Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Fabela » 2018-04-05 15:10:16

Ja då så, Toblerone, då har du ju t.o.m. en motsvarande erfarenhet :D

Tja, antar att ärtorna & råttan var så långt man kunde komma från en "riktig hund" - du vet en tuff jakt- eller vakthund. En sån där STOR och STARK en, som ÄTER KÖTT och KROSSAR BEN 8) :lol:


Jag måste faktiskt försvara hundägare, med tanke på några av kommentarerna i tråden.
De flesta kan nog inte föreställa sig vad man får höra, år in, år ut.
Det är som att man är en Ö-klassens medborgare, det får kommenteras vad som helst, hur som helst.

Man försöker ha tålamod och sålla bland kommentarerna, förstå, informera och jämka, men hundägare är bara människor. Man kan ha en dålig dag, eller tröttna till slut, precis som alla andra.

Ingen här verkar heller kunna ta allt med ett skratt eller ett skämt, eller hur :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-05 23:59:41

Exempel 2:

På jobbet

Olle berättar att han städat och dammsugit bilen.
-Det finns inte ett enda dammķorn i hela bilen kan jag lova! Säger han.

Ulla som är extrem pedant tror att hon hittat en själsfrände.
-Har du även tagit bort klädseln och djuprengort dynorna? Frågar hon välmenande glatt och förhoppningsfullt.

Olle blir sur och tycker Ulla är dum. Alla andra håller med.

Fråga:

Var Ulla ironisk och/eller sarkastisk? Var frågan dum? Borde Ulla varit tyst?

Det är viktigt dilemma för mig.

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-06 7:16:27

RSD555 skrev:Exempel 2:

På jobbet

Olle berättar att han städat och dammsugit bilen.
-Det finns inte ett enda dammķorn i hela bilen kan jag lova! Säger han.

Ulla som är extrem pedant tror att hon hittat en själsfrände.
-Har du även tagit bort klädseln och djuprengort dynorna? Frågar hon välmenande glatt och förhoppningsfullt.

Olle blir sur och tycker Ulla är dum. Alla andra håller med.

Fråga:

Var Ulla ironisk och/eller sarkastisk? Var frågan dum? Borde Ulla varit tyst?

Det är viktigt dilemma för mig.

Mvh L


Situationen gäller städning. En fråga ställs och bekräftas vilken är avgörande för repliken som leder till att personen blir sur. Att bedöma huruvida reaktionen är befogad och riktig görs med utgångspunkt i det stöd som alla ger påståendet; när det saknas något underlag att bekräfta något får en seriös tolkning för att kunna vara riktig beröra just det som är någorlunda klart.

Alla är ett totalitetsbetecknande pronomen. Det finns ingen som inte delar Olles uppfattning om Ullas person; emellertid är den uppfattning Olle har om Ullas person oklar. Menar han på att Ulla är dum i bemärkelsen bristande intelligens eller social kompetens?

Ironi kan bestämmas utifrån en situation men behöver inte det. Ironi kännetecknas av att uttrycket har fått en annan betydelse än vad som har uttryckts, trots att Ullas fråga hade kunnat uppfattas på flera olika sätt. Och RSD saknar att framlägga tillräcklig information kan inget entydigt svar ges annat än att enligt alla, alltså även inkl. Ulla, så har påståendet varit ironiskt. Om Ullas avsikt har varit att såra eller elak så har det varit sarkastiskt.

Sarkasm
sarkas´m subst. ~en ~er
ORDLED: sark-asm-en
• yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik vanl. av föga konstruktivt slag {→pik 3, spydighet}: dölja sig bakom en mur av ~er; bitande ~er
BET.NYANS: om sådan kritik i allmänhet: en humor full av bitsk ~
KONSTR.: ~er (av ngn)
HIST.: sedan 1771; av grek. sarkasmos med samma bet., till sarkazein 'vara hånfull; slita sönder (kött o.d.)'; jfr sarkofag
Källa: NE.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav blitzen » 2018-04-06 9:07:03

RSD555 skrev:Exempel 2:

På jobbet

Olle berättar att han städat och dammsugit bilen.
-Det finns inte ett enda dammķorn i hela bilen kan jag lova! Säger han.

