Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-28 16:52:48

Flinta skrev:Att bläddra i sina föräldrars gamla kokböcker kan ge inspiration. Och deras föräldrars osv :wink:


Min hjärna verkar tro att mina föräldrar var apor och deras föräldrar fiskar.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-28 17:27:18

rapchic skrev:Jag gör mycket mat på skafferivaror och liknande varor varje gång. Då kan man ta lite av något men det räcker ändå långt. Det är ju också ett problem med"billiga recept" dom kanske drar ner på en dyrare vara så per portion är det kanske relativt billigt men sen så har man något dyrt som står och blir dåligt i kylen


Skulle önska att det fanns majonnäs, salladsdressing och vitlöksdressing i någonslags liten yogurtliknande behållare med en femtedel av vad som är i en flaska. Det är sådant jag kastar mest tyvärr. Jag äter sällan men ibland rätter där detta ska vara med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-28 17:49:57

Fretshi skrev:
Flinta skrev:Har du kunnat använda dig av ngt tips i tråden än, Fretshi?


Jag har fått massor av tips!

Ska nog låna någon kokbok på biblioteket också.
Har vår kokbok just nu och där finns ju allt möjligt kanske inte så billiga rätter dock.

Jag ska kolla igenom tråden igen och se vad jag kan använda mig av för tips.


Läste du mitt tips om egen "gainer"?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-28 18:17:24

Flinta skrev:Att bläddra i sina föräldrars gamla kokböcker kan ge inspiration. Och deras föräldrars osv :wink:

Jag har min gammelmormors. Även om jag förmodligen inte kommer att testa lungmos så har jag testat en hel del enkla efterrätter som är supergoda
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 19:20:16

RSD555 skrev:
Fretshi skrev:
Flinta skrev:Har du kunnat använda dig av ngt tips i tråden än, Fretshi?


Jag har fått massor av tips!

Ska nog låna någon kokbok på biblioteket också.
Har vår kokbok just nu och där finns ju allt möjligt kanske inte så billiga rätter dock.

Jag ska kolla igenom tråden igen och se vad jag kan använda mig av för tips.


Läste du mitt tips om egen "gainer"?


Jo det gjorde jag men minns inte så mycket av det.
Vill hålla mig till riktig mat även om det kan vara bra att komplettera med gainers när man styrketränar.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 19:21:56

Huggorm skrev:Nu börjar nässlorna komma upp så prova nässelsoppan


Jag hade en kompis som brukade göra nässelsoppa varje år så det ska jag absolut testa.
Det brukar bli gott också mycket godare än spenatsoppa.

Får väl ta mig ut och leta nässlor nån gång bara.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 19:24:12

Flinta skrev:Att bläddra i sina föräldrars gamla kokböcker kan ge inspiration. Och deras föräldrars osv :wink:


Ja min mormor bar en bra matlagare när hon lagade mat (nu bor hon på ålderdomshem och lagar ingen mat längre).
Har lärt mig massor av henne, det är också en anledning till att träffa henne oftare och utbyta recept.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-04-28 20:08:22

kiddie skrev:Skulle önska att det fanns majonnäs, salladsdressing och vitlöksdressing i någonslags liten yogurtliknande behållare med en femtedel av vad som är i en flaska.

Vitlöksdressing brukar man ju få för 5 kronor burken på pizzerian när man köper mat... kanske går att deala med dem. Om man har nån bekant som handlar pizza ibland kan man ju be dem "köpa ut".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-28 23:15:47

nallen skrev:
kiddie skrev:Skulle önska att det fanns majonnäs, salladsdressing och vitlöksdressing i någonslags liten yogurtliknande behållare med en femtedel av vad som är i en flaska.

Vitlöksdressing brukar man ju få för 5 kronor burken på pizzerian när man köper mat... kanske går att deala med dem. Om man har nån bekant som handlar pizza ibland kan man ju be dem "köpa ut".


Kan ju vara bra att tänka på, om någon skulle dit. Annars får man haffa random främling utanför pizzerian. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav antonius » 2018-04-29 13:47:29

Nu är det sista dagarna att fiska lite lake och göra närande och god lakasoppa, för man ska bara fiska laken i månader med ett "r" i sig, sen blir de slemmiga och äckliga... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-29 16:01:56

Fretshi skrev:
Huggorm skrev:Nu börjar nässlorna komma upp så prova nässelsoppan


Jag hade en kompis som brukade göra nässelsoppa varje år så det ska jag absolut testa.
Det brukar bli gott också mycket godare än spenatsoppa.

Får väl ta mig ut och leta nässlor nån gång bara.


Nässlor i en omelett/äggröra. Spenat är i alla fall gott i, kanske passar nässlor också?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-29 16:11:33

Flinta skrev:
Fretshi skrev:
Huggorm skrev:Nu börjar nässlorna komma upp så prova nässelsoppan


Jag hade en kompis som brukade göra nässelsoppa varje år så det ska jag absolut testa.
Det brukar bli gott också mycket godare än spenatsoppa.

