Kris i Svenska Akademien

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Sisyfos » 2018-04-11 14:48:01

Sisyfos skrev:
Savanten Svante skrev:Bild


HAHAHAHAHAHAHAHA :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jag har aldrig sett något liknande, även om detta kommer från just den tidningen.


F.ö. är forumet precis vad man gör det till. Jag uppskattar dina skämtsamma inlägg.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Savanten Svante » 2018-04-11 16:37:08

Sisyfos skrev:

Tack. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kris i Svenska Akademien

Inläggav BellaBelle » 2018-04-11 19:16:42

Varför brukar den ständiga sekreteraren kalla sig för ”Gittan Jönsson”? Jag kan inte mycket om svenska konstnärer, men av en slags slump råkar jag veta att det finns en svensk konstnär som faktiskt heter Gittan Jönsson. Är detta någon slags humor/anspelning jag inte förstår?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gittan_J%C3%B6nsson

”Sara Danius beskrivs samtidigt av flera källor som en ledare som har haft svårt att anpassa sig till Svenska Akademiens formalia. Ett exempel är hur hon använt sitt alter ego ”Gittan” i officiella sammanhang, inte bara under möten med Svenska Akademiens ledamöter utan även i externa möten och i personalmöten.
– ”Gittan Jönsson, mitt alter ego, chef för Skånska forskningsrådet, henne tar jag fram flera gånger i veckan. Hon är en blond valkyria med stort, hårdsprayat hårsvall och rejäla skor, och har samma handväska som Margaret Thatcher. Jag kom på Gittan för två år sedan. Hon är ostoppbar och påfrestande, och väldigt intresserad av Öresundsbron... för den leder till Kontinenten! Gittan vurmar för allt kontinentalt, berättade Sara Danius 2013 i en intervju med Aftonbladet.”

https://www.expressen.se/nyheter/det-tu ... akademien/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Kris i Svenska Akademien

Inläggav BellaBelle » 2018-04-11 19:17:58

Den riktiga Gittan Jönsson bor i Skåne tror jag.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-12 16:14:41

BellaBelle skrev:De har fått 179 miljoner från STATLIGA Bolagsverket:

”Bakgrunden är det avtal som Svenska Akademien har med Bolagsverket och som inbringat 179 miljoner under de senaste elva åren. Samtidigt som Svenska Akademien i en debattartikel i Svenska Dagbladet i helgen uppgav att man står ekonomiskt oberoende från staten har akademien haft en säker inkomst från statliga Bolagsverket.

SVT Västernorrland kunde berätta om det kritiserade avtalet i februari i år. Så sent som förra året fick akademien...”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... fortsatter


Ja, det är ju en skandal i sig som tycks hamnat i skymyndan. Varför ska skattebetalarna betala till den redan rika Akademien, som samtidigt undandragit sig all insyn?

Det är pengar som betalas ut för att Bolagsverket ska disponera utgivningsrätten för Post och Inrikes Tidningar men som i praktiken lett till att en stor del av de kungörelseavgifter som Bolagsverket tagit ut av Sveriges företagare slussats vidare till akademien. Skälet till miljonrullningen som styrdes upp av har varit att dels stärka akademiens finanser, dels finansiera utgivningen av akademiens ordbok.

Kritiken har inte låtit vänta på sig. Uppgörelsen har kritiserats som otidsenlig och för att vara en smygbeskattning av Sveriges företagare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... fortsatter

Men efter kritiken ska nu Bolagsverket "se över" avtalet (vad detta nu innebär i praktiken).

svt 9 april 2018 skrev:Bolagsverket vill inte kännas vid kritiken men säger nu ändå att det kritiserade avtalet ska ses över:

– Ett avtal kan alltid omprövas, omförhandlas eller sägas upp. Vi gör nu en översyn av avtalet, och kommer att i dialog med parterna pröva vilka alternativa lösningar som kan finnas. Det är dock en längre process, så vi kan idag inte säga när vi kan vara klara med översynen, skriver Bolagsverket i ett mail.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... n-ses-over
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-12 21:10:13

Och så var de bara elva! Nu är de ju för få för att fatta beslut.

Att Frostenson avgick var ju väntat och önskat. Men att ständiga sekreteraren Sara Danius också tvingades avgå... Jag tycker att de som ville att hon skulle avgå skulle avgå själva. Men då blev det ingen Akademi kvar.

