Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-15 20:23:56

Att se till så kroppen kan producera även de sista nio aminosyrorna själv måste sättas upp på listan inför framkloningen av den perfekta människan. Med gener från någon annan art går det säkert att ordna.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 20:24:57

Biologiskt sett är människor som orangutanger. Orangutanger äter dock bättre och har en bättre fysik. Färre sjukdomar på grund av mat och så.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 20:29:23

Huggorm skrev:Att se till så kroppen kan producera även de sista nio aminosyrorna själv måste sättas upp på listan inför framkloningen av den perfekta människan. Med gener från någon annan art går det säkert att ordna.


Dom sista nio är inte så bra för kroppen. Titta på tjurar eller orangutanger t ex.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-15 20:30:03

RSD555 skrev: https://www.valio.se/naringslara/protein

Om kroppen har brist på protein omvandlar den kolhydrater till protein står det där.


Därför dom som bara äter trä kan få stora muskler. Tjurar är ett annat exempel, dom äter bara gräs. Pasta är som gräs ungefär. Innehåller lagom mängd protein. Men trä räcker egentligen.

nallen skrev:
RSD555 skrev:Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå.

Referenser?


Mörkgröna bladgrönsaker (gräs) innehåller bra protein, därför blir tjurar muskelmässigt stora inte för att dom äter kolhydrater
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 20:35:41

rapchic skrev:
RSD555 skrev: https://www.valio.se/naringslara/protein

Om kroppen har brist på protein omvandlar den kolhydrater till protein står det där.


Därför dom som bara äter trä kan få stora muskler. Tjurar är ett annat exempel, dom äter bara gräs. Pasta är som gräs ungefär. Innehåller lagom mängd protein. Men trä räcker egentligen.

nallen skrev:Referenser?


Mörkgröna bladgrönsaker (gräs) innehåller bra protein, därför blir tjurar muskelmässigt stora inte för att dom äter kolhydrater


Pasta innehåller också bra protein. Jag har inte rekommenderat någon att undvika protein, ber om ursäkt om det sett så ut. Jag rekommenderar pasta och lite ketchup, ägg, mjölk, korv.

Att äta trä var ingen rekommendation. Det var bara ett exempel för att få lite distans till hysterin om näringsbrist.
Senast redigerad av RSD555 2018-04-15 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-04-15 20:37:11

Valio säger egentligen samma sak som Livsmedelsverket, fast de är tämligen luddiga i sin redigering:
https://www.valio.se/naringslara/protein skrev:[...] Protein är vårt absolut viktigaste näringsämne och livsnödvändigt för kroppen att vi får i oss.
[---]
Protein består och byggs upp av cirka tjugo amninosyror. Det finns både så kallade essentiella och icke-essentiella aminosyror.

Essentiella aminosyror är livsviktiga och vi måste få i oss dem via kosten. Exempel på essentiella aminosyror är Lysin, Tryptofan och Histidin.

Icke-essentiella aminosyror är de som kroppen själv kan bilda. Vid till exempel brist på protein kan kroppen omvandla kolhydrater till protein. Exempel på icke-essentiella aminosyror är Arginin, Cystein och Prolin.

Mina fetmarkeringar.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 20:46:11

nallen skrev:Valio säger egentligen samma sak som Livsmedelsverket, fast de är tämligen luddiga i sin redigering:
https://www.valio.se/naringslara/protein skrev:[...] Protein är vårt absolut viktigaste näringsämne och livsnödvändigt för kroppen att vi får i oss.
[---]
Protein består och byggs upp av cirka tjugo amninosyror. Det finns både så kallade essentiella och icke-essentiella aminosyror.

Essentiella aminosyror är livsviktiga och vi måste få i oss dem via kosten. Exempel på essentiella aminosyror är Lysin, Tryptofan och Histidin.

Icke-essentiella aminosyror är de som kroppen själv kan bilda. Vid till exempel brist på protein kan kroppen omvandla kolhydrater till protein. Exempel på icke-essentiella aminosyror är Arginin, Cystein och Prolin.

Mina fetmarkeringar.


Ja, alla seriösa websidor säger att kroppen kan tillverka protein av kolhydrater.

Att någon inte tror på det har ingen betydelse. Jag har provat själv så jag vet. Tro kan försätta berg men inte ändra kroppens förmåga att tillverka proteiner.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-04-15 20:55:12

RSD555 skrev:Ja, alla seriösa websidor säger att kroppen kan tillverka protein av kolhydrater.

