mycket sysselsättning att erbjuda i din kommun?

Inläggav rapchic » 2018-04-30 16:26:56

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:Nu skrev jag väl högstadiet och inte 1-6? Dessutom går ungarna i årskurs 6 numera i högstadiet.

och jag skrev väl jag och inte din son?


Du kan ju inte beskriva hur det såg ut för 20 år sedan och nutid, det blir lite som att jämföra äpplen med päron.


Det ser däremot också ut så nu i samma och liknande skolor häromkring

Edit och det spelar ju roll om man ser till odiagnosticerade autister som är vuxna.

Min mamma är tex övertygad om att hon hade fått diagnosen asperger om den hade funnits då hon var liten
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in