Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Flinta » 2018-04-09 22:32:36

kiddie skrev:Hur kan man egentligen motivera en annan människa? Fattar inte grejen. Jag städar när jag har boendestöd. Men det är inte av motivation, hatar att städa, bara att det är enklare om jag slipper städa ensam, mindre att städa.


Det låter avlastande och skönt. Boendstödjare verkar jobba olika. Jag har hört talas om boendestödjare som får avlasta helt när personen är för sjuk eller för trött. Så jobbar dom inte där jag bor. Här ska man göra så mkt man kan själv och sedan ansöka om hemtjänst om man behöver mer avlastning av olika skäl.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-09 22:54:15

kiddie skrev:Inspiration kommer från en ny idé, motivation vet jag inte vad det är. Tror är driften att göra nåt, t ex att ta sig till toa när man är kissnödig.


”Motivation är det psykologiska kännetecken som ger en organism drivkraft, det vill säga väcker den till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar, och upprätthåller vissa målriktade handlingar. Det är den inre drivkraften bakom beteenden som vilka val man väljer, hur lång tid man tar på sig innan man kommer igång, hur stort engagemang och uthållighet man har, samt hur man känner och tänker under aktivitetens utförande.[1]”

”Man skiljer vanligen mellan inre och yttre motivation. Inre motivation kan vara egna behov, intressen och den egna nyfikenheten, och kan hänga samman med sådant som värderingar och självförtroende, att uppgiften i sig själv känns givande. Yttre motivation handlar om att undvika bestraffningar och erhålla belöningar, till exempel att plugga för betygen. Huruvida den inre och den yttre motivationen är avhängiga varandra eller inte finns det olika teorier om. [5]”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motivation

Jag är nog en sådan som helst går på inte motivation få.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-09 22:55:51

Har en känsla av att när personal (och lärare) vill ”motivera” en så går de ofta på yttre motivation. Och då tycker jag det kan bli plågsamt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Sisyfos » 2018-04-10 0:28:43

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Inspiration kommer från en ny idé, motivation vet jag inte vad det är. Tror är driften att göra nåt, t ex att ta sig till toa när man är kissnödig.


”Motivation är det psykologiska kännetecken som ger en organism drivkraft, det vill säga väcker den till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar, och upprätthåller vissa målriktade handlingar. Det är den inre drivkraften bakom beteenden som vilka val man väljer, hur lång tid man tar på sig innan man kommer igång, hur stort engagemang och uthållighet man har, samt hur man känner och tänker under aktivitetens utförande.[1]”

”Man skiljer vanligen mellan inre och yttre motivation. Inre motivation kan vara egna behov, intressen och den egna nyfikenheten, och kan hänga samman med sådant som värderingar och självförtroende, att uppgiften i sig själv känns givande. Yttre motivation handlar om att undvika bestraffningar och erhålla belöningar, till exempel att plugga för betygen. Huruvida den inre och den yttre motivationen är avhängiga varandra eller inte finns det olika teorier om. [5]”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motivation

Jag är nog en sådan som helst går på inte motivation få.


Du har behov. Alltså har du en inre motivation. Vad AS gör för vissa är att lättare bli likgiltiga och även saknar energi; fast vi kan även bli maniska. Därför måste du fundera fram vad du tycker är viktigt.

Se det som en uppgift där det går ut på att få mer energi. Med mer energi kan du göra mer saker. Du har skrivit om aktiviteter i en tråd.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-10 2:39:54

Kahlokatt skrev:Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy. Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.

Daglig Verksamhet går inte ut på att utföra meningslöst arbete för att komma in i statistiken, som det kunde förr! Det finns tre grader: De som inte kan arbeta alls, får sinnesstimulans (t.ex. gå på upplevelsecentra, baka, etc.). De som är måttligt utvecklingsstörda får t.ex. dreja. De som är lätt utvecklingsstörda eller har NPF kan arbeta t.ex. på café, på kontor, på bilfirma, på hunddagis, etc. På min arbetsplats arbetar folk som passar för dataarbete, de slänger inte in aspisar som absolut inte VILL.
Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa. Mycket skönare än att vara ute på öppna arbetsmarknaden där allt bara gick fel för mig och jag inte kunde "läsa av" folk!