Får väl ta mig ut och leta nässlor nån gång bara.


Nässlor i en omelett/äggröra. Spenat är i alla fall gott i, kanske passar nässlor också?

Japp nässlor passar till ägg men också annat, jag har haft det i allt möjligt, till och med sushi
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-30 12:43:07

tahlia skrev:
blitzen skrev:
Har fostrats i att äta allt som serverats på tallriken, tillhörde generationen som blev matad med förmaningar om att man skulle tänka på "barnen i Africa" och allt. Knusslade man fick man sitta kvar tills allt var uppätet, under gråt och tandagnisslan ibland. Äter allt, från musslor, bläckfisk, svamp, all typ av sallad. Ser med förvåning på vuxna människor som petar ut saker ur maten för att de inte tycker om dem...som svamp och räkor t.ex. Vadå inte gillar...ät.


Fast att du äter allt har lite och inget med fostran att göra. Jag fostrades i samma tid. Risgrynsgröt på skolan, lågstadiet. Jag kan inte äta gröt, det går inte ens att svälja. Kväljs omedelbart. Fick inte lämna matsalen förrän jag ätit upp. Fyra timmar senare gav de upp och lät mig gå hem för dagen - två timmar senare än alla andra. Nästa gång jag sa åt dem att inte lassa på mat jag inte kunde äta så lät de bli.

Föräldrarna upptäckte samma sak, jag satt i timmar utan att få i mig. Jag gick dessutom helt utan mat några dagar för att de då trodde att jag plötsligt skulle kunna äta sådant som fick mig att spy, vilket naturligtvis inte fungerade.

Jag säger oftast inte att jag "inte tycker om" en maträtt - jag säger att jag inte kan äta den. Fostran hör inte till saken.


Finns nog dom som inte förstår dina problem med gröt. Och vägrar tro dig. Dom kanske tycker att du bara är bortskämd.

Om då fler som du dyker upp och hävdar samma sak som du så låter dom precis som du. Men det betyder inte att det är du som står bakom alla dessa konton. Betyder inte att 99% av er är samma person eller att ni alla är bortskämda troll.

Det kan vara så att det är normalt att ha problem med koncistenser bland aspergare.

Det är då onödigt håna och trakassera er som inte kan äta allt. Onödigt lägga ner en otrolig mängd energi på att försöka få er bannade. Enklare släppa sina fördomar och acceptera att folk kan fungera annorlunda än en själv utan att vara bortskämda troll.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav tahlia » 2018-04-30 13:29:33

När har jag lagt ned energi på att få dig bannad?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-05-01 17:44:05

RSD555 skrev:Det kan vara så att det är normalt att ha problem med koncistenser bland aspergare.


Det finns ju båda sorterna ute i världen, de som faktiskt är bortskämda och de som inte klarar av viss sorts mat pga konsistens eller en viss smak. Skulle gissa att iallafall hälften av alla aspergare har någon mat de inte klarar av pga något annat än ovana, att de helt enkelt inte grejar att äta just den maten. Det är ju ett erkänt aspergerproblem att man kan ha en ganska snäv matrepertoar och/eller någon typ av matfobi.

Säger någon att det helt enkelt inte funkar för dem att äta en viss sak, då får man ju tro på det.

Jag är väl medveten om att jag äter det mesta eftersom jag äter mer sorts mat än både de med AS och NT. Jag har mer funderat på varför jag är så tvärtemot där.

Det där med gröt tror jag inte är så ovanligt. Jag har en närstående som man bara behöver SÄGA havregrynsgröt till så blir hen grå i ansiktet!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-05-03 17:45:32

Raciphic äter du och din man frukt till mellanmål eller blir det gröt?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-05-03 20:05:24

Fretshi skrev:Raciphic äter du och din man frukt till mellanmål eller blir det gröt?

Vi äter extremt sällan frukt, eller gjorde det iallafall inte innan dottern. Nu glömmer jag ofta bort mellanmål utan det blir om jag kommer ihåg det dadlar med lakritspulver och min man äter nötter. Men nu har vi lite dyrare matkonto än förr. Då vi hade lägre matkonto var det hemmabakat bröd, men sen märkte jag att jag inte tål gluten så då blev det dyrare och svårare
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-05-04 2:09:06

Flinta skrev:Att bläddra i sina föräldrars gamla kokböcker kan ge inspiration. Och deras föräldrars osv :wink:


Med någonslags njutningsfull fasa läste jag min mammas jättetjocka kokbok där recepten var för åtta personer. Det läskigaste var hur ANNORLUNDA den var mot "nu". Vi lagade rätt mycket mat från scratch så det var jag inte främmande inför. Men när receptet började "Plocka och ta ur hönan" så kom en obestämbar konstig känsla. Sedan hade de inte deciliter utan kaffekopp.

