Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-15 11:47:41

blitzen skrev:För att säkra c-vitaminintaget när man lever på fattigmanskost räcker det med att pressa en citron och dricka saften rakt upp och ner. Ex:

Frukost: havregrynsgröt + mjölk + pressad citron

Lunch: bröd + ägg

Middag: Ris + fräst lök + matolja + örtsalt + rödkål + makrillfiléer

Alt: Ris + fräst lök + matolja + örtsalt + spenat/grönkål/broccoli + makrillfiléer

Ser jag röda prislappar i köttdisken blir det kycklingfiléer t.ex eller kotletter., just så som jägar/samlar-folket fick kött då och då när tillfälle gavs och jakten varit lyckad.

Själv är jag osentimental när det kommer till ätande. Målet är mättnad och att täcka så stor del av kostcirkeln som möjligt. Det dukas heller inte upp till fest på något sätt. Kostintaget kan se ensidigt ut vid en första anblick men dagliga variationer görs, som synes ovan. Inga halvfabrikat eller vidare utsvävningar. Vill man kan man även se till att ha socker på lager i skafferiet. Sockra lite på frukostgröten t.ex.

Det är betydligt billigare att få sitt c-vitamin behov från annat håll, tex vitkål
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Alyana » 2018-04-15 11:57:39

Planera.
Gör soppa av vitkål, morötter, potatis.
Har du mjöl och jäst så kan du baka bröd.
Drick vatten istället för mjölk.
Det går att överleva på väldigt lite faktiskt.
Men det är ju jobbigt.
Kan du lägga upp en plan för nästa månad?
Så du har ungefär lika mycket (litet) att leva på varje vecka.
Eller finns det oplanerade utgifter?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav HGJ » 2018-04-15 12:41:16

Karamell skrev:Vad är försörjningsstöd (till skillnad från sjukersättning)?

Försörjningsstöd kommer från socialtjänsten, sjukersättning från Försäkringskassan.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-15 12:58:26

rapchic skrev:
blitzen skrev:För att säkra c-vitaminintaget när man lever på fattigmanskost räcker det med att pressa en citron och dricka saften rakt upp och ner. Ex:

Frukost: havregrynsgröt + mjölk + pressad citron

Lunch: bröd + ägg

Middag: Ris + fräst lök + matolja + örtsalt + rödkål + makrillfiléer

Alt: Ris + fräst lök + matolja + örtsalt + spenat/grönkål/broccoli + makrillfiléer

Ser jag röda prislappar i köttdisken blir det kycklingfiléer t.ex eller kotletter., just så som jägar/samlar-folket fick kött då och då när tillfälle gavs och jakten varit lyckad.

Själv är jag osentimental när det kommer till ätande. Målet är mättnad och att täcka så stor del av kostcirkeln som möjligt. Det dukas heller inte upp till fest på något sätt. Kostintaget kan se ensidigt ut vid en första anblick men dagliga variationer görs, som synes ovan. Inga halvfabrikat eller vidare utsvävningar. Vill man kan man även se till att ha socker på lager i skafferiet. Sockra lite på frukostgröten t.ex.

Det är betydligt billigare att få sitt c-vitamin behov från annat håll, tex vitkål


Pratar vi kål är rödkålen nyttigare än vitkålen, men visst, bra förslag!
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-15 13:04:46

blitzen skrev:
Pratar vi kål är rödkålen nyttigare än vitkålen, men visst, bra förslag!

Vitkål är däremot också nyttig och billigare än rödkål
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Ericus » 2018-04-15 13:09:34

Om vi ska nämna näringsrika och billiga livsmedel så är brännässlor att rekommendera. De är helt gratis och proppfulla med näring. Bara att förvälla och frysa in! :-)Happy
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Alyana » 2018-04-15 13:11:09

Ericus skrev:Om vi ska nämna näringsrika och billiga livsmedel så är brännässlor att rekommendera. De är helt gratis och proppfulla med näring. Bara att förvälla och frysa in! :-)Happy

Ja det är riktigt. :-)Happy
Men har de kommit upp än?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Ericus » 2018-04-15 13:15:00

Alyana skrev:Ja det är riktigt. Men har de kommit upp än?


