Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-27 21:51:21

tahlia skrev:Vad som slår mig med de flesta inlägg i tråden är hur många saker folk klarar av att äta. Har aldrig sett mig själv som mycket begränsad inom området men inser att så nog är fallet. Om något smakar illa eller är nästan smaklöst kväljs jag direkt och det blir omöjligt att få ned. Detsamma gäller vissa konsistenser så som välling, tjockare soppor eller kräm.

Linser, grytor med en massa grönsaker, välling, ris med bara kryddor eller grönsaker - inget av det är möjligt för mig att få ned.

Från mitt perspektiv känns det lyxigt att klara av att äta nästan vad som helst.


Har fostrats i att äta allt som serverats på tallriken, tillhörde generationen som blev matad med förmaningar om att man skulle tänka på "barnen i Africa" och allt. Knusslade man fick man sitta kvar tills allt var uppätet, under gråt och tandagnisslan ibland. Äter allt, från musslor, bläckfisk, svamp, all typ av sallad. Ser med förvåning på vuxna människor som petar ut saker ur maten för att de inte tycker om dem...som svamp och räkor t.ex. Vadå inte gillar...ät.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-04-27 21:51:47

OT:
Flinta skrev:Ingen redning (var tvungen att googla "reda" för att bli påmind).

- Bra sås reder sig själv, sa kocken.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-27 22:04:58

blitzen skrev:Har fostrats i att äta allt som serverats på tallriken, tillhörde generationen som blev matad med förmaningar om att man skulle tänka på "barnen i Africa" och allt. Knusslade man fick man sitta kvar tills allt var uppätet, under gråt och tandagnisslan ibland. Äter allt, från musslor, bläckfisk, svamp, all typ av sallad. Ser med förvåning på vuxna människor som petar ut saker ur maten för att de inte tycker om dem...som svamp och räkor t.ex. Vadå inte gillar...ät.


Har också ätit det som bjudits. Ville man inte ha så var det som sagt barnen i Afrika man skulle tänka på. Däremot fanns inget tvång hos mig att man var tvungen att äta upp allt om man riktigt ogillade det, man fick lämna. Däremot fick vi aldrig några val om vi inte gillade maten, passade den inte så fick man gå hungrig. Blev så förvånad när jag snackade med en nätkompis som hade en mamma som nästan tvångsmässigt trugade i honom mat, tyckte han inte om maten så lagade hon ny mat och ny mat tills han åt! Han växte upp till en mycket kräsen människa som inte "tyckte om" grönsaker och frukt, därför åt han det aldrig. Jag har fortfarande jättesvårt att tänka mig en vuxen människa som aldrig äter grönsaker eller frukt av någon typ alls!

Vissa barn är ju matfobiska för det som är nytt, och det tror jag är något vi har i oss genetiskt, att vara lite misstänksamma mot ny mat och bara prova litegranna av den till en början (ett skydd om den är giftig kanske). Därför brukar det ju funka att låta barnet "smaka". Kan tänka mig att det blir matfobi om man har för starka sådana gener.

Men sedan finns det ju de som helt enkelt är bortskämda, där föräldrarna aldrig försökt få barnet att käka. Att tvingas äta upp tror jag inte är en bra sak för då lär man sig att tränga bort känslan av att vara mätt, däremot så tycker jag mina föräldrars metod var helt OK. Man svalt ju inte direkt ihjäl i väntan på nästa måltid.

Är fortfarande rätt noga med att maten ska gå åt. Tycker inte om när det blir över om man inte kan ta hand om det (har bara frysfack). Blir det inte jättegott så slinker det ner iallafall. Är bara två gånger jag faktiskt kastat mat för att den var "äcklig" de senaste 20 åren. En gång minns jag inte, den andra gången skulle jag testa att göra stekt polenta som skulle vara som amerikanska grits. Det blev vedervärdigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-27 22:26:00

tahlia skrev:Vad som slår mig med de flesta inlägg i tråden är hur många saker folk klarar av att äta. Har aldrig sett mig själv som mycket begränsad inom området men inser att så nog är fallet. Om något smakar illa eller är nästan smaklöst kväljs jag direkt och det blir omöjligt att få ned. Detsamma gäller vissa konsistenser så som välling, tjockare soppor eller kräm.