Dags för nytt blod!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Kahlokatt » 2018-04-12 21:13:34

I korridorerna det morras
"Gör något åt kvinnorna nu, Horace!"
"Jajamensan, käre Arnault...
Vi ska få bort dem båda två!"
Danius lämnar rubb och stubb
Gubbarna är kvar i sin lilla klubb...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Kahlokatt » 2018-04-12 21:59:57

HE: "Det blev ju ett lyckat år!"
JPA: "Broder, gu'tår!"
HE: "Tänk, vilken succé!"
JPA: "À votre sainté!"
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Savanten Svante » 2018-04-12 22:04:57

Snillen utan smak.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Dagobert » 2018-04-12 22:30:40

BellaBelle skrev:Varför brukar den ständiga sekreteraren kalla sig för ”Gittan Jönsson”? (...)

Expressen skrev:”Sara Danius beskrivs samtidigt av flera källor som en ledare som har haft svårt att anpassa sig till Svenska Akademiens formalia. Ett exempel är hur hon använt sitt alter ego ”Gittan” i officiella sammanhang, inte bara under möten med Svenska Akademiens ledamöter utan även i externa möten och i personalmöten.
– ”Gittan Jönsson, mitt alter ego, chef för Skånska forskningsrådet, henne tar jag fram flera gånger i veckan. Hon är en blond valkyria med stort, hårdsprayat hårsvall och rejäla skor, och har samma handväska som Margaret Thatcher. Jag kom på Gittan för två år sedan. Hon är ostoppbar och påfrestande
, och väldigt intresserad av Öresundsbron... för den leder till Kontinenten! Gittan vurmar för allt kontinentalt, berättade Sara Danius 2013 i en intervju med Aftonbladet.”
https://www.expressen.se/nyheter/det-tu ... akademien/

Expressen skrev:Men humorn och en ostoppbar nittonde ledamot som heter Gittan har inte funkat hos alla i Svenska Akademien.

– ”Gittan” har ett rundare språk än Danius och första gångerna kanske man skrattar lite. Men det är ju svårt att föra protokoll när hon går från att vara Sara Danius till ”Gittan”. Vad skriver man? säger en källa med god insyn ...

Är hon inte riktigt klok? Låter som hon var Akademiens oanständiga sekreterare.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-12 22:59:46

Dagobert skrev:
BellaBelle skrev:Varför brukar den ständiga sekreteraren kalla sig för ”Gittan Jönsson”? (...)

Expressen skrev:”Sara Danius beskrivs samtidigt av flera källor som en ledare som har haft svårt att anpassa sig till Svenska Akademiens formalia. Ett exempel är hur hon använt sitt alter ego ”Gittan” i officiella sammanhang, inte bara under möten med Svenska Akademiens ledamöter utan även i externa möten och i personalmöten.
– ”Gittan Jönsson, mitt alter ego, chef för Skånska forskningsrådet, henne tar jag fram flera gånger i veckan. Hon är en blond valkyria med stort, hårdsprayat hårsvall och rejäla skor, och har samma handväska som Margaret Thatcher. Jag kom på Gittan för två år sedan. Hon är ostoppbar och påfrestande
, och väldigt intresserad av Öresundsbron... för den leder till Kontinenten! Gittan vurmar för allt kontinentalt, berättade Sara Danius 2013 i en intervju med Aftonbladet.”
https://www.expressen.se/nyheter/det-tu ... akademien/

Expressen skrev:Men humorn och en ostoppbar nittonde ledamot som heter Gittan har inte funkat hos alla i Svenska Akademien.

– ”Gittan” har ett rundare språk än Danius och första gångerna kanske man skrattar lite. Men det är ju svårt att föra protokoll när hon går från att vara Sara Danius till ”Gittan”. Vad skriver man? säger en källa med god insyn ...

Är hon inte riktigt klok? Låter som hon var Akademiens oanständiga sekreterare.


Hon och hennes man kanske har ätit något, väldigt, väldigt olämpligt?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kris i Svenska Akademien

Inläggav BellaBelle » 2018-04-12 23:05:04

Dagobert skrev:
BellaBelle skrev:Varför brukar den ständiga sekreteraren kalla sig för ”Gittan Jönsson”? (...)