Ulla som är extrem pedant tror att hon hittat en själsfrände.
-Har du även tagit bort klädseln och djuprengort dynorna? Frågar hon välmenande glatt och förhoppningsfullt.

Olle blir sur och tycker Ulla är dum. Alla andra håller med.

Fråga:

Var Ulla ironisk och/eller sarkastisk? Var frågan dum? Borde Ulla varit tyst?

Det är viktigt dilemma för mig.

Mvh L


Olle har äntligen städat bilen och är så nöjd med resultatet att han vill dela det med kollegorna. Han har i själva verket gjort en medioker städning, vilket går upp för honom när Ulla kommer med sina uttalanden. Han är en självgod mobbartyp och Ulla är någon han stört sig på under en längre tid av olika anledningar, han förstår sig inte på henne. Nu kommer hon och yppar sig på det här sättet. Olle tycker det är på sin plats att trycka till henne inför gruppen, som nervöst skrattar med då de är lite rädda för Olle. Ulla var inte sarkastisk utan glad och förhoppningsfull, hennes fråga var inte dum och nej, hon borde inte hållit tyst.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Toblerone » 2018-04-06 10:04:01

RSD555 skrev:Exempel 2:

På jobbet

Olle berättar att han städat och dammsugit bilen.
-Det finns inte ett enda dammķorn i hela bilen kan jag lova! Säger han.

Ulla som är extrem pedant tror att hon hittat en själsfrände.
-Har du även tagit bort klädseln och djuprengort dynorna? Frågar hon välmenande glatt och förhoppningsfullt.

Olle blir sur och tycker Ulla är dum. Alla andra håller med.

Fråga:

Var Ulla ironisk och/eller sarkastisk? Var frågan dum? Borde Ulla varit tyst?

Det är viktigt dilemma för mig.

Mvh L


Hm.... om jag hade fått den frågan och inte hade gjort det, så hade jag väl sagt att jag tycker det räcker gott och väl så här och om det verkligen skulle behövas att man tar bort klädseln, så kan man göra det en annan gång. Jag hade inte varit sur över kommentaren.

Nu utgår jag ifrån att Ulla åtminstone också är medägare eller medanvändare av bilen. Om hon är helt utomstående så bör hon inte fråga sånt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-06 18:09:28

blitzen skrev:
RSD555 skrev:Exempel 2:

På jobbet

Olle berättar att han städat och dammsugit bilen.
-Det finns inte ett enda dammķorn i hela bilen kan jag lova! Säger han.

Ulla som är extrem pedant tror att hon hittat en själsfrände.
-Har du även tagit bort klädseln och djuprengort dynorna? Frågar hon välmenande glatt och förhoppningsfullt.

Olle blir sur och tycker Ulla är dum. Alla andra håller med.

Fråga:

Var Ulla ironisk och/eller sarkastisk? Var frågan dum? Borde Ulla varit tyst?

Det är viktigt dilemma för mig.

Mvh L


Olle har äntligen städat bilen och är så nöjd med resultatet att han vill dela det med kollegorna. Han har i själva verket gjort en medioker städning, vilket går upp för honom när Ulla kommer med sina uttalanden. Han är en självgod mobbartyp och Ulla är någon han stört sig på under en längre tid av olika anledningar, han förstår sig inte på henne. Nu kommer hon och yppar sig på det här sättet. Olle tycker det är på sin plats att trycka till henne inför gruppen, som nervöst skrattar med då de är lite rädda för Olle. Ulla var inte sarkastisk utan glad och förhoppningsfull, hennes fråga var inte dum och nej, hon borde inte hållit tyst.


Du förstår precis vad jag menade och hur jag tänker.