Det är klart att jag helst av allt skulle vilja arbeta som museiguide, eftersom det är vad jag utbildat mig till, men nu har jag AS och skulle inte fungera på en vanlig arbetsplats. Även om man tror att man kan spela NT är det förmodligen hur lätt som helst för "dem" att se att man inte är det! Jag vill inte riskera att ställa till med något bara för att få arbeta i NT:arnas värld och skulle jag säga att jag har AS, skulle jag inte få något jobb. Så, skall jag sitta hemma med min ångest!? Eller skall jag gå till mitt jobb, där jag trivs och känner att jag gör nytta?
Jag känner att mitt liv har fått en mening, att jag har något att gå upp för på morgnarna, att jag är behövd. Skall jag skämmas över att jag inte klarar ett vanligt jobb!?

Skall man då inte säga om paralympikerna att "nää, det är synd om dem som måste idrotta i ett eget OS och behandlas som mindre värda...."

Klart att inte all daglig verksamhet är optimal, men det är jobbit när folk tror att man jobbar i något j-a koncentrationsläger där hjärnan sakta rinner ur en...

SÄG INTE ATT JAG DISKRIMINERAS OM JAG INTE SJÄLV TYCKER DET.
:evil:

Just nu är jag så arg att jag knappt kan andas.



Moderator atoms - förtydligade rubriken, som tidigare var "Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!"


Ber om ursäkt ifall det här är en dum fråga. Men är det tänkt att DV ska leda vidare någonstans? Eller tänker du att det är DV som gäller resten av livet nu för dig? Fram till ålderspensionen?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-10 2:41:11

Sisyfos skrev:
BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Inspiration kommer från en ny idé, motivation vet jag inte vad det är. Tror är driften att göra nåt, t ex att ta sig till toa när man är kissnödig.


”Motivation är det psykologiska kännetecken som ger en organism drivkraft, det vill säga väcker den till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar, och upprätthåller vissa målriktade handlingar. Det är den inre drivkraften bakom beteenden som vilka val man väljer, hur lång tid man tar på sig innan man kommer igång, hur stort engagemang och uthållighet man har, samt hur man känner och tänker under aktivitetens utförande.[1]”

”Man skiljer vanligen mellan inre och yttre motivation. Inre motivation kan vara egna behov, intressen och den egna nyfikenheten, och kan hänga samman med sådant som värderingar och självförtroende, att uppgiften i sig själv känns givande. Yttre motivation handlar om att undvika bestraffningar och erhålla belöningar, till exempel att plugga för betygen. Huruvida den inre och den yttre motivationen är avhängiga varandra eller inte finns det olika teorier om. [5]”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motivation

Jag är nog en sådan som helst går på inte motivation få.


Du har behov. Alltså har du en inre motivation. Vad AS gör för vissa är att lättare bli likgiltiga och även saknar energi; fast vi kan även bli maniska. Därför måste du fundera fram vad du tycker är viktigt.

Se det som en uppgift där det går ut på att få mer energi. Med mer energi kan du göra mer saker. Du har skrivit om aktiviteter i en tråd.


Va, kan AS göra en lättare manisk??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-10 15:02:48

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:
BellaBelle skrev:Hur funkar en aspergerfolkhögskola öht då? Visste inte det fanns. Hört om aspergerkurs på folkhögskola, men jag vet inte riktigt vad det innebär. :-)063


http://asperger-skolor.se/folkhogskola.htm

Verkar finnas någon enstaka kurs som handlar om något. Resterande handlar om självförtroende och lära sig bo som ung vuxen.


Hm, men bo hemifrån kan jag. Har ju egna barn. Trodde det kanske var kurser där det var mera lugnt omkring en. Aspergervänligt. Lugnt.


Jag tror jag satsar på mer gitarrlektioner istället för DV eller någon aspergerkurs! :D Musik!!! :-)173 Jag är Ganska bra på gitarr, men vill bli ännu bättre. :D
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-10 18:37:57

BellaBelle skrev:
BellaBelle skrev:
kiddie skrev:
http://asperger-skolor.se/folkhogskola.htm

Verkar finnas någon enstaka kurs som handlar om något. Resterande handlar om självförtroende och lära sig bo som ung vuxen.


Hm, men bo hemifrån kan jag. Har ju egna barn. Trodde det kanske var kurser där det var mera lugnt omkring en. Aspergervänligt. Lugnt.


Jag tror jag satsar på mer gitarrlektioner istället för DV eller någon aspergerkurs! :D Musik!!! :-)173 Jag är Ganska bra på gitarr, men vill bli ännu bättre. :D


Vad jag konkret menade: jag ska gå på en kurs en gång i veckan. Bara 5 ggr. Mjukstart. Har gjort ingenting ”formellt” på flera år, och skulle kanske vilja göra mycket mer. Men det här är en början. Jag blev glad när jag kom på det, men blir Till och med nervös för att jag inte ska klara det här nu..,
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-10 18:43:34

Kahlokatt skrev:Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy. Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.

