Nova fick sin autismdiagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nova fick sin autismdiagnos

Inläggav opteron » 2018-04-07 13:26:36

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... annorlunda

Är det bara jag som tycker att detta är bra, att hon fick sin diagnos så tidigt är något positivt.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Nova fick sin autismdiagnos

Inläggav atoms » 2018-04-07 13:37:09

Nej, jag tycker också att det är bra.

Hon verkar äldre än 11 år.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Nova fick sin autismdiagnos

Inläggav Solblomma » 2018-04-07 15:22:38

Det är nog bra om man kommer till rätt utredare. Min 13-åring utreddes när han var 9 och då missade de autism (han har ADD). Jag tror de uteslöt autism eftersom han hade flera kompisar. Nu måste vi göra om utredningen eftersom både jag och skolan är säkra på att han har autism också. Min dotter är 6 år och förskolan och jag ser autistiska symptom, men andra jag har pratat med om att utreda henne blir förvånade eftersom "Hon är ju så social!". Det kanske är bättre att vänta till tonåren? Då blir de sociala kraven mycket högre, man leker inte längre utan ska kunna stå i grupp och prata för att "passa in".
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Nova fick sin autismdiagnos

Inläggav Furienna » 2018-04-07 16:56:48

Jag var tretton år gammal, när min skolpsykolog började prata om att jag förmodligen hade AS. När jag fick diagnosen var jag fjorton år och tyckte absolut att det var positivt, förutom en sak: Skolpsykologen trodde i sin dumhet att det skulle gå bra, att hon pratade med mina klasskam- rater i grupper om vad Aspergers var. Men det var som att flera av dem inte ville gå till henne, och de gav sig förstås på mig som om det vore mitt fel att hon hade kommit på den här idén. Och för att göra en lång historia kort, så råkade jag och en tjej i ett sådant bråk så att jag fick ett enskilt rum på skolan. Men även det var inte diagnosens fel, utan skolpsykologens.

Men jag hade faktiskt assistent i skolan och specialgymnastik även innan, så det var som att de vuxna visste att det var något annorlunda med mig. Men det gick flera år innan de fick ett namn på det.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in