Men varför var det bra att Ulla öppnade munnen? Var hon inte lite dum som trodde hon sa något snällt?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav blitzen » 2018-04-06 18:24:47

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:Exempel 2:

På jobbet

Olle berättar att han städat och dammsugit bilen.
-Det finns inte ett enda dammķorn i hela bilen kan jag lova! Säger han.

Ulla som är extrem pedant tror att hon hittat en själsfrände.
-Har du även tagit bort klädseln och djuprengort dynorna? Frågar hon välmenande glatt och förhoppningsfullt.

Olle blir sur och tycker Ulla är dum. Alla andra håller med.

Fråga:

Var Ulla ironisk och/eller sarkastisk? Var frågan dum? Borde Ulla varit tyst?

Det är viktigt dilemma för mig.

Mvh L


Olle har äntligen städat bilen och är så nöjd med resultatet att han vill dela det med kollegorna. Han har i själva verket gjort en medioker städning, vilket går upp för honom när Ulla kommer med sina uttalanden. Han är en självgod mobbartyp och Ulla är någon han stört sig på under en längre tid av olika anledningar, han förstår sig inte på henne. Nu kommer hon och yppar sig på det här sättet. Olle tycker det är på sin plats att trycka till henne inför gruppen, som nervöst skrattar med då de är lite rädda för Olle. Ulla var inte sarkastisk utan glad och förhoppningsfull, hennes fråga var inte dum och nej, hon borde inte hållit tyst.


Du förstår precis vad jag menade och hur jag tänker.

Men varför var det bra att Ulla öppnade munnen? Var hon inte lite dum som trodde hon sa något snällt?


Ulla kanske är tafatt när det kommer till det sociala? Hon kanske har sett upp till Olle i hemlighet och när han nu briljerar med sin bilstädning så kan hon helt enkelt inte vara tyst, hon visste det fanns dolda kvaliteter hos honom! Eller nåt sånt :-)005 Det är väl aldrig fel att visa intresse och uppskattning för någon?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 22:57:50

Det jobbigaste i den stilen var när jag hade en fertil honkatt. Vi hade ett stelt släktkalas hemma hos mamma.

Hon säger med helt normal röst utan tänker på någon dubbelmening: "Fick du tag på p-piller?"

Först fattar jag ingenting. Vad menar hon? Jag har aldrig haft sådana. Hela släkten lyssnar. Men kopplar snabbt att det var till katten, det hade varit lite strul.

Så för att lixom tala om för släkten vad det gäller säger jag tydligt: "Jasså du menar åt katten."

Jag lovar jag dog nästan. Jag menade att försöka få det att låta som "Jadå, veterinären skrev ut katt-p-piller åt katten", men istället lät det som vi båda tog p-piller.

Livet är jobbigt ibland.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 23:02:56

Annan pinsamhet. Killkompis och jag skriver massa brev (länge sedan) till varandra. Han är förtjust i en tjej skriver han. Nästa meningen är "sängen har inte kommit än".

Jag bara, det var väl lite för mycket information, jag vill inte veta om de kommer ha sex.

Sedan minns jag hans förra brev där han skrev att han beställt en helt fysisk säng.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-07 3:57:42

kiddie skrev:Annan pinsamhet. Killkompis och jag skriver massa brev (länge sedan) till varandra. Han är förtjust i en tjej skriver han. Nästa meningen är "sängen har inte kommit än".

Jag bara, det var väl lite för mycket information, jag vill inte veta om de kommer ha sex.

Sedan minns jag hans förra brev där han skrev att han beställt en helt fysisk säng.



Situationerna du råkat ut för låter ironiska trots att ingen av er var ironisk. Situationerna låter lite komiska också trots att ingen försökte vara rolig.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Dagobert » 2018-04-07 5:56:03

RSD555 skrev:
kiddie skrev:Annan pinsamhet. Killkompis och jag skriver massa brev (länge sedan) till varandra. Han är förtjust i en tjej skriver han. Nästa meningen är "sängen har inte kommit än".