Daglig Verksamhet går inte ut på att utföra meningslöst arbete för att komma in i statistiken, som det kunde förr! Det finns tre grader: De som inte kan arbeta alls, får sinnesstimulans (t.ex. gå på upplevelsecentra, baka, etc.). De som är måttligt utvecklingsstörda får t.ex. dreja. De som är lätt utvecklingsstörda eller har NPF kan arbeta t.ex. på café, på kontor, på bilfirma, på hunddagis, etc. På min arbetsplats arbetar folk som passar för dataarbete, de slänger inte in aspisar som absolut inte VILL.
Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa. Mycket skönare än att vara ute på öppna arbetsmarknaden där allt bara gick fel för mig och jag inte kunde "läsa av" folk!

Det är klart att jag helst av allt skulle vilja arbeta som museiguide, eftersom det är vad jag utbildat mig till, men nu har jag AS och skulle inte fungera på en vanlig arbetsplats. Även om man tror att man kan spela NT är det förmodligen hur lätt som helst för "dem" att se att man inte är det! Jag vill inte riskera att ställa till med något bara för att få arbeta i NT:arnas värld och skulle jag säga att jag har AS, skulle jag inte få något jobb. Så, skall jag sitta hemma med min ångest!? Eller skall jag gå till mitt jobb, där jag trivs och känner att jag gör nytta?
Jag känner att mitt liv har fått en mening, att jag har något att gå upp för på morgnarna, att jag är behövd. Skall jag skämmas över att jag inte klarar ett vanligt jobb!?

Skall man då inte säga om paralympikerna att "nää, det är synd om dem som måste idrotta i ett eget OS och behandlas som mindre värda...."

Klart att inte all daglig verksamhet är optimal, men det är jobbit när folk tror att man jobbar i något j-a koncentrationsläger där hjärnan sakta rinner ur en...

SÄG INTE ATT JAG DISKRIMINERAS OM JAG INTE SJÄLV TYCKER DET.
:evil:

Just nu är jag så arg att jag knappt kan andas.



Moderator atoms - förtydligade rubriken, som tidigare var "Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!"


Leder sånt här med DV vidare till ”något annat”? Jag menar absolut inte att det måste göra det, men Kahlokatt och andra som har DV och haft det ett tag... Tänker ni att ni ska fortsätta med det ”i evighet” - OBS, inget fel med det. Eller leder DV ibland vid are till betalt Arbete Eller nåt annat?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-04-11 2:25:48

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Inspiration kommer från en ny idé, motivation vet jag inte vad det är. Tror är driften att göra nåt, t ex att ta sig till toa när man är kissnödig.


”Motivation är det psykologiska kännetecken som ger en organism drivkraft, det vill säga väcker den till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar, och upprätthåller vissa målriktade handlingar. Det är den inre drivkraften bakom beteenden som vilka val man väljer, hur lång tid man tar på sig innan man kommer igång, hur stort engagemang och uthållighet man har, samt hur man känner och tänker under aktivitetens utförande.[1]”

”Man skiljer vanligen mellan inre och yttre motivation. Inre motivation kan vara egna behov, intressen och den egna nyfikenheten, och kan hänga samman med sådant som värderingar och självförtroende, att uppgiften i sig själv känns givande. Yttre motivation handlar om att undvika bestraffningar och erhålla belöningar, till exempel att plugga för betygen. Huruvida den inre och den yttre motivationen är avhängiga varandra eller inte finns det olika teorier om. [5]”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motivation

Jag är nog en sådan som helst går på inte motivation få.


Motivation är ett sådant pop-ord. Det låter positivt. Men min motivation är att jag tvingar mig, vare sig det ska göras något roligt eller tråkigt. Får gräla på mig för att komma framåt.

Först när jag är inne i upplevelsen kan jag uppleva att jag har mer flow. Exempel, packa. Hatar det. Mår illa. Åka iväg, lite stissig för man är inte iväg än. Åkt iväg, man är mer "offer" nu för vad som händer och det ordnar sig nog om det är en tågförsening eller något. Då kan jag koppla av.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-04-11 2:26:54

BellaBelle skrev:Vad jag konkret menade: jag ska gå på en kurs en gång i veckan. Bara 5 ggr. Mjukstart. Har gjort ingenting ”formellt” på flera år, och skulle kanske vilja göra mycket mer. Men det här är en början. Jag blev glad när jag kom på det, men blir Till och med nervös för att jag inte ska klara det här nu..,


Studiecirkel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-04-11 2:32:05

Sisyfos skrev:
kiddie skrev:Inspiration kommer från en ny idé, motivation vet jag inte vad det är. Tror är driften att göra nåt, t ex att ta sig till toa när man är kissnödig.