Linser, grytor med en massa grönsaker, välling, ris med bara kryddor eller grönsaker - inget av det är möjligt för mig att få ned.

Från mitt perspektiv känns det lyxigt att klara av att äta nästan vad som helst.


Eller så kanske man tipsar om det man kan äta.
Sen så kan man ju tipsa om billig mat även om man inte gillar den.

Nu är det förvisso bara två saker jag inte äter för att jag inte gillar det, blodpudding och köpt pytt i panna, men jag har massor av mat som jag inte tål så så bortskämd är jag nog inte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-27 22:43:43

Jag kan tipsa om recept som jag tror skulle kunna passa andra men inte mig själv.

@triggerhappyD: Tack för receptet på linsgrytan. Den har för mkt ingredienser för att jag ska göra den men den smakar säkert jättegott.

tahlia: Vad kan du tipsa Fretshi och oss andra om för mat?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav tahlia » 2018-04-27 23:05:14

blitzen skrev:
Har fostrats i att äta allt som serverats på tallriken, tillhörde generationen som blev matad med förmaningar om att man skulle tänka på "barnen i Africa" och allt. Knusslade man fick man sitta kvar tills allt var uppätet, under gråt och tandagnisslan ibland. Äter allt, från musslor, bläckfisk, svamp, all typ av sallad. Ser med förvåning på vuxna människor som petar ut saker ur maten för att de inte tycker om dem...som svamp och räkor t.ex. Vadå inte gillar...ät.


Fast att du äter allt har lite och inget med fostran att göra. Jag fostrades i samma tid. Risgrynsgröt på skolan, lågstadiet. Jag kan inte äta gröt, det går inte ens att svälja. Kväljs omedelbart. Fick inte lämna matsalen förrän jag ätit upp. Fyra timmar senare gav de upp och lät mig gå hem för dagen - två timmar senare än alla andra. Nästa gång jag sa åt dem att inte lassa på mat jag inte kunde äta så lät de bli.

Föräldrarna upptäckte samma sak, jag satt i timmar utan att få i mig. Jag gick dessutom helt utan mat några dagar för att de då trodde att jag plötsligt skulle kunna äta sådant som fick mig att spy, vilket naturligtvis inte fungerade.

Jag säger oftast inte att jag "inte tycker om" en maträtt - jag säger att jag inte kan äta den. Fostran hör inte till saken.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-27 23:08:06

tahlia skrev:Från mitt perspektiv känns det lyxigt att klara av att äta nästan vad som helst.
Ja utan att man blir helt galen, känner att man lever ännu mer vid sidan om andra, tappar för mkt fett, muskler energi, humör samtidigt som man kanske har krav på sig att hitta/klara arbete, bli frisk, må bättre - leva och leverera på många plan.

Risken att laga för mycket nyttig, billig och samtidigt tråkig mat är att man kan behöva slänga för att den blir helt oaptitlig tillslut. Kroppen brukar tala om vad den vill ha när den inte får det den behöver och det är lätt att det blir att man tillslut vräker i sig av onyttigheter. Och då blir det ändå inte så ekonomiskt i slutändan.
Senast redigerad av Flinta 2018-04-27 23:08:59, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-27 23:08:38

kiddie skrev:
RSD555 skrev:Blir lätt för mycket energi om man dricker välling:

1 liter mjölk (500 kcal)
100 g margarin (700 kcal)
100 g socker (400 kcal)
300 g vetemjöl (1000 kcal)

Blir 2600 kcal och mättnad några timmar.


Det där skulle bli deg.

Till 1 liter mjölk har man ca 15-50 g margarin, lite salt, 1-2 matskedar socker (om man alls har socker i) och 50-90 gram mjöl.

När Jag själv gör slätvälling tar jag en rejäl skvätt mjölk i en bra kastrull, kanske 4 dl, mäter inte, tar i en nypa salt och tar sedan ca 2,5 matskedar mjöl i ett glas vid sidan om, rör ut slätt i mjölk någon deciliter, sedan värmer jag mjölken i kastrullen och då den är rätt varm men inte för nära kokpunkten slår jag i mjölblandningen. Sedan vispar jag snällt så den inte bränns tills det börjar bubbla och när det gör det så vispar jag hårt för att få ner luft. När den kokat i 3-5 minuter tar jag av den av plattan, vispar försiktigt medan den stillnar sig. Sedan tar jag i ca 2 matskedar smör eller margarin och vispar ut det i vällingen.