Inte här där jag bor. Möjligtvis i södra delen av landet.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-15 13:15:08

Ericus skrev:Om vi ska nämna näringsrika och billiga livsmedel så är brännässlor att rekommendera. De är helt gratis och proppfulla med näring. Bara att förvälla och frysa in! :-)Happy


Man kan även skölja och finhacka kirskål/kers, som är ett utbrett ogräs, och maskrosblad och blanda i salladen. (Man ska ge sig ut efter de späda bladen.)
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Batte » 2018-04-15 13:22:06

Ericus skrev:Om vi ska nämna näringsrika och billiga livsmedel så är brännässlor att rekommendera. De är helt gratis och proppfulla med näring. Bara att förvälla och frysa in! :-)Happy
Hvordan kan man bruke brennesler som en del av kostholdet? :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flia » 2018-04-15 13:25:15

Jag köper kycklingfiléer när det är billigt, och lagar mat för hela månaden på en gång ((fryser in i portioner) . Då vet jag att jag har mat åtminstone en gång om dagen.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Ericus » 2018-04-15 13:25:25

Batte skrev:Hvordan kan man bruke brennesler som en del av kostholdet?


Du kan t ex använda dem på samma sätt som spenat i soppor och stuvningar.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Huggorm » 2018-04-15 13:26:50

Batte skrev:
Ericus skrev:Om vi ska nämna näringsrika och billiga livsmedel så är brännässlor att rekommendera. De är helt gratis och proppfulla med näring. Bara att förvälla och frysa in! :-)Happy
Hvordan kan man bruke brennesler som en del av kostholdet? :-)Happy
Man brukar göra soppa på dom, som faktiskt blir riktigt god. Många äter den tillsammans med kokt ägg.

När jag googlar verkar det mest vara i Sverige och Tyskland man äter denna soppa, knappt alls i Norge.

https://www.ica.se/recept/varens-nasselsoppa-2200/
Senast redigerad av Huggorm 2018-04-15 13:28:08, redigerad totalt 1 gång.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fabela » 2018-04-15 13:27:08

Groddar är också superbra. Billigt, enkelt att göra och proppfulla med nyttigheter i en form som är lätt för kroppen att ta upp, enligt uppgift.

Många är tydligen allergiska mot alfalfa, precis som jag tyvärr, och en del är mer svårgroddat än annat, men det är bara att testa sig fram.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-15 13:31:20

Hade jag verkligen hamnat i trångmål hade jag kunnat tänka mig att äta havregrynsgröt/välling, sill och druckit öl/svagdricka till samt en kopp brännvin då och då, en pressad citron (kan blandas i brännvinet) och ett ägg som jag kläcker och äter rakt upp och ner. Till måltiden hade jag rökt kritpipa stoppad med billig tobak.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-04-15 14:21:25

RSD555 skrev:Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå.

Referenser?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Selma » 2018-04-15 14:30:45

Ericus skrev:
Batte skrev:Hvordan kan man bruke brennesler som en del av kostholdet?


Du kan t ex använda dem på samma sätt som spenat i soppor och stuvningar.

Torkade nässlor kan man använda som te. Kan blandas i degen om man bakar själv. Nässelpulver finns i hälsokostaffärer.

Nässlor är extremt näringsrika. Bland annat innehåller de karotin, vitamin A, C och de flesta viktiga mineraler. Nässla innehåller även mycket järn, vilket är bra för kvinnor, inte minst under den period i livet som kvinnan är fertil.
https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-nasslor/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-04-15 14:49:32

Ericus skrev:Om vi ska nämna näringsrika och billiga livsmedel så är brännässlor att rekommendera. De är helt gratis och proppfulla med näring. Bara att förvälla och frysa in! :-)Happy

Jag torkar istället men då kanske jag använder den på ett annat sätt (jag har den ofta i soppa men inte klassisk nässelsoppa)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-04-15 15:05:40

Tre saker avgör vad man kan ge för råd. En sak har du sagt, att du tycker det är OK att laga mat.

Nästa är hur bra du är på det? Sitter det lixom i ryggraden att laga mat? Nu menar jag inte gourmetmatlagning.

En sak till, är det något du inte äter, eller är du allätare? Kan du beskriva lite vanliga maträtter du äter som det är?

Planering är alltid bra. Sedan hänger det ju lite på hur bra man är på att planera och genomföra. Det måste ju ligga på en rimlig nivå. Sedan hur man planerar är väl lite hur man är som person. En del fixar jättebra att laga mat dag för dag, vissa gör hellre storkok och fryser in.

Att som flera skrivit lägga grunden runt ett kolhydrat är nog det billigaste och enklaste man kan göra. Ris, pasta, potatis. Gröt och ägg till frukost är inte att förakta.