Expressen skrev:”Sara Danius beskrivs samtidigt av flera källor som en ledare som har haft svårt att anpassa sig till Svenska Akademiens formalia. Ett exempel är hur hon använt sitt alter ego ”Gittan” i officiella sammanhang, inte bara under möten med Svenska Akademiens ledamöter utan även i externa möten och i personalmöten.
– ”Gittan Jönsson, mitt alter ego, chef för Skånska forskningsrådet, henne tar jag fram flera gånger i veckan. Hon är en blond valkyria med stort, hårdsprayat hårsvall och rejäla skor, och har samma handväska som Margaret Thatcher. Jag kom på Gittan för två år sedan. Hon är ostoppbar och påfrestande
, och väldigt intresserad av Öresundsbron... för den leder till Kontinenten! Gittan vurmar för allt kontinentalt, berättade Sara Danius 2013 i en intervju med Aftonbladet.”
https://www.expressen.se/nyheter/det-tu ... akademien/

Expressen skrev:Men humorn och en ostoppbar nittonde ledamot som heter Gittan har inte funkat hos alla i Svenska Akademien.

– ”Gittan” har ett rundare språk än Danius och första gångerna kanske man skrattar lite. Men det är ju svårt att föra protokoll när hon går från att vara Sara Danius till ”Gittan”. Vad skriver man? säger en källa med god insyn ...

Är hon inte riktigt klok? Låter som hon var Akademiens oanständiga sekreterare.


Jag tycker annars Sara Danius är jättebra. Men har man ”låtsaspersonligheter” av det här slaget - som en hjälp -
så ska man kanske inte berätta det. Jag är också brydd över att ingen journalist undrar över detta med att ”låtsaspersonligheten” faktiskt har samma namn som en svensk framgångsrik konstnär.

”Birgitta Gittan Jönsson har levt på sitt konstnärskap i trettio år. Mest känd är hon för tavlan Diskkasterskan från 1978, som sålts på Bukowskis för 167 000 kronor.”

https://www.hd.se/2008-08-08/lust-och-g ... ennes-verk

Men det om det. Synd Danius slutar.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Kris i Svenska Akademien

Inläggav nallen » 2018-04-13 9:07:52

Dagobert skrev:Är hon inte riktigt klok? Låter som hon var Akademiens oanständiga sekreterare.

Det låter iaf inte som att hon är så seriös som jag tycker att man kan kräva i en inrättning som akademien.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alyana » 2018-04-13 9:15:41

:lol:
Underhållande.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-13 11:23:54

Pinghis Khan skrev:
Dagobert skrev:
BellaBelle skrev:Varför brukar den ständiga sekreteraren kalla sig för ”Gittan Jönsson”? (...)

https://www.expressen.se/nyheter/det-tu ... akademien/

Expressen skrev:Men humorn och en ostoppbar nittonde ledamot som heter Gittan har inte funkat hos alla i Svenska Akademien.

– ”Gittan” har ett rundare språk än Danius och första gångerna kanske man skrattar lite. Men det är ju svårt att föra protokoll när hon går från att vara Sara Danius till ”Gittan”. Vad skriver man? säger en källa med god insyn ...

Är hon inte riktigt klok? Låter som hon var Akademiens oanständiga sekreterare.


Hon och hennes man kanske har ätit något, väldigt, väldigt olämpligt?


Jaha nej det var en annan kulturkofta som var ihop med frontalobsdemensfallet.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Savanten Svante » 2018-04-13 11:41:26

Gris i svenska akademien.

Bild



Akademibokhandeln Center Syd
den 11 april via Instagram ·

Vi bjussar på en hel hög boktips idag!
Helt orelaterade naturligtvis ...

30629967_2105218646363692_2978574293815787520_n.jpg


#svenskaakademien #teamdanius #teamhorace #krishandboken #svenskafolketrasar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Karamell » 2018-04-13 15:33:05

Savanten Svante skrev:
30652626_10155558717047865_5276302634844197049_n.jpg

Får man fängelse om man ligger med en akademiledamot, dom är ju så omogna. :P
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Savanten Svante » 2018-04-13 17:50:47

Horace Upprörd, Kristina Lugn.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-13 18:01:29

Savanten Svante skrev:
30652626_10155558717047865_5276302634844197049_n.jpg
post1502498.html#p1502498

Haha, det tycks behövas.

Om din maka/make akademiledamoten bryter mot tystnadsplikten är det olämpligt att du för detta vidare. Speciellt olämpligt är det att utnyttja denna information för att spela på vinnaren, det kan rent av vara olagligt.

Det är också olämpligt att utnyttja det faktum att din maka/make är akademiledamot vid s k raggning, t ex att antyda "om du inte är snäll mot mig får du inga stipendier alt om du är snäll mot mig ska jag se till att du får stipendier". Det rubriceras som utpressning eller mutor och du kan bli anmäld och åtalad. Risken är också stor att det hamnar i media, även om det kan gå bra många år.