Sedan är vällingen klar. Denna välling äts med sked i djup tallrik och ja, det blir som skinn på den.


Bra beskrivning.

Jag utelämnade vatten i mitt "recept" eftersom det är individuellt vilken koncistens man vill ha, tänkte jag. Har burkflaska som jag skakar och blandar i.

Om man lägger till smaksättning som kakao, vanilj eller mosad banan t ex så blir det som en "gainer" som även funkar bra att dricka kall. En timme före och/eller direkt efter träning. Eller som mellanmål på jobbet. Jag brukar inte göra det men jag tänkte på ts som tränar.

Om man blandar i ägg så blir det pannkakssmet som man kan steka när man kommer hem.

Med jäst blir det bulldeg(eller bröd om man skippar sockret).

Om man gör klumpar och kokar i vatten så blir det palt.

Kräver lite intresse och experimentlusta kanske. Men enkelt och billigt blir det. Som jag skrev brukar det finnas mjölk med kort datum för 5 kr som man även kan frysa in(om man ska använda den till mat/bak).

Hemköp brukar ibland ha bacon för 5 kr. Var dock ett tag sen.

Mvh

Pasta, ris och potatis.

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-27 23:11:16

tahlia skrev:
blitzen skrev:
Har fostrats i att äta allt som serverats på tallriken, tillhörde generationen som blev matad med förmaningar om att man skulle tänka på "barnen i Africa" och allt. Knusslade man fick man sitta kvar tills allt var uppätet, under gråt och tandagnisslan ibland. Äter allt, från musslor, bläckfisk, svamp, all typ av sallad. Ser med förvåning på vuxna människor som petar ut saker ur maten för att de inte tycker om dem...som svamp och räkor t.ex. Vadå inte gillar...ät.


Fast att du äter allt har lite och inget med fostran att göra. Jag fostrades i samma tid. Risgrynsgröt på skolan, lågstadiet. Jag kan inte äta gröt, det går inte ens att svälja. Kväljs omedelbart. Fick inte lämna matsalen förrän jag ätit upp. Fyra timmar senare gav de upp och lät mig gå hem för dagen - två timmar senare än alla andra. Nästa gång jag sa åt dem att inte lassa på mat jag inte kunde äta så lät de bli.

Föräldrarna upptäckte samma sak, jag satt i timmar utan att få i mig. Jag gick dessutom helt utan mat några dagar för att de då trodde att jag plötsligt skulle kunna äta sådant som fick mig att spy, vilket naturligtvis inte fungerade.

Jag säger oftast inte att jag "inte tycker om" en maträtt - jag säger att jag inte kan äta den. Fostran hör inte till saken.


Ok. Du har mina sympatier, då har du verkligen försökt. Jag respekterar det. :-)Hug
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-27 23:14:52

kiddie skrev:
blitzen skrev:Har fostrats i att äta allt som serverats på tallriken, tillhörde generationen som blev matad med förmaningar om att man skulle tänka på "barnen i Africa" och allt. Knusslade man fick man sitta kvar tills allt var uppätet, under gråt och tandagnisslan ibland. Äter allt, från musslor, bläckfisk, svamp, all typ av sallad. Ser med förvåning på vuxna människor som petar ut saker ur maten för att de inte tycker om dem...som svamp och räkor t.ex. Vadå inte gillar...ät.


Har också ätit det som bjudits. Ville man inte ha så var det som sagt barnen i Afrika man skulle tänka på. Däremot fanns inget tvång hos mig att man var tvungen att äta upp allt om man riktigt ogillade det, man fick lämna. Däremot fick vi aldrig några val om vi inte gillade maten, passade den inte så fick man gå hungrig. Blev så förvånad när jag snackade med en nätkompis som hade en mamma som nästan tvångsmässigt trugade i honom mat, tyckte han inte om maten så lagade hon ny mat och ny mat tills han åt! Han växte upp till en mycket kräsen människa som inte "tyckte om" grönsaker och frukt, därför åt han det aldrig. Jag har fortfarande jättesvårt att tänka mig en vuxen människa som aldrig äter grönsaker eller frukt av någon typ alls!