Jag bara, det var väl lite för mycket information, jag vill inte veta om de kommer ha sex.

Sedan minns jag hans förra brev där han skrev att han beställt en helt fysisk säng.



Situationerna du råkat ut för låter ironiska trots att ingen av er var ironisk. Situationerna låter lite komiska också trots att ingen försökte vara rolig.

Det har inget med ironi att göra, det är ett ofta missbrukat ord.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-07 7:27:15

RSD555 skrev:
kiddie skrev:Annan pinsamhet. Killkompis och jag skriver massa brev (länge sedan) till varandra. Han är förtjust i en tjej skriver han. Nästa meningen är "sängen har inte kommit än".

Jag bara, det var väl lite för mycket information, jag vill inte veta om de kommer ha sex.

Sedan minns jag hans förra brev där han skrev att han beställt en helt fysisk säng.


Situationerna du råkat ut för låter ironiska trots att ingen av er var ironisk. Situationerna låter lite komiska också trots att ingen försökte vara rolig.


Eftersom killen skrev att han var förtjust i en tjej och det är konventionellt att inte rakt ut tala om sex skulle det mycket väl vara så att uttrycket "sängen har inte kommit än" hade betydelsen att de inte hade haft sex ännu. Dubbelbetydelser är i allmänhet större vid sexuella anspråk och har ett vidare område, således ger de upphov till större missförstånd. Härmed borde det explicit syfta på sex när han i nästa mening skriver, "sängen har inte kommit än", efter att ha förklarat att han är intresserad av en tjej, då diskussionen har kretsat kring hans funderingar kring en tjej.

Ditt svar på hans tänkbara påstående med dubbelbetydelse rörandes diskussionen om hans tjej är fullt rimligt då din tolkningen har en omedelbar anknytning till den nuvarande och levande diskussionen. Däremot är det så att din tolkning fastän den är mer sannolik än en annan inte överensstämmer med den egentliga avsikten din kompis hade när han skrev just det han skrev. En avsikt kan i regel aldrig helt säkert på förhand bestämmas i språk utan enbart i efterhand.

Vad som därefter är troligt är att din kompis precis som flera NT:s av vana brukar göra är att undandra bevisen som leder till den prekära situationen. Kompisen skulle kunna ha förnekat uttryckets egentliga betydelse, sålunda kommer dina funderingar vara fruktlösa då det i princip är omöjligt att veta betydelsen därom tvingas skingra dina tvivel.

Skillnader mellan vad som har uttryckts och dess egentliga betydelse

Ironi -- NE
ironiʹ (latin ironiʹa ’ironi’, av grekiska eirōneia [-neiʹ-] ’förställning’, ’ironi’, bildning till eirōn [eiʹ-] ’hycklare’), i allmänt språkbruk term för yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare ska inse detta. Man kan till exempel tala om någon som ”en skön juvel” eller dylikt – fastän med motsatt innebörd.

Ett berömt exempel på genomförd litterär ironi är Jonathan Swifts ”A Modest Proposal” (1729). I en orubbligt saklig ton rekommenderas att nöden på Irland lindras genom att de fattigas nyfödda barn göds för att säljas som välsmakande föda till de förmögna.

På senare tid har termen ironi också ofta använts om den divergens som kan uppstå mellan å ena sidan berättarens och/eller romanpersonernas synvinkel och å den andra författarens egen sådan den kan utläsas ur verkets helhet. Jämför romantisk ironi, sokratisk ironi och tragisk ironi.


Det kan röra sig om ironi men eftersom din uppfattning har förnekats av kompisen kan hans avsikt inte ha varit att du skulle insett motsatsen till yttrandet. Att sängen fysiskt har kommit har en motsatt betydelse till att ha sex.