Om du är gift med ledamoten är det olämpligt att kritisera den Svenska Akademien; det kan uppfattas som att du för ledamotens åsikter vidare (se ovan om tystnadsplikt). Om du inte längre är gift med ledamoten är det också olämpligt; det kan tolkas som hämnd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav blitzen » 2018-04-13 20:25:00

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om vad som händer i den där sandlådan. De "aderton" ? Kräks...
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Sisyfos » 2018-04-13 22:53:08

Savanten Svante skrev:


Jag kommer ihåg, skriven av Peter England är klockren titel i övrigt.

Vad gäller lusigt är dessutom bägge Saras titlar är även en fullträff.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-14 3:33:51

Får att återgå till Kulturprofilen och de 18 kvinnor som anklagar honom för sexuella trakasserier och än värre övergrepp. Det här är inget nytt, Expressen skrev om det redan år 1997. Men ingen inom Akademien reagerade. Jävssituationen med pengarna från Akademien till hans och Frostensons bolag har ju också pågått länge.

Jag håller alltså med både Ranelid och Teodorescu; hela Akademien borde avgå. Alla är mer el mindre korrumperade. Och detta är kultureliten som ska utse nobelpristagare.

Tydligen var han väl känd bland journalisterna också. Det är bara allmänheten som svävat i okunnighet. Så skriver iaf denne bloggare (Michael Hancock):

HelaHancock 22 nov 2017 skrev:Dagens Nyheter berättar att en person kallad ”Kulturprofilen”, som är gift med en aktad poet i Svenska Akademien, i många år tubbat unga kvinnor till sex genom att hänvisa till sina försänkningar i kulturvärlden. Artikeln låter 18 kvinnor komma till tals: de skildrar utnyttjande, tjat, tvång och våldtäktsliknande övergrepp begångna bland annat i lägenheter tillhörande Akademien.

Dagen efter DN-artikeln skriver tidningens kulturchef Björn Wiman om kvinnornas ”modiga och skrämmande vittnesmål”, talar om ett ”avslöjande” och formulerar sig i största allmänhet som om han ditintills inte haft en aaaning om vad den däringa ”Kulturprofilens” haft för sig.
Björn Wiman, du måtte skämta! Vi talar för helvete om KLÅDAN!

För så kallade vi honom, den där ”Kulturprofilen”. Vi. Allihopa.
Spoiler: visa
Vi som satt på Prinsen på åttio- och nittiotalet.
Vi som jobbade som skribenter, eller musiker eller var anställda på någon av tidningsredaktionerna.
Vi som på något sätt intresserade oss för kultur.
Vi som … Oh hell. Faktum är att alla som över huvud taget gått ut på krogen i Stockholm de senaste fyrtio åren känner till honom. Inklusive du, Björn Wiman.

Klådan var en pajas.
Klådan var en kulturbluff, en tölp och ett skämt.
Klådan var en kutande slemhög som med en skygg nickning bakom uppdragna skuldror hälsade som hastigast på en när han kom in i lokalen innan han som degenererad duvhök slog ner på den yngsta kvinnan i rummet.


Han hade inget eget att komma med. Han hade inte presterat något i världen på egen hand. Men han var gift med Isdrottningen själv, den aktade poeten vars image redan före inträdet i Akademien var av den allra högsta potensen. Den äran gav honom tillträde till de innersta drivhusen med de ädlaste, och spädaste, blomstren. Som Furstinnans lilla trädgårdsdvärg kunde sedan Klådan krypa runt i rabatterna för att skörda en enda primör: tonårstjack.
http://www.helahancock.se/livet/alla-kande-kladan/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Dagobert » 2018-04-15 3:15:38

Anders Olsson kliver in som tillfällig ständig sekreterare i Svenska Akademien efter Sara Danius dramatiska avhopp.
https://www.expressen.se/nyheter/samtal ... ill-detta/

Jag tror inte man kan vara "tillfällig ständig sekreterare".

Ständig sekreterare är i vissa akademier och liknande sammanslutningar titeln för sekreteraren, därför att denne har en lång mandatperiod
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ständig_sekreterare

Snarare "tillfällig sekreterare", sålunda.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Dagobert » 2018-04-15 3:25:58

Svenska Akademien ska byta namn till Bitterhetsakademien. :roll:


(Namnet snott från Skäggen.)
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in