Vissa recept var som vilka andra som har överlevt till idag, andra känns extremt forntida.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-05-04 6:54:47

kiddie skrev:
Flinta skrev:Att bläddra i sina föräldrars gamla kokböcker kan ge inspiration. Och deras föräldrars osv :wink:


Med någonslags njutningsfull fasa läste jag min mammas jättetjocka kokbok där recepten var för åtta personer. Det läskigaste var hur ANNORLUNDA den var mot "nu". Vi lagade rätt mycket mat från scratch så det var jag inte främmande inför. Men när receptet började "Plocka och ta ur hönan" så kom en obestämbar konstig känsla. Sedan hade de inte deciliter utan kaffekopp.

Vissa recept var som vilka andra som har överlevt till idag, andra känns extremt forntida.

I min gammelmormors kokbok står det tex "och låt koka tills det är klart" eller liknande. Det är lite humoristisk.

Att det står plocka och ta ur hönan låter bara bra tycker jag, hur skulle man annars få till det och eget kött är ju det godaste :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav elle » 2018-05-04 9:39:59

Huggorm skrev:
elle skrev:Män har en större muskelmassa och behöver mer protein än kvinnor.
Och kvinnor är sötare än män och behöver mera snabba kolhydrater.


nomemorytoday skrev:Muskel som muskel oavsett vem som innehar den.

Män har mer muskler. Kvinnor mer fett. Så är vi skapta.

Hur mycket protein behöver män och kvinnor kan man läsa om på Livsmedelsverket hemsida.

Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Har skrivit en intressant bok. "Äta för livet". Där hittar man ett kapitel om proteiner och om proteinbehovet hos män och kvinnor.

Mer har jag inte att skriva om ämnet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-04 11:41:31

elle skrev:
Huggorm skrev:
elle skrev:Män har en större muskelmassa och behöver mer protein än kvinnor.
Och kvinnor är sötare än män och behöver mera snabba kolhydrater.


nomemorytoday skrev:Muskel som muskel oavsett vem som innehar den.

Män har mer muskler. Kvinnor mer fett. Så är vi skapta.

Hur mycket protein behöver män och kvinnor kan man läsa om på Livsmedelsverket hemsida.

Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Har skrivit en intressant bok. "Äta för livet". Där hittar man ett kapitel om proteiner och om proteinbehovet hos män och kvinnor.

Mer har jag inte att skriva om ämnet.


5% mer kroppsfett.
Det blir kanske ett par gram protein per dag mer för en person som väger 100kg.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-04 11:57:45

Protein fungerar också som öööhhh...metabola signal...system .
Exempelvis mjölk påverkar tillväxt som jag tolkar det innan aminosyrorna hinner hamna i proteiner i kroppen.
Diverse anabola processer sätts igång.
Bra om man vill få bättre kroppskomposition och öka sin muskelmassa,ökar säkert risken för cancer,dåligt om man är stillasittande för då bidrar det förmodligen mest till att man kommer längre på vägen emot diabetes.

Och vad har egentligen förkrympta uråldriga Okinawa bor och sardinska getherdar bidragit med till civilisationen?

Se bild:
https://www.researchgate.net/publicatio ... ne-and.png

(Helt kolhydratsfritt vassleprotein ger ett högt insulinpåslag.)
Senast redigerad av Pinghis Khan 2018-05-04 12:12:03, redigerad totalt 1 gång.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-05-04 12:06:44

Pinghis Khan skrev:Protein fungerar också som öööhhh...metabola signal...system .
Exempelvis mjölk påverkar tillväxt som jag tolkar det innan aminosyrorna hinner hamna i proteiner i kroppen.
Diverse anabola processer sätts igång.
Bra om man vill få bättre kroppskomposition och öka sin muskelmassa,ökar säkert risken för cancer,dåligt om man är stillasittande för då bidrar det förmodligen mest till att man kommer längre på vägen emot diabetes.

Och vad har egentligen förkrympta uråldriga Okinawa bor och sardinska getherdar bidragit med till civilisationen?

Se bild:
https://www.researchgate.net/publicatio ... ne-and.png

Okinavabor åt mängder med fläsk upp till andar världskriget och som det är nu äter dom endel tofu så dom har inte proteinbris
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-04 12:14:32

rapchic skrev:
Pinghis Khan skrev:Protein fungerar också som öööhhh...metabola signal...system .
Exempelvis mjölk påverkar tillväxt som jag tolkar det innan aminosyrorna hinner hamna i proteiner i kroppen.
Diverse anabola processer sätts igång.
Bra om man vill få bättre kroppskomposition och öka sin muskelmassa,ökar säkert risken för cancer,dåligt om man är stillasittande för då bidrar det förmodligen mest till att man kommer längre på vägen emot diabetes.

Och vad har egentligen förkrympta uråldriga Okinawa bor och sardinska getherdar bidragit med till civilisationen?

Se bild:
https://www.researchgate.net/publicatio ... ne-and.png

Okinavabor åt mängder med fläsk upp till andar världskriget och som det är nu äter dom endel tofu så dom har inte proteinbris


They got shit for gainz anyway.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in