Hjälp med enkät

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp med enkät

Inläggav gyarbete » 2018-04-24 14:32:01

Hej!
Jag skriver just nu ett gymnasiearbete och har valt att skriva om det otroligt intressanta ämnet Asperger (främst för att jag själv har det och vill göra det enkelt för mig, haha). I arbetet ingår att granska resultaten från en enkät som handlar om förståelsen för diagnosen, hur man blir tolkad och vice versa.

Jag skulle bli mer än glad om ni ville gå in och besvara min enkät! Det går supersnabbt och är helt anonymt. Min lärare gav mig inte godkänt på den för ens jag skrev att jag kan se deltagarnas identiteter men det stämmer inte för fem öre eftersom jag använder google forms, så ta bara den biten med en nypa salt.

Är supertacksam även om ni så svarar med förbundna ögon, jag pluggar nämligen på 300% och skriver mitt gymnasiearbete på dryga två månader. Ni kan ju gissa den stressen:-))

Här är enkäten:
https://docs.google.com/forms/d/1hXlr-aq7skZ-8NsqPZfbGTY6hfbastF5WPO_jnmZEcg/edit
gyarbete
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-04-24

Hjälp med enkät

Inläggav MapsTrotter » 2018-04-24 17:37:37

Svarat på din enkät. Så lycka till med ditt gymnasiearbete, hoppas på att du blir godkänd!
MapsTrotter
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2015-10-02
Ort: Jönköping

Hjälp med enkät

Inläggav nescio » 2018-04-28 16:15:01

Jaså, man skulle vara diagnosticerad för att svara. Lätt att inte läsa den finstilta texten i början.
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hjälp med enkät

Inläggav Fröken Fräken » 2018-04-28 22:27:46

Jag började svara, men avbröt. Kunde inte svara på frågorna eftersom de förutsatte att alla i omgivningen känner till diagnosen, samt att diagnosen var satt redan i skolåldern.
Lycka till med gymnasiearbetet i alla fall.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp med enkät

Inläggav Braincandy » 2018-04-28 22:56:08

Fröken Fräken skrev:Jag började svara, men avbröt. Kunde inte svara på frågorna eftersom de förutsatte att alla i omgivningen känner till diagnosen, samt att diagnosen var satt redan i skolåldern.
Lycka till med gymnasiearbetet i alla fall.


Nja, jag tänkte utanför ramarna där. Om diagnosen inte var satt under skolåren så får man fylla i "fick ingen hjälp/anpassning alls i skolan" eftersom diagnosen var okänd då för omgivningen.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Hjälp med enkät

Inläggav DIProgan » 2018-04-29 2:13:17

Frågorna är i mångt och mycket utformade som om Asperger är något som funnits med en hela livet, att man ständigt diskuterar och ber om hjälp för det. Inte min upplevelse men har svarat på enkäten.

Asperger för mig är nästan alltid mer av en sak i bakgrunden som jag själv hanterar och det är heller inte speciellt intressant som samtalsämne med de som inte har någon erfarenhet eller ett mer ingående intresse så som oss här. Inte vill jag på förhand ha någon specialbehandling heller om det är något som stör i mitt beteende. Då vill jag höra det så kan man diskutera hur jag fungerar på individ-nivå snarare än min Asperger. Endast i nödfall eller i humoristiska situationer plockas det fram för mer förståelse eller comical relief.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hjälp med enkät

Inläggav Karamell » 2018-04-29 3:10:06

Det kanske skulle vara lite fler svar att välja på, men annars bra initiativ. Jag har fyllt i. :-)050
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hjälp med enkät

Inläggav geocache » 2018-04-29 4:50:04

Jag har svarat på din enkät. På några av frågorna tycker jag att det hade varit enklare att välja om det hade funnits ett eller ett par ytterligare svarsalternativ.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hjälp med enkät

Inläggav gyarbete » 2018-04-29 16:05:27

Tack så otroligt mycket för alla svar! Har tillräckligt underlag för arbetet nu vilket känns otroligt bra.

Har full förståelse för dom åsikter ni har om vad som kan ändras, och är i ärlighetens namn helt enig med er. Tyvärr fick jag inte skriva någon djupdykning för min lärare, utan jag fick bara skriva detta arbete om jag höll det hela på en överskådlig nivå. Hade varit mycket roligare och även rättvisare om jag verkligen kunde ta hänsyn till allt som utmärker var och en som individ eftersom både diagnosen och oss som personer i sig är olika på många sätt och vis, men då hade jag inte fått ha detta ämne överhuvudtaget. Och då skriver jag mycket hellre om Aspergers än om mossor eftersom det förstnämnda är något jag finner intressant.

Hoppas ni har förståelse och inte känner att jag försöker dra alla över en kam, för det är inte alls min intention :)
gyarbete
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-04-24

Hjälp med enkät

Inläggav elle » 2018-04-29 19:48:09

Jag har svarat på enkäten.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hjälp med enkät

Inläggav Baba Jaga » 2018-04-29 21:07:55

Jag också. Lycka till med uppsatsen! :-)Happy
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Hjälp med enkät

Inläggav DIProgan » 2018-05-04 14:31:04

Lycka till :)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in