Hur får man folk att förstå stressproblem?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 6:00:35

Hur ska man få folk att förstå att man är stresskänslig? Dom flesta autister har ju det. Har ni det? Det är svårt att få folk att förstå hur det känns och att det är sant, att man inte bara skiter i saker, utan att man inte klarar av hur mycket som helst helt enkelt. Det har tagit mig själv 40 år att fatta hur stresskänslig jag är, ville inte se det förut. Så antar att det kommer ta 40 år för alla andra också då att fatta?

Folk litade ju inte ens på Avicii. :( :-)154


Som jag skrev om här t.ex:
* Tvinga inte sjuka att arbeta
I fängelse måste alla jobba 100% förutom ålderspensionärer. Men varför måste sjukpensionärer göra det? Gör du inte det får du varningar som kan leda till att du måste stanna längre i fängelset. Man kan alltså indirekt få fängelse för sina sjukdomar!
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Alyana » 2018-04-28 9:27:01

Karamell skrev:Hur ska man få folk att förstå att man är stresskänslig? Dom flesta autister har ju det. Har ni det? Det är svårt att få folk att förstå hur det känns och att det är sant, att man inte bara skiter i saker, utan att man inte klarar av hur mycket som helst helt enkelt. Det har tagit mig själv 40 år att fatta hur stresskänslig jag är, ville inte se det förut. Så antar att det kommer ta 40 år för alla andra också då att fatta?

Folk litade ju inte ens på Avicii. :( :-)154


Som jag skrev om här t.ex:
* Tvinga inte sjuka att arbeta
I fängelse måste alla jobba 100% förutom ålderspensionärer. Men varför måste sjukpensionärer göra det? Gör du inte det får du varningar som kan leda till att du måste stanna längre i fängelset. Man kan alltså indirekt få fängelse för sina sjukdomar!

Jag är det.
Tagit mig också nästan lika lång tid att förstå hur känslig jag är.
Är det verkligen inte möjligt för dig att få dem att förstå att du inte orkar? :-)004
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-28 9:50:53

Det skrevs en artikel om att tvingas göra microbeslut i vardagen för varje händelse kunde leda till oerhört mycket stress. Därför strävar jag efter att undvika göra microbeslut, som att skjuta upp saker, men när det väl inträffar är det förödande för mig.

Jag tror predisposition för stressproblem hos oss med AS kan bero på att vi är mer analytiska, självständiga och har större kontrollbehov, än NT:S. Det analytiska leder till att vi inser flera möjligheter, att vi är självständiga leder till att vi tar mindre hjälp av andra och i ljuset av kontrollbehoven kan plötsliga förändringar bli besvärliga för oss.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav slackern » 2018-04-28 11:31:06

Karamell skrev: Man kan alltså indirekt få fängelse för sina sjukdomar![/i]


Det där är ju ett påstående som inte alls stämmer.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav LordNelson » 2018-04-28 11:41:00

Man stressar dom.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav tahlia » 2018-04-28 11:41:32

slackern skrev:
Karamell skrev: Man kan alltså indirekt få fängelse för sina sjukdomar![/i]


Det där är ju ett påstående som inte alls stämmer.
Däremot kan man indirekt få fängelse för sitt funktionshinder, fast när man försöker hävda att antisocial personlighetsstörning är ett funktionshinder blir det ofta ramaskri.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav LordNelson » 2018-04-28 11:50:00

LordNelson skrev:Man stressar dom.

Jag tror omgivningen ofta kan se att man är lättstressad.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav slackern » 2018-04-28 12:18:23

tahlia skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev: Man kan alltså indirekt få fängelse för sina sjukdomar![/i]


Det där är ju ett påstående som inte alls stämmer.
Däremot kan man indirekt få fängelse för sitt funktionshinder, fast när man försöker hävda att antisocial personlighetsstörning är ett funktionshinder blir det ofta ramaskri.


Det är pga sina handlingar man blir dömd till fängelse. Men jag håller nog med dig om att antisocial personlighetsstörning är ett funktionshinder för det är säkert ingen dans på rosor att leva med den störningen.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav antonius » 2018-04-28 13:38:02

Går nog dåligt att lösa enkelt, för det här är ofta okända begrepp för neurotypiska. Brukar försöka förklarar för de som har åtm lite intelligens men är väldigt abstrakt för de svänger sig med det uttrycket om småsaker i vardagen som inte är i närheten för de som blir rent av sjuk av stress. Stress är en reaktion för att klarar sig undan faror som lever kvar och kan snarare bli till hinder i vardagen i ett modernt samhälle som många känner till. Att likna vid fobier osv.