Nej, det är inte vad stycket jag citerade från Valio-sidan (som du länkade till) säger.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 21:01:37

nallen skrev:
RSD555 skrev:Ja, alla seriösa websidor säger att kroppen kan tillverka protein av kolhydrater.

Nej, det är inte vad stycket jag citerade från Valio-sidan (som du länkade till) säger.


Vid brist på protein kan kroppen själv tillverka protein säger dom.

Därför jag rekommenderar pasta. För att underlätta för kroppen.

Vill man leva helt gratis kan man äta bark och rötter. Då tillverkar kroppen själv protein i lagom dos och man blir smärt, muskulös och frisk.



Moderator atoms - ingår i en varning; se - post1500672.html#p1500672
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-04-15 21:07:23

RSD555 skrev:Vid brist på protein kan kroppen själv tillverka protein säger dom.

Om den har tillgång till de aminosyror proteinerna består av, ja.
De icke-essensiella aminosyrorna kan den tillverka av bl.a. kolhydrater och fetter.
De essentiella aminosyrorna däremot, kan kroppen inte tillverka alls. Så om vi inte få i oss dessa aminosyror (som del av andra proteiner vi äter), kan kroppen inte syntetisera proteiner innehållande dessa aminosyror.
Vilket både Livsmedelsverket, Valio och min gamla lärare i fysiologi är helt överens med mig om.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav antonius » 2018-04-15 23:05:52

RSD555 skrev:Vill man leva helt gratis kan man äta bark och rötter. Då tillverkar kroppen själv protein i lagom dos och man blir smärt, muskulös och frisk.


Om det går att leva enbart på det ska jag studsa på staken till Kina... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 23:25:55

antonius skrev:
RSD555 skrev:Vill man leva helt gratis kan man äta bark och rötter. Då tillverkar kroppen själv protein i lagom dos och man blir smärt, muskulös och frisk.


Om det går att leva enbart på det ska jag studsa på staken till Kina... :-)003


Finns stammar i afrika som bara äter trä. Ganska säker programmet gick på svt.

Visades hur dom flisar, blöter och trampar träet till en ätlig massa.

Så börja studsa direkt om du är seriös. Men förstår du bara trollar.



Moderator atoms - ingår i en varning; se - post1500672.html#p1500672
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-16 0:06:52

RSD555 skrev:
antonius skrev:
RSD555 skrev:Vill man leva helt gratis kan man äta bark och rötter. Då tillverkar kroppen själv protein i lagom dos och man blir smärt, muskulös och frisk.


Om det går att leva enbart på det ska jag studsa på staken till Kina... :-)003


Finns stammar i afrika som bara äter trä
. Ganska säker programmet gick på svt.

Visades hur dom flisar, blöter och trampar träet till en ätlig massa.

Så börja studsa direkt om du är seriös. Men förstår du bara trollar.


Det finns nomadstammar bland annat i Namibia som äter rötter, som en del av kosten.

De äter dock inte bara rötter, utan är även jägare. Hade de bara ätit trä, som du skriver i ditt inlägg och som @antonius menade, hade stammen varit utdöd för länge sedan. Detta på grund av att det inte går att leva på enbart trä.
Senast redigerad av nomemorytoday 2018-04-16 0:17:10, redigerad totalt 1 gång.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-16 0:08:36

Leva utan proteiner är väl inte bra, men det är lätt att få i sig proteiner, särskilt om man inte är vegetarian. Ägg, färsk sill (oftast billigaste fisken), fryst fisk, linser, bönor och köttspill/snedskuret kött är inte så dyrt, gryn och mjölmat innehåller som sagt lite protein med, och fil innehåller ungefär lika mycket av alla makronutrienterna, dvs har protein.

Det finns en massa idéer när man ska äta mer proteiner och när man ska äta mer kolhydrater i sina träningsscykler, men sådant kan inte jag.

Tycker man om linser eller mungbönor tycker jag dhal är det godaste man kan göra. Lite bök och stök men det blir många portioner för lite pengar. Senaste jag gjorde kostade 3-4 kr portionen men då räknade jag inte med torra kryddor jag redan hade hemma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-16 0:26:34

Dhal = Mums :-)Happy
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-16 0:38:50

nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:
antonius skrev:
Om det går att leva enbart på det ska jag studsa på staken till Kina... :-)003


Finns stammar i afrika som bara äter trä
. Ganska säker programmet gick på svt.

Visades hur dom flisar, blöter och trampar träet till en ätlig massa.

Så börja studsa direkt om du är seriös. Men förstår du bara trollar.


Det finns nomadstammar bland annat i Namibia som äter rötter, som en del av kosten.

