Vad kännetecknar ett specialintresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav InkMagic » 2018-04-14 2:23:19

Solblomma skrev:Från ICD-10:
(3) Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;


Mina tvillingar (15 år, NT) är helt insnöade på resp. fotboll och mopeder. Detta har jag förstått, räknas inte som specialintressen. Men 13-åringen (autism, ADD), som är lika insnöad som sina storebröder fast på pilbågar (tillverkar, skjuter med, läser om) och Uppenbarelseboken i Bibeln, hans intressen räknas som specialintressen. Varför? Det är lika intensivt och tar lika mycket tid. Är det bara för att 15-åriga killar "ska" gilla fotboll och mopeder? Svårt att förstå tycker jag! :-)006


Inte ett svar direkt men skulle det kunna vara så att de alla tre lägger ungefär lika mycket tid på sina intressen men tvillingarna är motiverade av skilda saker som passion för aktiviteten, fascination för teknik, umgänge, omvärldens beundran, möjlig karriär medans 13-åringens intresse för pilbågar och kompani utgår mer eller mindre från en stark fascination för en enda sak som tex. "pilens färd genom luften" och bryr sig mindre om umgänge osv.? Isf. kanske det är så att 13-åringens egentliga direkta intresse för själva saken är större på sätt och vis?
InkMagic
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-01-18
Ort: Eskilstuna

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav antonius » 2018-04-14 9:44:39

Manual för specialintressen.

Gruppaktivitet = troligen inte.

Soloaktivitet = Mycket troligare.

Finns avvikelser.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav Solblomma » 2018-04-15 3:56:44

Sisyfos skrev:Alltså om dina barn levde under medeltiden t.ex. hade pilbågsintresset inte varit ett specialintresse eftersom flera människor ägnat sig åt det intresset. Och haft sådan skicklighet som din son har.


En intressant tanke! Så om vi hade levt under andra omständigheter, i en annan kultur eller tidsperiod hade det varit annorlunda? Jag har ibland funderat över om jag hade känt att jag passat in i samhället på ett bättre sätt om jag hade levt i en annan tid.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 4:04:06

Solblomma skrev:
Sisyfos skrev:Alltså om dina barn levde under medeltiden t.ex. hade pilbågsintresset inte varit ett specialintresse eftersom flera människor ägnat sig åt det intresset. Och haft sådan skicklighet som din son har.


En intressant tanke! Så om vi hade levt under andra omständigheter, i en annan kultur eller tidsperiod hade det varit annorlunda? Jag har ibland funderat över om jag hade känt att jag passat in i samhället på ett bättre sätt om jag hade levt i en annan tid.


En intressant tanke är att pilbågar kan bli inne igen snart. Jag ser vissa tecken på det. Hunger games t ex.

I så fall blir pilbågsintresset så långt från specialintresse man kan komma.

Intresse för mopeder och fotboll går däremot neråt och är snart specialintressen.

När pilbågar blir poppis är din aspergerson normal, men dina två andra barn är nog aspergare då och behöver medicin. Tror jag.
Senast redigerad av RSD555 2018-04-15 4:08:34, redigerad totalt 1 gång.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav Solblomma » 2018-04-15 4:04:21

InkMagic skrev:Inte ett svar direkt men skulle det kunna vara så att de alla tre lägger ungefär lika mycket tid på sina intressen men tvillingarna är motiverade av skilda saker som passion för aktiviteten, fascination för teknik, umgänge, omvärldens beundran, möjlig karriär medans 13-åringens intresse för pilbågar och kompani utgår mer eller mindre från en stark fascination för en enda sak som tex. "pilens färd genom luften" och bryr sig mindre om umgänge osv.? Isf. kanske det är så att 13-åringens egentliga direkta intresse för själva saken är större på sätt och vis?

Det där stämmer bra tycker jag. Det beskriver också bra hur jag själv fungerar när det gäller specialintressen. Tack! :-)Happy
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in