En del förstår om man beskriver skillnaden mellan positiv och negativ stress. Positiv stress är den typ av peppning man ger t ex idrottare, så de förhoppningsvis ger ett bra resultat. Negativ stress kan det ge av den typ av kommentarer energivampyrer fäller ur sig för att kränka och trakassera andra och höja sig själv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 14:07:44

slackern skrev:
tahlia skrev:
slackern skrev:
Det där är ju ett påstående som inte alls stämmer.
Däremot kan man indirekt få fängelse för sitt funktionshinder, fast när man försöker hävda att antisocial personlighetsstörning är ett funktionshinder blir det ofta ramaskri.


Det är pga sina handlingar man blir dömd till fängelse. Men jag håller nog med dig om att antisocial personlighetsstörning är ett funktionshinder för det är säkert ingen dans på rosor att leva med den störningen.

Man kan alltså indirekt få fängelse för sina sjukdomar!


Jag pratar om stress och om sjukpensionärer eller folk som jobbar deltid för att dom är stresskänsliga. Jag pratar inte om domar i denna tråd.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 14:14:24

Jag känner igen mig, min kropp klarar inte för många påfrestningar utan vila och återhämtning.

Sen jag insåg det vart mitt liv oerhört mycket lättare att leva (är svårt ibland ändå).

Jag tror inte jag klarar av att arbeta heltid i längre perioder utan att bli fullkomligt instabil och utmattad.
Heltid har gått att arbeta i några veckor till några månader.

Men att bli sjukpensionär på heltid är inte så kul heller då jag är alldeles för rastlös för det.

Angående Avicii så var det ju stressen som tog kål på honom, men han levde nog ett oerhört stressigt liv.
Ska se dokumentären om hans liv snart.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 14:27:12

Jag har alltid haft problem att finna en plats i samhället där jag inte jobbar för mycket och inte för lite. Just nu har jag motsatt problem eftersom Soc är så slöa att försöka hitta daglig verksamhet och deltidsjobb. :(
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 15:26:28

Alyana skrev: Är det verkligen inte möjligt för dig att få dem att förstå att du inte orkar? :-)004

Ja, det är det jag är så chockad över. På utsidan förstår ju staten. Jag får sjukersättning och har fått BST. Men nu är jag ju ute så det är inte mitt problem längre, men det är ju bara ett exempel på när folk inte har kunskap eller inte tror på en. Fördomar helt enkelt. Det finns ju dom som har det mycket värre, som blir utförsäkrade osv. Men man måste ju alltid kämpa för att bli lyssnad på i sociala sammanhang, mer eller mindre.


Föresten gott folk: Funkofobi som det heter ju när man har fördomar om funktionshinder och funktionsvariationer. Men vad heter det om man har sjukdomar om sjukdomar, är det samma ord?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28


Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Fabela » 2018-04-28 20:30:05

En läkare jag hade använde ordet belastningskänslighet, istället för stresskänslighet. Hon tyckte också att myndigheter mm hade svårt att greppa vad stresskänslighet innebar, och hade därför funderat ut ett alternativ. Hon tyckte att det funkade bättre.

Själv vet jag inte, har inte haft tillräckligt många tillfällen att testa det ordet.

Däremot provade jag ett tag att säga kronisk utbrändhet, tänkte att det borde väl vara nära nog och nåt alla känner till vid det här laget. Men det blev inte bra heller, för folk kallar ju allt möjligt för utbrändhet :-)051
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Alyana » 2018-04-28 20:30:43

Karamell skrev:
Alyana skrev: Är det verkligen inte möjligt för dig att få dem att förstå att du inte orkar? :-)004

Ja, det är det jag är så chockad över. På utsidan förstår ju staten. Jag får sjukersättning och har fått BST. Men nu är jag ju ute så det är inte mitt problem längre, men det är ju bara ett exempel på när folk inte har kunskap eller inte tror på en. Fördomar helt enkelt. Det finns ju dom som har det mycket värre, som blir utförsäkrade osv. Men man måste ju alltid kämpa för att bli lyssnad på i sociala sammanhang, mer eller mindre.