De äter dock inte bara rötter, utan är även jägare. Hade de bara ätit trä, som du skriver i ditt inlägg och som @antonius menade, hade stammen varit utdöd för länge sedan. Detta på grund av att det inte går att leva på enbart trä.


Ok, dom visade träätarna på kunskapskanalen. Nämnde det bara för att öppna sinnena. Många tror att man behöver allt möjligt. Det här var ett exempel åt andra hållet. För att vidga sinnena och inte se fakta som trolleri.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-16 16:53:34

Kommer nog kolla efter kött på extra pris också då och då då man känner sig starkare och mera mätt när man äter det är nog bra att komplettera den vegetariska kosten med lite anomalier ibland särskilt om man inte har stenkoll på att man äter så att man får i sig bra näring och energi.

Ska försöka få till bättre rutiner också så att jag åtminstone äter 4 mål om dagen då jag tränar rätt mycket och vill lägga på mig lite mera muskler.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-16 16:54:28

Vad brukar ni göra när ni gör storkok?
Att undvika att slänga mat är n8g också en bra idé och verkligen planera sina inköp så maten inte ruttnar och blir gammal.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-16 17:06:15

Fretshi skrev:Vad brukar ni göra när ni gör storkok?
Att undvika att slänga mat är n8g också en bra idé och verkligen planera sina inköp så maten inte ruttnar och blir gammal.


Ris
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-16 17:08:37

Fretshi skrev:Vad brukar ni göra när ni gör storkok?
Att undvika att slänga mat är n8g också en bra idé och verkligen planera sina inköp så maten inte ruttnar och blir gammal.

Kycklingsoppa om jag hittar kyckling på extrapris, den funkar att frysa

Kycklingsoppa ca 8 port + ca ½ liter buljong (till exempelvis nudelsoppa)

2 påsar kycklingben/klubbor/lår eller 2 hela kycklingar
ca 8 morötter
½ purjolök
Vatten
Salt, peppar, timjan och ev fler kryddor efter smak

Lägg kycklingbenen i en stor gryta och täck med vatten (vid hela kycklingar går det att stycka eller lämna dom hela beroende på vilken storlek man har på grytan). Koka upp, skumma av och låt småkoka i 45min-1h.
Skala och ansa grönsakerna. Skär i ca 3 cm stora bitar och lägg i en annan stor kastrull.
Ta upp benen.
Ös över buljong så att det täcker grönsakerna och koka upp, låt koka medan du benar ur köttet.

Bena ur köttet, lägg tillbaka, skinn, ben, senor och allt annat du inte vill äta i buljonggrytan och fortsätt att koka, späd på med mer vatten när det behövs.
Lägg tillbaka köttet i grytan med grönsaker och koka tills grönsakerna är färdiga.
Smaka av med salt och kryddor och späd eventuellt soppan lite extra med vatten (det blir lätt mäktigt).
Buljongen som är över kan fortsätta och puttra för att användas för sig som drickbuljong, i nudelsoppa eller vad man annars vill göra.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-16 17:18:45

Det verkar så lynnigt vilket kött som är billigt var. Annars brukar ju färs vara billigt och det är bra kött eftersom de inte mal de finaste bitarna (de fina bitarna är minst nyttiga), och färssås passar ju till storkok.

Annars är väl grytor av alla de slag väldigt tacksamt som storkok. Om man tycker att lite fulare kött är OK tycker jag korv- och bacongryta är gott (med grönsaker och potatis i). Brukar dock mest göra vegegrytor med linser och liknande.

Om man gillar ärtsoppa är det jättetacksamt att göra massor av men då behöver man en rätt stor gryta. Ett kilo torkade gula ärter går på kanske 15-20 kr. Fläsk i bit kan man hitta billigt ibland. Ett kilo ärter ger ungefär 10 riktigt stora portioner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-04-16 17:46:35

Fretshi skrev:Vad brukar ni göra när ni gör storkok?


Vanligaste sakerna jag gör och fryser ner är chili sin carne, tomatsoppa, linssoppa, tomatsås som passar till både pasta och pizza, pizza, matpajer. Förvälld svamp då det finns billig färsk, gör ibland pastasås och stuvning och fryser ner. Alltid ingrediens på mina pizzor och i pajer.

Har även börjat baka egna hamburgerbröd och korvbröd, blir mycket godare än köpta. Håller sig bättre i frysen också.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-04-19 23:26:33

Ett tips är att söka på youtube.com efter t ex "billiga matlådor" eller "matlådor".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-20 1:11:08

Ägg+potatis.
Kan man leva länge på.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in