Bli ståuppkomiker?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-03-07 21:33:29

Hej!

Jag vill gärna testa på stand up och undrar hur lång tid det kan ta innan man kan börja tjäna pengar på det?
För det finns ju verksamma komiker som faktiskt får betalt för sitt jobb.

Vad tror ni är det lätt eller svårt att bli bra?

Carl Stanley säger att man måste öva mycket för att bli bra.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Lyktgubben » 2018-03-07 22:50:25

Jag vet inte mycket om att vara stå-upp-komiker. Men jag tror du skulle ha större chans att lyckas försörja dig om du blandade stå-upp med att föreläsa om hur det är att ha autism. Då kan kommunerna och landstingen anlita dig när de har fortbildning för anställda inom skola och vård.
Lyktgubben
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-01-11

Bli ståuppkomiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-08 0:19:26

Bra idé, du har ju redan öppningsline

Fretshi skrev:Carl Stanley säger att man måste öva mycket för att bli bra.


Sedan förklarar du bara att du inte gjort det,

sedan citat från ditt boendestöd, som först velar mellan att dalta eller driva med dig för att till sist finta bort dig och försvinna utan att ha gjort något alls.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Bli ståuppkomiker?

Inläggav alixha » 2018-03-08 0:29:59

Enda sättet att få reda på det är att testa.
Kolla barer och liknande, dom brukar ha open mic där man kan köra sin grej och testa.
Finns även stand-up klubbar där man kan gå med och köra workshops. Beror på vart du bor.
Kör igång en youtube-kanal kanske och försök att få tittare den vägen.

Hur lång tid det tar beror ju på hur rolig folk tycker att du är.
Är du helt fantastisk unik och så rolig att man kissar på sig så kan du ju bli upptäckt och börja tjäna pengar på en gång. Är du lagom rolig så tar det nog ett tag.

Är nog något svårare att tjäna tillräckligt med pengar på än ett vanlig jobb.
Skulle tippa att det ofta är så inom performance-genren ... men då får man ju bara kämpa på om det är något man verkligen vill.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Bli ståuppkomiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-08 0:34:48

Det är en jättebra idé och speciellt också som @Lyktgubben nämnde, att man kanske varvar det med en faktisk föreläsning om hur det är att ha autism. Tror det behövs. Och som @alixha sade, testa.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Vildsvin » 2018-03-08 0:55:21

Jag har svårt att uppskatta ståuppare. Känns som folk lyssnar på dem mer för att frossa i sina fördomar om den stereotyp ståupparen tillhör än att de egentligen är roliga. En funktionshindrad ståuppare som inte skämtar om funktionshinder skulle vara väldigt nyskapande.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-03-08 10:11:18

Ja jag kommer skämta om mitt funktionshinder ibland men inte hela tiden.

Att föreläsa om sitt fumktionshinder vid sidan om låter som en bra idé.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bli ståuppkomiker?

Inläggav rapchic » 2018-03-08 10:15:30

Vill du börja föreläsa så kan du kolla med ett studieförbund, det var så jag började föreläsa (inte alls om AS och det är inte min fulltidssyssla men ett tillskott i mitt företags kassa då och då. Hade jag bott i en större stad kan det hända att jag hade kunnat föreläsa mer regelbundet)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-03-08 11:02:53

Vilken stad bor du i?

Jag bor i Stockholm så det är ju en stor stad, men måste man ha läst på en del om AS för att kunna föreläsa om det?

Jag har läst en liten bok om vardagsliv med AS och började Tony Atwoods, men den var alldeles för tjock, den var ju intressant och så men tung att ta sig i igenom.

Vad föreläste du om?

Vad jobbar du med nu?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bli ståuppkomiker?

Inläggav rapchic » 2018-03-08 11:07:21

Fretshi skrev:Vilken stad bor du i?

Jag bor i Stockholm så det är ju en stor stad, men måste man ha läst på en del om AS för att kunna föreläsa om det?

Jag har läst en liten bok om vardagsliv med AS och började Tony Atwoods, men den var alldeles för tjock, den var ju intressant och så men tung att ta sig i igenom.

Vad föreläste du om?

Vad jobbar du med nu?

Jag bor i Lycksele.

Du behöver inte ha läst på om AS om du utgår från din egen erfarenhet. Dvs du rabblar inte upp fakta utan pratar om ditt liv och hur du löst saker tex.

Jag föreläser om te

Jag har en tebutik på nätet och föreläser och håller provsmakningar om te då och då också. Jag ska börja med kurser också
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-03-08 11:39:44

Te gillar jag också.

Har du hört talas om silverte och goldente?
Det finns att köpa i Sri Lanka och klassas som lyxte.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-03-08 11:43:01

alixha skrev:Enda sättet att få reda på det är att testa.
Kolla barer och liknande, dom brukar ha open mic där man kan köra sin grej och testa.
Finns även stand-up klubbar där man kan gå med och köra workshops. Beror på vart du bor.
Kör igång en youtube-kanal kanske och försök att få tittare den vägen.

Hur lång tid det tar beror ju på hur rolig folk tycker att du är.
Är du helt fantastisk unik och så rolig att man kissar på sig så kan du ju bli upptäckt och börja tjäna pengar på en gång. Är du lagom rolig så tar det nog ett tag.