Föresten gott folk: Funkofobi som det heter ju när man har fördomar om funktionshinder och funktionsvariationer. Men vad heter det om man har sjukdomar om sjukdomar, är det samma ord?

Konstigt om du tom får sjukersättning...
Vad är BST?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 20:32:15

Jag tycker autism påminner om bipolär sjukdom på det sättet att man är inte lagom. Man är lite upp och ner sådär. Ena dagen jobbar man stenhårt och nästa är man helt utmattad.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 20:32:54

Alyana skrev:
Karamell skrev:
Alyana skrev: Är det verkligen inte möjligt för dig att få dem att förstå att du inte orkar? :-)004

Ja, det är det jag är så chockad över. På utsidan förstår ju staten. Jag får sjukersättning och har fått BST. Men nu är jag ju ute så det är inte mitt problem längre, men det är ju bara ett exempel på när folk inte har kunskap eller inte tror på en. Fördomar helt enkelt. Det finns ju dom som har det mycket värre, som blir utförsäkrade osv. Men man måste ju alltid kämpa för att bli lyssnad på i sociala sammanhang, mer eller mindre.


Föresten gott folk: Funkofobi som det heter ju när man har fördomar om funktionshinder och funktionsvariationer. Men vad heter det om man har sjukdomar om sjukdomar, är det samma ord?

Konstigt om du tom får sjukersättning...
Vad är BST?
Boendestöd. (I mitt fall väckning bl.a.)
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 21:46:28

Jag håller med om att dagsformen varierar.
Vissa dagar måste jag vila större delen av dagen och andra kan jag komma upp skapligt tidigt och ha massa energi.

Det gäller att hitta en balans i tillvaron.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Flinta » 2018-04-28 22:04:43

Hur väcker boendestödet dig?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-28 22:14:52

Flinta skrev:Hur väcker boendestödet dig?

Ringer på dörren. Det gör att jag verkligen vaknar till och måste gå upp och öppna. Så snackar vi lite för att jag ska vakna till. Inte helt lätt alla gånger eftersom man är nyvaken och lite seg i kolan. :lol: Ibland har jag tänkt att dom borde stanna längre så jag inte går och lägger mig igen. Men har inte BST längre eftersom jag bestämt mig för att bara "jobba" på eftermiddagar från och med nu. Riskerar lätt att försova mig annars. BST väcker inte hur sent som helst heller vilket är konstigt, dom borde ju vara till för oss och våra behov. (Sen hade jag matlagning på måndagar också eftersom jag har svårt att få tråkiga saker gjort.)
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Leibniz » 2018-04-29 0:32:41

Angående situationen med Avicii så tycker jag att det är väldigt talande för hur samhället ser på psykisk sjukdom med likgiltighet och oförståelse. Inställningen är fortfarande att det som inte syns, det finns inte, och det är bara att skärpa till sig. Dessutom verkar man från samhällets sida värdera människoliv väldigt lågt.

Självmordsrisken i gruppen med autismspektrumdiagnoser är en faktor 10 större än normalgruppen. Detta är förmodligen på grund av den extra känsligheten vi har.

Live fast, die young!
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Flinta » 2018-04-29 16:06:14

Karamell skrev:
Flinta skrev:Hur väcker boendestödet dig?

Ringer på dörren. Det gör att jag verkligen vaknar till och måste gå upp och öppna. Så snackar vi lite för att jag ska vakna till. Inte helt lätt alla gånger eftersom man är nyvaken och lite seg i kolan. :lol: Ibland har jag tänkt att dom borde stanna längre så jag inte går och lägger mig igen. Men har inte BST längre eftersom jag bestämt mig för att bara "jobba" på eftermiddagar från och med nu. Riskerar lätt att försova mig annars. BST väcker inte hur sent som helst heller vilket är konstigt, dom borde ju vara till för oss och våra behov. (Sen hade jag matlagning på måndagar också eftersom jag har svårt att få tråkiga saker gjort.)


Att dom ska väcka dig senare skulle du kunna påtala för din handläggare om du inte gjort det.

Lagade ni maten tillsammans eller hur blev maten till? Vilket stöd fick du med matlagning?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav nescio » 2018-04-29 16:52:45

Karamell skrev:Som jag skrev om här t.ex:
Hur länge satt du inne?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in