Forum för företagare med funktionshinder?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav rapchic » 2018-04-13 15:41:07

Någon som vet om det finns något forum för företagare med funktionshinder?

Det skulle vara givande att kunna diskutera och få tips när det gäller just att ha företag och dessutom vara funktionshindrad, tex bidrag, tips osv

Helst om det finns just inriktat på NPF men jag förstår om det är för få som passar in på det för att det ska funka på ett forum
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav dd105 » 2018-04-13 16:02:22

Finns det bidrag för företagare med funktionshinder? Vet ingen forum om det. Du kan ju använda den här, eller vanliga forum för företagande.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav rapchic » 2018-04-13 16:03:51

dd105 skrev:Finns det bidrag för företagare med funktionshinder? Vet ingen forum om det. Du kan ju använda den här, eller vanliga forum för företagande.

Ja några, jag håller på att ansöka om personligt biträde tex nu
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav dd105 » 2018-04-13 16:34:59

Vad för saker ska du få dina personliga biträde att göra? Är det nästan som att få en gratis anställd? Låter inte dåligt.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav Flinta » 2018-04-13 16:40:05

rapchic skrev:
dd105 skrev:Finns det bidrag för företagare med funktionshinder? Vet ingen forum om det. Du kan ju använda den här, eller vanliga forum för företagande.

Ja några, jag håller på att ansöka om personligt biträde tex nu


Jag läste nyligen igen i tråden
har-du-personligt-bitrade-t49936.html och tänkte då att jag skulle fråga hur det gått med ansökan. Behöver du själv leta upp någon kontakt och föreslå den eller ligger det på Arbetsförmedlingens bord att anställa och förmedla personliga biträden?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav rapchic » 2018-04-13 17:45:49

Flinta skrev:
rapchic skrev:
dd105 skrev:Finns det bidrag för företagare med funktionshinder? Vet ingen forum om det. Du kan ju använda den här, eller vanliga forum för företagande.

Ja några, jag håller på att ansöka om personligt biträde tex nu


Jag läste nyligen igen i tråden
har-du-personligt-bitrade-t49936.html och tänkte då att jag skulle fråga hur det gått med ansökan. Behöver du själv leta upp någon kontakt och föreslå den eller ligger det på Arbetsförmedlingens bord att anställa och förmedla personliga biträden?

Det är jag själv som ska göra det och ta reda på kostnad osv och det är lite det jag gjort den senaste tiden (och massa annat så jag har inte hunnit med jättemycket
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav rapchic » 2018-04-13 17:47:42

dd105 skrev:Vad för saker ska du få dina personliga biträde att göra? Är det nästan som att få en gratis anställd? Låter inte dåligt.

Nej inte i närheten. Ett personligt biträde ska se till så att man gör saker rätt. Jag kommer blandannat ansöka om att ha en som ser så att jag gör rätt när det gäller administrationen så att jag får mindre ångest över det.

Även lite annat för att hjälpa med mina igångsättningssvårigheter (marknadsföring och planering).

Om jag får det godkänt vet jag inte än däremot

edit: sen om man har stora kommunikationssvårigheter ska man kunna ha personligt biträde även till annat vad jag förstår
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav Flinta » 2018-04-13 18:52:44

rapchic skrev:
Flinta skrev:
rapchic skrev:Ja några, jag håller på att ansöka om personligt biträde tex nu


Jag läste nyligen igen i tråden
har-du-personligt-bitrade-t49936.html och tänkte då att jag skulle fråga hur det gått med ansökan. Behöver du själv leta upp någon kontakt och föreslå den eller ligger det på Arbetsförmedlingens bord att anställa och förmedla personliga biträden?

Det är jag själv som ska göra det och ta reda på kostnad osv och det är lite det jag gjort den senaste tiden (och massa annat så jag har inte hunnit med jättemycket


Märkligt att man förväntas klara det själv när man behöver personligt biträde just pga funktionsnedsättningar. Du kanske klarar det men många gör nog inte det och får då inte ens chansen till att få en ansökan prövad.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav Selma » 2018-04-14 11:47:29

60 000 kronor per år i bidrag. Som exempel har jag sett att man som rullstolsburen kan behöva, och få, hjälp med att ta ner en pärm från en hylla.

Hur ska du kunna ha någon avlönad anställd om du får 5000:-/månad i bidrag? Lön, skatt, arbetsgivaravgift mm ska betalas. Jag tycker Arbetsförmedlingens erbjudanden är rena skämtet.
På en stor arbetsplats där den där extra resursen ändå finns och har andra ordinarie arbetsuppgifter kan det kanske vara förmånligt.

För det administrativa tycker jag att du ska ta hjälp av en revisionsbyrå, åtminstone en ekonomikonsult.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav rapchic » 2018-04-14 12:00:44

Selma skrev:60 000 kronor per år i bidrag. Som exempel har jag sett att man som rullstolsburen kan behöva, och få, hjälp med att ta ner en pärm från en hylla.

Hur ska du kunna ha någon avlönad anställd om du får 5000:-/månad i bidrag? Lön, skatt, arbetsgivaravgift mm ska betalas. Jag tycker Arbetsförmedlingens erbjudanden är rena skämtet.
På en stor arbetsplats där den där extra resursen ändå finns och har andra ordinarie arbetsuppgifter kan det kanske vara förmånligt.

För det administrativa tycker jag att du ska ta hjälp av en revisionsbyrå, åtminstone en ekonomikonsult.


Jag kommer att köpa in tjänster istället för att anställa. 2,5h i veckan. En av dessa är en redovisningsbyrå som sagt ok till detta
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav Selma » 2018-04-14 12:13:54

rapchic skrev:Jag kommer att köpa in tjänster istället för att anställa. 2,5h i veckan. En av dessa är en redovisningsbyrå som sagt ok till detta

Om du löser det på det sättet går väl inte Arbetsförmedlingen in med bidrag?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav rapchic » 2018-04-14 12:54:32

Selma skrev:
rapchic skrev:Jag kommer att köpa in tjänster istället för att anställa. 2,5h i veckan. En av dessa är en redovisningsbyrå som sagt ok till detta

Om du löser det på det sättet går väl inte Arbetsförmedlingen in med bidrag?


Jo det ska dom göra
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav LordNelson » 2018-04-14 14:51:13

rapchic skrev:
dd105 skrev:Vad för saker ska du få dina personliga biträde att göra? Är det nästan som att få en gratis anställd? Låter inte dåligt.

Nej inte i närheten. Ett personligt biträde ska se till så att man gör saker rätt. Jag kommer blandannat ansöka om att ha en som ser så att jag gör rätt när det gäller administrationen så att jag får mindre ångest över det.

Även lite annat för att hjälpa med mina igångsättningssvårigheter (marknadsföring och planering).

Om jag får det godkänt vet jag inte än däremot

edit: sen om man har stora kommunikationssvårigheter ska man kunna ha personligt biträde även till annat vad jag förstår

Jag har också eget företag. Att bara ha Asperger kan vara svårt, jag har sen andra problem och då är det väl typ katastrof. Att man har svårt att söka hjälp och hitta lösningar är ett problem.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Forum för företagare med funktionshinder?

Inläggav Freedrone » 2018-10-16 0:19:37

rapchic skrev:Någon som vet om det finns något forum för företagare med funktionshinder?

Det skulle vara givande att kunna diskutera och få tips när det gäller just att ha företag och dessutom vara funktionshindrad, tex bidrag, tips osv

Helst om det finns just inriktat på NPF men jag förstår om det är för få som passar in på det för att det ska funka på ett forum
Vilken bransch arbetar du inom?
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in