Varför så svårt att få aktivitetsersättning? [Avdelat]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Alyana » 2018-04-06 16:07:32

Tahlia, jag tycker du är rentav elak när du häver ur dig sådana anklagelser!
Du är naiv själv kan jag säga.
Jag har lite erfarenhet privat om hur det ofta fungerar när det gäller asylsökande och jag kan säga dig att (tyvärr?) så är det långt ifrån alla som söker uppehållstillstånd och medborgarskap i Sverige som är regelrätta flyktingar i ordets rätta bemärkelse.
Men naturligtvis finns det sådana också!
Folk söker sig hit för att här är det enklast att bli beviljad uppehållstillstånd och för att vi har generösaste trygghetssystemen.

Detta är ett faktum och har ingenting med rasism att göra!
Jag skulle förmodligen ha gjort så också.
Det är inte invandrarnas "fel" det handlar om...
De gör vad de har möjlighet att göra och tar såklart chansen.
Men, vi pratar politik, vad som är hållbart ekonomiskt, socialt osv.
Att hela tiden kasta skit på andra att de "är rasister och främlingsfientliga" osv så fort någonting om invandring kommer upp är så otroligt löjligt och ja rentav elakt gjort många gånger!
Man vill ju inte lyssna på det som sägs utan håller för öronen och skriker "rasist, rasist, rasist"!!
Ja visst finns det riktig rasism, men sluta att använda det ordet mot människor som bara öppet till diskutera sakfrågor, så blir det inte fler riktiga rasister.
Det finns för övrigt rasister ibland invandrade också ibland. Det brukar inte uppmärksammas.

Jag önskar ett bra liv till alla.
Oavsett vad du nu kommer anklaga mig för.
Men jag vill också att vi ska få diskutera sakfrågor utan att kleta massa löjliga nedsättande etiketter på varandra.

Kan du ge länkar till det du skrev senast?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-06 16:27:50

tahlia skrev:
Smoyy skrev:Fas 3 gällde arbetslösa, inte folk som är sjuka.

Enda jag vet är att miljarder kastas ut för att finansiera invandringen. Den kostar pengar och därav kom öppna era hjärtan-andan. Vi ska ha tålamod tydligen. Dessa miljarder hade kunnat lagts på annat. Vi som redan mår dåligt till exempel? Vård?
BNP per capita är åt helvete och andra länder använder Sverige som skräckexempel hur allt sköts. Sverige var bättre förr. Det fanns jobb, bostäder och ett fungerande vårdsystem.


Det som stör mig nåt vansinnigt (och som jag har försökt illustrera oriktigheten i) är hur du förutsätter att det öht skulle satsas mer på vården, sjuka, äldre eller att FK:s regler öht skulle mjukas upp om invandringen var lägre eller obefintlig. Den där naiva tron på att det mesta skulle lösa sig om vi minskade kraftigt på asylmottagandet (vilket vi f.ö har gjort).

Visste du exempelvis att om vi klämde åt skattesmitarna skulle den skatteintäkten täcka kostnaderna för flyktingarna och lämna en hel del över till annat? Skattesmitarna kostar alltså Sverige mer än flyktingarna gör. Ändå är din första lösning att sluta rädda livet på människor som flyr undan krig och förföljelse. Det säger en hel del om dig som person.


Det är inte ett lands ansvar att ta hand om andras problem. Antar att du själv öppnar upp hemmet och erbjuder en säng åt lyxsökarna? Säger mycket om dig som person om du inte gör det. De som har de jävligt är de som är kvar i skiten. Jag vill inte drabbas negativt av att vårt land ska leka hjältar helt oansvarigt och bara öser ut pengar på detta. Världen måste gå ihop och lösa krisen där nere istället för att överbefolka norden.

Sluta anklaga folk för att vara rasister också. Det är ett grovt påhopp och att vara kritisk till invandringen har absolut inget med rasism att göra överhuvudtaget. Ditt förtal är anmält.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 16:58:10

Smoyy skrev:Det är inte ett lands ansvar att ta hand om andras problem. Antar att du själv öppnar upp hemmet och erbjuder en säng åt lyxsökarna? Säger mycket om dig som person om du inte gör det.


Och där fick du slut på sakliga argument ser jag.

Du som månar om svenskarna bjuder naturligtvis in hemlösa varje natt och donerar din tid till att hjälpa äldre?