Vad gäller skillnaden mellan socbidrag och sjukbidrag beror ju lite på ens utgifter. Det går ju inte att räkna rakt av eftersom man kan söka extra för vissa saker på soc. Men rent krasst så skulle jag säga att man nog har mellan 500 och 1000 kr mindre att spendera på socbidrag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-04-15 15:25:30

Sedan kan man plocka burkar, kan ge ett betydande tillskott i dagskassan. Jag vittjar soprummet ibland då folk av nån anledning slänger pantburkar i glasinsamlingarna. Det har blivit upp till 20-25 kr vid några tillfällen.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-15 19:55:10

Alyana skrev:Planera.
Gör soppa av vitkål, morötter, potatis.
Har du mjöl och jäst så kan du baka bröd.
Drick vatten istället för mjölk.
Det går att överleva på väldigt lite faktiskt.
Men det är ju jobbigt.
Kan du lägga upp en plan för nästa månad?
Så du har ungefär lika mycket (litet) att leva på varje vecka.
Eller finns det oplanerade utgifter?


Borde kunna lägga upp en plan för en månad i taget.
Jag dricker ibland saft men kanske ska testa att ta vatten istället.
Det finns inte så mycket oplanerade utgifter. Mer om jag handlar något. Men det är ju bara att låta bli att handla onödiga saker.
Jag vill ju kunna unna mig att äta på kinarestaurang med min kompis typ en gång i månaden. Därav den strama budgeten. Och så vill jag ju veta om det går att leva billigt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-04-15 20:03:22

kiddie skrev:Tre saker avgör vad man kan ge för råd. En sak har du sagt, att du tycker det är OK att laga mat.

Nästa är hur bra du är på det? Sitter det lixom i ryggraden att laga mat? Nu menar jag inte gourmetmatlagning.

En sak till, är det något du inte äter, eller är du allätare? Kan du beskriva lite vanliga maträtter du äter som det är?

Planering är alltid bra. Sedan hänger det ju lite på hur bra man är på att planera och genomföra. Det måste ju ligga på en rimlig nivå. Sedan hur man planerar är väl lite hur man är som person. En del fixar jättebra att laga mat dag för dag, vissa gör hellre storkok och fryser in.

Att som flera skrivit lägga grunden runt ett kolhydrat är nog det billigaste och enklaste man kan göra. Ris, pasta, potatis. Gröt och ägg till frukost är inte att förakta.

Vad gäller skillnaden mellan socbidrag och sjukbidrag beror ju lite på ens utgifter. Det går ju inte att räkna rakt av eftersom man kan söka extra för vissa saker på soc. Men rent krasst så skulle jag säga att man nog har mellan 500 och 1000 kr mindre att spendera på socbidrag.


Jag äter mestadels vegetariskt och ibland lite fisk.
Jag brukar äta olika bönrätter, spagetti med quornsås, kanske nån fisk ibland.
Jag är inte så bra på att laga mat men kan laga relativt enkla rätter med recept. Ibland är det kul att laga mat och ibland orkar man inte varför storkok kan vara en bra idé.

Jag tror storkok passar mig ganska bra bara jag varierar mig ibland.

Samt köpa hem lite frukter att äta som mellanmål innan träningen.

Har ni några exempel på bra och billiga mellanmål man kan äta innan träning?

Ser jag till att planera bra så kommer det säkert gå bra och man undviker spontanköp på samma gång.
Samt drar ner på antalet sötsaker och läsk.

Sen en till grej jag gillar att snusa och köper en dosa för 28 kr som brukar räcka typ 2 veckor.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 20:10:56

https://www.valio.se/naringslara/protein

Om kroppen har brist på protein omvandlar den kolhydrater till protein står det där.


Därför dom som bara äter trä kan få stora muskler. Tjurar är ett annat exempel, dom äter bara gräs. Pasta är som gräs ungefär. Innehåller lagom mängd protein. Men trä räcker egentligen.

nallen skrev:
RSD555 skrev:Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå.

Referenser?




Moderator atoms - ingår i en varning; se - post1500672.html#p1500672
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-15 20:21:30

:?:
RSD555 skrev: https://www.valio.se/naringslara/protein

nallen skrev:
RSD555 skrev:Då kroppen kan tillverka protein så gör den det ändå.

Referenser?


Livsmedelsverket skrev:Protein ingår i kroppens alla vävnadsceller. Dessutom består hormoner, enzymer och viktiga delar i immunförsvaret av proteiner. Protein är därför viktigt för hela kroppens funktion.

Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, det vill säga att vi regelbundet måste få i oss dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... ne/protein
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in