Vissa barn är ju matfobiska för det som är nytt, och det tror jag är något vi har i oss genetiskt, att vara lite misstänksamma mot ny mat och bara prova litegranna av den till en början (ett skydd om den är giftig kanske). Därför brukar det ju funka att låta barnet "smaka". Kan tänka mig att det blir matfobi om man har för starka sådana gener.

Men sedan finns det ju de som helt enkelt är bortskämda, där föräldrarna aldrig försökt få barnet att käka. Att tvingas äta upp tror jag inte är en bra sak för då lär man sig att tränga bort känslan av att vara mätt, däremot så tycker jag mina föräldrars metod var helt OK. Man svalt ju inte direkt ihjäl i väntan på nästa måltid.

Är fortfarande rätt noga med att maten ska gå åt. Tycker inte om när det blir över om man inte kan ta hand om det (har bara frysfack). Blir det inte jättegott så slinker det ner iallafall. Är bara två gånger jag faktiskt kastat mat för att den var "äcklig" de senaste 20 åren. En gång minns jag inte, den andra gången skulle jag testa att göra stekt polenta som skulle vara som amerikanska grits. Det blev vedervärdigt.


Nej det där curlandet är obegripligt :shock:. Vet en bekant vars barn endast vill ha falukorv och makaroner med ketchup, de äter det varje dag...ingen sallad. Kan inte tänka mig att de äter sallad i skolmatsalen heller så frågan är ju om de får skörbjugg vad det lider...men det kanske finns c-vitamin i all energidryck de bälgar i sig.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-27 23:23:54

Har du kunnat använda dig av ngt tips i tråden än, Fretshi?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-27 23:36:35

Kanske kan du hitta bra recept som passar dig och din situation i "Snabba billiga matboken" av Lotten Thörngren? T ex finns en fiskgryta med: torsk, dill, senap, creme fraiche, salt och peppar som jag gjort några ggr och tyckt varit ok. Jag har använt Alaska Pollock som kostar ca 19-20 kr per "paket" på ICA och tillhör basic-serien. T ex kan man ha ris och morötter till. Din budget måste såklart räcka men ngn gång kanske?

Jag har lånat böcker på biblioteket när jag velat minska matkostnader och få inspiration. Förutom att googla då. Men googlandet har nog hjälpt mest trots allt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-27 23:43:37

Flinta skrev:Kanske kan du hitta bra recept som passar dig och din situation i "Snabba billiga matboken" av Lotten Thörngren? T ex finns en fiskgryta med: torsk, dill, senap, creme fraiche, salt och peppar som jag gjort några ggr och tyckt varit ok. Jag har använt Alaska Pollock som kostar ca 19-20 kr per "paket" på ICA och tillhör basic-serien. T ex kan man ha ris och morötter till. Din budget måste såklart räcka men ngn gång kanske?

Jag har lånat böcker på biblioteket när jag velat minska matkostnader och få inspiration. Förutom att googla då. Men googlandet har nog hjälpt mest trots allt.

Jag stör mig så på "billiga recept" som har dyra matvaror som purjolök eller creme freiche. Det är lyxmat för mig, billig mat har en helt annan prisklass (så när jag äter billigt äter jag i princip bara vegetariskt eftersom jag bara äter svenskt kött)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav triggerhappyD » 2018-04-27 23:44:32

Flinta skrev:
@triggerhappyD: Tack för receptet på linsgrytan. Den har för mkt ingredienser för att jag ska göra den men den smakar säkert jättegott.


Om du syftar till att den skulle bli dyr pga mängden ingredienser så stämmer det inte riktigt, eftersom det blir så många portioner så rör det sig inte om många kronor per portion.

Man kan äta billigt men ändå nyttigt och gott, det gör dom i stora delar av Syd America, Africa och Asien.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-28 0:04:39

triggerhappyD skrev:
Flinta skrev:
@triggerhappyD: Tack för receptet på linsgrytan. Den har för mkt ingredienser för att jag ska göra den men den smakar säkert jättegott.


Om du syftar till att den skulle bli dyr pga mängden ingredienser så stämmer det inte riktigt, eftersom det blir så många portioner så rör det sig inte om många kronor per portion.