Som jag påpekat på i en annan tråd - det där är ett icke-argument.

Smoyy skrev:De som har de jävligt är de som är kvar i skiten. Jag vill inte drabbas negativt av att vårt land ska leka hjältar helt oansvarigt och bara öser ut pengar på detta. Världen måste gå ihop och lösa krisen där nere istället för att överbefolka norden.


Och de som är här skulle fortfarande ha det jävligt i skiten om vi inte hade tagit emot dem.
Du drabbas mer av skatteflykten än av migrationen som sagt. Var är all ilska mot skattesmitarna?

Överbefolkning? Seriöst?

Smoyy skrev:Sluta anklaga folk för att vara rasister också. Det är ett grovt påhopp och att vara kritisk till invandringen har absolut inget med rasism att göra överhuvudtaget. Ditt förtal är anmält.


Jag har inte en enda gång i tråden anklagat någon för att vara rasist.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav nano » 2018-04-06 17:17:34

Smoyy skrev:Yeah right http://www.statsskuld.com
Vad hände där i mitten kan man ju fråga sig? :roll:

Det där är en graf man får undersöka noga.

Jag ser riksgälden som källa ang statsskulden.
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgald ... i-diagram/
Statsskuld per år ger en bild.
Men statsskuld i förhållande till BNP är mer intressant.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-06 17:19:19

tahlia skrev:
Smoyy skrev:Det är inte ett lands ansvar att ta hand om andras problem. Antar att du själv öppnar upp hemmet och erbjuder en säng åt lyxsökarna? Säger mycket om dig som person om du inte gör det.


Och där fick du slut på sakliga argument ser jag.

Du som månar om svenskarna bjuder naturligtvis in hemlösa varje natt och donerar din tid till att hjälpa äldre?

Som jag påpekat på i en annan tråd - det där är ett icke-argument.

Smoyy skrev:De som har de jävligt är de som är kvar i skiten. Jag vill inte drabbas negativt av att vårt land ska leka hjältar helt oansvarigt och bara öser ut pengar på detta. Världen måste gå ihop och lösa krisen där nere istället för att överbefolka norden.


Och de som är här skulle fortfarande ha det jävligt i skiten om vi inte hade tagit emot dem.
Du drabbas mer av skatteflykten än av migrationen som sagt. Var är all ilska mot skattesmitarna?

Överbefolkning? Seriöst?

Smoyy skrev:Sluta anklaga folk för att vara rasister också. Det är ett grovt påhopp och att vara kritisk till invandringen har absolut inget med rasism att göra överhuvudtaget. Ditt förtal är anmält.


Jag har inte en enda gång i tråden anklagat någon för att vara rasist.


Nej jag lägger inte tid på det eftersom jag är sjuk på heltid och försöker få dagen och ekonomin att gå ihop så gott det går. Det roliga är att de svenska hemlösa personerna hade haft en bostad idag om man inte öst in folk i landet. TS hade fått sin aktivitetsersättning, Gösta 90 år hade fått suketter i sitt kaffe. Olof hade fått en personlig assistent att gå ut med i friska luften. Jag hade fått arbetsträna. Skatteflykt är givetvis inte bra men hur kan man ens kartlägga sådant exakt om det är just skatteflykt kan man undra. Beräkningarna lär vara extremt missvisande.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav nano » 2018-04-06 17:49:20

Smoyy skrev:Nej jag lägger inte tid på det eftersom jag är sjuk på heltid och försöker få dagen och ekonomin att gå ihop så gott det går. Det roliga är att de svenska hemlösa personerna hade haft en bostad idag om man inte öst in folk i landet. TS hade fått sin aktivitetsersättning, Gösta 90 år hade fått suketter i sitt kaffe. Olof hade fått en personlig assistent att gå ut med i friska luften. Jag hade fått arbetsträna.

Men eftersom jag inte kommit fram till det själv så undrar jag hur du kommit fram till detta?

En källa är jag som bevittnat på nära håll vad pengarna som "satsas på invandrarna" går till, det jag fick se var nära 5000 kr per dygn och person till ett företag som skulle "ta hand om" ensamkommande flykting-ungdomar.
Ungdomarna själva fick inte några fantasisummor i handen.
De fick tak över huvudet, säng och mat samt undelig personal som delvis finansierades genom arbetsförmedlingen.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-06 17:52:21

nano skrev:
Smoyy skrev:Nej jag lägger inte tid på det eftersom jag är sjuk på heltid och försöker få dagen och ekonomin att gå ihop så gott det går. Det roliga är att de svenska hemlösa personerna hade haft en bostad idag om man inte öst in folk i landet. TS hade fått sin aktivitetsersättning, Gösta 90 år hade fått suketter i sitt kaffe. Olof hade fått en personlig assistent att gå ut med i friska luften. Jag hade fått arbetsträna.

