Läste en artikel om autism

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Läste en artikel om autism

Inläggav dd105 » 2018-04-13 12:59:48

Tyckte den var väldigt intressant. Värd att läsa.

http://cogsci.bme.hu/~ivady/bscs/read/bc.pdf
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Läste en artikel om autism

Inläggav Sisyfos » 2018-04-13 20:20:13

Artikeln stämmer väl in på de diskussioner som vi har haft på forumet sedan tidigare. Det glädjer mig att du länkade artikeln.

Varför jag tycker att artikeln stämmer in på tidigare diskussioner. Vi har på forumet haft diskussion om dels analytisk förmåga mot kognitiv koherens dels empatisk förmåga mot logiska; var vi stått förutan svar fastän tydliga indikationer funnits för just det som artikeln ger stöd för. Nämligen sämre kognitiv koherens och bristande empatisk förmåga.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Läste en artikel om autism

Inläggav Fabela » 2018-04-14 13:06:50

Hittade två liknande artiklar häromdan:


Brains of women with autism may sport male features
https://spectrumnews.org/news/brains-wo ... -features/

Don't Believe The Hype Around Autistic Women Having A Male Brain
https://www.forbes.com/sites/emilywilli ... 24c12e15bc


Båda är från 2017, kanske det finns nyare teorier.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Läste en artikel om autism

Inläggav Karamell » 2018-04-14 18:23:35

Jag ser autism som en feminin företeelse, men det kanske inte är så. Vem kan säga vad som är manlig och vad som är kvinnligt. Men det där att ha svårt att tolk människor kanske är en typisk manlig grej, men jag har inte det så mycket. Men är väldigt känslig.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Läste en artikel om autism

Inläggav RSD555 » 2018-04-14 19:58:19

Karamell skrev:Jag ser autism som en feminin företeelse, men det kanske inte är så. Vem kan säga vad som är manlig och vad som är kvinnligt. Men det där att ha svårt att tolk människor kanske är en typisk manlig grej, men jag har inte det så mycket. Men är väldigt känslig.


Håller helt med. Autister är överkänsliga och har dom flesta kvinnliga egenskaper i överflöd.

Bara en person i hela mitt liv som sett mig som manlig. Och det beror bara på någon fix idé. Jag har 0 manliga egenskaper.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Läste en artikel om autism

Inläggav Fabela » 2018-04-14 22:24:39

Jag läser jättegärna mer om andras uppfattningar och upplevelser, ifall några orkar berätta.

För det här är nåt jag funderat på,eftersom det är nånting som inte stämmer i mitt fall.
Har alltid känt mig mer lik män, fast jag egentligen inte är det på nåt konkret sätt. Det är frustrerande att inte kunna sätta fingret på var det sitter, s.a.s.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Läste en artikel om autism

Inläggav Sisyfos » 2018-04-14 22:37:08

Fabela skrev:Jag läser jättegärna mer om andras uppfattningar och upplevelser, ifall några orkar berätta.

För det här är nåt jag funderat på,eftersom det är nånting som inte stämmer i mitt fall.
Har alltid känt mig mer lik män, fast jag egentligen inte är det på nåt konkret sätt. Det är frustrerande att inte kunna sätta fingret på var det sitter, s.a.s.


Jag tror att det kan bero på hur feministiska teorier hanterat begreppen man och kvinna. Arketypen av man är mer handlingsfast och agerar utan att lyssna på andra, han är av en bestämd åsikt. Arketypen av kvinna är mer inkännande och försiktig av sig.

T.ex. när en man går på krogen initierar han handfast medan en kvinna är inkännande och försiktig av sig.

T.ex. på jobbet brukar en man samtala högt och bomberande medan en kvinna lyssnar mer passivt fastän hon kan efter att ha känt in situationen ta mer plats.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Läste en artikel om autism

Inläggav Fabela » 2018-04-15 0:08:17

Du menar att jag har skev syn på kvinnligt-manligt pga att vi hjärntvättas med de stereotyperna, och därför bara tror att jag är mer lik män?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Läste en artikel om autism

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 0:12:33

Fabela skrev:Du menar att jag har skev syn på kvinnligt-manligt pga att vi hjärntvättas med de stereotyperna, och därför bara tror att jag är mer lik män?


Jag är sååå glad att du inte lämnade forumet. Somnade med sorg i hjärtat när du skrev att du lämnar.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Läste en artikel om autism

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 0:16:16

Sisyfos skrev:
Fabela skrev:Jag läser jättegärna mer om andras uppfattningar och upplevelser, ifall några orkar berätta.

För det här är nåt jag funderat på,eftersom det är nånting som inte stämmer i mitt fall.
Har alltid känt mig mer lik män, fast jag egentligen inte är det på nåt konkret sätt. Det är frustrerande att inte kunna sätta fingret på var det sitter, s.a.s.


Jag tror att det kan bero på hur feministiska teorier hanterat begreppen man och kvinna. Arketypen av man är mer handlingsfast och agerar utan att lyssna på andra, han är av en bestämd åsikt. Arketypen av kvinna är mer inkännande och försiktig av sig.

T.ex. när en man går på krogen initierar han handfast medan en kvinna är inkännande och försiktig av sig.

T.ex. på jobbet brukar en man samtala högt och bomberande medan en kvinna lyssnar mer passivt fastän hon kan efter att ha känt in situationen ta mer plats.


Jag är 100% inkännande och samtalar ytterst tyst och inte alls bombarderande. Säger knappt ett knyst.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Läste en artikel om autism

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 0:18:34

Handlingsfast med bestämda åsikter är helt min motsats. Jag har inga åsikter alls och ser det inte ens som ett alternativ att ha åsikter.

mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Läste en artikel om autism

Inläggav Fabela » 2018-04-15 0:20:59

RSD555 skrev:Jag är sååå glad att du inte lämnade forumet. Somnade med sorg i hjärtat när du skrev att du lämnar.
Oj, tack :oops: :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Läste en artikel om autism

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 1:28:16

Fabela skrev:
RSD555 skrev:Jag är sååå glad att du inte lämnade forumet. Somnade med sorg i hjärtat när du skrev att du lämnar.
Oj, tack :oops: :-)Happy


Värmer mitt hjärta att du tackar mig trots att dom högsta kallar mig troll. Känns väldigt bra att bli sedd som människa. Tack så mycket! :-)154
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in