Man kan äta billigt men ändå nyttigt och gott, det gör dom i stora delar av Syd America, Africa och Asien.


Jag syftar inte på att den skulle bli så jättedyr, det är andra saker som spelar roll för mig. Visst kan man snegla på andra och hur de äter, både vänner och människor från andra länder för att få inspiration. Tillsist handlar det nog att hitta det som passar en själv och som fungerar i ens egen unika vardag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav triggerhappyD » 2018-04-28 0:18:19

Flinta skrev:
triggerhappyD skrev:
Flinta skrev:
@triggerhappyD: Tack för receptet på linsgrytan. Den har för mkt ingredienser för att jag ska göra den men den smakar säkert jättegott.


Om du syftar till att den skulle bli dyr pga mängden ingredienser så stämmer det inte riktigt, eftersom det blir så många portioner så rör det sig inte om många kronor per portion.

Man kan äta billigt men ändå nyttigt och gott, det gör dom i stora delar av Syd America, Africa och Asien.


Jag syftar inte på att den skulle bli så jättedyr, det är andra saker som spelar roll för mig. Visst kan man snegla på andra och hur de äter, både vänner och människor från andra länder för att få inspiration. Tillsist handlar det nog att hitta det som passar en själv och som fungerar i ens egen unika vardag.


Aah okey, mjo det viktigaste är ju o hitta sånt som passar för en själv.

Men storkok överlag iaf, blir väldigt billigt, sen kan du ju göra mycket av sånt som faller dig i smaken.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-28 2:22:42

rapchic skrev:Jag stör mig så på "billiga recept" som har dyra matvaror som purjolök eller creme freiche. Det är lyxmat för mig, billig mat har en helt annan prisklass


Känner igen det där. När kompis säger att vad billigt det blev, men jag tycker inte det, gott blev det men det extra som var creme fraichen eller något annat dyrt drog upp priset. Jag är nog rätt prismedveten. Purjo kan jag dock hitta till bra pris viss säsong. Jobbigt med saker som paprika som "måste" vara med, den kan vara dyr den med som attan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-04-28 7:49:59

OT:
blitzen skrev:[...] all energidryck de bälgar i sig.
Min kursivering.

Ordet bälgar var det länge sen jag såg i användning. Kudos!
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-28 7:54:19

kiddie skrev:
rapchic skrev:Jag stör mig så på "billiga recept" som har dyra matvaror som purjolök eller creme freiche. Det är lyxmat för mig, billig mat har en helt annan prisklass


Känner igen det där. När kompis säger att vad billigt det blev, men jag tycker inte det, gott blev det men det extra som var creme fraichen eller något annat dyrt drog upp priset. Jag är nog rätt prismedveten. Purjo kan jag dock hitta till bra pris viss säsong. Jobbigt med saker som paprika som "måste" vara med, den kan vara dyr den med som attan.

Jo purjolök kan man hitta billigt men tyvärr oftast inte.

Jag gör mycket mat på skafferivaror och liknande varor varje gång. Då kan man ta lite av något men det räcker ändå långt. Det är ju också ett problem med"billiga recept" dom kanske drar ner på en dyrare vara så per portion är det kanske relativt billigt men sen så har man något dyrt som står och blir dåligt i kylen
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-28 8:49:15

nallen skrev:OT:
blitzen skrev:[...] all energidryck de bälgar i sig.
Min kursivering.

Ordet bälgar var det länge sen jag såg i användning. Kudos!


:P
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 14:18:29

Flinta skrev:Har du kunnat använda dig av ngt tips i tråden än, Fretshi?


Jag har fått massor av tips!

Ska nog låna någon kokbok på biblioteket också.
Har vår kokbok just nu och där finns ju allt möjligt kanske inte så billiga rätter dock.

Jag ska kolla igenom tråden igen och se vad jag kan använda mig av för tips.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-28 15:09:14

Nu börjar nässlorna komma upp så prova nässelsoppan
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-28 15:17:46

Huggorm skrev:Nu börjar nässlorna komma upp så prova nässelsoppan


Barken ska vara extra saftig och näringsrik med :mrgreen:
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-28 16:48:57

Att bläddra i sina föräldrars gamla kokböcker kan ge inspiration. Och deras föräldrars osv :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in