Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2018-04-15 19:01:12

Selma skrev:Har nu läst så gott som hela tråden. Allt verkar krångligt och tidsödande. Bäst hittills är nog kall Ravioli direkt ur burken. Blir inte så mycket disk heller.


Om man lägger burken på avgasröret, på vägen hem med mopeden så blir den ljummen och fin när man kommer hem, hepp...tips från coachen... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Selma » 2018-04-15 19:40:48

Flinta skrev:
Selma skrev:Bäst hittills är nog kall Ravioli direkt ur burken.


Om man har möjlighet kan man lägga till t ex en morot, knäckebröd, ett glas mjölk, en frukt.

Nej, det blir för avancerat.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-15 19:41:07

Så här kan en middag se ut i mitt hushåll:

Koka ris. Hacka gul lök, fräs den och blanda i riset. Ringla matolja över och krydda med örtsalt. Stek köttbullar. Ringla ketchup över det hela. Serveras med valfri sallad. Själv föredrar jag ett stycke kål (vit eller röd), tomat, morot, broccoli eller spenat. Moroten skalar jag, tomaten hackas i klyftor, broccolin kokas nån minut och kryddas med örtsalt. Spenaten sköljs.

En hederlig, mättande och välsmakande rätt som man inte behöver skämmas för.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-04-15 20:51:45

Selma skrev:Bäst hittills är nog kall Ravioli direkt ur burken.

Jag önskar att de kunde sälja diverse såna konserver i en burk som funkar att värma direkt i mikron.


EDIT:
@blitzen: ingen kritpipa?
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2018-04-15 21:25:10

Selma skrev:
Flinta skrev:
Selma skrev:Bäst hittills är nog kall Ravioli direkt ur burken.


Om man har möjlighet kan man lägga till t ex en morot, knäckebröd, ett glas mjölk, en frukt.

Nej, det blir för avancerat.


Jag kan förstå det. När jag ger ett tips här utgår jag ifrån att personen har det lättare med matlagning och allt som kommer därtill än vad jag har. Jag har inte kunnat hämta så mycket i den här tråden själv. Brukar försöka få ner ingredienserna till max 2-3 stycken när jag väl gör i ordning någon måltid.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-04-15 21:40:09

nallen skrev:Jag önskar att de kunde sälja diverse såna konserver i en burk som funkar att värma direkt i mikron.


Finns fiskbullar i sådan burk. Kanske kommer fler rätter med tiden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2018-04-15 21:57:46

kiddie skrev:
nallen skrev:Jag önskar att de kunde sälja diverse såna konserver i en burk som funkar att värma direkt i mikron.


Finns fiskbullar i sådan burk. Kanske kommer fler rätter med tiden.


Barnmatsburkar i glas har funnits länge och de är bara att mikra.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-15 22:08:39

nallen skrev:
Selma skrev:Bäst hittills är nog kall Ravioli direkt ur burken.

Jag önskar att de kunde sälja diverse såna konserver i en burk som funkar att värma direkt i mikron.


EDIT:
@blitzen: ingen kritpipa?


Kritpipan passar sig inte till den rätten. Här kommer en rätt med gamla anor där den passar bättre:

välling/gröt, en kopp sprit, sill, ett ägg som kläcks direkt i munnen, en citronhalva som med handkraft pressas direkt i munnen alt. blandas i spriten, samt även några bloss på kritpipan.

Jag ska faktiskt prova rätten själv och återkomma!
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav TheUdoon » 2018-04-15 22:42:20

Har inte läst hela tråden men vill ändå slå ett slag för sjömansbiff! Man kan göra mycket på en gång, det är enkla ingredienser och arbetsinsatsen är minimal. Fräs bitar av nötkött så det får färg, i med lök, en skvätt buljong/tärning, skivad potatis, sen i med en burk öl+vatten så att allt blir täckt. En stor sådan gryta kan man sträcka ganska långt, inte ovanligt att den äts i iallafall 3 dagar här hemma, och godare för varje gång blir den.

Gillar även den här soppan:
sötpotatis
vitlök
röd currypasta
gul lök
kokosmjölk
ingefära
buljong om man vill

Kan låta som många ingredienser men brukar byta ut både lök, vitlök och ingefära mot torkat/pulver, bara att hutta i. Allt utom kokosmjölken kokas tills sötpotatisen är klar, sen har man i kokosmjölken och mixar tills det blir slätt. Gott ha lite jordnötter på om man vill, även här går det att koka mycket på en gång (brukar göra iallafall 8-10 portioner) och funkar utmärkt att frysa in.
TheUdoon
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-05-28

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2018-04-15 23:00:50

Folköl kan man ställa på järnspisen en stund, för då stiger alkoholen som man sen snabbt sippar i sig och kan lämna slatten i botten, om det är yrseln man vill åt...säger dom...har aldrig prövat för jag dricker inte alkohol, och har ingen järnspis, men öl räkas som mat... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2018-04-15 23:23:34

blitzen skrev:ett ägg som kläcks direkt i munnen

Svårt att tajma med att kycklingen hackar sig ut. Bättre att knäcka ett ägg. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-15 23:41:49