Men eftersom jag inte kommit fram till det själv så undrar jag hur du kommit fram till detta?

En källa är jag som bevittnat på nära håll vad pengarna som "satsas på invandrarna" går till, det jag fick se var nära 5000 kr per dygn och person till ett företag som skulle "ta hand om" ensamkommande flykting-ungdomar.
Ungdomarna själva fick inte några fantasisummor i handen.
De fick tak över huvudet, säng och mat samt undelig personal som delvis finansierades genom arbetsförmedlingen.


Det var vad arbetsförmedlingen sade till mig. Vi kan inte erbjuda dig något eftersom allt går till nyanlända just nu. Kollade upp det mer specifikt på arbetsplatsen och det visade sig att de får rejäla bidrag för att ta hand om dessa. Klart de gör så då.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav nano » 2018-04-06 19:26:11

Ok, låter som en enskild arbetsförmedlares åsikt, såvida inte kontorets chef mest anställt dem med liknande åsikter som denne.

Att arbetsplatser/företag får rejäla bidrag stämmer mycket väl överens med min uppfattning, men min uppfattning är inte detsamma som fakta, bara en uppfattning.
En viktig poäng här är att det faktiskt inte är invandrarna som får feta bidrag, det är våra svenska företag som får bidrag.
Invandrarna själva får såvitt jag vet bara så att de klarar av att bo och äta mat tills de har riktigt jobb.

Min brors fru är ingift "utlänning" och hon har material för en ny tråd.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 19:41:09

tahlia skrev:
Leibniz skrev:Nu far du ju själv med osanning. Vilka siffror räknar du med? Vad kostar invandringen och hur mycket skatt undanhålls i skatteflykt?


Årsredovisningen för Sverige 2016 visar på en kostnad för migration som landar på 41 miljarder kronor. Skatteflykten, räknat såväl privatpersoner som företag. beräknas undanhålla 46 miljarder kronor i skatt årligen. Då ska vi dessutom minnas att kostnaden för migrationen 2016 var högre än normalt till följd av flyktingkrisen. 2013 var samma kostnad 9,8 miljarder och 2014 var kostnaden 12,5 miljarder.


Du tänker på budgetpropositionen. Det som redovisas under budgetposterna migration och integration är initial asylmottagning och etablering för nyanlända invandrare som bland annat väntar på uppehållstillstånd. Det täcker inte kostnaderna för invandrare som fått uppehållstillstånd och flyttat ut i kommunerna och börjat leva på försörjningsstöd. Det är med andra ord inte "invandringens kostnader".

Det är migrationsverket som betalar för boende och andra ersättningar i början. När personerna sedan fått sitt uppehållstillstånd går kostnaderna över till staten och efter ytterligare omkring två år flyttas kostnaderna till deras nya hemkommun.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 19:48:37

Leibniz skrev:Du tänker på budgetpropositionen.


Läs innantill - Årsredovisning. Dvs budgetresultatet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 19:50:53

Leibniz skrev: När personerna sedan fått sitt uppehållstillstånd går kostnaderna över till staten och efter ytterligare omkring två år flyttas kostnaderna till deras nya hemkommun.


Så även skatteintäkterna och den ökade konsumtionen. Allt är inte bara utgifter.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 20:17:59

tahlia skrev:
Leibniz skrev: När personerna sedan fått sitt uppehållstillstånd går kostnaderna över till staten och efter ytterligare omkring två år flyttas kostnaderna till deras nya hemkommun.


Så även skatteintäkterna och den ökade konsumtionen. Allt är inte bara utgifter.


Oavsett hur du vrider och vänder på det så är nettot negativt. Kommunernas skulder har dubblerats på några få år. Malmös ekonomi går ju lysande med alla invandrare som betalar skatt och konsumerar...

https://www.sydsvenskan.se/2016-06-26/s ... -i-sverige

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kom ... jder-19103
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 20:40:50

Får påminna om att jag sa

...skulle den skatteintäkten täcka kostnaderna för flyktingarna och lämna en hel del över till annat?