Motsatt -- Saob.
avviker från ngt som i övrigt hör till samma art l. allmänna kategori l. står på samma plan o. d.; i fråga om samhöriga begrepp som betraktas som de båda längstgående ytterligheterna åt olika håll inom en viss begreppskategori: som utgör den andra ytterligheten; som utgör kontrasten till l. som alldeles strider l. går stick i stäv mot ngt, omvänd, absolut olika, (helt) annan. I motsatt fall. Ha en motsatt mening, uppfattning, åsikt. Vara av motsatt mening, uppfattning, åsikt. Han övergick från det ena politiska partiet till det motsatta.


Det skulle således enbart kunna vara sarkasm eller ett missförstånd.

Dagobert skrev:Det har inget med ironi att göra, det är ett ofta missbrukat ord.


Jag håller med men inte fullt ut. Vad RSD555 menade är att det låter ironiskt.

Låta -- Saob
åthävor, åtbörder, minspel; hållning, uppträdande; sätt att skicka sig l. bete sig, beteende; later; jfr


Det RSD555 kan ha menat med sitt uttryck är att det som har inträffat inte motsvarar Kiddie:s och dennes kompis avsikter på så sätt att den egentligen meningen av vad som har inträffat skulle ha haft en annan betydelse. M.a.o. kan händelserna som har beskrivits i situationen i verkligheten ha handlat om något annat som är skiljt från att just kommunicera om kompisens tjej. Om kompisen önskade chockera Kiddie och Kiddie:s reaktion var riktig men avgjordes vara felaktig är det ironiskt eftersom hennes reaktion var riktig.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-07 8:54:10

Dagobert skrev:
RSD555 skrev:
kiddie skrev:Annan pinsamhet. Killkompis och jag skriver massa brev (länge sedan) till varandra. Han är förtjust i en tjej skriver han. Nästa meningen är "sängen har inte kommit än".

Jag bara, det var väl lite för mycket information, jag vill inte veta om de kommer ha sex.

Sedan minns jag hans förra brev där han skrev att han beställt en helt fysisk säng.



Situationerna du råkat ut för låter ironiska trots att ingen av er var ironisk. Situationerna låter lite komiska också trots att ingen försökte vara rolig.

Det har inget med ironi att göra, det är ett ofta missbrukat ord.


Kan du ge exempel på en ironisk situation där ingen av deltagarna är ironisk?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-07 9:00:13

RSD555 skrev:Kan du ge exempel på en ironisk situation där ingen av deltagarna är ironisk?


Är ironisk kännetecknar ett tillstånd. Om det inte finns någon avsikt hos deltagarna så är de inte ironiska.

Första exemplet: Ett gäng möss som gräver en grop.

Andra exemplet: Kiddie:s vän i tråden. Såvitt vi vet har han inte haft en avsikt att vara ironisk eller uppfattas som ironisk.

Jag hade även kunnat ge exempel på en situation som är ironisk där deltagare eller människor eller ting ingår.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Bamse » 2018-04-07 9:29:56

Skulle kunna tänka mig att hon skämdes lite, därför att hon trodde hunden var aggressiv. Många tror ju att när en hund morrar är den ALLTID aggressiv. Har själv en hund som morrar och pratar väldigt högt, av glädje och som ett sätt att kommunicera. Många blir rädda så jag håller honom alltid kort i kontakt med okända. De som känner honom vet att han är den snällast tänkbara :)
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-07 9:39:04

Sisyfos skrev:
RSD555 skrev:Kan du ge exempel på en ironisk situation där ingen av deltagarna är ironisk?


Är ironisk kännetecknar ett tillstånd. Om det inte finns någon avsikt hos deltagarna så är de inte ironiska.

Första exemplet: Ett gäng möss som gräver en grop.

Andra exemplet: Kiddie:s vän i tråden. Såvitt vi vet har han inte haft en avsikt att vara ironisk eller uppfattas som ironisk.

Jag hade även kunnat ge exempel på en situation som är ironisk där deltagare eller människor eller ting ingår.