Dagobert skrev:
blitzen skrev:ett ägg som kläcks direkt i munnen

Svårt att tajma med att kycklingen hackar sig ut. Bättre att knäcka ett ägg. :-)Happy


lol :lol: underbart att få avsluta kvällen med ett gott skratt :D
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2018-04-16 8:47:36

blitzen skrev:
Dagobert skrev:
blitzen skrev:ett ägg som kläcks direkt i munnen

Svårt att tajma med att kycklingen hackar sig ut. Bättre att knäcka ett ägg. :-)Happy


lol :lol: underbart att få avsluta kvällen med ett gott skratt :D


Brr, nu har jag bilder i huvudet av en kladdig ful kyckling som är i en mun... :-)007
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-16 9:35:41

antonius skrev:
blitzen skrev:
Dagobert skrev:Svårt att tajma med att kycklingen hackar sig ut. Bättre att knäcka ett ägg. :-)Happy


lol :lol: underbart att få avsluta kvällen med ett gott skratt :D


Brr, nu har jag bilder i huvudet av en kladdig ful kyckling som är i en mun... :-)007


lol fick också upp den bilden för mitt inre. Skulle aldrig nånsin stoppa in en sån sak i munnen :-)006. Kanske om det gällde liv och död men det är tveksamt. :-)003
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-16 18:56:00

Kvällens middag bestod av: Svagdricka, havregrynsgröt, sill, ett rått ägg (som knäcks direkt i munnen), 1/2 citron, 4cl brännvin och några bloss på kritpipan.

Koka gröten, slå i en nypa salt, servera med en generös klick smör. Häll upp svagdrickan. Ställ fram sillen och ägget. Pressa citronen i brännvinet, stoppa pipan.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Fabela » 2018-04-16 19:42:51

blitzen skrev:Kvällens middag bestod av: Svagdricka, havregrynsgröt, sill, ett rått ägg (som knäcks direkt i munnen), 1/2 citron, 4cl brännvin och några bloss på kritpipan.

Koka gröten, slå i en nypa salt, servera med en generös klick smör. Häll upp svagdrickan. Ställ fram sillen och ägget. Pressa citronen i brännvinet, stoppa pipan.
Herreduminskapare - uppenbarligen överlevde du :shock: :D

Kollade upp vad kritpipa är. Har du sån där långskaftad, elegant sak?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-04-16 19:47:42

kiddie skrev:Finns fiskbullar i sådan burk.

:D åh, det har jag inte sett.

Synd bara att man måste koka potatis till fiskbullar... då är man ju där igen med nåt som tar bortåt en halvtimme.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-16 20:00:57

Fabela skrev:
blitzen skrev:Kvällens middag bestod av: Svagdricka, havregrynsgröt, sill, ett rått ägg (som knäcks direkt i munnen), 1/2 citron, 4cl brännvin och några bloss på kritpipan.

Koka gröten, slå i en nypa salt, servera med en generös klick smör. Häll upp svagdrickan. Ställ fram sillen och ägget. Pressa citronen i brännvinet, stoppa pipan.
Herreduminskapare - uppenbarligen överlevde du :shock: :D

Kollade upp vad kritpipa är. Har du sån där långskaftad, elegant sak?


Nej en kortare variant, de långa är väldigt eleganta jag vet :-)Happy
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Fabela » 2018-04-16 20:21:33

blitzen skrev:Nej en kortare variant, de långa är väldigt eleganta jag vet :-)Happy
Var får du tag i såna? Eller kan man göra själv?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2018-04-16 20:24:38

nallen skrev:
kiddie skrev:Finns fiskbullar i sådan burk.

:D åh, det har jag inte sett.

Synd bara att man måste koka potatis till fiskbullar... då är man ju där igen med nåt som tar bortåt en halvtimme.
Var inte så traditionell, koka snabbmakaroner till dom istället. Blir väl ingen större kulinarisk skillnad?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-16 20:26:24

Fabela skrev:
blitzen skrev:Nej en kortare variant, de långa är väldigt eleganta jag vet :-)Happy
Var får du tag i såna? Eller kan man göra själv?


Har fått min av en vän. Men de borde finnas hos välsorterade tobakshandlare. Vet inte om man kan göra själv och hur det skulle gå till faktiskt. Den är ju gjord i nån slags lera men krävs nog kunskap och handlag för att få till det rätt.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2018-04-16 20:27:52

antonius skrev:Folköl kan man ställa på järnspisen en stund, för då stiger alkoholen som man sen snabbt sippar i sig och kan lämna slatten i botten, om det är yrseln man vill åt...säger dom...har aldrig prövat för jag dricker inte alkohol, och har ingen järnspis, men öl räkas som mat... :-)006
Hur blir det om man kör ölen i en hembränningsapparat, alkoholen borde väl avdunsta först och därmed borde man kunna separera den från resten? Ett sexpack folköl kanske går att förädla till ett nubbeglas starksprit? Annars kan man köra ditt vedspistrick men nöja sig med att suga i sig alkoholångorna med ett sugrör
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav blitzen » 2018-04-16 20:32:47

antonius skrev:Folköl kan man ställa på järnspisen en stund, för då stiger alkoholen som man sen snabbt sippar i sig och kan lämna slatten i botten, om det är yrseln man vill åt...säger dom...har aldrig prövat för jag dricker inte alkohol, och har ingen järnspis, men öl räkas som mat... :-)006


Intressant!
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2018-04-16 20:57:05

En god röra går att göra med:

kokta kikärtor
pesto
rårivna morötter
finhackad rödlök
salt och peppar

Kikärtorna och peston kan köpas färdiga men morötterna behöver sköljas (oftast), skalas (om du inte köper dom från t ex en salladsbar), rivas och rödlöken skalas och hackas.

Ät röran som den är eller till t ex ris, i wrap.

Behöver man minska antalet "ingredienser" för att orka göra i ordning röran kan man dra ner dessa till 2-3 stycken genom att äta kikärtor med pesto, olivolja eller creme fraiche och örtsalt.
Senast redigerad av Flinta 2018-04-16 21:06:45, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in