När en person har fått uppehållstillstånd tillhör de inte längre kategorin "flykting".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 20:45:26

Leibniz skrev:
tahlia skrev:
Leibniz skrev: När personerna sedan fått sitt uppehållstillstånd går kostnaderna över till staten och efter ytterligare omkring två år flyttas kostnaderna till deras nya hemkommun.


Så även skatteintäkterna och den ökade konsumtionen. Allt är inte bara utgifter.


Oavsett hur du vrider och vänder på det så är nettot negativt. Kommunernas skulder har dubblerats på några få år. Malmös ekonomi går ju lysande med alla invandrare som betalar skatt och konsumerar...

https://www.sydsvenskan.se/2016-06-26/s ... -i-sverige

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kom ... jder-19103
Just den här specifika diskussionen har fokuserat på statliga instanser som ingendera öht påverkas av kommunens ekonomi.

Vill man kika på kommuner får man inte bara stirra sig blind på dagens siffror utan också överväga saker som skedde långt tidigare - som när staten lassade över skolan på kommunerna (och därtill öppnade upp för privatägda skolor) samt när staten började dra in på bidrag till kommuner.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 21:00:28

tahlia skrev:
Leibniz skrev:
tahlia skrev:Så även skatteintäkterna och den ökade konsumtionen. Allt är inte bara utgifter.


Oavsett hur du vrider och vänder på det så är nettot negativt. Kommunernas skulder har dubblerats på några få år. Malmös ekonomi går ju lysande med alla invandrare som betalar skatt och konsumerar...

https://www.sydsvenskan.se/2016-06-26/s ... -i-sverige

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kom ... jder-19103
Just den här specifika diskussionen har fokuserat på statliga instanser som ingendera öht påverkas av kommunens ekonomi.

Vill man kika på kommuner får man inte bara stirra sig blind på dagens siffror utan också överväga saker som skedde långt tidigare - som när staten lassade över skolan på kommunerna (och därtill öppnade upp för privatägda skolor) samt när staten började dra in på bidrag till kommuner.


Man kan också kika närmare på sysselsättningsgraden i gruppen invandrare och dra slutsatsen att det är en bra bit kvar till balanspunkten.

En fråga som kan ställas är vid vilken sysselsättningsgrad det föreligger en balanspunkt där invandrarbefolkningens andel av den offentliga sektorns intäkter i form av skatter och socialförsäkringsavgifter är lika stor som dess andel av den offentliga sektorns utgifter. Vid nämnda värden på elasticiteten skulle balanspunkten inträffa om sysselsättningsgraden för utrikes födda i ålder 20 till 64
år är 15 procentenheter högre. Enligt RAMS 2006 var sysselsättningsgraden i ålder 20 till 64 år 57 procent för utrikes födda. Den skulle behöva höjas till 72 procent. Den nivån ligger klart under vad som gäller för infödda med båda föräldrar födda i Sverige.

Samtidigt som sysselsättningsgrad bland utrikes födda har försämrats har allt större regionala skillnader i invandrarnas arbetsmarknadsläge uppstått. För närvarande finns regioner med ett bra sysselsättningsläge för invandrare samtidigt som det finns andra regioner där invandrargruppen har en mycket låg Sysselsättningsgrad och arbetsinkomster bland invandrare sysselsättningsgrad. Västra Småland är ett exempel på det förstnämnda
och Malmö-Landskrona-regionen ett exempel på det sistnämnda.

Enligt AKU var arbetslösheten år 2006 ungefär dubbelt så hög för utrikes födda som för infödda. I beräkningarna antas därför att per capita-beloppen för arbetsmarknadspolitiska insatser är dubbelt så höga för invandrarbefolkningen jämfört med tabell 6.3. Detta kan motiveras på följande sätt: Den högre andelen arbetslösa bland utrikes födda motsvaras av en högre andel i arbetsmarknadspolitiska insatser. Ekberg och Rooth (2001) fann att andelen utrikes födda i arbetsmarknadspolitiska åtgärder motsvarade deras andel av de arbetslösa. Visserligen är arbetsmarknadsläget bättre för infödda med invandrarbakgrund men de utgör endast en relativt liten andel av dem som befinner sig i förvärvsarbetande åldrar.


https://eso.expertgrupp.se/wp-content/u ... n-webb.pdf
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in