Du har behov. Alltså har du en inre motivation. Vad AS gör för vissa är att lättare bli likgiltiga och även saknar energi; fast vi kan även bli maniska. Därför måste du fundera fram vad du tycker är viktigt.

Se det som en uppgift där det går ut på att få mer energi. Med mer energi kan du göra mer saker. Du har skrivit om aktiviteter i en tråd.


Jag har beskrivit motivation. Saker man drivs till att göra annars blir konsekvenserna för stora.

Sedan gör du ett jättehopp mellan motivation till intressen! Det finns väl inga direkta samband mellan att vilja orka något och faktiskt göra det??? Det är mitt livs stora sorg att jag inte orkar det jag vill.

Säg inte "bara GÖR", utan försök FÖRSTÅ.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-11 9:25:06

Kan AS göra att man blir manisk som det stod tidigare? Handlar det om det där att man kan tendera gå in så för ett specialintresse att det kan riskera uppfattas som mani eller var det verklig mani som avsågs? För det skiljer sig väl åt? Eller???

OM jag skulle börja på ett DV så MÅSTE det vara ett DV där jag får hålla på med något jag är starkt intresserad av, och som leder vidare. Annars skulle jag inte vilja.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-04-11 9:27:07

kiddie skrev:
Sisyfos skrev:
kiddie skrev:Inspiration kommer från en ny idé, motivation vet jag inte vad det är. Tror är driften att göra nåt, t ex att ta sig till toa när man är kissnödig.


Du har behov. Alltså har du en inre motivation. Vad AS gör för vissa är att lättare bli likgiltiga och även saknar energi; fast vi kan även bli maniska. Därför måste du fundera fram vad du tycker är viktigt.

Se det som en uppgift där det går ut på att få mer energi. Med mer energi kan du göra mer saker. Du har skrivit om aktiviteter i en tråd.


Jag har beskrivit motivation. Saker man drivs till att göra annars blir konsekvenserna för stora.

Sedan gör du ett jättehopp mellan motivation till intressen! Det finns väl inga direkta samband mellan att vilja orka något och faktiskt göra det??? Det är mitt livs stora sorg att jag inte orkar det jag vill.

Säg inte "bara GÖR", utan försök FÖRSTÅ.


Motivation - då associerar jag mest till ett barn som inte vill äta något den inte vill äta och så försöker en förälder ”motivera” barnet att ändå äta. Men som vuxen äter man vad man vill.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Halfviti » 2018-04-11 9:28:44

kiddie skrev:
BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Inspiration kommer från en ny idé, motivation vet jag inte vad det är. Tror är driften att göra nåt, t ex att ta sig till toa när man är kissnödig.


”Motivation är det psykologiska kännetecken som ger en organism drivkraft, det vill säga väcker den till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar, och upprätthåller vissa målriktade handlingar. Det är den inre drivkraften bakom beteenden som vilka val man väljer, hur lång tid man tar på sig innan man kommer igång, hur stort engagemang och uthållighet man har, samt hur man känner och tänker under aktivitetens utförande.[1]”

”Man skiljer vanligen mellan inre och yttre motivation. Inre motivation kan vara egna behov, intressen och den egna nyfikenheten, och kan hänga samman med sådant som värderingar och självförtroende, att uppgiften i sig själv känns givande. Yttre motivation handlar om att undvika bestraffningar och erhålla belöningar, till exempel att plugga för betygen. Huruvida den inre och den yttre motivationen är avhängiga varandra eller inte finns det olika teorier om. [5]”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motivation

Jag är nog en sådan som helst går på inte motivation få.


Motivation är ett sådant pop-ord. Det låter positivt. Men min motivation är att jag tvingar mig, vare sig det ska göras något roligt eller tråkigt. Får gräla på mig för att komma framåt.

Först när jag är inne i upplevelsen kan jag uppleva att jag har mer flow. Exempel, packa. Hatar det. Mår illa. Åka iväg, lite stissig för man är inte iväg än. Åkt iväg, man är mer "offer" nu för vad som händer och det ordnar sig nog om det är en tågförsening eller något. Då kan jag koppla av.


Där känner jag igen mig. Om nu att tvinga sig till att uträtta basala behov och nödvändigheter ens räknas som motivation....? Tycker väldigt illa om när folk lättvindigt slänger ur sig att "det är bara att ta tag i det och få det gjort". Yeah, right :-)006
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Halfviti » 2018-04-11 9:33:38

BellaBelle skrev:Kan AS göra att man blir manisk som det stod tidigare? Handlar det om det där att man kan tendera gå in så för ett specialintresse att det kan riskera uppfattas som mani eller var det verklig mani som avsågs? För det skiljer sig väl åt? Eller???