Är nog något svårare att tjäna tillräckligt med pengar på än ett vanlig jobb.
Skulle tippa att det ofta är så inom performance-genren ... men då får man ju bara kämpa på om det är något man verkligen vill.


Ska absolut börja med en youtube-kanal, har en redan där jag lägger upp videos från ett spel, men har inte lagt upp så många än.

Jag bor i Stockholm och där finns det en del klubbar. Big ben är den klubb jag kommer börja på och har skapat ett konto där och anmält mitt intresse på att uppträda vissa datum.

Skulle vara kul om man faktiskt lyckas få någon att kissa på sig av skratt :lol:
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bli ståuppkomiker?

Inläggav rapchic » 2018-03-08 11:51:48

Fretshi skrev:Te gillar jag också.

Har du hört talas om silverte och goldente?
Det finns att köpa i Sri Lanka och klassas som lyxte.

Har lite olika "Golden tea" hemma som present från syrran som var i just Sri Lanka. Silver needles har jag också testat även om jag inte har hemma något förutom ostmathus fragrance.

Jag har däremot hemma ännu lyxigare teer och har själv testat teer som ligger på 10000:- i kilopris om jag minns rätt :D

Men det kanske är bättre att ta i tetråden :-)063

Mitt tips om att föreläsa är att börja smått för att öva, du lär dig jättemycket genom att testa. nu kommer du nog inte bjuda på te men min första teprovning/föreläsning lärde jag mig att inte ha fullstora koppar då man provar 7 olika teer :lol:

Men även saker som hur och var man ska kolla, hur man fångar in folk, hur man hindrar folk från att bli allt för uttråkade osv
Faktiskt så har mitt föreläsande hjälpt mig i vanliga livet också då jag kan använda det jag lärt mig där i vardagen
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-04-25 12:33:59

Har testat på hög ben i måndags och det fick faktiskt bättre än jag trodde :D :D :D

Jag sa bara att jag hade asperger skämtade inte något om det för jag har inte kommit på något bra skämt än.

Kommer uppträda igen
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Re: Bli ståuppkomiker?

Inläggav Heliora » 2018-04-26 16:38:44

Det finns en aspergare i Stockholm som har uppträtt som ståuppare på bl a Big Ben och Norra Brunn och skojat om sina diagnoser. Hanna Danmo heter hon. Om du gör en google- eller Youtubesökning på hennes namn får du upp lite klipp.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Bli ståuppkomiker?

Inläggav alixha » 2018-04-26 20:22:57

Heliora skrev:Det finns en aspergare i Stockholm som har uppträtt som ståuppare på bl a Big Ben och Norra Brunn och skojat om sina diagnoser. Hanna Danmo heter hon. Om du gör en google- eller Youtubesökning på hennes namn får du upp lite klipp.


Jag förstår varför hon inte är så överdrivet känd.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Bli ståuppkomiker?

Inläggav ragnevi » 2018-04-27 0:53:30

Kul att det gick bra, fortsätt med att göra framträdanden.

Tänkte tipsa om följande utbildning:
http://sommar.skurupsfolkhogskola.se/Ku ... dup-comedy

Om du har aktivitetsersättning (sjukskriven och under 30), så kan Försäkringskassan betala den som egen aktivitet.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-05-04 11:07:05

Uppträdde på valborg och igår på big ben och det var nervöst, men igår gick det faktiskt väldigt bra!
Kanske för att publiken var uppvärmd, för det var väldigt lätt att få skratt.

Men som sagt man är sjukt nervös innan och när man står på scenen.

Har inte aktivitetsersättning så den kursen blir nog för dyr.
Jag har en bok om stand up som är bra som jag får hålla mig till sen läsa på big bens hemsida.

Nästa uppträdande blir 28 maj.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bli ståuppkomiker?

Inläggav AlexAspie » 2018-06-08 6:58:49

Fretshi skrev:Uppträdde på valborg och igår på big ben och det var nervöst, men igår gick det faktiskt väldigt bra!
Kanske för att publiken var uppvärmd, för det var väldigt lätt att få skratt.

Men som sagt man är sjukt nervös innan och när man står på scenen.

Har inte aktivitetsersättning så den kursen blir nog för dyr.
Jag har en bok om stand up som är bra som jag får hålla mig till sen läsa på big bens hemsida.

Nästa uppträdande blir 28 maj.

Jävlar vad modig du är!! Satan vad imponerad jag blir :) hade jag bott kvar i Stockholm hade jag lätt kommit för att kolla.

Fortsätt gärna skriva hur det går! Lycka till :)
AlexAspie
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2018-06-04

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-15 23:52:39

Vildsvin skrev:Jag har svårt att uppskatta ståuppare. Känns som folk lyssnar på dem mer för att frossa i sina fördomar om den stereotyp ståupparen tillhör än att de egentligen är roliga. En funktionshindrad ståuppare som inte skämtar om funktionshinder skulle vara väldigt nyskapande.
Om handikappet gör att man har mindre känslighet för vissa saker så kan man väl göra som Captain Freak och käka hundmat och trilla pladask på scenen? :wink:

Kör hårt TS!
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Bli ståuppkomiker?

Inläggav Fretshi » 2018-10-24 16:05:36

Har uppträtt några gånger och även fått erfara hur det är när det inte går så bra.

Är fortfarande nervös så fort jag ska upp, men har börjat utan fusklapp nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in