Kan du ge ett sånt exempel?

Var situationen med Kiddies vän ironisk menar du?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-07 9:40:51

RSD555 skrev:
Sisyfos skrev:
RSD555 skrev:Kan du ge exempel på en ironisk situation där ingen av deltagarna är ironisk?


Är ironisk kännetecknar ett tillstånd. Om det inte finns någon avsikt hos deltagarna så är de inte ironiska.

Första exemplet: Ett gäng möss som gräver en grop.

Andra exemplet: Kiddie:s vän i tråden. Såvitt vi vet har han inte haft en avsikt att vara ironisk eller uppfattas som ironisk.

Jag hade även kunnat ge exempel på en situation som är ironisk där deltagare eller människor eller ting ingår.


Visste inte det var ironiskt att möss grävde. Intressant.

Kan du ge ett sånt exempel med människor?

Var situationen med Kiddies vän ironisk menar du?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-07 9:50:37

Bamse skrev:Skulle kunna tänka mig att hon skämdes lite, därför att hon trodde hunden var aggressiv. Många tror ju att när en hund morrar är den ALLTID aggressiv. Har själv en hund som morrar och pratar väldigt högt, av glädje och som ett sätt att kommunicera. Många blir rädda så jag håller honom alltid kort i kontakt med okända. De som känner honom vet att han är den snällast tänkbara :)


Det måste kännas ironiskt att många blir rädda för den snällast tänkbara!
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-07 9:59:23

RSD555 skrev:
Bamse skrev:Skulle kunna tänka mig att hon skämdes lite, därför att hon trodde hunden var aggressiv. Många tror ju att när en hund morrar är den ALLTID aggressiv. Har själv en hund som morrar och pratar väldigt högt, av glädje och som ett sätt att kommunicera. Många blir rädda så jag håller honom alltid kort i kontakt med okända. De som känner honom vet att han är den snällast tänkbara :)


Det måste kännas ironiskt att många blir rädda för den snällast tänkbara!


Hur ska något kännas ironiskt?
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav blitzen » 2018-04-07 12:18:29

Omhändertagna och rehabiliterade hundar kan ha trauman i bagaget, de kan ha varit med om vad som helst, så närmar sig någon som påminner om någon som utsatt hunden för djurplågeri i det förflutna och hunden reagerar starkt. Är det inte så att hundars rädsla ofta misstas för aggressivitet?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-07 14:03:51

Sisyfos skrev:
RSD555 skrev:
Bamse skrev:Skulle kunna tänka mig att hon skämdes lite, därför att hon trodde hunden var aggressiv. Många tror ju att när en hund morrar är den ALLTID aggressiv. Har själv en hund som morrar och pratar väldigt högt, av glädje och som ett sätt att kommunicera. Många blir rädda så jag håller honom alltid kort i kontakt med okända. De som känner honom vet att han är den snällast tänkbara :)


Det måste kännas ironiskt att många blir rädda för den snällast tänkbara!


Hur ska något kännas ironiskt?


Vad menar du?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Meningar med dubbelbetydelse, seriös tråd.

Inläggav RSD555 » 2018-04-08 11:52:20

Sisyfos skrev:
RSD555 skrev:
Bamse skrev:Skulle kunna tänka mig att hon skämdes lite, därför att hon trodde hunden var aggressiv. Många tror ju att när en hund morrar är den ALLTID aggressiv. Har själv en hund som morrar och pratar väldigt högt, av glädje och som ett sätt att kommunicera. Många blir rädda så jag håller honom alltid kort i kontakt med okända. De som känner honom vet att han är den snällast tänkbara :)


Det måste kännas ironiskt att många blir rädda för den snällast tänkbara!


Hur ska något kännas ironiskt?


Om en hund är världens snällaste men uppfattas som hotfull. Är inte det ironiskt?

Om något är på ett visst sätt men uppfattas motsatt menar jag. Läste något sånt i en text du delade med dig av.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in