OM jag skulle börja på ett DV så MÅSTE det vara ett DV där jag får hålla på med något jag är starkt intresserad av, och som leder vidare. Annars skulle jag inte vilja.


Jag tror inte att man har lättare för att bli manisk med AS. Tänker att en del jämnställer "manisk fixering" med specialintressen. Sen kan man ju såklart ha samjuklighet t ex AS och bipolär.
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 19:00:11

Fattar fortfarande inte om såna här DV kan leda vidare till något? Eller ”jobbar” man på DV resten av livet sedan? :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 19:02:09

kiddie skrev:
BellaBelle skrev:Vad jag konkret menade: jag ska gå på en kurs en gång i veckan. Bara 5 ggr. Mjukstart. Har gjort ingenting ”formellt” på flera år, och skulle kanske vilja göra mycket mer. Men det här är en början. Jag blev glad när jag kom på det, men blir Till och med nervös för att jag inte ska klara det här nu..,


Studiecirkel.


Ja, så heter det. Men blev inget då, för jag blev typ pank. :evil: Men plockade i alla fram gitarren igen. :lol:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 19:37:48

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:
BellaBelle skrev:Vad jag konkret menade: jag ska gå på en kurs en gång i veckan. Bara 5 ggr. Mjukstart. Har gjort ingenting ”formellt” på flera år, och skulle kanske vilja göra mycket mer. Men det här är en början. Jag blev glad när jag kom på det, men blir Till och med nervös för att jag inte ska klara det här nu..,


Studiecirkel.


Ja, så heter det. Men blev inget då, för jag blev typ pank. :evil: Men plockade i alla fram gitarren igen. :lol:


DV är ju gratis, eller betalas via skatten. Men ingen kostnad för deltagare.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 20:09:55

Miche skrev:
nallen skrev:Har man inget jobb skulle man inte ha betalt alls.

Det är rätt många på DV som är produktiva och drar in slantar till företaget som anordnar DVn (investmentbolag har köpt upp flera DV för att tjäna pengar...) nog fan är de värda en slant!


Oj, så man kan tjäna massa pengar på att äga ett DV, eller? :shock:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 20:24:43

hinata555 skrev:Jag tycker daglig verksamhet är en bra sak för att bli aktiverad och inte isolerad. Lönen e hemsk om man ens får nån de olika på olika ställen, men daglig verksamhet e inte nåt man kanske ska jobba med hela livet men bara tills man känner sig reda att gå ut på arbetsmarknaden.


Funkar det då? Ok, kanske gör det om man är runt tjugo. Men annars är väl DV inge bra på ett CV? :-|
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 20:28:27

xty3457 skrev:Undrar av rent nyfikenhet hur många som har daglig verksamhet och har längre sammanhängande universitets/högskoleutbildning. Är det så att man du arbetar med daglig verksamhet istället för på en vanlig arbetsplats för att man har svårt för de sociala kraven på en arbetplats snarare att man inte har den kunskap och de färdigheter som krävs för att utföra samma arbete som andra på en arbetsplats?
Har själv anställning med lönebidrag och vissa anpassad arbetsituation som datalärare...


Undrar också, för verkar som många med AS kan ha långa utbildningar bakom sig men inte klara ”vanliga” arbetslivet.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 20:30:21

När man är rätt ung kan man kanske få hjälp av föräldrar fortfarande. Bli bjuden på en semesterresa t ex.

Men hur blir det om man har DV hela livet, med ens ekonomi? :roll:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-14 21:09:33

BellaBelle skrev:Men hur blir det om man har DV hela livet, med ens ekonomi? :roll:

Man får en mindre inkomst än genomsnittet av befolkningen.

Medellön, kronor enligt SCB

1. Övrig hemservicepersonal m.fl. 20 200
2. Kafé- och konditoribiträden 21 300
3. Marknadsundersökare och intervjuare 21 600
4. Övriga servicearbetare 21 800
5. Guider och reseledare 22 500
6. Barnskötare 23 100
7. Städare 23 100
8. Restaurang- och köksbiträden m.fl. 23 200
9. Växtodlare och djuruppfödare, blandad drift 23 300
10. Kassapersonal m.fl. 23 600

Lönerna ovan är innan skatt. Jag vet tyvärr inte hur mycket man får ut när man jobbar på DV.

Om du vill söka på medellönen för ett speciellt yrke, kan du titta här.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in